Hvor i verden ville du ha bodd i ett år?

Re: Hvor i verden ville du ha bodd i ett år?

Eneste landet jeg kommer på som snakker tysk utenom Tyskland er vel Namibia (uten å google).

Vi nevner i fleng: Belgia, Luxembourg, Sveits, Østerrike, Liechtenstein og Italia som alle har tysk som offisielt språk - og ikke glem deler av Frankrike og Slovakia...

Vi nevner i fleng: Belgia, Luxembourg, Sveits, Østerrike, Liechtenstein og Italia som alle har tysk som offisielt språk - og ikke glem deler av Frankrike og Slovakia...

Som nevnt, uten å google, og tenkte på verden utenfor Europa ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Jeg vil også slå et slag fra Australia (Oz) av flere grunner:
- Ja det er langt dit, og langt til andre steder. Men Oz er diiigert og du skal reise mye i løpet av ett år for å rekke å se alt når du kombinerer det med en seriøs skolegang. 1-2 uker på ferie i Australia som du nevner over er knapt når du legger inn reise, jetlag samt avstandene i landet. Om Oz ikke er spennende nok hele året så er jo NZ rett ved, i tillegg til mange mer spennende mål som Vanuatu, Fiji, Papa Ny Guinea, Indonesia osv osv.

- Som nesten alle andre og har sagt: Å lære seg GOD engelsk er viktig i dagens arbeidsmarked. Å ha engelsken såpass inn under blodet at man kan holde en presentasjon, holde møter, delta problemfritt i en profesjonell samtale osv uten å nøle på engelsk er mer og mer viktig i mitt syn. Og selvsagt er det skriftlige også veldig viktig. Ja det er eksotisk å kunne tysk, fransk eller spansk, men jeg tror ikke du får så mye bruk for det.

- Jeg vil også slå et slag for å velge et universitet som holder et akademisk høyt nivå og som er noe annerkjent. Vet ikke hva som er målene i IT verden, men det finnes jo mange forskjellige målinger og akkredisjoner for å skille de gode fra de mindre gode. Utveksling 1 år kan bety mye fest og moro for enkelte, og de som sitter på andre siden av bordet i en ansettelsesprosess vil jo stille spørsmål om hva du gjorde i ditt år. Så uansett hvor du velger å dra, så ville jeg sørget for at man ender på et universitet som er godt som gjør at det akademiske ikke kommer i 2 rekke (med mindre det er det du vil selvsagt). Husk at utveksling og internasjonale studenter er big business, så du finner både gode og mindre gode universiteter som har ulik motivasjon for å tiltrekke seg studenter (også i Australia).

- Til slutt så er det også sinnsykt digg for en nordmann å bo i et land som er helt annet klimamessig og oppleve en kultur som på overflaten er noe lik vår egen, men som man oppdager likevel er ganske forskjellig på godt og vondt.

Lykke til!

Last edited:
Back