Hvorfor det tar en evighet å få bagsjen på OSL

Re: Hvorfor det tar en evighet å få bagsjen på OSL

Originally posted by rampen

Norwegian har som regel 25 min turnaround, og mener du at man skal kjøre inn baggasjen din for så å forsinke flyet ut igjen, eller klarer man å vente i 15 min etter at flyet har kommet før man får baggasjen sin? Norwgian er et lavprisselskap, og bemanningen blir deretter. Fo de som ikke kan vente 15 min, velg annet selskap og betal dobbel pris å få baggasjen raskere.

Da faar man gi det som grunn og ikke skylde paa Servisair. De har kundens servicestandard aa forholde seg til. Bemanning koster og man bemanner etter hve kunden betaler for.

Originally posted by rampen

Originally posted by Lystige Laura

Når det gjelder Serviceair, så har det hendt ofte at de tar av bagasjen fra Norwegian sine fly, parkerer trallen ved siden av flyet, laster den nye bagasjen ombord for å få det flyet avgårde igjen, og så kjører de innkommende bagasje til bandet.

Og da er det ikke rart man må vente lenge på bagasjen!

Har jeg noen bakgrunn for å hevde det? Ja, man følger med når man er på OSL noen 100 ganger pr. år.

Det er helt riktig. Norwegian har som regel 25 min turnaround, og mener du at man skal kjøre inn baggasjen din for så å forsinke flyet ut igjen, eller klarer man å vente i 15 min etter at flyet har kommet før man får baggasjen sin? Norwgian er et lavprisselskap, og bemanningen blir deretter. Fo de som ikke kan vente 15 min, velg annet selskap og betal dobbel pris å få baggasjen raskere.
Men når det tar like langt tid når man har reist fullpris med SAS??

Originally posted by amatør
Men når det tar like langt tid når man har reist fullpris med SAS??

Veldig enkelt sett: SAS, som SGS sin kunde, betaler ikke SGS mer, så da er det den som reiser fullrpis som kunde av SAS som sitter med sorteper. SAS har gjort sitt for at de tjenestene de kjøper skal koste minst mulig, og da blir du i praksis en full-pris-kunde i et selskap som har outsourcet over en lavsko til lavkost priser og kvaliteter.

-A :)

Interessant diskusjon, hvor innleggene illustrerer både kompleksitet og ikke minst at servicenivå både koster penger og bemanning.
Sett i lys av dette er det ganske innlysende at f,eks Ryanair forsøker å få kundene til å ta med så mye bag som mulig inn i flyet, og deretter betale for det de sjekker inn. På den måten får de stykkprisfinansiert det hele.
Personlig har jeg forlengst sluttet med å sjekke inn bagasje, og velger heller å pakke så lett som mulig og vaske tøy underveis om det er lengre reiser.
:old

Forstår det da slik at SAS og DY betaler så lite for handling at handlingselskapet kun stillet med -1- lag på flyene , mens BA og LH betaler mer slik at flyene får -2- lag , hvor det ene laget sender innkommende bag ned på båndet , mens det andre laget fyller flyet med utgående bag/cont ? , eller ?.

En annen vinkling er jo at dette burde jo være en god case for SK om fkatisk å bruke priority tags for sine fullpris-betalende kunder og evt. de med rett farge i kortstokken sin, og samtidig får en ordning med handling selskapet der dette faktisk blir respektert; da får man faktisk i henhold til hva man fortjener som kunde.

-A

Servisair har et bemanningsproblem for tiden. Det er ikke derfor Norwegian bytter agent, det er FORDI Norwegian bytter agent. Det slutter folk hele tiden. I tillegg er det en masse folk som er på ferie og det har har jo alle rett til.
Vi har masse sommervikarer og folk som nylig har blitt ansatt. TUC var inne på det allerede. Det skaper en skurring i systemet. De nye har jo nesten ikke utsjekk.

Det er riktig at bagasje noen ganger bli stående ved flyet helt til flyet har gått. Det er fordi vi ikke altid har folk (eller utstyr) nok til å kjøre det inn.

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by laurenz

Servisair har et bemanningsproblem for tiden. Det er ikke derfor Norwegian bytter agent, det er FORDI Norwegian bytter agent. Det slutter folk hele tiden. I tillegg er det en masse folk som er på ferie og det har har jo alle rett til.
Vi har masse sommervikarer og folk som nylig har blitt ansatt. TUC var inne på det allerede. Det skaper en skurring i systemet. De nye har jo nesten ikke utsjekk.

