Hva synes du om Norwegian Longhaul? (Priser, komfort, service etc)

Men neppe så mange som drar søndag-torsdag, som det er snakk om her, og som er hovedårsaken til at SAS sine priser går i taket. :)

OK. Jeg vet ikke så mye om folks reisemønster. Hvis man så skal reise ut på søndag og returnere på torsdag så er uansett valget enkelt... ;)

Jo, det har faktisk vært oppe flere ganger, både det med korte turer og enveispriser ;)

Har ikke registrert dette, men når du sier det så...;)

Last edited:
Nå ser det ut som om vi skal tilbake til New York mandag 3 februar og returnere til Oslo fredag 7 februar.

Da ser det ut som vi får turen for 13.804,- med Norwegian mens

SAS skal ha 69.836,-.

Da sparer vi 56.032,- kan det se ut som, mye penger for oss.

United skal forøvrig ha 66.952,-.

Nå ser det ut som om vi skal tilbake til New York mandag 3 februar og returnere til Oslo fredag 7 februar.

SAS skal ha 69.836,-.

DY med Plus-pakken blir 16 996 på disse datoene. Hvorfor velger du ikke Icelandair til 14 916? Total reisetid blir også kortere (19 vs 22 timer).

SAS skal ha 69.836,-.

Kanskje det er fornuftig av SAS og United å prise seg så høyt, siden det er mange forretningsreisende som ikke skal være borte natt til søndag? De velger å hente ut penger fra et betalingsvillig marked, mens DU kanskje satser på studenter, arbeidsledige og andre som har muligheten til å reise mandag til torsdag, fredag eller hvilken dag ruta faktisk går. Det er sikkert rom for alle tre aktørerer i markedet, selv om ikke produktet til alle tre passer for alle reisende.

Kanskje det er fornuftig av SAS og United å prise seg så høyt, siden det er mange forretningsreisende som ikke skal være borte natt til søndag? De velger å hente ut penger fra et betalingsvillig marked, mens DU kanskje satser på studenter, arbeidsledige og andre som har muligheten til å reise mandag til torsdag, fredag eller hvilken dag ruta faktisk går. Det er sikkert rom for alle tre aktørerer i markedet, selv om ikke produktet til alle tre passer for alle reisende.

Helt sikkert fornuftig av både SK og UA - de hadde nok endret sine priser om de mente det var mer lønnsomt. Noen kan også velge å reise på ferie i ukedagene og ikke utelukkende i helgene, så det er vel ikke nødvendigvis bare arbeidsledige og studenter som kan bruke ukedagene, samt at det vel kan tenkes at også forretningsreisende ser litt på prisen på billettene...

Litt av poenget med disse priseksemplene er kanskje at det hardnakket hevdes (litt vel ofte) at SK er like billig som DY på long haul, og at man ikke helt ser noe poeng i å velge DY. Noen ganger er det tydeligvis en nokså betydelig prisforskjell.

Last edited:
Helt sikkert fornuftig av både SK og UA - de hadde nok endret sine priser om de mente det var mer lønnsomt. Noen kan også velge å reise på ferie i ukedagene og ikke utelukkende i helgene, så det er vel ikke nødvendigvis bare arbeidsledige og studenter som kan bruke ukedagene...

Litt av poenget med disse priseksemplene er kanskje at det hardnakket hevdes (litt vel ofte) at SK er like billig som DY på long haul, og at man ikke helt ser noe poeng i å velge DY. Noen ganger er det tydeligvis en nokså betydelig prisforskjell.

Fleksibilitet er den eneste området hvor DY innfører en revolusjon. Når Kjos får bitt seg fast med litt høyere kapasitet er jeg overbevist om at SAS enten åpner for enveisbilletter på Y/Y+ eller at DY innfører returrabatt.

Fleksibilitet er den eneste området hvor DY innfører en revolusjon. Når Kjos får bitt seg fast med litt høyere kapasitet er jeg overbevist om at SAS enten åpner for enveisbilletter på Y/Y+ eller at DY innfører returrabatt.

Nå er det vel endel som vil hevde at nettopp enveisprising på short haul var en nokså fundamental endring. Om det er en revolusjon vet jeg ikke.

