Hvorfor det tar en evighet å få bagsjen på OSL

Someone

Moderator
Medlem
Hvorfor det tar en evighet å få bagsjen på OSL

Flyet hadde kommer via København fra Lisboa og tilsynelatene hadde de fleste gått av i CPH og det var kun 2 containere og to sekker post som skulle av og 4 containere som skulle med flyet tilbake igjen. Det kom så kjørende 4 stykker fra Servisair og begynte tømme flyet på normal måte og klokken var da 16.30. Først ble de fire fulle containere som skulle med parkert foran flyet og de hektet på 2 tomme vogner til å bruke på containerne som kom med flyet og fikk disse ut og plassert på vognene innen 5 minutter. Men hva gjorde de så? Kjørte de disse 2 containerne til bagasje leveringen? Nei, de parkerte dem foran flyet hektet dem av bilen og kjørte så de 4 nye containerne frem. Men istedet for å bruke logikk å begynne med den første containeren i "toget" begynet de med den siste hvilket betydde at de etter hver gang de lastet en container inn på flyet måtte bilen med containerne ta seg en runde. Og det hjalp heller ikke at 3 av de 4 (ikke han som styrte "kranen") stort sett sto å klødde seg i hodet og nærmest stod å så på. Etter at de etter nesten 15 min hadde klart å få en container ombord i bakre lasterom var det tid for neste og de tre siste containerne skulle inn i fremre rom. Greit nok det, men han med kran bilen presterte å bomme på hullet og måtte rygge og rygget så rett inn i traktoren, men heldigvis skjedde det ikke noe. På de tre neste brukte de også samme ulogiske, dvs begynte med den bakerste tralla og de fire gutta gjorde en arbeisinnsats tilsvarende 1,5 person. Etter totalt 30 min hadde de da greid å få ut to kasser og inn med 4 noe jeg er sikker på at 2 personer hadde klart på samme tid, men det var ikke det værste. Det var de to containerne som kom med flyet. Etter 30 min stod de fortsatt parkert foran flyet, og det var først etter 35 min at de ble kjørt bort, og da spør jeg meg. Og innen den tid hadde en fyr fra SGS allerede hentet de to sekkene med post. Er dette normal praksis på OSL og for Servisair? Isåfall er det ikke rart i man må vente en evighet på bagasjen og skjønner da utmerket hvorfor DY dumpet Servisair.

Dette er tatt fra min trip rapport og jeg spør følgene:

-Er dette normal praksis?
-Hvorfor kunne ikke en av de fire kjørt den ankommene bagasje bort, mens de tre andre lastet flyet?
-Trengs det 4 ansatte for å laste/losse totalt 6 containere på en Airbus 320?

Re: Hvorfor det tar en evighet å få bagsjen på OSL

Originally posted by Someone

Flyet hadde kommer via København fra Lisboa og tilsynelatene hadde de fleste gått av i CPH og det var kun 2 containere og to sekker post som skulle av og 4 containere som skulle med flyet tilbake igjen. Det kom så kjørende 4 stykker fra Servisair og begynte tømme flyet på normal måte og klokken var da 16.30. Først ble de fire fulle containere som skulle med parkert foran flyet og de hektet på 2 tomme vogner til å bruke på containerne som kom med flyet og fikk disse ut og plassert på vognene innen 5 minutter. Men hva gjorde de så? Kjørte de disse 2 containerne til bagasje leveringen? Nei, de parkerte dem foran flyet hektet dem av bilen og kjørte så de 4 nye containerne frem. Men istedet for å bruke logikk å begynne med den første containeren i "toget" begynet de med den siste hvilket betydde at de etter hver gang de lastet en container inn på flyet måtte bilen med containerne ta seg en runde. Og det hjalp heller ikke at 3 av de 4 (ikke han som styrte "kranen") stort sett sto å klødde seg i hodet og nærmest stod å så på. Etter at de etter nesten 15 min hadde klart å få en container ombord i bakre lasterom var det tid for neste og de tre siste containerne skulle inn i fremre rom. Greit nok det, men han med kran bilen presterte å bomme på hullet og måtte rygge og rygget så rett inn i traktoren, men heldigvis skjedde det ikke noe. På de tre neste brukte de også samme ulogiske, dvs begynte med den bakerste tralla og de fire gutta gjorde en arbeisinnsats tilsvarende 1,5 person. Etter totalt 30 min hadde de da greid å få ut to kasser og inn med 4 noe jeg er sikker på at 2 personer hadde klart på samme tid, men det var ikke det værste. Det var de to containerne som kom med flyet. Etter 30 min stod de fortsatt parkert foran flyet, og det var først etter 35 min at de ble kjørt bort, og da spør jeg meg. Og innen den tid hadde en fyr fra SGS allerede hentet de to sekkene med post. Er dette normal praksis på OSL og for Servisair? Isåfall er det ikke rart i man må vente en evighet på bagasjen og skjønner da utmerket hvorfor DY dumpet Servisair.

