Hvem overtar for SGS (SAS-handling)?

Tror at SAS for enhver pris vil af med linjestationerne, selvom det er dem deres drives bedst og mest effektivt af endog meget loyale folk....på mange mange linjestationer har de folk som har været i SAS +30 år....
men desværre er det også det der gør at linjestationerne er så dyre....for de fleste tror jeg at lønningerne udgør den i særklasse største post
Hilsen Ole(og ja...jeg har 39 år i SAS !)

Tror at SAS for enhver pris vil af med linjestationerne, selvom det er dem deres drives bedst og mest effektivt af endog meget loyale folk....på mange mange linjestationer har de folk som har været i SAS +30 år....
men desværre er det også det der gør at linjestationerne er så dyre....for de fleste tror jeg at lønningerne udgør den i særklasse største post
Hilsen Ole(og ja...jeg har 39 år i SAS !)

Enig med deg. Det er lønnsnivået som er den største trusselen for SGS, det vil det også være i forbindelse med salg. Det er mange flinke og lojale medarbeidere i organisasjonen, men i en konkurransesituasjon der "money talks", kommer de til å slite framover. Tror det blir vanskelig å finne kjøper også som er interessert i ta med seg alle lønns/arbeidsavtaler videre.

Hvilken "hverdag" venter f.eks ex-SGS ansatte i Finland nå ? Tenker på id-billetter og lønn.... Noen som vet ?
Og hva kan evt dagens ansatte i SGS her i Norge forvente ved et evt salg ? Fortsatt id-billetter i en periode,eller ?...
At dagens lønn videreføres,eller...?

International Sanitary Systems...
Et flott navn for et handlingselskap... Hehe...

Tror vi skal holde oss for gode til å harselere med det som eventuelt kommer. Oppsigelser, nedbemanning o.l. pleier å føre med seg mange problemer for de det gjelder, og selv om enkelte i SGS har holdt en litt for høy profil i forhold til omgivelsene til tider, så vil de nok selv snart møte "hverdagen", men uansett får vi håpe det ender med en spiselig løsning for dem.

Harselere? Det ER faktisk det ISS står for....

Forøvrig sitter vel Widerøe Handling strengt tatt i samme båten som SGS i den saken, så i verste fall kan jeg påkalle galgenhumor-kortet... ;)

Last edited:
Ikke da de først tok ibruk ISS ifølge deres egne hjemmesider...

De byttet derimot initialenes betydning i 2001 såvidt jeg kan se, men så langt frem i historien gadd ikke jeg lese før det forrige innlegget... ;)

Forøvrig sitter vel Widerøe Handling strengt tatt i samme båten som SGS i den saken, så i verste fall kan jeg påkalle galgenhumor-kortet... ;)

Strengt tatt ikke, da Widerøe Handling er integrert i Widerøe's Flyveselskap AS (og du får lønnen din - og er ansatt av - Widerøe's Flyveselskap AS) - der SAS Ground Services AS er et eget aksjeselskap som kan legges ut for salg med ansatte og kunder (og så foreta et navnebytte).

..ser det som soleklart at det er synergier mellom evt eksisterende ISS oppdrag og SGS sine arbeidoppgaver på mindre stasjoner.
Kan være rett og slett genialt da det gir grei ressursutnyttelse på mindre stasjoner, f.eks langt bedre enn security som SGS tidligere har hatt tanker om. (gulvvasken kan vente men ikke pax i security)

Lykke til ex-SGS'ere - det kommer et helt greit arbeidsliv eter disse prosessene også.

Strengt tatt ikke, da Widerøe Handling er integrert i Widerøe's Flyveselskap AS (og du får lønnen din - og er ansatt av - Widerøe's Flyveselskap AS) - der SAS Ground Services AS er et eget aksjeselskap som kan legges ut for salg med ansatte og kunder (og så foreta et navnebytte).

Joda, er klar over forskjellen, men jeg ser ikke hvordan det skulle vært i vår favør når konsernet bestemmer å kutte ut handling på linjestasjoner, for å si det sånn.
Ut ifra de signalene som er gitt, så er det ikke bare SGS det rammer...

Men når det er sagt, ut i fra det tidligere kollegaer har opplevd blant annet på OSL, så er alt bedre enn å bli slukt av SGS... Hehe... :)

Last edited:
Stuere i slips som sitter på innsjekk til flyet lander og går ut å laster bag ?

Ikke nødvendigvis i slips, men kanskje kunne gi følelesen av å dra lasset sammen:angry:

Eks: I Cph, 1 av stasjonene som "fredes" barnevogn settes ved trappa ned til apron, flyet er ferdig lastet, stuerne har gjort sitt og er vekke, tilbake sitter pushback og oppstartscrew, som er KR ansatte, men innehar disse oppgavene denne dagen. Kan dere last barnevogn? Nei, de som laster er gått fra flyet:wow:

Eks: Stuer med 6 traller bag, kobler fra trallesettet utfor ankomsthallen, kjører til oppstillingsplassen for kjøretøy og går hjem, skiftet ferdig og bag brukte 1 time inn i ankomsthallen.

Jo vi ( større ) stasjoner har end el å lære:lol:

Men by all means, mange som hjelper og dra lasset og, ovenstående er ikke en regel, hweldigvis, men der er forbedringspotensiale i massevis

Joda, er klar over forskjellen, men jeg ser ikke hvordan det skulle vært i vår favør når konsernet bestemmer å kutte ut handling på linjestasjoner, for å si det sånn.
Ut ifra de signalene som er gitt, så er det ikke bare SGS det rammer...

Men når det er sagt, ut i fra det tidligere kollegaer har opplevd blant annet på OSL, så er alt bedre enn å bli slukt av SGS... Hehe... :)

Jepp, alt er bedre enn å bedre enn å bli slukt av SGS, mange av oss ble behandlet som restavfall.

Var vel mest av selskapet, men det var noen kolleger som likte mindre at WF kom til SGS, jeg opplevde ikke det, havnet på veldig bra lag.

Men selskapet har oppført seg uprofft syns jeg.

Er vel fortsatt litt "de og oss"-kultur blandt kollegaene, men mye rot med overtagelse administrasjonsmessig - og mye som ikke egner seg på et offentlig forum...

Er vel det samme som ved SAS/BU sammenslåingen.
Ikke greit å samkjøre når ikke alle er enige om hvilken retning ting skal draes i.
Tilbake til topic så mener jeg ett salg av SGS ikke vil bringe noe positivt med seg for verken SAS eller oss ansatte.

Back