Hvorfor det tar en evighet å få bagsjen på OSL

Re: Hvorfor det tar en evighet å få bagsjen på OSL

Originally posted by Dag Viking

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Dag Viking
Pri og frequent flyers har en annen betydning i resten av verden enn Norge tydeligvis

Full forklaring finnes her. ;)

-A

HEHE, supert..

Litt ot her, men hadde en litt morsom episode, som viser at noen selskaper/ansatte kan gi en ekstra touch.

Før avgang OSL-EWR satt jeg i cockpit og slo av en prat, det var en norsk FO på flighten. Så kommer ene FA frem og sier at meg har hun sett på en flight tidligere. Jeg fløy motsatt rute to uker tidligere, så lurte på om det kunne være da. Hun var ikke sikker, siden hun fløy ofte til OSL. Jeg fikk det ikke til å stemme at hun hadde vært på den flighten og begynte å gruble litt. Etter en stund fant jeg ut når jeg hadde fløyet med henne, nemlig nøyaktig 363 dager tidligere på samme rute. Hvem i alle dager husker passasjerer de fløy med ett år tidligere, dersom de ikke var helt bananas på flighten??:colgate: En fin dame var det også^_^

Kanskje det er du som er pen ^_^

Originally posted by Farmer

Kan det være et alternativ å leie inn personell fra Proffice ... slik at de som nå skal overta denne jobben kan komme seg i gang med innkjøring og slik at servicenivået opprettholdes på et vis.
Jeg vil tro at DY og Serviceair har beskrevet hvor lang tid de enkelte elementer skal ta, som f,eks hvor lang tid det max skal ta fra flyet lander til bagasjen skal være på båndet..?

Er du seriøs eller det ironisk ment? Hvordan skal man leie folk fra et selskap som akkurat nå hverken har folk eller kompetanse?

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by laurenz

Kan det være et alternativ å leie inn personell fra Proffice ... slik at de som nå skal overta denne jobben kan komme seg i gang med innkjøring og slik at servicenivået opprettholdes på et vis.
Jeg vil tro at DY og Serviceair har beskrevet hvor lang tid de enkelte elementer skal ta, som f,eks hvor lang tid det max skal ta fra flyet lander til bagasjen skal være på båndet..?

Er du seriøs eller det ironisk ment? Hvordan skal man leie folk fra et selskap som akkurat nå hverken har folk eller kompetanse?

Hilsen,
Laurenz

Litt sleivete: Hvor vanskelig er det å kjøre en tauebil med noen baggasjevogner fra et fly og til baggasjebåndet...??:drunk:

Det er litt mer komplekst enn du tror.

For det foerste skal du ha ID-kort for i det hele tatt aa komme airside. Og for aa faa ID-kort maa du ogsaa bakgrunssjekkes. Det tar vel en uke eller to alene.

Deretter maa du ha kjoerekurs for tarmac. Og opplaering paa utstyret. Opplaering paa fly. Og opplaering i prosedyrene til selakapene du skal jobbe med.

Noen maa ogsaa staa for denne opplaeringen.

Mao, en ganske tidkrevende affaere, og av sikkerhetsgrunner helt noedvendig. Det finnes altfor mange eksempler paa at fly er blitt skadet av folk med daarlig opplaering.

Hilsen,
Laurenz

Det var nok mest ironisk ment ja. Kan tenke meg at arbeidklimaet folk i mellom ikke ville ha vært det beste om Proffice kjørte inn folk som snart skal ta over jobben fra Servisair paralellt her..
MEEEN , når det er sagt, så lurer jeg faktisk på hvordan det nye selskapet skal kunne få den der operasjonen til å gå hvis de ikke har folk ennå til å ta DY handlingen. En ting er jo nok antall mennesker, men det viktigste her er jo å ha folk som KAN den komplekse jobben det er å drifte bakkeoperasjonen på en såpass stor flyplass som OSL. Jeg vil tro at noen sover dårlig om natta nå med tanke på dette...

Det er vel "proffer" fra Finnland og Sverige som skal dra dette igang , onsite OSL.

Som en vis man en gang sa:

"There is no such thing as an unskilled job."

Kan selvfølgelig diskuteres, men det er få jobber som er så enkle som de ser ut fra "utsiden".