Dette er tatt fra min trip rapport og jeg spør følgene:

-Er dette normal praksis?
-Hvorfor kunne ikke en av de fire kjørt den ankommene bagasje bort, mens de tre andre lastet flyet?
-Trengs det 4 ansatte for å laste/losse totalt 6 containere på en Airbus 320?

Her var det mye rart!! Hvordan kan du vite at de containerene som ble satt av forran flyet var baggasje og ikke frakt? All frakt blir satt av forran flyet! Og at det kommer inn 4 containere med baggasje på TAP er meget usansynlig, skjelden mer enn 1 stk.

Og JA, det er vanlig prossedyre at containere blir kjørt inn i flyet med ulike rekkefølger, det er containernr som bestemmer hvilken rekkefølge containere skal inn i fly, ikke hvordan de står i rekkefølge etter traktoren som skyver disse. Dette har noe med vektfordeling, samt hva containerene inneholder.

At du måtte vente i en evighet kan skyldes flere årsaker, det kan være kø på baggasjeannelgget, eller at Tollerne rett og slett gransket denne baggasjen opp og ned lenge før du i det heletatt fikk den på ankomst!

Må støtte at det stilles spørsmål ved hvor lang tid bagasjeutelvering på OSL tar. Har flydd Norwegian mange ganger og blir sjeldent stående mindre enn 30 min ved bagasjebåndet å vente. Og det på innenlands-siden.

Originally posted by rampen

Her var det mye rart!! Hvordan kan du vite at de containerene som ble satt av forran flyet var baggasje og ikke frakt? All frakt blir satt av forran flyet! Og at det kommer inn 4 containere med baggasje på TAP er meget usansynlig, skjelden mer enn 1 stk.

Og JA, det er vanlig prossedyre at containere blir kjørt inn i flyet med ulike rekkefølger, det er containernr som bestemmer hvilken rekkefølge containere skal inn i fly, ikke hvordan de står i rekkefølge etter traktoren som skyver disse. Dette har noe med vektfordeling, samt hva containerene inneholder.

At du måtte vente i en evighet kan skyldes flere årsaker, det kan være kø på baggasjeannelgget, eller at Tollerne rett og slett gransket denne baggasjen opp og ned lenge før du i det heletatt fikk den på ankomst!

Bare så det er sagt så måtte ikke jeg vente, siden jeg skulle dra med flyet, og hvis de to containerene var frakt måtte det ha betydd at det ikke var noe bagasje som kom med maskinen som med flyet fra LIS (og CPH), noe jeg finner svært usansynlig siden det var pax ombord. Dessuten satt jeg å så på operasjonen hele tiden og er sikker på at de ikke fikk "sneket" unna noe last uten at jeg så det.

Så det jeg observerte var at det tok 30-35 min før noe som helst av last ble kjørt bort fra flyet (bortsett fra 2 postsekker) og jeg så med mine EGNE øyne at 3 containere ble lastet ombord og den siste antar jeg også ble lastet ombord siden den ble "borte" mens jeg boardet, men det ble ikke de to som kom med flyet som først ble kjørt bot når jeg hadde satt meg ned i setet mitt.