Norwegian sin kundeservice slår til igjen i følge denne artikkelen, og de forsøker nekte å utbetale det forsinkede passasjerer har krav på. Antar de forsøker få de rammede passasjerene til å gi opp

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article17569541.ab
33,5 timmar försenade kom Annika och Pelle Halldin äntligen hem till Stockholm från New York.
Men den utlovade ersättningen på 600 euro per person för förseningen får de inte.
– Stor skandal, säger Pelle Halldin.

Helt sikkert fornuftig av både SK og UA - de hadde nok endret sine priser om de mente det var mer lønnsomt. Noen kan også velge å reise på ferie i ukedagene og ikke utelukkende i helgene, så det er vel ikke nødvendigvis bare arbeidsledige og studenter som kan bruke ukedagene, samt at det vel kan tenkes at også forretningsreisende ser litt på prisen på billettene...

Du misforstår poenget til Dag. Fundamentet i TATL forretningstrafikk er at du må være borte natt til lørdag, all prising er satt opp slik. Det er kun derfor alle de andre er mye dyrere de dagene vår venn her skal reise.

De fleste forretningsreisende reiser ut søndag/mandag til torsdag/fredag og da betaler man mye mer. Jeg gjør dette hele tiden fordi jeg helst vil være hjemme i helgen, ikke sitte å blomstre og ikke komme meg hjem før søndag.

Du misforstår poenget til Dag. Fundamentet i TATL forretningstrafikk er at du må være borte natt til lørdag, all prising er satt opp slik. Det er kun derfor alle de andre er mye dyrere de dagene vår venn her skal reise.

De fleste forretningsreisende reiser ut søndag/mandag til torsdag/fredag og da betaler man mye mer. Jeg gjør dette hele tiden fordi jeg helst vil være hjemme i helgen, ikke sitte å blomstre og ikke komme meg hjem før søndag.

Neida, jeg misforstår ikke. Prisstrategier som dette er nokså velkjent stoff, og akkurat slik man drev på på short haul før LCCs inntreden (litt enkelt fortalt)...;) Nå kommer denne oppmykningen også på transatlantisk trafikk.

Mitt poeng er imidlertid at det svært ofte hevdes at SK (og andre) er like billige som DY, men som det kommer frem her så er dette kun hvis man har et reisemønster som gjør at man vil være borte over helg. Jeg antar at også folk som reiser i forretningsøyemed er tilbøyelig til å se på DY om prisforskjellene er som indikert av tiemand (gitt at DY kommer seg i rute).

Neida, jeg misforstår ikke. Prisstrategier som dette er nokså velkjent stoff, og akkurat slik man drev på på short haul før LCCs inntreden (litt enkelt fortalt)...;) Nå kommer denne oppmykningen også på transatlantisk trafikk.

Mitt poeng er imidlertid at det svært ofte hevdes at SK (og andre) er like billige som DY, men som det kommer frem her så er dette kun hvis man har et reisemønster som gjør at man vil være borte over helg. Jeg antar at også folk som reiser i forretningsøyemed er tilbøyelig til å se på DY om prisforskjellene er som indikert av tiemand (gitt at DY kommer seg i rute).

Condor, Icelandair og Aer Lingus er eksempler på selskaper som ikke har lørdagsregel og de som er store på TATL har ignorert dem alle. Men, det kan jo hende at DY sin TATL revolusjon med sine 8 fly vil sørge for en oppmykning, men så lenge de ikke er i en allianse og ikke tilbyr endringer bortsett fra sine egne flighter som har elendig frekvens og uansett om de lykkes, vil de uansett ikke komme i nærheten av hva som tilbys med ukesbilletter som alle er semi fleksible mot 250 dollar endringsgebyr. Jeg kan med en UA billett hoppe rett over på feks LH dersom jeg MÅ hjem raskt. DY sin fleksible billetter er dyrere enn det en fleksibel ukesbillett er med andre, men den er jo reelt ikke fleksibel pga du kun kan booke om til DY som har 3 ukentlige.

At DY i tillegg lar alle (inkludert forretningsreisende) sitte igjen uten rettigheter, er heller ikke ett alternativ for folk på jobbtur. Selv om de får orden på sysakene, kan de ikke skylde på Boeing i all fremtid. Fly bryter sammen oftere enn du tror og når man nekter å ombooke/ikke har avtaler med noen blir det rått parti for SAS.

