Hvordan går det med

Re: Hvordan går det med

Bra at noen som setter pris på en edel god single malt - en av mine normale unormale diskusjonspartnere og våpendrager (også kalt musketér under turer) kan ikke utstå de edle dråper fra Skottland - der i gården går det bare i rødvin, genever, G&T (selvsagt Bombay Sapphire) og øl da.
På mandag fikk jeg en ekstra innsprøyting av de skotske følelser - haggis, tatties and neeps stod på menyen og etter det ble det litt Nàdurra for hjelpe til med nedbrytingen av sauefettet. :cheers:

Originally posted by LN-KGL

SAS/SGS på OSL kan absolutt ikke sette seg på den høye hest heller - de reddes av sine SAS kollegaer i luften og SGS på andre flyplasser i Norge.

Jeg vil minne om at de fleste crewbyttene også skjer på osl, samt at vi har en del mer teknisk, catering og cleaning som ikke blir gjort i samme grad på linjestasjonene. Dette gjelder vel forøvrig for DY og.

Og så kommer media med;

http://www.aftenposten.no/forbruker/reise/article1495081.ece

- Det har ikke vært verre enn det vi hadde regnet med. De har gjort en bra jobb på tross av det tallene viser, mener Ellingsen.

- Har dere mottatt mange klager fra passasjerene de siste to ukene?

- Det har sikkert vært noen, men jeg kjenner ikke til at det skal ha vært noen klagestorm mot oss.

Okay, så vet vi hvor Norwegian legger lista. . .

Jeg er ikke så flink med den quote funksjonen, så jeg har klipt ut litt av det som stasjonssjefen i Northport har sagt til Aftenposten!

"- Vi hadde det vi skulle ha på plass 1. oktober, både av utstyr og menneskelige ressurser, men vi har møtt en del uforutsette utfordringer. Det går blant annet på koordinering av organisasjonen, forteller plassjef Sverre Holger Jensen i Northport på Gardermoen.

Den nye agenten har aldri tidligere operert på Gardermoen, og selskapet har leid inn 200 personer fra vikarbyrået Proffice til å betjene innsjekkingsskrankene og bagasjehåndteringen. Northport hevder de har fått tilstrekkelig med opplæring, men innrømmer at ting hadde blitt gjort annerledes i forkant dersom selskapet hadde kunnet forutse noen av problemene.

- Nå jobber vi intenst med å få på plass alt, og i løpet av neste uke bør det meste være i orden, lover Sverre Holger Jensen."

Dette minner meg om komiske Ali! Hvis Northport hadde det de trengte på plass av menneskelige ressurser 1. oktober - hvorfor fortsetter de da å ansette folk over en lav sko?

"Møtt en del uforutsette utfordringer, det går bla. på koordinering av organisasjonen".
Det syns jeg er helt fantastisk at det er mulig å si! Hvordan kan koordinering av org. være en uforutsett utfordring? Alle med litt erfaring fra arbeidsplasser med mer enn 2 ansatte veit at det må koordineres!

Northport hevder de har fått tilstrekkelig med opplæring, men innrømmer at ting hadde blitt gjort annerledes i forkant dersom selskapet hadde kunnet forutse noen av problemene.

Jeg vil gå så langt at jeg vil kalle dette rein løgn! Hvis de har fått nok opplæring, hvorfor i huleste var det ingen som kunne betjene bagasjeanlegget når de kom på jobb 1. oktober, hvorfor var det ingen som kunne kjøre bro eller starte dockinganlegget? Hvorfor står fly parkert ved gate uten chocks? Hvorfor står det en haug med stuere rundt en heater, og ikke skjønner at den ikke virker som en jetstarter?

Sverre Holger Jensen, kan ikke ha helt oversikt over hva som faktisk skjer på OSL. Jeg la ut tallenes tale for formiddagen i går. Der var det totalt 27 avganger, 12 av dem var forsinket pga. problemer hos handling agenten. PH og GL delayer skyldes sånn jeg ser det dårlig opplæring. Selvsagt kan alle forsinkelser bortforklares, eller forklares, men når antallet blir så mange som i går, kan det ikke forklares med annet enn dårlig opplæring og dårlige arbeidsrutiner hos de som er på jobb!