Som nevnt så satt jeg nøye å observerte hele prosessen og selv med 1 øl vil jeg ikke si mine observasjonsevner var særlig svekket og jeg sittert heller ikke å dikter opp saker men referer til fakta av de faktiske hendelser

Det tar en nesten alltid en "evighet" å få bagasjen på OSL - både med SK og DY. Senest i går kom jeg inn fra Malaga, og måtte vente 50 minutt på bagasjen. Ikke så rart at passasjerer vegrer seg for å sende bagasje, og tar heller med seg mest mulig håndbagasje. :(

Someone, synes det er ganske drøyt å trekke konklusjoner og anta at folk ikke kan jobben sin, basert på det du har observert på den ene turen. Jeg vet ikke hva du jobber med, men har du god kjennskap til hvordan de skulle ha gjort det? Kjenner du alle detaljene for å si at det var feil?

Originally posted by Green1

Det tar en nesten alltid en "evighet" å få bagasjen på OSL - både med SK og DY. Senest i går kom jeg inn fra Malaga, og måtte vente 50 minutt på bagasjen. Ikke så rart at passasjerer vegrer seg for å sende bagasje, og tar heller med seg mest mulig håndbagasje. :(

Jeg kom fra Budapest i går kveld kl 2320 til en full bagasjehall og full tax free-butikk. Tok 50 min for meg å få bagasjen også. Det var 5-6 flighter oppført på hvert av de tre bagasjebåndene. OSL er nødt til å løse den katastrofalt dårlige løsningen de har nå med logistikk rundt bagasje vs tax free, og det håper jeg de skjønner. Det er jo tydelig å se hva som er problemet: Rundt bagasjebåndene står det 100-200 mennesker som ingen får sin bagasje, selv om båndene er fulle. De som har bagasje på båndet står i stedet i kø for å kjøpe kvoten sin på tax free. Er ikke rart det blir kaos. Over høyttalerne ruller og går det en standard og altfor vennlig melding om at folk må fjerne bagasje fra båndene "så snart som mulig". For Ola Dunk betyr det når de har fått kvoten sin. Og Ola Dunk er selvfølgelig smart nok til å likevel klage på at det tar for lang tid å få bagasje på OSL.

Jeg har forresten aldri opplevd lang ventetid på innland på OSL.

Originally posted by LN-BRK

Jeg kom fra Budapest i går kveld kl 2320 til en full bagasjehall og full tax free-butikk. Tok 50 min for meg å få bagasjen også. Det var 5-6 flighter oppført på hvert av de tre bagasjebåndene. OSL er nødt til å løse den katastrofalt dårlige løsningen de har nå med logistikk rundt bagasje vs tax free, og det håper jeg de skjønner. Det er jo tydelig å se hva som er problemet: Rundt bagasjebåndene står det 100-200 mennesker som ingen får sin bagasje, selv om båndene er fulle. De som har bagasje på båndet står i stedet i kø for å kjøpe kvoten sin på tax free. Er ikke rart det blir kaos. Over høyttalerne ruller og går det en standard og altfor vennlig melding om at folk må fjerne bagasje fra båndene "så snart som mulig". For Ola Dunk betyr det når de har fått kvoten sin. Og Ola Dunk er selvfølgelig smart nok til å likevel klage på at det tar for lang tid å få bagasje på OSL.

Endelig en som skjønner problemet, og har kjennskap til ting på en flyplass. Fjerne taxfree ved ankomst, og det ville løst endel av problemet. Ellers får paxen kjøpe firstclass billetter med selskaper som får prioritert baggasje så slipper de sisse problemene.

Someone, synes det er ganske drøyt å trekke konklusjoner og anta at folk ikke kan jobben sin, basert på det du har observert på den ene turen. Jeg vet ikke hva du jobber med, men har du god kjennskap til hvordan de skulle ha gjort det? Kjenner du alle detaljene for å si at det var feil?

Jeg trekker ikke konkulsjoner jeg stiller ett spørsmål om dette er vanlig praksis siden jeg reagerte på det jeg så.