Det er riktig at bagasje noen ganger bli stående ved flyet helt til flyet har gått. Det er fordi vi ikke altid har folk (eller utstyr) nok til å kjøre det inn.

Hilsen,
Laurenz

Kan det være et alternativ å leie inn personell fra Proffice ... slik at de som nå skal overta denne jobben kan komme seg i gang med innkjøring og slik at servicenivået opprettholdes på et vis.
Jeg vil tro at DY og Serviceair har beskrevet hvor lang tid de enkelte elementer skal ta, som f,eks hvor lang tid det max skal ta fra flyet lander til bagasjen skal være på båndet..?

Originally posted by TUC

Originally posted by Someone

Og jeg har mange ganger reist med prioritert bagasje men bort imot aldri virker dette "systemet" på OSL, uansett hvilket selskap jeg reiser med og uavhengig hvem som er handlig agent, og bagasjen kommer i helt tilfeldig rekkefølge opp på båndet.

Dette har INGEN TING med OSL å gjøre, men derimot stasjonene du reiste FRA. Hvis de skiller ut prio-bag, legger dem ytterst og rapporterer hvor de er, skal denne bagasjon komme i den første tralla. Når man losser et fly, fyller man trallene i den rekkefølgen bagen ligger.

Litt merkelig at når man reiser fra XXX til OSL via YYY tur retur, så er det alltid på OSL priority-tags ikke virker, mens de virker supert motsatt vei.

Mitt siste eksempel var MCO-EWR-OSL og OSL-EWR-MCO. På OSL kom pri og non-pri hipp som happ, helt til min kom som en av de siste. I MCO kom kofferten som nr 3 på en full 752. :cry:

Pri og frequent flyers har en annen betydning i resten av verden enn Norge tydeligvis

Originally posted by Dag Viking

Originally posted by TUC

Og jeg har mange ganger reist med prioritert bagasje men bort imot aldri virker dette "systemet" på OSL, uansett hvilket selskap jeg reiser med og uavhengig hvem som er handlig agent, og bagasjen kommer i helt tilfeldig rekkefølge opp på båndet.

Dette har INGEN TING med OSL å gjøre, men derimot stasjonene du reiste FRA. Hvis de skiller ut prio-bag, legger dem ytterst og rapporterer hvor de er, skal denne bagasjon komme i den første tralla. Når man losser et fly, fyller man trallene i den rekkefølgen bagen ligger.

Litt merkelig at når man reiser fra XXX til OSL via YYY tur retur, så er det alltid på OSL priority-tags ikke virker, mens de virker supert motsatt vei.

Mitt siste eksempel var MCO-EWR-OSL og OSL-EWR-MCO. På OSL kom pri og non-pri hipp som happ, helt til min kom som en av de siste. I MCO kom kofferten som nr 3 på en full 752. :cry:

Pri og frequent flyers har en annen betydning i resten av verden enn Norge tydeligvis

Ja det er selvsagt ikke i Norge en gjør noe galt....men alle de andre flyplassene rundt om i verden som gjør det galt, men kun OSL som gjør det korrekt....:colgate:
Skal ikke komme her og komme her.....Nordmenn er selvsagt best også her.

....wake up an smell the espresso!

Uenige om bagasjekaos
Bagasjeselskapene er uenige om hvem som har ansvar for kofferthaugene som fortsatt står på Gardermoen.

Aftenposten

Selvsagt er en uenig - sjelden noen faktisk påtar seg ansvar for kaos i Norge.

"Det er ikke vår skyld - det er passasjernes skyld pga all duty-free shoppingen som er årsaken" synes så virke mer og mer fjernt fra sannheten dessverre.

