Hvor lenge har DY tatt gebyr for bruk av kredittkort?

Vi får nå se hvor rasende folk egentlig er.

Hvis folk fortsetter å reise med Norwegian og Ryanair er de vel kanskje ikke så rasende når det kommer til stykket?

Ikke sant?
Erfaringene har jo vist at innføring av gebyrer ikke fører til masseflukt fra selskapene som innfører det. Ryanair sin utrolige vekst er vel et bevis på det. Selv om det faller mange tungt for brystet å innrømme det. :lol:
Saken er jo den av DY veldig ofte er billigere enn kokurrenten selv med disse gebyrene.

Vi får nå se hvor rasende folk egentlig er.

Hvis folk fortsetter å reise med Norwegian og Ryanair er de vel kanskje ikke så rasende når det kommer til stykket?

I Molde jubler de tydeligvis om dagen ifølge samme dagspressen, for å få begynne å betale disse gebyrene....

Jeg tror nok at grensen er nådd for mange og fortsetter DY på samme måten som de har gjort det siste året med kraftige gebyrøkninger og uendelig med nye gebyrer, tror jeg det kommer til å få konsekvenser.

At folk i Molde jubler, er jo for at det blir konkurranse, ikke fordi de gleder seg til å reise med DY. Jeg jubler over at Southwest nylig har åpnet ruter til MSP, LGA og BOS fra Chicago. Det betyr at prisene går kraftig ned hos de selskapen jeg flyr med, men du vil aldri se meg på ett WN fly på disse strekningene.

Hmm... La oss si at hvert eneste fly har omlag 110 pasasjerer, hvor 40 av disse har betalt med kredittkort. Til/Fra Bergen - Oslo er det totalt 25 avganger pr dag i hverdager. Aner ikke hvor mange avganger DY har pr dag totalt sett i hele landet / europa, men uansett. Pr dag utgjør dette bare på strekningen BGO - OSL 40 000 kroner. Ingen tvil om at det er jævlig lumpent, men hadde jeg vært Kjos hadde jeg glatt gjort det samme.

La oss si at DY har 250 avganger pr dag, noe man slettens ikke skal se bort fra. Er muligens både flere og færre. Da tjener DY 400 000 kroner pr dag. På hverdager man - fre utgjør dette 2 000 000 kr. Dette vil igjen si rundt 8 000 000 kr i måneden, PLUSS fire helger. Jeg tror i tillegg jeg er rimelig snill med DY, og tror både antall daglige avganger og andelen kredittkortbrukere er en del større totalt sett (Mtp. at DY har en del 800-maskiner, og at en god del ruter er stappfull med forretningsfolk).

Han kunne vel heller lagt de samme ca. 25kr på billettprisen i stedet for, vel? Blir jo akkurat det samme, men da må han vel ødelegge 299, 399kr etc, så det går kanskje ikke.

Hadde jeg vært kortsellskap så ville jeg blitt ganske sur på en slik praksis. Den insinuerer jo at det er kredittkortsellskapene som skal ha så mye penger at Norwegina ser seg nødt til å innføre gebyret. Man skal ikke se bort fra at mange faktisk tror at Diners/amex eller mastercard faktisk skal ha hele 40kr for en transaksjon når de får et slikt gebyr i trynet.

Fin måte for norwegian å tjene ekstra penger på, og sammtidig la andre ta støyten.

Artig blogging fra en kar som synes at nok er nok:

Foerst kommer en bekjent med foelgende innlegg:

Jeg hyller Kjos.. !!!

Uten han hadde vi hatt helt andre flypriser i Norge med en eller annen arrogant svenske som blodsuger... Tipper også at vi fortsatt måtte bestilt bilett på reisebyrå med SAS mellom 08 og 16... Norwegian er KONGE på nettsted.. Her kan alle lære noe.

Ps. Norwegian har akkurat bestilt dunger med fly som er miljøvennlige og bruker langt mindre energi. Så gitt 2-3 færre rader så er det ikke noe problem, spesielt siden det aldri er fullt likevel..

Saa fikk han kjenne gebyrkaatheten til Kjos paa kroppen og da fikk pipa en annen lyd:

For en uke så hyllet jeg Kjos... Denne uken så forrbanner jeg han...

Skulle endre en reise for meg og fruen til Alta i sommer. Normalt sett så ville jeg gjort dette på Min SIde på nett. For kun 1 år tilbake kostet dette typisk 160, senest i januar 250, men nå er plutselig prisen endret til 300,- pr. stk. Dvs hele 600,- for noe jeg gjør selv.

Men historien stopper ikke her. Av en eller annen idiotisk årsak får jeg ikke til å endre via nett og blir bedt om å ringe Norwegian. Så jeg ringer og etter kun 5 minutt i kø kommer jeg til en kundebehandler. Spør først hvorfor det ikke er mulig å endre via nett men hun mumler kun et eller annet om enten a) jeg har sjekket inn bagasje eller b) det er flybytte i Oslo.