Originally posted by LN-MOW

IMHO .. med stoette av FAA, IATA-manualer etc etc ... dette er totalt sort/hvitt. Enten gaar du paa oppsatt rutetid (med eller uten de av noen selskaper tillatte to minutter) eller saa er du forsinket. Andelen av fly som gaar paa tid eller ikke er alt som er interessant. Jeg viser igjen til mannen med beina i stekeovnen .....

For mannen/kvinnen i flyet så spiller 3 minutters forsinkelse absolutt ingenting. Det som betyr noe for mannen/kvinnen i flyet er som oftest at flyet ikke er nevneverdig forsinket - dvs. f.eks. mer enn 15-20 minutter forsinket. Alt under det skaper nok fint lite problemer, både fordi man ofte har litt tid å gå på og at man ofte (av og til?) kan ta inn slike forsinkelser i lufta.

Nettavisen henger seg på;

http://www.nettavisen.no/ioslo/byen/article770314.ece

Og for å svare slik noen gjør ved kritikk av SAS

agurktiden lenge leve :p

Men for å være seriøs så synes en jo alltid det er trist når flyene er forsinket. Skjønner godt frustrasjonene hos passasjerene. Norwegian burde gi NP en frist for når flyene skal være på rute...f.eks 1.nov.

Personlig synes jeg at det verste med Norwegian er deres evindelige trang til hele tiden å endre avgangstidene. Har reist ca halvparten med SAS og halvparten med Norwegian det siste året. Det er vel snart regelen at Norwegian sender meg "endringsmail" om ny avgangstid på halvparten av reisene jeg har bestilt med dem....lite forutsigbart og dårlig.

Og en siste ting med Norwegian som er skikkelig dårlig er at når en ringer dem for å endre billett, eller har spørsmål ang deres endring....så er det såvidt dem som sitter på telefonen snakker norsk.....

Vi var ute med Airstarter til guttungene, det ble spurt hvordan man gjør dette mht headset og kommunikasjon!!!HVA!!! . I andre selskaper så har man noen få enkle kjøreregler, utsjekker begynner man med når man blir kjent med flyplassdrift, feks pushback etter 3 mnd ca. Headsetstart etter 5 mnd osv. Hva om det hadde kommet litt flammer ut av motoren?? Når vedkommende starter ikke veit åssen det gjøres så er det skummelt, det er totalt uforsvarlig å ha helt nye folk på flyene.
Neseleggene får så det holder, 2-3 ganger har jeg sett at de kliner til neseleggene så flyet beveger seg mer enn normalt.

I sommer kom det beskjed om at all cargo og bag ikke skulle stå ubevoktet, det l strødd DY-bag over alt, uten tilsyn.
Hadde mannen i gata visst hva som foregår her oppe så hadde folk blitt redde, flyene blir sendt ut med handlene på dørene på skakke, groundheck er en kort løpetur rundt flyet, de veit jo ikke hva de skal se etter en gang. Beklager Northport, men dere bør skjerpe dere.

Men idag ser det foreløpig ut som det går greit med Norwegian.

Kl 1145 har Noregian alle fly i rute (100%), mens SAS Braathens har 89% av flyene sine i rute fra OSL.

Forstår ikke hvordan OSL på sine sider for punktlighet kan få disse tallene til å gi 100% punktlighet

Fra Til Rutenr. Avg. Ank. Status Forsinkelse
Oslo Warszawa DY1022 07:10 09:05 07:25 15
Oslo Paris/Orly DY1490 07:10 09:35 07:42 32
Oslo Berlin/Schoenefeld DY1104 07:15 08:55 07:38 23
Oslo London/Stansted DY1302 07:20 09:30 07:36 16
Oslo Alta DY264 07:30 09:30 07:45 15
Oslo Budapest DY1552 07:40 10:10 07:49 9
Oslo København DY906 07:40 08:50 07:48 8
Oslo Stockholm DY806 08:00 09:00 08:09 9
Oslo Gdansk DY1050 08:15 09:40 08:44 29
Oslo Bergen DY656 09:25 10:15 09:34 9
Oslo Trondheim DY754 09:55 10:50 10:03 8
Oslo Tromsø DY244 10:55 12:50 11:07 12

Det ER fire flighter som har mer enn 15 minutters forsinkelse - eller har DY en annen definisjon for forsinkelse?