Bagasjehåndteringen på Gardermoen er under pari.....
Merkelig at det ikke går an å få unna dette bagasjeberget. Setter noen en koffert fra seg ubevoktet i terminalene andre plasser rundtomkring i verden så er jo vektere der med en gang.....jo det stemmer...Gardermoen har jo for få vektere også...praktisk...:lol:

Hurra for Norge

Full forklaring finnes her. ;)

-A

Kan bekrefte at det stod mye bagasje på OSL søndag. Vil anslå at det dreide seg om ca 150 kolli som jeg kunne se, muligens mer

Hmmm ... hvor ble det av Komiske Ali...??? :love

Nå skal ikke jeg påebrope meg all verdens kunnskap på området ankomstservice, og facilitetene i ankomsthallen. Men 8 år på OSL, gjør at jeg føler at jeg kan nyansere litt.

Jeg har titta litt på innkomende LDMer, og i snitt er det mellom 15-20 rushbag på alle flyene som kommer inn til OSL. Denne bagasjen må taes hånd om og kjøres ut. At OSL ikke i løpet av 8 år har klart å legge fasilitetene til rette er under en hver kritikk. Jeg husker fra byggeperioden, at vi allerede da påpekte at det burde være et lager for rush- og onhandbag. Nå har jeg lest i diverse media, at Bjørn Winge til en viss grad innrømmer feilen, og skal se på løsninger på dette problemet.

Tax-free shopping ved ankomst er ett annet problem. Dette er kommet for å bli, og det må gå an å finne løsninger på dette problemet. Det er i teorien plass til å bygge ut hver eneste ankomstrotunde, slik at den totale båndlengden blir lengre. Hvis båndene blir lengre, så vil det kunne gå mer bagsje på båndet før det korker seg.

Ingen av disse tingene forklarer hvorfor bag kommer sent inn til ankomsthallen.

At mye av problemene med sein bag skyldes tildels dårlig bemanning fra vår side, kan ikke bortforklares. Vi (SA), sliter med en enorm gjennomtrekk (pga. usikkerhet blandt de ansatte - få vet om de har ansienitet nok til å bli etter 1. oktober). Vi har de siste mnd. mistet ca. 200 ansatte, og det tar veldig lang tid å sjekke ut alle nyansatte. Som operativleder i Servisair, har jeg sett at det er på kvelden de største problemene er. Da har gjerne flyene vært småforsinket hele dagen, og "alle" kommer på en gang. I utgangspkt. har vi bemanning til å ta oss av flyene når de har rutetid. Når da noen kommer etter STA, og noen ytterst få kommer før STA, så sliter vi. Vi har ikke folk liggende på sofaen for å kunne sprette opp i tilfelle forsinkede ankomster.

Et annet problem, er at det på utlandsiden bare er 4 pålastere (dvs. lastesatsjoner for ankommende bag). I de aller største peakene (bla. mellom 23:00 og 00:00) så kan det stå opptil fire tralletog å vente på å få lastet av bagasje. I snitt bruker man 15. på å tømme 5 traller med bag. Dvs. at ventetiden kan være opptil 60 min. før man kan begynne å laste opp bag.

Problemene er altså slik jeg ser det, en kombinasjon mellom dårlige fasiliteter fra OSL sin side, men også en del problemer med bemanning hos aktørene.

Kan bekrefte at det stod mye bagasje på OSL søndag. Vil anslå at det dreide seg om ca 150 kolli som jeg kunne se, muligens mer

Tror nok det var mer. LHR har hatt problemer med bagasjeanlegget i helgen, og veldig mye bagasje har blitt ettersendt. I tillegg var problemene i BCN i helgen, som førte til ekstremt mye bag som kom til OSL (etter at passasjerene hadde kommet).

Originally posted by ph-ndr

Full forklaring finnes her. ;)

-A

HEHE, supert..

Litt ot her, men hadde en litt morsom episode, som viser at noen selskaper/ansatte kan gi en ekstra touch.

Før avgang OSL-EWR satt jeg i cockpit og slo av en prat, det var en norsk FO på flighten. Så kommer ene FA frem og sier at meg har hun sett på en flight tidligere. Jeg fløy motsatt rute to uker tidligere, så lurte på om det kunne være da. Hun var ikke sikker, siden hun fløy ofte til OSL. Jeg fikk det ikke til å stemme at hun hadde vært på den flighten og begynte å gruble litt. Etter en stund fant jeg ut når jeg hadde fløyet med henne, nemlig nøyaktig 363 dager tidligere på samme rute. Hvem i alle dager husker passasjerer de fløy med ett år tidligere, dersom de ikke var helt bananas på flighten??:colgate: En fin dame var det også^_^

Back