Etter en stund regner hun ut prisen og sier at det koster totalt 2160,- å endre.. Sier at dette kan ikke stemme, prisen på nett viser kun noen hundrelapper mer for biletten, og hun setter meg da videre. Etter 15 minutter i kø med dårlig pausemusikk blir telefonen helt stille... Effektiv måte å å få ned gjsnittlig vente tid.... jeg må ringe opp igjen...

Denne gangen kommer jeg igjennom på ca 3 minutter til en mannlig kollega. Klok av erfaring spør jeg først hva endringsgebyret for å endre en reise fra Bergen til Alta på 2 stk er. Svaret er forbløffende og helt hinsides et hvilket som helst lavprispolicy... Hele 1520,- kroner skal han ha for å skifte dette... Jeg spør han hva som er årsak, og han sier at det tilkommer 380,- pr pr pr strekning. Jeg prøver å argumentere i mot at jeg har bestilt på nett en billett fra Bergen til Alta for 2 på samme reise. Etter min mening tilsier dette egentlig 1 endringsgebyr, maximum 1 pr person =2... og det er ikke min feil at deres nettløsning ikke lar meg gjøre det selv..

men neida... Fyren i andre siden av røret står på sitt og skal ha 380, pr pers pr stk... Siden jeg ikke har noe valg så er det bare å bite i det sure NORSKE eplet..

Oppsummert så ble altså endringegebyret som burde kostet max 3-400 kroner til 1520,- NOK.. Gitt max 15 minutters samtale er dette 6000,- i timen. Må være verdensrekord i grådighet dette...

Så nei, jeg hyller ikke Kjos lenger, jeg forbanner den retningen de nå tar...

Har reist myyye med Norwegian de siste 5 årene men nå er det slutt på tilliten... Er det det minste tvil om endringer på turen så vil jeg alltid tenke meg om flere ganger og sannsynligvis ende opp med SAS en rekke av gangene...

Norwegian har drept en lojal og entusiastisk kunde idag...

Det er slike ting DY virkelig maa passe seg for.

http://www.eriknude.com/generelt/bjorn-kjos-dobbeltmoralens-vokter

Syns Norwegian er altfor drøye på gebyrer om dagen. Liker svært dårlig utviklingen og de må som Tommy sier passe seg.

Det er vel en konsekvens av at EU har tillatt Amex og Diners å ta høyere gebyrer fra salgstedene enn Visa og MC får lov til.

Det er vel bare å øke prisene littegrann så taper de ikke så mye på dette.

Sent from my iPhone using Tapatalk

For alle de som klager på gebyrene på kredittkort, så fant jeg denne tabellen hos DNB. Den viser hvor mye flyselskapene (og alle andre butikker for den saks skyld) må betale til Mastercard, Amex og VISA når kundene bruker disse kortene.
https://www.dnb.no/bedrift/priser/betalingsterminaler.html

Dvs at dersom en kunde betaler en flybilett til 4000kr med Amex, så må flyselskapet betale kr154,- til Amex (3,85%). Altså 154kr i tap.
VISA og Mastercard er noe snillere, kr46 (1,15%) for samme bilett.

For alle de som klager på gebyrene på kredittkort, så fant jeg denne tabellen hos DNB. Den viser hvor mye flyselskapene (og alle andre butikker for den saks skyld) må betale til Mastercard, Amex og VISA når kundene bruker disse kortene.

Dvs at dersom en kunde betaler en flybilett til 4000kr med Amex, så må flyselskapet betale kr154,- til Amex (3,85%). Altså 154kr i tap.

Dette er vel bruttopriser og kan reduseres kraftig for store kunder. Regner ikke med at Norgesgruppen betaler 3,85% for Amex.

Dette er vel bruttopriser og kan reduseres kraftig for store kunder. Regner ikke med at Norgesgruppen betaler 3,85% for Amex.

Ja, det regner jeg med, det er jo et rått påslag!

Men litt av poenget mitt var også det at bruk av kredittkort er en ren utgift for flyselskap/butikker, og at kostnaden på et eller annet vi må legges på forbruker.

Derfor synes jeg personlig at det hadde vært mer riktig å gjøre som Danmark, der man legger på gebyr for kredittkort overalt, så kan forbruker velge å bruke det billigste kredittkortet/betalingsmåten.

Derfor synes jeg personlig at det hadde vært mer riktig å gjøre som Danmark, der man legger på gebyr for kredittkort overalt, så kan forbruker velge å bruke det billigste kredittkortet/betalingsmåten.

Det er ikke længere (fra 1/1-18) lovligt i DK

Det er jo Kostnader i forbindelse med Distribusjon (salg) av Flybilletter, det er jo andre kostnader f.eks. tar Amadeus EUR 6.00 pr. strekning. En maa jo sette opp regnestykket, hva er Kostnadene for f.eks. AMEX vs kontant (Loomis, Ansatte som utsteder billetter mot Kontant, Kasse oppgjoer etc.) er ikke gratis. I tillegg vil det vaere ekstra komplisert for baade kunde og selskap med Kontant. Ja det finnes Debit Lesninger, men f.eks. mitt Debit Kort i Boeing Bank - maa f.eks. Norwegian belaste som MasterCard (1,15%).

Back