Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Vinner vel ikke prisen som tidenes trip-report, men her er en omtale:

http://www.klikk.no/kvinneguiden/reise/article860693.ece

He-he, sakset fra artikkelen:

Det er operativsystemet Android som drifter underholdings- og nyttesystemet i Dreamliner-flyene.

Kanskje jeg bare synes det er morsomt siden jeg jobber med IT at hun bruker ordet "drifter" i denne sammenhengen :lol:

Kort flytid (cirka 20 min raskere enn hva andre flytyper bruker på denne strekningen).

Ja, det er klart at eksempelvis 8h er kort flytid, mens 8h 20m er lang flytid :p
 
Fin tur fra JFK med EI-LNA i natt.
Ingen dedikerte innsjekkingsskranker for Premium (selv om Kjos, som var ombord med gjengen mente det skulle være en'), så felleskø for alle. Ca. 50 min. forsinkelse ut fra JFK, men turen østover gikk visst unna på 6:20, så tok igjen det tapte.
Måltidet i Premium var til forveksling lik det en får på en sydencharter, helt greit, påfyll av rødvin. Kabinbesetningen gjorde flott jobb der framme, trygge og med overskudd.
Setene er bra og greie å sove i, selv om det nesten er fysisk umulig å komme ut fra vindusplass uten å klatre over sidemannen hvis de på setereraden foran har lagt ned setet helt. Dimming av vinduene fungerer flott på nattflyvning. Frokosten var enkel og midt i blinken for meg; god yoghurt med nøtter og rosiner, fersk frukt og wienerbrød, helt fint å slippe egg, pølser og bacon på fly-morgenkvisten.
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Jeg har booket med Norwegian, fordi jeg heller flyr med et norsk selskap, enn å betale det dobbelte med QR, TG etc. og sende penga ut av landet. Snacky

Kunne vært interresant å vite akkurat hvor mange kroner som blir igjen i NO av DY's LH penger når alle utgifter er skrellet vekk.

Ps 01oct kan du fly med AB/TG envei til BKK for ca 2.700.- med bags, mat og poengopptjening. Hos DY 2.570.- med medbrakt matpakke og en håndbagasje. Så dobbelt så dyrt? Tja
 
Last edited:
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Kunne vært interresant å vite akkurat hvor mange kroner som blir igjen i NO av DY's LH penger når alle utgifter er skrellet vekk.

Ps 01oct kan du fly med AB/TG envei til BKK for ca 2.700.- med bags, mat og poengopptjening. Hos DY 2.570.- med medbrakt matpakke og en håndbagasje. Så dobbelt så dyrt? Tja

Hvor i all verden er det du ser denne prisen?


Snacky
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Kunne vært interresant å vite akkurat hvor mange kroner som blir igjen i NO av DY's LH penger når alle utgifter er skrellet vekk.

Ps 01oct kan du fly med AB/TG envei til BKK for ca 2.700.- med bags, mat og poengopptjening. Hos DY 2.570.- med medbrakt matpakke og en håndbagasje. Så dobbelt så dyrt? Tja

Det er vel fullstendig uvesentlig å se på priser på enkeltdatoer for å vurdere det generelle prisnivået. Man får anta at passasjerene er såpass oppegående at de skjønner at man må sjekke hos flere aktører for å finne ut hva de tilbyr av priser, og om noen påstår at andre var dobbelt så dyre som DY så kan det vel meget godt hende at dette var tilfellet for de aktuelle datoene på den dagen når denne kunden bestilte billetter.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Det er vel fullstendig uvesentlig å se på priser på enkeltdatoer for å vurdere det generelle prisnivået. Man får anta at passasjerene er såpass oppegående at de skjønner at man må sjekke hos flere aktører for å finne ut hva de tilbyr av priser, og om noen påstår at andre var dobbelt så dyre som DY så kan det vel meget godt hende at dette var tilfellet for de aktuelle datoene på den dagen når denne kunden bestilte billetter.

Jeg kikket gjennom diverse priskalendre i oktober og november, og generelt ligger de billigste på rundt 4500 t/r - på samme nivå som Norwegian. Selvfølgelig varierer det litt enkelte dager grunnet belegg, men noen Norwegian-billetter til halvparten av prisen til de andre, er ikkeeksisterende.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Jeg kikket gjennom diverse priskalendre i oktober og november, og generelt ligger de billigste på rundt 4500 t/r - på samme nivå som Norwegian. Selvfølgelig varierer det litt enkelte dager grunnet belegg, men noen Norwegian-billetter til halvparten av prisen til de andre, er ikkeeksisterende.

Kan det tenkes at prisnivået ligger rundt denne prisen på grunn av Norewegian's inntreden, og at uten Norwegian ville prisen vært høyere?



Vidar
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Kan det tenkes at prisnivået ligger rundt denne prisen på grunn av Norewegian's inntreden, og at uten Norwegian ville prisen vært høyere?



Vidar

Tenkte paa det samme.. pluss at det er jo kun TG direkte som kan sammenlignes (mener jeg).
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Kan det tenkes at prisnivået ligger rundt denne prisen på grunn av Norewegian's inntreden, og at uten Norwegian ville prisen vært høyere?



Vidar

Det var en artikkel på prisnivået mellom Skandinavia (Europa) og New York, der var konklusjonen at man ikke har sett noen endring på grunn av DU sin inntreden på markedet.