DEtte er under 15 min, alt over 15 min blir reg som delay, så helt knirkefritt går det jo ikke. Nå er det jo lørdag morgen, lite trafikk, dessuten er det vel en del fly som har stått i natt, så de har hatt godt tid ¨på å handle de, bare vent til snuingene kommer

Originally posted by LN-KGL

Forstår ikke hvordan OSL på sine sider for punktlighet kan få disse tallene til å gi 100% punktlighet

Fra Til Rutenr. Avg. Ank. Status Forsinkelse
Oslo Warszawa DY1022 07:10 09:05 07:25 15
Oslo Paris/Orly DY1490 07:10 09:35 07:42 32
Oslo Berlin/Schoenefeld DY1104 07:15 08:55 07:38 23
Oslo London/Stansted DY1302 07:20 09:30 07:36 16
Oslo Alta DY264 07:30 09:30 07:45 15
Oslo Budapest DY1552 07:40 10:10 07:49 9
Oslo København DY906 07:40 08:50 07:48 8
Oslo Stockholm DY806 08:00 09:00 08:09 9
Oslo Gdansk DY1050 08:15 09:40 08:44 29
Oslo Bergen DY656 09:25 10:15 09:34 9
Oslo Trondheim DY754 09:55 10:50 10:03 8
Oslo Tromsø DY244 10:55 12:50 11:07 12

Det ER fire flighter som har mer enn 15 minutters forsinkelse - eller har DY en annen definisjon for forsinkelse?

Er det mer enn 15 min regnes det som forsinkelse. Vær også obs på at noen fly opereres i sammarbeid med Sterling/Flynordic....og om disse selskapene er forsinket er jeg ikke sikker på hvordan det registreres....men tviler på NP går inn og manipulerer tallene...

Skjønner ikke poenget med å diskutere dette her frem og tilbake lenger. Selv de mest ihuga NP tilhengere må jo snart skjønne at de leverer møkkakvalitet og kommer til å gjøre det i lang tid fremover.
Norwegian får akkurat det de betaler for og det er godt å se. Litt morsomt var det at Carl I Hagen skulle fly med NAS for et par dager siden og var sint som ei fele. Hva faan er det han er sint for da? Dette er jo FRP politikk i praksis. Greit og nødvendig med konkuranse, men når alt skal gjøres så billig som overhodet mulig så må det gå galt da.
Håper det går til helvete med hele prosjektet så flyplassansatte kan få tilbake den anstendigheten og seriøsiteten vi fortjener.....

Ser forresten at media er i sitt vanlige slag i dag:
Aftenposten kritiserer Norwegian for dårlig punktlighet, mens Dagbladet later som ingenting og slår opp stort at Norwegian vinner lavpriskampen mot SAS:p

Hadde faktisk tro på at NP hadde ryddet opp da det så svært så bra ut i formiddag, men nå går det nedover.

Vanskelig å få snudd den siste maskina ser jeg. Sikkert for kort turnaround. Mange timer skal dem ha da for å få ut flyene i tide??

Praha DY 1503 1600 Landet 1617 Norwegian 51
Vilnius DY 1082 1835 Forsinket 1905 Norwegian 51 Gate closing

Vel, hvis det er samme fly og det virker slik, så skulle det vel holde med 2t 20min..

Som jeg sa tidligere i denne debatten her, til og med vi klarte ikke dette. Det jeg frykter aller mest er at det skal skje noe her, at de er så ferske at de ødelgger noe for ikke å snakke om å ødelegge seg selv. Det å slurve med groundcheck er katastrofalt, plutselig så er det ei luke som er oppe, og den ramler av i lufta, det har skjedd før det at det ramler av deler fra fly, en golfklubb i Nittedal fikk jo erfare det, men heldig vis var det ingen som ble truffet av det som kom ned. Har også sett at fly har taxet ut med cargodøra i H2 var åpen, men heldigvis ble det merket og flyet ble stoppet

Back