Hvorfor det tar en evighet å få bagsjen på OSL

Re: Hvorfor det tar en evighet å få bagsjen på OSL

Det som er poenget er jo, at uansett kor masse tenesten "bagasjelevering" koster, så er det for lite ressurser til å håndtere dette. Kvifor? Fordi det kuttes på bemanning, for å auke resultat (overskudd). Så uansett kor masse penger ein henter inn for å drive "bagasjelevering", kuttes bemanning for å auke overskudd. Så då hjelper det jo lite å auke billettprisen. Slik kan det ivertfall lett oppfattes.....

Ja, og nå er vi vel snart der Ryanair er....man betaler for bagasjen :D

Originally posted by zico77
kuttes bemanning for å auke overskudd. Så då hjelper det jo lite å auke billettprisen. Slik kan det ivertfall lett oppfattes.....

...eller minske underskuddet da det i Norsk luftart de seneste år har vært lite med overskudd og dessto mer med underskudd

Originally posted by Hurum

Alt for enkelt å "skylde på kudnene" for de dem ikke betaler nok for flyreisen.

Akkurat som det er for enkelt å alltdi skylde på oss økonomer ;)

Originally posted by Someone

...eller minske underskuddet da det i Norsk luftart de seneste år har vært lite med overskudd og dessto mer med underskudd

ja, men det har samme effekt.

Originally posted by zico77

ja, men det har samme effekt.

Det har samme effekt men svært forskjellig resultater dersom man ikke gjør noe. Taper man konstant penger ender man i arkivet sammen med Swissair, Sabena, PanAm etc etc (og Varig) og det kan ikke være målet

Det har samme effekt men svært forskjellig resultater dersom man ikke gjør noe. Taper man konstant penger ender man i arkivet sammen med Swissair, Sabena, PanAm etc etc (og Varig) og det kan ikke være målet

Det har du heilt rett i. Det kan ikkje vera målet. Kva kan gjerast for å motvirke arkiv-effekten, tja; kanskje i frå det som du har tolke av Darth;

"For liten kapasitet på båndene (OSL sin skyld)
For lite folk til å tømme flyene (flyselskapene og handling agentene sin skyld (SA/SGS)
Interne problemer (Servisair sin skyld/ansvar)
For dårlig infrastruktur (Osl sin skyld)"

Med andre ord disse instansen må hente meir penger. Det kan dei gjera av flyselskapa, som igjen kan hente av passasjerene. Så me kan ikkje skylde dette på passasjerane. I bunn trur eg mange er villige til å strekke ein hundrings ekstra for at ting går på skinner. I dag er faktisk ikkje hundre kroner strengt tatt ikkje meir enn ein ei pølse og ein brus på kiosken på OSL allikevel. Og det har einkvar nordmann helsemessig godt av å droppe.

Men at kapasiteten på OSL er så lav, vitner jo om uhyre dårlig planlegging og ustrukturert organisering. På ein eller annan måte MÅ jo pengane ha blitt susla bort.

Originally posted by P.A. VIKING

alt annet likt

Det er vel nettop her problemet ligger , folk kan ikke se forskjell på hva som ligger bak reisen de har kjøpt , fra a-b , eller fra a-c via b.

Det stemmer sikkert, men man kan ikke anklage kundene for ikke å ville betale det reisen koster bare fordi kundene velger å kjøpe de billigste billettene fremfor de som er litt dyrere. Du betaler vel heller ikke en pris som er høyere enn strengt nødvendig for en reise fra X til Y...?

Dårlig planlegging er noe vi nordmenn er svært gode i!

Og grunnen til at OSL på bygd "på" budsjett var fordi de kuttet her og der, blant annet skulle piren opprinnelig vært langt bredere.

