Hvem er best?

terje t

ScanFlyer Blue
Hvem "skrangler" mest etter 30.000 timer og like mange landinger. Er det noen her på forumet som har erfaring fra Airbus/Boeing/MD, som kan fortelle noe om dette. Selv har jeg bare erfaring fra Airbus og MD. Er ikke patriot, men har mer tro på USA enn EU når det gjelder fly!
 
Nå kan ikke jeg gi deg noe fasitsvar på det, alt avhenger jo av hvilke klima de oppereres i, hvor mange flighter flyene har pr. dag, vedlikeholdsgrad osv osv, men MD'n er jo en gammal traver som fortsatt holder stand i utallige flyselskaper verden over. Vil tro at Boeing klarer å levere fly som er lengre "holdbare" enn Airbus. Har hvertfall hørt at Airbus i gjennomsnitt skrotes tidligere enn Boeing. Men man skal jo ikke tro på alt man hører heller da;)
 
Tviler på at at airbusen "skrangler" mer en MD og Boeing, hvis de er godt vedlikeholdt.:)

Men! Dc9 er konstruert for 104 000 cycles mens Airbus A320 er sertifisert for "bare" 48 000 cycles. Og det er vel vel et tankekors at NW har skrotet flere 320 mens de fortsatt flyr dc9. Hvor lenge flyene holder er også avhengig av selskapets kultur, hvor hardt de kjører flyene også videre.
 
I min relativt korte flytekniske karriere (5 år) har jeg til nå vært borti 737, MD-80 og DHC-8.

Av disse flytypene er MD80 helt klart et mer solid fly, iallefall strukturmessig som har vært mitt fagområde.
 
Back
Top