HVa skjer med uspist frokost?

Isbamse

ScanFlyer Gold
Satt i morges OSL-EVE ved siden av en mann som ikke visste sitt eget beste, og derfor sov i stedet for å spise frokosten de serverte. Da vi kom frem leverte han boksen tilbake uåpnet.

Spørsmål: Hva skjer med bokser som ikke blir brukt? Blir de servert på neste flight, spiser crewet det, eller går det på dynga? Det blir mer enn nok søppel av den matboksen uansett, om man ikke skulle kaste de ubrukte også....?
 
Har den vært levert ut til en passasjer og blir returnert bør den kastes - man vet ikke 100% hva passsasjeren har/eller kan ha gjort med den...
 
Den blir vel kastet, den kan ikke deles ut til andre. Men ellers er jeg enig med Isbamse, frokosten hos SAS er såpass ålreit at jeg spiser den når jeg får den servert! :-)
 
Tror de vil få store problemer dersom de deler det ut til andre.
Så et program for noen år siden om catering på fly. De viste alt fra produksjon til flyet var fremme og trallene var tatt på land. Der var det ganske mye mat som gikk rett i søpla ja!! Forøvrig var det en LH flight fra FRA til HKG.

BF:cool2
 
Vis vi går litt større, en SAS IC flygning, flyet ankomer København fra New York og det finnes flere brett igjen me mat. Blir denne kastet? selv om den ikke er levert ut, eller har maten en holdbarhet på flere dager (ala Fjordland) og bare gjenvarmes når den er trungen?

EDIT: Bizflyer ga meg et bra svar få sekunder i forveien:)
 
EB, enig i at mat som er levert ut ikke bør serveres på nytt.

Er det fx forbudt for crewet å spise den?

Frokosten er god, hadde SAS servert noe tilsvarende på de fleste avganger ville det vært et godt argument for meg, som ofte flaxer i biz mellom EVE/TOS og SVG til å konsekvent velge SAS. Nå er det pris og avgangstid som gjelder.

Men det må da kunne være mulig å få gjort noe med det søpleberget. Fx kunne man laget boksen og kopper av papp, med skåler,, innpakning etc av papir. kan resirkuleres sammen med mat. Så kan bestikk og det som må være av plast gis ut for seg.
 
Ettersom det i liten grad er mulig å kaldlagre mat på fly, vil deler av innholdet bli dårlig relativt fort. Derfor kan det fort bli fare for matfforgiftning hvis ikke man skifter ut maten mellom hver flight. I tillegg forlanger helsevesenet i enkelte land at alle matvarer destrueres ved ankomst. inn i landet.
 
All mat som er til overs etter internasjonale flygninger SKAL etter myndighetskrav destrueres. Innenriks blir det - om jeg ikke husker feil - gjort en form for sortering og resirkulering.
 
Var på besøk på Chelsea kjøkkenet ved IAH, de har meget strenge regler ifm mat som ikke er blitt spist på innkommende internasjonale flighter. Dette blir destruert i ett eget område.
 
Hadde vel også en greie på DirtyJobs with Mike Rowe på Discovery der man viste at man hadde egne forbrenningsovner for "international garbage"..
 
All mat og all søppel på internasjonale flygninger blir brent. På innenlands blir aluminiumsbokser, plast og kanskje noe mer sortert - men tviler sterkt på at kabinpersonalet deler ut frokost som allerede har blitt delt ut.
 
Akkurat nå fikk jeg nesten dårlig samvittighet for den frokosten, når jeg tenker på hvor mye søppel den genererer...
 
Jeg skulle gjerne sett at man hadde bedre ordninger for resirkulering, og jeg vet at bl.a. EU arbeider for forbedre mulighetene for dette. Reglene er i dag rimelig entydige - men det bør finnes en mellomløsning.

Jeg husker da SAS innførte konseptet Scandinavian Direct, der alle passasjerer fikk store organsje matbokser. Det genererte mye folie, plast og søppel! Da er det bedre med brett, bestikk og gjenbruk.
 
Men hvordan er det med cateringen?
Da jeg for nylig fløy fra CPH til HAM, så det ut til at de hadde catering med for returen også! Det var iallefall mat der som ikke ble delt ut og som var helt anderledes enn den frokosten vi fikk på tur ned.

Er dette vanlig?

BF:cool2
 
Dette er UTEN SNEV AV TVIL den mest fantastiske tråden jeg har lest her på forumet!!!!:p
ALT annet kommer etter i dag til å bli en forferdelig nedtur å lese om :D
Og jeg som har levd i troen om at lavkonjunktur, nedgang i passasjertall, nye flytyper o.l. var interressant ;):-) et lys har herved gått opp for meg!!
Hahaha:mol
 
Jeg fløy BA i CE med min søster en gang.. Vi satt bakerst, og da det ble vår tur, hadde de bare igjen en av den maten som vi begge ville ha. Da kom de plutselig med en av det som var det andre alternativet, pluss noe som ikke hadde stått på menyen i det hele tatt.. Hvor kom den maten evt. fra?
 
Men hvordan er det med cateringen?
Da jeg for nylig fløy fra CPH til HAM, så det ut til at de hadde catering med for returen også! Det var iallefall mat der som ikke ble delt ut og som var helt anderledes enn den frokosten vi fikk på tur ned.

Er dette vanlig?
På kortere turer går det greit - kortere turnaround og så slipper de diverse avtaler på alle mulige flyplasser.
 
Back
Top