Hvordan går det med

Re: Hvordan går det med

Originally posted by Thomas

Praha DY 1503 1600 Landet 1617 Norwegian 51
Vilnius DY 1082 1835 Forsinket 1905 Norwegian 51 Gate closing

Vel, hvis det er samme fly og det virker slik, så skulle det vel holde med 2t 20min..

Men, DET var det IKKE

DY1503 KKJ
DY1082 KKU

..................

Dropp utropstegnet, jeg sa det virket som samme fly - ikke AT det var det - God natt.

Da er tallene for DY lørdag 14. oktober klare.

Full oversikt over dagens DY-tall og beregninger er tilgjengelig som XLS-regneark her.

Har også laget denne grafen som gir en god oversikt over utviklingen i løpet av dagen på OSL og da vist med den normale 15 minutter-regelen for karakterisere det som en forsinkelse.
DY_dep_OSL_2006-10-14.gif

Nøkkeltall for dagen blir da:
DY avganger fra OSL:
- Punktlighet 51,6% (16 av 31 avganger "på tid")
- Gjennomsnittlig forsinkelse 19 minutter (32 minutter > 15 minutter)

Edit: Overgang fra Avinor TO-tider til OSL PB-tider

haha, Kurt, du er bare Kongen av analyser / grafer & statistikker :colgate:

:devot:

Jeg bøyer meg i støvet....

Originally posted by ENGM RAMP

haha, Kurt, du er bare Kongen av analyser / grafer & statistikker :colgate:

Når kommer analysen for 'de-siste-trettidøgn' da? :D

'Haha! Nortport sliter, og det er bra siden Norwegian var så hensynsløse å valgte bort stakkars lille Servisair, som visstnok hadde en gylden uskreven avtale om å handle Norwegian i alle år fremover, uansett hva'

(Det var ironisk ment, for de som ikke skjønte det)

Det kan virke som om både DY og NP har undervurdert den kompleksitet det innebærer å handle fly på en såpass stor flyplass som Gardermoen. Det er stor forskjell på en slik operasjon enn f,eks å handle på utestasjonene hvor avstander er mindre, færre fly samtidig osv.
I og med at det tydeligvis ikke er ansatt folk med erfaring fra en slik omfattende operasjon er det heller ikke sikkert at man får skikk på problemene i løpet av kort tid heller, da det er vanskelig for disse å analysere hvorfor ting ikke går som de skal, og deretter komme med gode korrigerende tiltak.

Vi skal vel ikke se bort fra at dette i framtiden blir et skoleeksempel på at det å bare gå etter billigste handling, uten at det er dokumentert en god kvalitet på forhånd, vil virke fordyrende på lang sikt. En annen faktor er jo de mer langsiktige konsekvenser med tapt troverdighet overfor kundene som forventer at flyene er i rute.

Originally posted by Farmer

Det kan virke som om både DY og NP har undervurdert den kompleksitet det innebærer å handle fly på en såpass stor flyplass som Gardermoen. Det er stor forskjell på en slik operasjon enn f,eks å handle på utestasjonene hvor avstander er mindre, færre fly samtidig osv.
I og med at det tydeligvis ikke er ansatt folk med erfaring fra en slik omfattende operasjon er det heller ikke sikkert at man får skikk på problemene i løpet av kort tid heller, da det er vanskelig for disse å analysere hvorfor ting ikke går som de skal, og deretter komme med gode korrigerende tiltak.

Vi skal vel ikke se bort fra at dette i framtiden blir et skoleeksempel på at det å bare gå etter billigste handling, uten at det er dokumentert en god kvalitet på forhånd, vil virke fordyrende på lang sikt. En annen faktor er jo de mer langsiktige konsekvenser med tapt troverdighet overfor kundene som forventer at flyene er i rute.

Et meget bra innlegg!

Jeg prøvde å påpeke dette i en tidligeretråd, hvor jeg kommenterte utspillene til stasjonssjefen i Northport.

Jeg har aldri regnet på hvilket behov som må til for å dekke all trafikken til DY, men jeg må si jeg ble overrasket da jeg var på intervju hos Proffice, og fikk skissert bemanningsbehovet der! Men Proffice har jo fått i oppdrag av Northport å dekke et gitt behov. Det har de gjort. Det må være noen i Northport som ikke har helt begreper på bemanningsplanlegging! Når det i tillegg kommer som en overraskelse at man må koordinere organisasjonen, så fortjener man rett og slett ikke bedre!