Og nei jeg jobber ikke innen luftfart, men jeg tilhører den dessidert VIKTIGSTE gruppen innen luftfarten nemlig PASSASJERENE/KUNDENE!

Endelig en som skjønner problemet, og har kjennskap til ting på en flyplass. Fjerne taxfree ved ankomst, og det ville løst endel av problemet. Ellers får paxen kjøpe firstclass billetter med selskaper som får prioritert baggasje så slipper de sisse problemene.

Tull, selv før tax-free'en kom måtte man vente lenge på bagasjen på OSL. Selvsagt har det blitt verre etter tax free'en kom , men de grunnleggende problemer er der fortsatt.

Og jeg har mange ganger reist med prioritert bagasje men bort imot aldri virker dette "systemet" på OSL, uansett hvilket selskap jeg reiser med og uavhengig hvem som er handlig agent, og bagasjen kommer i helt tilfeldig rekkefølge opp på båndet.

*sukk* Here we go again.....

Hadde det ikke vært for at jeg egentlig er i ferd med å pakke og skal kjøre snart, kunne jeg skrevet en liten avhandlling om emnet (Jeg har forresten gjort det for lenge siden men gidder ikke lete...)

Hvorom allting er, dere må tenke på følgende;

-Det er MANGE som reiser for tiden
-Det er ferietid, mange faste har vært på ferie, og mange vikarer på jobb. Rutinene sitter ikke akkurat spikret hos vikarer som har fått minimumsopplæring, for så å bli kastet ut i virkeligheten.
-Hvor fort det går å få bag avhenger av; at det er folk til å tømme flyet, at det er folk til å kjøre inn/kaste bagasjen på båndet, at det er kapasitet på nevnte bånd, at ikke alt for mange idioter går i tax free'n FØR de plukker opp bagen (ja, de hindrer andre menneskers bagasje!)
-Har man noen små forsinkelser, får de enorme ringvirkninger utover dagen, dermed er det ikke sikkert at man har mannskap og/eller utstyr tilgjengelig når flyet skal komme eller gå.

En turnaround består av MASSE puslespillbiter som skal passe sammen: Stuere/utstyr, PMZ, cleaning, catering, fuel Cabin crew og flight deck, og enda har jeg bare nevnt de mest synlige!

Og ja, containerne lastes etter et system, avhengig av type last og vekt. Det er ekstremt viktig at vi har riktig container på riktig sted, for å være sikre på at maskinen klarer å komme seg opp i, og holde seg i lufta.

Bare noen faktorer kastet ned her, jeg har det som sagt travelt. Og hvis dere lurer, så mener jeg seriøst at de som går i tax free'n før de plukker opp bagasjen er idioter. Blir borte i en ukes tid nå, kos dere med diskusjonen!

Og jeg har mange ganger reist med prioritert bagasje men bort imot aldri virker dette "systemet" på OSL, uansett hvilket selskap jeg reiser med og uavhengig hvem som er handlig agent, og bagasjen kommer i helt tilfeldig rekkefølge opp på båndet.

Dette har INGEN TING med OSL å gjøre, men derimot stasjonene du reiste FRA. Hvis de skiller ut prio-bag, legger dem ytterst og rapporterer hvor de er, skal denne bagasjon komme i den første tralla. Når man losser et fly, fyller man trallene i den rekkefølgen bagen ligger.

Takk til TUC for endel nyttig fakta i debatten og som sagt så ønsker jeg ikke "ta" noen men stiller som sagt noen spørsmål og ønsker en debatt om saken.

Men så tilbake til saken. Kan godt skjønne at det tar litt ekstra tid om sommeren med stor trafikk og mange vikarer, men det forklarer fortsatt ikke hvorfor jeg ved flere anledninger har måttet vente 30-45 min på bagasjen andre tider på året?

Og jeg er enig i at det er idiotisk at man hindrer bagasje levering ved å bruke tid i Tax-free. Riktig går jeg inn dit først selv med jeg vet på forhånd hva jeg skal ha og hele prosessen tar maks 5 min og jeg er ved båndet LENGE før det er noe som helst tegn til bagasje

Og nei jeg jobber ikke innen luftfart, men jeg tilhører den dessidert VIKTIGSTE gruppen innen luftfarten nemlig PASSASJERENE/KUNDENE!