Og det ironiske er at vi passasjerer greit kan betale 100kr for en pølse og brus på OSL men å måtte betale 100kr ektra i billetten synes å være vanskelig

Darth Vader, det er nettopp det du skriver jeg ønsket å få vite når jeg startet denne debatten

Så skal jeg tolke innlegget ditt riktig så er årsaken sen bagasje utleveing følgene:

For liten kapasitet på båndene (OSL sin skyld)
For lite folk til å tømme flyene (flyselskapene og handling agentene sin skyld (SA/SGS)
Interne problemer (Servisair sin skyld/ansvar)
For dårlig infrastruktur (Osl sin skyld)

og i tillegg kommer folk som bruker en evighet i Tax Free som "kryddrer" det hele

Har jeg fortått deg riktig da?

Det er vel riktig det bortimot

Det er ikke nødvendigvis kunden som er feilen her; de kjøper det de får kjøpe og forsøker å skrike ut at alt åm være billig, siden andre har fått det til så må alle andre få det til.

Som med mye annet slik, igjennom 90-tallet og så langt på 00-tallet, så velger jeg å lempe en haug av ansvaret på blårussen. Det er når blårussen fikk skikkelig feste og mandat til å ha hånden mer direkte i styringen av bedrifter for å maksimere profitten for eierne at vi begynte denne snøballen; ikke bare i fly-bransjen, men i mange andre bransjer. Det virker som blårussen (nå drar jeg alle over èn kam, men det finnes j lyspunkter) sliter med to defekter i tankegangen som ligger til grunne:

1. Det som ikke kan måles eksisterer ikke. Med andre ord,kan man ikke kvaitifisere noe og gi det et tall som skal være med i kalkylen så er det med andre ord ikke noe som eksisterer.

2. At man som blåruss bare skal arbeide for å "optimere" uttellingen på egenkapitalen, og dermed maksimere profitt. Dette kommer pent i kategorien rundt "kvartals-jaget" som har vært omtalt mer og mer de siste årene som skadelig for bedrifter.

Det som faller i mellom når disse to tankene møtes er at all ekstra kapsitet som finnes i systemet til å ta unne nå noe "hikker" og skaper problemer er borte. Bare fordi at det å produsere maksimalt er det som gir økonomisk størst gevist betyr ikke at alle faktorer er tenkt på, selv om mange blåruss tenker på slik.

Mye av dette stammer fra at man har med mange faktorer somikke kan kvantifiseres. En spørreundersøkelse blandt reisende med ti spørsmål gir sikkert bra nok grunnlag til å dra konklusjonen at mannen i gata vil gjerne fly til London til 200,- og synes dette er rimelig for en tjeneste, for andre har jo gjort dette andre steder. Problemer ligger ikke i at man ikke kan dra slike konklusjoner på grunnlaget som finnes i slike undersøkelser, men i at man tror at et vanlig menneske sine forventinger kan kvantifiseres så fint og lett. Det er ingen undersøkelser der man spør kundene sine "Om du får flybilletter til Spania for 400,- er det da greitt at det er så lite inntjening at om noe går gale så får du ikke bra hjelp eller noe service fordi vi skjærer til beinet?".

Kansje man skal dra litt læring fra bransjene som selger forbruker-eletronikk; der tjener man gode penger på å selge utvidede garantier for å få dekket nesten hva som helst av uforutsette problemer, uten at de trengs, siden kjøpsloven er veldig dekkende. Ikke at jeg sier at flybransjen skal lage en haug med ekstraopsjoner på produktene og gjøre de mer komplisert, men det viser at Ola Nordmann er veldig betalingsvillig for å sikre seg mot småting som sjeldent inntreffer, og da burde det jo være vilje for å betale mer for reisen om man bare fikk forklart hva man betaler for?

-A

ph-ndr: Enig!

Etter å tidligere å ha jobba i service-instans, veit eg at:

Ein fornøyd kunde forteller sine venner om det. Ein misfornøyd kunde forteller ALLE om det.

Å yte god service, koster kanskje litt ekstra, men kunden vil komme tilbake.