Usikker på hvordan bildet er østover.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Kan det tenkes at prisnivået ligger rundt denne prisen på grunn av Norewegian's inntreden, og at uten Norwegian ville prisen vært høyere?

Mulig. Men et kjapt søk i reiseforumet viste 4345 med Qatar i fjor høst .. 4650 med Thai fra 1/1 .. Så det har i hvertfall vært billetter under 5000 i fjor og ..
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Tenkte paa det samme.. pluss at det er jo kun TG direkte som kan sammenlignes (mener jeg).

Det er ganske mange som overhode ikke trenger å reise via OSL.
Kommer man fra TRD, BGO, SVG osv kan man liksågodt reise via CPH, FRA osv.
Man slipper i tillegg å sjekke inn bagasjen på nytt i OSL ved hjemreisen.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Mulig. Men et kjapt søk i reiseforumet viste 4345 med Qatar i fjor høst .. 4650 med Thai fra 1/1 .. Så det har i hvertfall vært billetter under 5000 i fjor og ..

Min bror fløy TG direkte i 2010 for 4022 kroner.
Da hadde vel ikke Kjos annonsert LH engang.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Ordtaket " Man får hva man betaler for" er kansje riktig å bruke her?

Med service på så lavt nivå der man føler at leverandør fraskriver ansvaret sitt.
Med ombooking som svikter i mangel av alternativer pga ingen allianse og alternative egne maskiner.
Med så stor kost fokusering at det ikke finnes rom for rask respons i forhold til problemstilling.
Med informasjons ansvarlig som er så fjern fra virkeligheten i sine utelalelser at selv de fleste uinformerte forstår at her er det noe "muffens".
Osv....

Det er ved slike tilfeller at man ser hvorfor prisene rettferdiggjøres fra de tradisjonelle leverandørene.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Min bror fløy TG direkte i 2010 for 4022 kroner.
Da hadde vel ikke Kjos annonsert LH engang.

Jeg betalte en gang 399,- (eller noe slikt) for å fly fra Tromsø til London, og det var også i 2010 (eller noe slikt). Det betyr på ingen måte at jeg tror at dette var eller er et representativt prisnivå for denne strekningen.

Forøvrig: http://travelnews.no/2013/09/22/fly/spar-toff-host-flyselskapene/

Uten at jeg har sett nærmere på selve analysen, så er det vel neppe noen tvil om at LCC'ene bidrar til å presse ned prisnivået.

Det som er viktig i forhold til prisnivå er jo ikke hva enkeltpersoner og enkeltbilletter koster, men hva gjennomsnittsprisene er.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Uten at jeg har sett nærmere på selve analysen, så er det vel neppe noen tvil om at LCC'ene bidrar til å presse ned prisnivået.

Om selskapet er en LCC eller ei spiller vel ikke så stor rolle, så lenge det er aktiv konkuranse på den aktuelle ruten. Med DY inn på ruten til New York har UA og SK fått enda en aktør som flytter 1000 pax ukentlig å konkurere med. Det merkes selvfølgelig, men som det nevnes stadig vekk er ikke DY nødvendigvis prispressende til enhver tid. Har prisene sunket er det vel snarere tilbudet som har økt mer enn etterspørselen.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Om selskapet er en LCC eller ei spiller vel ikke så stor rolle, så lenge det er aktiv konkuranse på den aktuelle ruten. Med DY inn på ruten til New York har UA og SK fått enda en aktør som flytter 1000 pax ukentlig å konkurere med. Det merkes selvfølgelig, men som det nevnes stadig vekk er ikke DY nødvendigvis prispressende til enhver tid. Har prisene sunket er det vel snarere tilbudet som har økt mer enn etterspørselen.

Nuvel. Det spiller en rolle hvilken konkurrent man står overfor også. En LCC kan normalt sett være mye mer aggressiv i forhold til å kapre kunder pga lavere kostnader enn en mer tradisjonell operatør. Det har nok en større effekt på prisene enn om en mindre effektiv konkurrent etablerer seg. Men, ja, tilbudsøkning utover økt etterspørsel gir negativt prispress uansett hvilken type selskap det dreier seg om.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Skal man ha innpass i markedet, er prisdumping (les:introduksjonstilbud) den normale veien å gå. Ikke noe særegent for LowClassCarriers. Sandkasseselskapene er muligens enda mer aggressive.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - regularitet m.v.

Skal man ha innpass i markedet, er prisdumping (les:introduksjonstilbud) den normale veien å gå. Ikke noe særegent for LowClassCarriers. Sandkasseselskapene er muligens enda mer aggressive.

All "prisdumping" er kostbart, og mer kostbart jo høyere kostnader et selskap har. En LCC kan derfor holde lave priser lengre enn en tradisjonell operatør uten å tape for mye penger. Tror vi at introduksjonstilbud er årsaken til at Travelnews viser til historisk lave gjennomsnittspriser for uke 42? Det kan godt være - ikke vet jeg.
 
LCC har också ofta en annan sida.
Den har tusentals av Norwegians ic resenärer nu fått uppleva.
En helt värdelös kundservice när avgångar blir inställda och kraftiga förseningar uppstår.

Ryanair har länge varit det LCC bolag i EU som flyger inom EU med klart allra sämst kundservice...ofta non-existing

Norwegian verkar med råge ha tagit över den rollen med allra sämst kundservice när det gäller EU bolag som flyger interkont.
Det allra värsta är att DY kunder själva måste ringa till DYs telefonbokning i Lithauen för att bli ombokade till senare egna avgångar.
 
Back
Top