Ja, det er helt legalt å være misfornøyd dersom man som kunde ikke føler at man blir godt nok ivaretatt. Men det å mene at man ser feil ved arbeidsrutinene til noen man ser jobbe ut av et vindu, uten å kjenne til hvorfor de gjør ting som de gjør - det blir litt feil. Det er slik jeg oppfatter det du skriver.

Men det å mene at man ser feil ved arbeidsrutinene til noen man ser jobbe ut av et vindu, uten å kjenne til hvorfor de gjør ting som de gjør - det blir litt feil. Det er slik jeg oppfatter det du skriver.

Det skal jeg være enig i. Derfor beskrev jeg hva jeg så som ble gjort for så å spørre om bakgrunnen til hvorfor det ble gjort sånn og stilte ett spørsmål vedrørende hele prosessen.

Og jeg er enig i at det er idiotisk at man hindrer bagasje levering ved å bruke tid i Tax-free. Riktig går jeg inn dit først selv med jeg vet på forhånd hva jeg skal ha og hele prosessen tar maks 5 min og jeg er ved båndet LENGE før det er noe som helst tegn til bagasje

Det er nettopp slik de fleste tenker, og på dager med mye trafikk så vil jo det gå galt når alle skal innom tax free først...det tar jo bare 5 min :) Men jeg mener det er OSL sin skyld at det blitt slik, og ikke passasjerene. Det er OSL som må gjøre noe med situasjonen, for passasjerene kommer til å shoppe først så lenge det er mulig. Problemet er kanskje at OSL har for liten plass til å lage andre muligheter uten å måtte flytte på bagasjebåndene...?

....... kjørte så de 4 nye containerne frem. Men istedet for å bruke logikk å begynne med den første containeren i "toget" begynet de med den siste hvilket betydde at de etter hver gang de lastet en container inn på flyet måtte bilen med containerne ta seg en runde.

For mitt vedkommende, har jeg alltid leaet aa sette opp tralletoget etter lasterekkefoelgen ... det er raskere og minsker faren for bakkeskader... Selv om man plukker opp containere paa emr enn ett sted, sorterer man de foer man kommer til gaten.

Når det gjelder Serviceair, så har det hendt ofte at de tar av bagasjen fra Norwegian sine fly, parkerer trallen ved siden av flyet, laster den nye bagasjen ombord for å få det flyet avgårde igjen, og så kjører de innkommende bagasje til bandet.

Og da er det ikke rart man må vente lenge på bagasjen!

Har jeg noen bakgrunn for å hevde det? Ja, man følger med når man er på OSL noen 100 ganger pr. år.

Merkelig at det kun er på OSL en har slike store problemer med ankommende passasjer og bagasje. Går visst greit på Flesland, Sola, Værnes etc...

De gangene jeg har reist har det ikke vært bagasje på båndet på OSL....men stått og ventet og ventet i nesten 1 time før bagasjen kom....med 200 mennesker rundt båndet...eller flere...er jo ofte mer enn 1 fly pr bånd.

Originally posted by Lystige Laura

Når det gjelder Serviceair, så har det hendt ofte at de tar av bagasjen fra Norwegian sine fly, parkerer trallen ved siden av flyet, laster den nye bagasjen ombord for å få det flyet avgårde igjen, og så kjører de innkommende bagasje til bandet.

Og da er det ikke rart man må vente lenge på bagasjen!

Har jeg noen bakgrunn for å hevde det? Ja, man følger med når man er på OSL noen 100 ganger pr. år.

Det er helt riktig. Norwegian har som regel 25 min turnaround, og mener du at man skal kjøre inn baggasjen din for så å forsinke flyet ut igjen, eller klarer man å vente i 15 min etter at flyet har kommet før man får baggasjen sin? Norwgian er et lavprisselskap, og bemanningen blir deretter. Fo de som ikke kan vente 15 min, velg annet selskap og betal dobbel pris å få baggasjen raskere.

Back