Det blir da DY med noen få ukentlige til NYC mot hundrevis av daglige TATL flighter man kan ombooke for ett seriøst selskap.

Det gjør at DY ikke er ett alternativ for forretningsreisende

Condor, Icelandair og Aer Lingus er eksempler på selskaper som ikke har lørdagsregel og de som er store på TATL har ignorert dem alle. Men, det kan jo hende at DY sin TATL revolusjon med sine 8 fly vil sørge for en oppmykning, men så lenge de ikke er i en allianse og ikke tilbyr endringer bortsett fra sine egne flighter som har elendig frekvens og uansett om de lykkes, vil de uansett ikke komme i nærheten av hva som tilbys med ukesbilletter som alle er semi fleksible mot 250 dollar endringsgebyr. Jeg kan med en UA billett hoppe rett over på feks LH dersom jeg MÅ hjem raskt. DY sin fleksible billetter er dyrere enn det en fleksibel ukesbillett er med andre, men den er jo reelt ikke fleksibel pga du kun kan booke om til DY som har 3 ukentlige.

Da sier vi det...;) Dette har jo lenge vært historien også om short haul LCC (det var f.eks. betydelig motstand i stort sett hele SAS-konsernet mot innføringen av enveispriser som system tilbake i 2002/2003, eller deromkring), men vi får vel se hva som skjer fremover. Jeg er jo ikke uenig i at per i dag så er ikke DY et godt alternativ for de store massene av forretningsreisende, men den store massen har de uansett ikke kapasitet til å betjene. Mitt poeng, for å gjenta det enda en gang, er at det finnes noen tilfeller der det er tildels betydelig prisforskjell. Er man så en kunde som skal reise ut på søndag og tilbake til Skandinavia på torsdag, men ikke nødvendigvis har behov for stor grad av fleksibilitet, så kan det tydeligvis være betydelige summer å spare.

At prissettingen på TATL er slik skrudd sammen hjelper jo lite for disse reisende, og denne typen prissetting er jo ingen naturlov. Det er for å hente ut mest mulig av kundenes betalingsvilje, og så lenge det er begrenset med kapasitet som tilbys med enveisprising på TATL så er det ikke noe problem for de etablerte å drive med denne formen for prisdiskriminering. Dersom kapasiteten som tilbyr enveisprising på TATL øker så vil nok situasjonen være en helt annen. Jeg sier ikke, og tror ikke, dette kommer til å skje i morgen.

Hva angår hvordan DY betjener (eller ikke) sine kunder ved irr så regner jeg med at de fleste er enige i at de har en betydelig vei å gå.

Last edited:
Condor, Icelandair og Aer Lingus er eksempler på selskaper som ikke har lørdagsregel og de som er store på TATL har ignorert dem alle.

...og Air Berlin har det samme ;) Så ja, det virker som du nevner, Tommy, de med gode frekvenser kjører på regler slik de har gjort lenge.

...og Air Berlin har det samme ;) Så ja, det virker som du nevner, Tommy, de med gode frekvenser kjører på regler slik de har gjort lenge.

Så lærdommen (for meg iallefall) av dette er at om man skal på en kort tur over dammen, og ikke skal være borte over helg så kan DY (og de andre, ikke-allianseselskapene) være betydelig billigere. ;)

Noen selskaper fastholder jo fortsatt på dette, dvs. t/r-krav for billige billetter, også på europeisk short haul (i større eller mindre grad). I hvilken grad dette gjøres er naturligvis avhengig av hvorvidt markedet lar selskapen "få lov til" dette. Dette er bl.a. knyttet opp mot kapasitet, frekvens, og alle mulige andre forhold ved eget og konkurrentenes produkter.

Last edited:
Condor, Icelandair og Aer Lingus er eksempler på selskaper som ikke har lørdagsregel og de som er store på TATL har ignorert dem alle.

Men dersom alle disse innførte rene envegspriser, slik at man kunne velge Norwegian til USA og Icelandair tilbake, kunne det kanskje hatt større effekt.

Back