Hittil er det lagt inn 9 avganger i OSLs statestikk, med bare en forsinkelse. Punktlighet på 89% - det er jo akseptabelt!

For å hive litt bensin på bålet da, så har de ikke ansatt så veldig mange mange folk med erfaring der, jeg veit om en/ei som er skikket til DM-jobb, har også hørt at en person som kjørte toabil i SA i 3 år har fått DM jobb. Kanksje det går, kanskje ikke, vi får vente å se hvor dette bærer, nå skal man jo ikke male fanden på veggen, det har de jo klart godt selv..

<---- se, jeg joina dette forumet 31. oktober 2006, slå den pæls.

Men hva i all verden er det SGS driver og roter med i dag?? Dårligere punktlighet på SAS enn på NAS hittil i dag..... Kanskje de ansatte der bruker mer tid på å følge med på statistikker og skrive innlegg om NP i stedetfor å gjøre jobben sin.....;)

En liten korreksjon - har oppdaget at Avinor opererer med take-off-tider (TO) og OSL opererer med push-back-tider (PB). Med andre ord årsaken til forskjellen mellom mine beregningede punktlighetstall (TO-tider) og OSLs publiserte punktlighetstall (PB-tider) er funnet. Det ser ut til å ta rundt 5 minutter fra PB til TO (kom frem ved undersøkelsen av tall for SAS på OSL). Dette forklarer også den store "besparelsen i luften" mellom avgangs- og ankomst-forsinkelser jeg oppdaget tidligere i uken, siden Avinor bruker touch-down-tider ved ankomst og OSL at-gate-tider.

Vil komme tilbake med reviderte analyse for DY i går snarlig.

Jeg ser at noen SAS/SAS Braathens har hatt ekstra lang tid mellom PB og TO - og det er følgende flighter:
Oslo-Paris/Charles de Gaulle SK835 - 12 minutter
Oslo-Stockholm SK850 - 34 minutter
Oslo-Frankfurt SK4751 - 17 minutter
Oslo-Berlin/Tegel SK4723 - 12 minutter
Oslo-Ålesund SK4448 - 14 minutter
Oslo-Stavanger SK4019 - 13 minutter
Noen som vet årsaken(e)?

Så litt matnyttig:
Tallene for de første avgangene til SK i dag er:
- 21 av 28 flighter på tiden - 75% punktlighet
- Gjennomsnittlig PB forsinkelse 10 minutter (27 minutter for de med mer enn 15 minutter)

Originally posted by LN-KGL

Noen som vet årsaken(e)?

10-15 minutter taxstid er vel det normale paa OSL ... kommer nok mest an paa bruk ab bane og trafikk generelt ..
Ellers er nok sikkert deicing skyld i de lengste taxetidene . .er jo oktober allerede ..

Hmmmmm...... SAS får stadig dårligere punktlighet, og NAS får bedre. Kanskje SGS bør sende et par av sine beste menn over til NP og plukke opp noen triks??:colgate:

Ett eksempel på laaaang taxitid må være dagens KRK maskin som har STD 0700 og mens den var airborn' 07:28 så satt alikevell NP på den rute..selv om flere så at boarding ikke var ferdig før nærmere fem på syv.. - smart! :D

Idag ser det jo meget bedre ut.. 89%!

Det er spesielt Stockholm-flighten jeg tenker på med totalt 34 minutter mellom PB og TO - er det tåke ogaå på ARN?

Nå er både grafen og regnearket ovenfor revidert til PB-tider.

Originally posted by LN-KGL

Det er spesielt Stockholm-flighten jeg tenker på med totalt 34 minutter mellom PB og TO - er det tåke ogaå på ARN?

Nå er både grafen og regnearket ovenfor revidert til PB-tider.

SK850 var offblock 08.48 og takeoff var 08.59, 33 min delay TD01.

Pr nå har SAS Braathens 64% av flyene i rute, mens Norwegian har 92% i rute....søndag kl 1652.

Så det svinger jo litt.......:p

Back