Jeg mener at pax ikke skal legges skylden på her, de vil selvfølgelig reise billigst mulig måte, da syns jeg også at baggasjen til paxen skal komme fram uansett om billetten koster 4000 eller 500... For mange folk reiser og skal være borte, da er det greit med
litt klær. Flyselkapenes iver til å tjene penger er et problem, du får hva du kjøper. Jeg er redd at NAS ikke får noen greie uker de første ukene etter 1 okt, men nå var det jo ikke prisen som var fokus i siste avisoppslag ang SA og NAS, det var heller utstyret de hadde mye fokus på. Det skjønner jeg veldig godt.
Men nå blir det bra når Northport kommer, da er det 6 mann på hvert fly, trapp på hver eneste fly, så nå får vel NAS det de hadde ønska seg, egentlig hadde
vel NAS ønska at man kunne tatt turnarounden ute på Kilo/lima 1 eller 2 så slapp dem pushback og, alt koster penger på flyplass. Det beste hadde vært at NAS hadde brukt gamleterminalen, der kunne de snudd selv, kjørt på så mange trapper de bare ville. De hadde jo et prøveprosjekt på at de skulle parkere langt fra gate for at dem skulle snu selv, de holdt jo på i timesvis på 6 og snudde og rota, da måtte de selvfølgelig ha trapp, trapp = tungvindt når det er lettkjørte gangbroer på OSL. Men igjen er det iveren etter pengeinntjening. Først og frems må flyselskapene se på fly parken sin, gamle fly, mye teknisk som resulterer til mye innleie av fly osv. Mulig jeg trår noen på føttene her.

Originally posted by svenk
Jeg er overbevist om, at skal Servisair klare seg gjennom september, og proffice klare seg fra 1.oktober, er man nødt til å inngå samarbeid mellom Servisair og Proffice. Det vil bli en vinn vinn situasjon for begge parter, som også Norwegian vil tjene på. Jeg tviler vel på at det kommer noen henvendelse fra Servisair eller Proffice om samarbeid, så denne henvendelsen må nok komme fra Norwegian.

Du ligger etter Svenk. Servisair har tatt initiativ til dette og det har vært samtaler. Hva som ble resultatet vet jeg ikke.

Hilsen,
Laurenz

Hvorfor skal SA hjelpe Proffice? De er jo konkurrenter. Hva norwegian vil fremover, må komme fra de, det kommer neppe noe nytt fremstøt for samarbeid fra SA igjen, de vil nok heller ha tilbake kontrakten. De er flere en SA som ønsker at Norwegian får seg en på trynet, og den dagen kan komme farlig fort..

Jeg vil tro at det internt på OSL finnes statistikker/benchmarking av bag. håndteringen.
Altså målinger på hvor lang tid det tar fra blockon-> first bag -> last bag , for de ulike handlingselskaper på innland/utland , dette kunne jo være snacks å se....

Originally posted by P.A. VIKING

Jeg vil tro at det internt på OSL finnes statistikker/benchmarking av bag. håndteringen.
Altså målinger på hvor lang tid det tar fra blockon-> first bag -> last bag , for de ulike handlingselskaper på innland/utland , dette kunne jo være snacks å se....

Ja går ut fra at det finnes slike statistikker, men usikker på hvor offentlige dem er. Hadde kanskje gitt et mer objektivt bilde av ventingen.

Slike statistikker er sjeldent offentlige. Vi har også endel benchmark statistikker her hvor jeg jobber men de er noe i ikke går ut med da de kun er for internt bruk og vi ikke ønsker at kunder og konkurenter skal se dem

Dette med bagasjeproblemer har vel egentlig tiltatt etterhvert som trafikken har økt slik jeg kan se det. Er det noen som har studert effekten av den økte LowCost trafikken med P2p. Det er jo store mengder av passasjerene til både DY og andre som faktisk er i transfer på OSL, og som på grunn av at all bagasje må tas ut og sjekkes inn igjen stresser hele systemet ganske så mye. Når OSL ble designet var det jo en helt annen hverdag, da hele businessmodellen gikk på at kunden skulle sjekkes hele veien fram, transfer skulle foregå på Airsiden og hele greia skulle fungere smidig.
I dag er det vel tusener av ekstra handlingtransaksjoner grunnet at både pax og bagasje ikke følger den flyten som designet var tiltenkt...

Takk, Farmer.

Syntes den forklaringen var veldig logisk.

Back