HVa skjer med uspist frokost?

Det som er til overs, som ikke blir delt ut, får vel kabinpersonalet?

Nope.. kabinmannskap og de fremme i cockpit kan ikke spise samme mat som pax, i tilfelle maten skulle være dårlig :)

Det hender at cateringfolka stikker innom oss her på bakken og gir oss uåpnede matbokser, ellers tror jeg vel det havner på dynga ja..

Det som er til overs, som ikke blir delt ut, får vel kabinpersonalet?

Om jeg ikke tar helt feil er dette forbudt. Det er vistnok mattilsynet som har laget bestemmelsene her. Mat som ikke blir spist/brukt på en flight skal destrueres pga. smittefare.

Er jo heller ikke så appetittelig med en baguett el. med ost som har begynt å "svette", masse bakterier som trives godt der.

All mat fra utlandet blir kastet med mindre det er en turnaround flight (dvs tilbake til basen). Innlands så bruker man en del ting på flere legs, dvs ting som har holdbarhet til det. Alu bokser blir sortert ut. Gjenbruk av porselen og slikt er likevel forurensende ettersom det skal være helt rent igjen.

Hvis du får mat som ikke var på menyen så er det nok crewmat du har fått.

Nope.. kabinmannskap og de fremme i cockpit kan ikke spise samme mat som pax, i tilfelle maten skulle være dårlig :)

Det hender at cateringfolka stikker innom oss her på bakken og gir oss uåpnede matbokser, ellers tror jeg vel det havner på dynga ja..

Snakker om uåpnet materiale. Har hørt at Co pilot, og Kaptein ikke får samme mat.
Har lest en plass at kabinpersonalet får det som er igjen (uåpnet og aldri servert).

Og for å tilføye. Det er meget strengt når det gjelder matavfall på en lufthavn.

Hva som brukes om igjen før det blir lastet av flyet har jeg liten kunnskap om, men er det først av flyet blir det sendt til forbrenning.

Mvh
Rune

Hvis du får mat som ikke var på menyen så er det nok crewmat du har fått.

Jeg har oplevet at på mad på LH fra forrige leg, da jeg kom med i sidste øjeblik og de ikke havde mad nok ombord på C-klasse. Jeg accepterede dog inden boarding at jeg ikke ville få mad, men crewet "tryllede" og tilbød noget fra forrige leg. Fin service og intet problem med det. Den mad de serverede til øvrige pax var alligevel upliftet i FRA ligesom den mad jeg fik.

Mht. crew og mad, så får crew upliftet speciel crew-mad og spiser som udgangspunkt ikke pax-mad. Kunne dog godt forestille mig at crew engang imellem kunne finde på at spise overskydende pax-mad, da crew-meals ikke altid er lige spændende - selvom det ikke er efter reglerne.

Blir vel sannsynligvis kastet... Jobber selv i serveringsbransjen, og det er ikke måte på hvor mye mat vi faktisk kaster hver dag, uåpnet og like fin... MYE!

Kan bekrefte at det hender at crew spiser overskytende uåpnet paxmat dersom crew-maten ikke frister =P Har heller ikke hørt noe om at det evt ikke skulle være lov...

Det er mange forskjellige rutiner og måter å håndtere problemer på mht mat. Jeg mener bestemt at jeg lærte på kurs at fersk mat kun kan sendes ett leg, dvs ikke brukes til tur/retur. Jeg spurte da kursleder hvorfor Norwegian kunne bruke sine sandwich tur retur syden, og fikk til svar at "ikke alle følger mattilsynets regler". Men kanskje det er lov, husker at sandwichen til DY hadde en varighet på 3 uker... Så jeg spiser dem ikke :)

Matbokser som ikke blir levert ut til pax blir kastet, eller så spises det av crewet! Jeg spiser alt for mye på jobb, såå masse god mat til overs :) Har aldri vært med på å levere ut mat som ble levert tilbake av pax, dette slurves det ikke med. Bortsett fra her om dagen da jeg serverte desserter på et pent lite brett, en mann tok desserten, smilte og sa: Denne er til deg, det fortjener du!

Noen ganger hender det desverre at man får lastet for lite mat, eller at det mangler specials, som feks vegetar meals som er bestilt. Jeg har vært med på dette flere ganger, og den beste løsningen er vanligvis å gi crewmat til pax. Jeg pleier å fortelle pax om problemet, og at det er crewmat han/henne har fått.

Jeg har oplevet at på mad på LH fra forrige leg, da jeg kom med i sidste øjeblik og de ikke havde mad nok ombord på C-klasse. Jeg accepterede dog inden boarding at jeg ikke ville få mad, men crewet "tryllede" og tilbød noget fra forrige leg. Fin service og intet problem med det. Den mad de serverede til øvrige pax var alligevel upliftet i FRA ligesom den mad jeg fik.

Mht. crew og mad, så får crew upliftet speciel crew-mad og spiser som udgangspunkt ikke pax-mad. Kunne dog godt forestille mig at crew engang imellem kunne finde på at spise overskydende pax-mad, da crew-meals ikke altid er lige spændende - selvom det ikke er efter reglerne.