Originally posted by P.A. VIKING

Det er vel "proffer" fra Finnland og Sverige som skal dra dette igang , onsite OSL.

Jeg tror at folk fra enten Finland eller Sverige er nødt for å komme til OSL en periode. Men nå så er sagt så går det vel ikke akkurat så bra for seg på ARN heller så mann kan stille seg spørsmål om hvor proffe de er. Men de i Finland har jo meget lang erfaring så på det viset kan det kanskje ordne seg. Det vil tiden vise. Men som MOW skriver det tar noen uker å få det mest grunnleggende på plass. Så er det masse andre funksjoner som krever betydelig mer opplæring, både på pax og bagsiden. Proffice begynner å få dårlig tid.

Hilsen,
Laurenz

Om de skrur opp lønna og lover meg 100% stilling, så skal jeg tenke på det... ^_^

Originally posted by LN-MOW

Deretter maa du ha kjoerekurs for tarmac.

Etter tilstanden på karosseriet til mange av "tarmac-bilene" å dømme var det mange som sov under det kurset .. :rolleyes:

her var det mye synsing og gjetting. Hadde halvparten av de som skriver her vært med ei kveldsøkt som stuer på gardermoen så hadde de skjønt det, la oss si at 25 % av arbeidstokken er stuere med høy kompetanse og resten har knapt rørt en pushback. Nå skal som kjent DY bytte handlingagent og folk i SA gidder ikke å vente til 1 oktober, de slutter fordi de har fått nye jobber, de begynner på skolen osv,osv. Dette er folk med mye kompetanse...
Igjen sitter da de som kan mye med enda mere arbeid, nye folk kommer, det tar TID å lære opp de selv om de har gått kurs og har det mest nødvendige på plass, ergo så er man egentlig underbemannet, flyene lander de og skal handles, men det er bare en person på hvert lag som veit åsset dette skal gjøre for at det skal gå på skinner, og det skal gå fort på skinnene.
En snuing på 25 minutt, det er 300 +/- bag som skal berøres ila denne turnaroundtiden, 3 mann og så mange bag... 2 i belly og en ved båndet, er man heldig så kan den som kjører inn bag komme på flyet ditt å hente bag før maskinen har gått igjen, hvis ikke må man gjøre det selv, de 25 minuttene er veldig korte, så kommer det x antall kilo frakt og jetpak som skal være med, i siste øyeblikk kommer det en hund som skal surres, det kreves kompetanse å surre fast ting i fly, hvor mange på denne snuingen kan det, jo en person, så kan man da på radio rope desperat etter en ekstra mann for å hjelpe til, men pauserommet er forlatt så der er det ingen.
Sånn går det så og si hele tiden hos SA om dagen, den pausen som man skal ha kan man ta å tegne på veggen, for pause er det ikke tid til.
Så kommer flyene før tiden, kanskje det flyet som skulle gå på rute ikke er klar og man må vente og neste fly lander. Kan dere skjønne at det er kaos for tiden på ENGM?
Jeg syns man er heldig man får baggasjen sin innen en time, MEN det er ikke bare SA og SGS sin skyld at baggasjen er sein, dette anlegget på Gardermoen er elendig for tiden, det står traller på traller som venter på å bli tømt til tider fordi det stopp i systemet, det forbauser meg ikke mer, jeg får ikke gjort noe med det, OSL må ta mye av skylden her, flyplassen er sprengt til de grader.
I SA hersker det fortvilelse, mange må gå pga av 1 oktober, lite folk, stress, mange sykemeldte, det er ferie... og begge sjefene som styrer hele hopprennet har ferie samtidig, det er gutta sine det. Det sier litt om holdningene til SA

Hilsen,
Laurenz

Det var nok mest ironisk ment ja. Kan tenke meg at arbeidklimaet folk i mellom ikke ville ha vært det beste om Proffice kjørte inn folk som snart skal ta over jobben fra Servisair paralellt her..
MEEEN , når det er sagt, så lurer jeg faktisk på hvordan det nye selskapet skal kunne få den der operasjonen til å gå hvis de ikke har folk ennå til å ta DY handlingen. En ting er jo nok antall mennesker, men det viktigste her er jo å ha folk som KAN den komplekse jobben det er å drifte bakkeoperasjonen på en såpass stor flyplass som OSL. Jeg vil tro at noen sover dårlig om natta nå med tanke på dette...

