Hva skjer med BLX841 i dag? (01.01.2010)

Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Nej, det er vist efterhånden længe siden - denne episode blev meget pinlig for StarTour... Men det viser jo netop hvor charter er svagest. Jeg er sikker på at ethvert ruteselskab ville have fået alle rerouted på de dage som denne forsinkelse har været.

Her burde StarTour have sikret sig bedre på forhånd eller chartret et flyselskab, som havde mere styr på tingene...

Endnu en grund til at jeg ikke bliver at finde ombord på et charterfly, men det er der nu også mange andre grunde til :-)
---
WHAT?
Har selv flydd charter over Russland i 13 år, og aldri opplevd noe slikt. Noe av det første som sjekkes ved check in er at overflyvningstilatelsen er på plass (og vi har seriegodkjente tillatelser, for hele sesongen).
Man kan da ikke trekke den slutning at dette "tullballet" med det subchartrede flyet til STAR TOUR er synonymt med en hel bransje?
Jeg kunne selv nevne tilfeller hvor man på radio har hørt et såkalt kjent "ruteselskap" måtte gå utenom en FIR-grense, grunnet manglende overflyvningstillatelse. Kanskje ikke så kjent i media, men har skjedd...
Nå må man trekke "været" (som man sier i Danmark)...;-)

Tally Ho

En annen ting - det er ikke bare enkelt og ombooke 300 gjester midt i romjulen, da tipper jeg nesten alle selskaper er fullbooket.

For meg synes det her som om man trodde at det snag man hadde ombord på TUI-maskinen raskt skulle la seg ordne, hvilket det ikke gjorde. Det gjorde at de satt og ventet på en maskin de trodde skulle bli klar, innen rimelig tid.
Videre virker det som om TUI ikke har hatt tilfredsstillende back-up-løsning for en slik maskin.

At de så har subcharteravtale med et selskap som ikke har bl.a. overflyvningstillatelsene i orden, vitner om mangel på oversikt.

Men dette er bare spekulasjoner.
STAR TOUR'S ledelse har fått velfortjent kritikk i bøtter og spann, og skal nok lære av dette.

Tally-Ho

Dette begynner snart å bli et helt filmmanus.
Her skal og bør Star Tour krype ordentlig til korset , og så krabbe rundt mange ganger.
Deres renome er i stor fare og, de må ta dette kaoset ordentelig innover seg. De har drevet i denne bransjen i mange ti år og bør ha såpass innsikt at de vet hvordan passasjerene skal håndteres i en slik situasjon. Glem hele opplegget med fuelstopp i TLL og RIX og manglende tillatelser. Skal de berge et minimum av troverdighet etter dette så er det bare å sørge for at ALLE passasjerne på denne turen får igjen pengene for FLY-turen, uten diskusjoner i det hele tatt.
De kan skylde på hvem de vil og hvorfor det gikk som det skulle, men det eneste som kan rette opp deres "tvilsomme" rykte etter dette er en skikkelig godt markedsført kompensasjon til alle de innvolverte.:old

Der er vi helt enige. Kompensasjon så det holder.
Pakkereiseloven (hos charter) gir kompensasjonsgrunnlag for de som har kjøpt reise/opphold, noe de ikke ville fått hos "ruteselskap". Så her er det bare å bla opp. Ingen vei utenom.

Tally Ho

En annen ting - det er ikke bare enkelt og ombooke 300 gjester midt i romjulen, da tipper jeg nesten alle selskaper er fullbooket.

Med flere dages forsinkelse, så er jeg sikker på at de fleste ruteselskaber ville have fået pax frem via alternative ruter og måske med et par mellemlandinger - også selvom flyene er godt booket op. Ved at fordele pax på mange forskellige afgange vil det være muligt at finde 300 ledige sæder - eller i det mindste til en meget stor del af pax - også i højsæsonen.

Charterselskaber har ikke samme vilje til at betale fuld pris for at ombooke pax til andre selskaber - og derfor vil man også i sådanne (heldigvis sjældne) tilfælde få en betydelig dårlige service på charter. For ruteselskaberne er det betydelig billigere at ombooke vha. interlineaftaler m.v. Og i sidste ende så er det ønsket om at begrænse tabet, som holder pax på jorden i dette tilfælde.

Naturligvis står der ikke mange longhaul-maskiner på jorden i denne periode, men det burde være muligt at finde en bedre løsning end de har gjort. Desuden er det jo direkte pinligt at man ikke tjekker med det chartrede flyselskab om de har overflyvningsrettigheder til den tur de skal flyve. Naturligvis kan der ske fejl, men i dette tilfælde er der simpelthen sket for mange - og netop overflyvningsrettigheder burde man have styr på - specielt med et selskab som ikke flyver denne rute til dagligt.