Har aldri hørt at det ikke er lov å spise mat som er til overs, som ellers skal kastes. Ellers er jeg redd jeg og hele firmaet er lovbrytere til daglig :|

Har lest en plass at kabinpersonalet får det som er igjen (uåpnet og aldri servert).

... Så om det ikke blir noe mat igjen så sulter CC ?

Nei du, på de leg's som CC har krav på mat er det lastet mat til CC.

Det er mange forskjellige rutiner og måter å håndtere problemer på mht mat. Jeg mener bestemt at jeg lærte på kurs at fersk mat kun kan sendes ett leg, dvs ikke brukes til tur/retur. Jeg spurte da kursleder hvorfor Norwegian kunne bruke sine sandwich tur retur syden, og fikk til svar at "ikke alle følger mattilsynets regler". Men kanskje det er lov, husker at sandwichen til DY hadde en varighet på 3 uker... Så jeg spiser dem ikke :)

Matbokser som ikke blir levert ut til pax blir kastet, eller så spises det av crewet! Jeg spiser alt for mye på jobb, såå masse god mat til overs :) Har aldri vært med på å levere ut mat som ble levert tilbake av pax, dette slurves det ikke med. Bortsett fra her om dagen da jeg serverte desserter på et pent lite brett, en mann tok desserten, smilte og sa: Denne er til deg, det fortjener du!

Noen ganger hender det desverre at man får lastet for lite mat, eller at det mangler specials, som feks vegetar meals som er bestilt. Jeg har vært med på dette flere ganger, og den beste løsningen er vanligvis å gi crewmat til pax. Jeg pleier å fortelle pax om problemet, og at det er crewmat han/henne har fått.

SVJV så regnes ikke sånne sandwicher som ferskmat, så lenge de ikke har blitt solgt og er innenfor holdbarhet så kan de fly rundt en tid (så lenge de oppbevares som forutsatt på pakken) på samme måte som potetgullposer og andre småting.

Ferskmat er sånne ting som f.eks. SAS sine frokostbokser, hvor det er helt vanlig pålegg. Disse har uansett bare en holdbarhet på 1-2 dager som du skulle hatt de i kjøleskapet ditt hjemme, så de kastes nok. Synes uansett SAS boksene er sløsing, siden de pakker juice og müsli i dem. Hadde de delt ut juicebokser og müsli fra vogn til de som ville ha kunne de brukt det som ikke ble delt ut omigjen. Men når det først er delt ut skal det kastes selv om det er uåpnet.

Maten som ikke blir spist av pass blir kastet. Står store konteinere ved cateringselskapene. kjørte selv mye mat i søpla når jeg jobbet med det. Crew får eget mat som blir merket med Kaptein, styrmann, crew osv.

Isbamse begynte denne tråden med at en pax ikke spiste frokosten sin. Og jeg har full forståelse for denne trøtte paxen. Hva får man egentlig ut av denne lille frokosten? Jo, svaret er LUFT I MAGEN!

Isbamse begynte denne tråden med at en pax ikke spiste frokosten sin. Og jeg har full forståelse for denne trøtte paxen. Hva får man egentlig ut av denne lille frokosten? Jo, svaret er LUFT I MAGEN!

Dårlig fordøyelse? Det problemet kan ikke jeg se jeg opplever. Snarere tvert imot og synes det er kjekt med en liten frokost på tidlige fly når man uansett ikke får tid til å sette seg ned å spise noe særlig før man drar.

Med cereal skulle fiber være på plass, og fiber skulle heller hjelpe fordøyelsen enn noe annet, og gi motsatt effekt av luft i maven...

Synes uansett SAS boksene er sløsing, siden de pakker juice og müsli i dem. Hadde de delt ut juicebokser og müsli fra vogn til de som ville ha kunne de brukt det som ikke ble delt ut omigjen. .

Det har vel noe å gjøre med at det skal gå raskt å dele ut, særlig på kortere flighter. Men det må da kunne gå an å erstatte mye av plasten med papp og papir, og så dele ut bestikk og juicebokser sammen med kaffe og te?

Bortsett fra det rent etiske med å kaste brukbare ting, så ser jeg ikke helt forskjellen på å kaste mat og kaste andre ting. Mht flymaten så tror jeg dette er relativt begrenset i forhold til maten som blir kastet fra landets butikker og ikke minst type Deli de Luca etc. Disse er jo også avhengige av et visst "varetrykk" (f.eks. en haug med boller) for at det skal se fristende ut (svært få ville kjøpe dersom det lå bare 2-3 baguetter i hylla). Derfor regner jeg med at kalkulasjonene på hva som blir kastet er svært høye.

En av mine favoritttkakehull i Oslo, Pascal, hevder at de har et svinn på bare 2% på maten. Det er de stolte av, ikke bare pga pga miljø, men fordi de sparer penger på det.

En av mine favoritttkakehull i Oslo, Pascal, hevder at de har et svinn på bare 2% på maten. Det er de stolte av, ikke bare pga pga miljø, men fordi de sparer penger på det.

Jeg kjenner til en som jobber/t på Pascal, og hun hadde mer enn en gang store kaker der f.eks. Pynten ikke var blitt perfekt,, med seg - så syntes 2 % høres i overkant optimistisk ut

Back