Jeg er overbevist om, at skal Servisair klare seg gjennom september, og proffice klare seg fra 1.oktober, er man nødt til å inngå samarbeid mellom Servisair og Proffice. Det vil bli en vinn vinn situasjon for begge parter, som også Norwegian vil tjene på. Jeg tviler vel på at det kommer noen henvendelse fra Servisair eller Proffice om samarbeid, så denne henvendelsen må nok komme fra Norwegian.

Darth Vader, det er nettopp det du skriver jeg ønsket å få vite når jeg startet denne debatten

Så skal jeg tolke innlegget ditt riktig så er årsaken sen bagasje utleveing følgene:

For liten kapasitet på båndene (OSL sin skyld)
For lite folk til å tømme flyene (flyselskapene og handling agentene sin skyld (SA/SGS)
Interne problemer (Servisair sin skyld/ansvar)
For dårlig infrastruktur (Osl sin skyld)

og i tillegg kommer folk som bruker en evighet i Tax Free som "kryddrer" det hele

Har jeg fortått deg riktig da?

Det kan virke som om det er sterke kapitalkrefter inne her også, som tyner ressurser, både bemanning og materiell for å hente ut størst mulig økonomisk gevinst, uten tanke for det som eingong var kalla service, evt goodwill. Det er lett å forstå at mange blir utbrent og slitne av slikt, og då blir det naturlig nok sjukemeldinger, og slikt er jo ikkje bra på ein frå før liten flokk. I tillegg har sjef(ane) rømt frå ansvaret sitt. Gratulerer til dei!

Originally posted by zico77

Det kan virke som om det er sterke kapitalkrefter inne her også, som tyner ressurser, både bemanning og materiell for å hente ut størst mulig økonomisk gevinst, uten tanke for det som eingong var kalla service, evt goodwill. Det er lett å forstå at mange blir utbrent og slitne av slikt, og då blir det naturlig nok sjukemeldinger, og slikt er jo ikkje bra på ein frå før liten flokk. I tillegg har sjef(ane) rømt frå ansvaret sitt. Gratulerer til dei!

Problemet er jo også at folk ikke er villige til å betale det det koster og skal reise for en tohundrelapp og da dras alle ned i søla.

Originally posted by Someone

Problemet er jo også at folk ikke er villige til å betale det det koster og skal reise for en tohundrelapp og da dras alle ned i søla.

Hvordan vet vi det? Det er klart at folk ikke gidder å betale mer enn det en flybillett koster - alt annet likt så velger folk det alternativet som er billigst. Det vi nok også med stor grad av sikkerhet kan si er at totalt reisevolum sannsynligvis er negativt korrelert med pris. Men å konkludere ut fra dette at folk ikke er villige til å betale det ting koster er vel å trekke det litt langt (det kan vi vel strengt tatt ikke si noe om før man eventuelt øker prisene). At folk klager er en sak. Om de slutter å reise er helt annen sak.

alt annet likt

Det er vel nettop her problemet ligger , folk kan ikke se forskjell på hva som ligger bak reisen de har kjøpt , fra a-b , eller fra a-c via b.

..
..
..

Nja, når kunden presenteres for ein pris på flybilletten, skal det inkludere at bagasjen kommer fram også. Dersom det skulle vore ein ekstrakost, er det jo ein heilt annan sak. Men; slik det opereres i dag, så skal ikkje kunden, dvs den reisande måtte lide for at billetten kosta for lite??

Originally posted by TOS

Hvordan vet vi det? Det er klart at folk ikke gidder å betale mer enn det en flybillett koster - alt annet likt så velger folk det alternativet som er billigst. Det vi nok også med stor grad av sikkerhet kan si er at totalt reisevolum sannsynligvis er negativt korrelert med pris. Men å konkludere ut fra dette at folk ikke er villige til å betale det ting koster er vel å trekke det litt langt (det kan vi vel strengt tatt ikke si noe om før man eventuelt øker prisene). At folk klager er en sak. Om de slutter å reise er helt annen sak.

Vel jeg konkluderer at "alt" var bedre før, den gang man ikke kom seg tur-retur Køben for 600kr eller til London for en hundrings.

Originally posted by zico77

Alt for enkelt å "skylde på kudnene" for de dem ikke betaler nok for flyreisen.

Back