Mit valg om ikke at flyve charter grunder i mange andre ting udover muligheder for rerouting ved forsinkelser - bl.a. også mangel på benplads, fleksibilitet i rejselængde, forplejning, underholdning ombord, pris kontra kvalitet osv osv. Og det er ikke fordi jeg ikke har prøvet det - for det har jeg gjort mange gange. Senest med AirBerlin og Condor (Thomas Cook) (2x i 2009) - som jo er nogenlunde samme koncept mht. config, forlejning m.v. - og det må jeg nok indrømme ikke frister mig igen - for det var simpelthen for skrabet til at jeg har lyst til at betale penge for det. Og ja - naturligvis kan jeg vælge at betale mere for en bedre klasse ombord - men også her er prisen kontra kvalitet ikke tiltalende for mig. Senest prøvede vi Premium Economy med Condor (Thomas Cook) og det var ikke engang på højde med vanlig økonomiklasse hos de fleste ruteselskaber. Når man så tager prisen i betragtning også, så var det alt for dyrt. Deres såkaldte "business class" er også alt for dyr i forhold til at produktet nogenlunde svarer til Premium Economy på ruteselskaber.

Men jeg er sikker på at det er en fin og god løsning for mange andre - heldigvis er vi jo forskellige og har forskellige behov og ønsker, så der er plads til alle :-)

Personligt synes jeg Star Tour har optrådt yderst uprofesionelt i dette tilfælde - og uanset om de har lært noget af det eller ej, så burde man kunne forvente en bedre behandling af en rejsearrangør med så stor erfaring, som de burde have.

Der er vi helt enige. Kompensasjon så det holder.
Pakkereiseloven (hos charter) gir kompensasjonsgrunnlag for de som har kjøpt reise/opphold, noe de ikke ville fått hos "ruteselskap". Så her er det bare å bla opp. Ingen vei utenom.

Tally Ho

Iflg. EU-dom, så er der nu åbnet for at reglerne for kompensation skal tolkes sådan at også rejsende med rutefly kan få kompensation ved forsinkelser.

"Teknik" er anses ikke som "usædvanlige omstændigheder" og fritager ikke for kompensation...

http://www.flybranchen.dk/2009/11/kompensation-ved-forsinkelser/

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=CJE/09/102&format=HTML&aged=0&language=DA&guiLanguage=en

Iflg. EU-dom, så er der nu åbnet for at reglerne for kompensation skal tolkes sådan at også rejsende med rutefly kan få kompensation ved forsinkelser.

"Teknik" er anses ikke som "usædvanlige omstændigheder" og fritager ikke for kompensation...

http://www.flybranchen.dk/2009/11/kompensation-ved-forsinkelser/

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=CJE/09/102&format=HTML&aged=0&language=DA&guiLanguage=en

Tror ikke Star Tour skal være nødt til å lete opp lover og regler for hva man skal ha og ikke ha. Her der det,etter min mening, kun et spørsmål om å rette opp et "dårlig rykte" og gi passasjerene ( som de faktisk lever av) en skikkelig kompensasjon i form av penger, ny reise, rabatter etc.

Tror ikke Star Tour skal være nødt til å lete opp lover og regler for hva man skal ha og ikke ha. Her der det,etter min mening, kun et spørsmål om å rette opp et "dårlig rykte" og gi passasjerene ( som de faktisk lever av) en skikkelig kompensasjon i form av penger, ny reise, rabatter etc.

Næ men det kan være det kan blive nødvendigt for nogle pax at lede efter love og regler - hvis Star Tour ikke selv indser, at de er nødt til at yde kompensation efter deres dårlige behandling af kunderne.

Desværre er der jo set mange eksempler på rejsearrangører/flyselskaber (både charter og rute), som ikke altid indser at man skal overholde disse regler og behandle sine kunder ordentligt - og her kan det jo hjælpe at være godt forberedt.

Personligt har jeg været ude for flere flyselskaber, som ikke umiddelbart vil overholde lovgivningen om kompensation, rerouting og refusion af skatter m.v. - men når man så selv kender reglerne og er forberedt, så er der pludselig intet problem længere :-) men går den så går den....

I Danmark har Star Tour en direktøre ved navn Stig Elling...Han er stærkt stærkt utilfreds hvis de fly som Star Tour har indcharteret fra SAS er bare 3 eller 4 timer forsinket...
Savner en kommentar fra Startour på denne tråd ...og........
hvor mange timer blev den egentlig forsinket,,tænker især på ankomst til Phuket...

Hilsen
Ole

Den er ihvertfall ventet inn kl 00.55 i natt fra HKT ( eller fra hvor de måtte finne på å refule underveis. RIX har vært nevnt som et alternativ....)

Det skulle blir vel noe sånt som 66 timer(2 og et 1/2 døgn) sen tilbake...og det er den sub-chartrede 767:TFT som fremdeles flyr for TUI-fly.

Iallefall en ting er helt sikkert, uansett om StarTour hardnakket påstår de har godt alt de kan for å rette opp i problemene- så har selskapet tapt omdømme på dette uansett hvor lett nordmenn glemmer. Med så mye surr og rot tror jeg mange velger annet selskap neste gang. Hadde de vært smart hadde de lagt seg paddeflat og gitt kompensasjon til alle, uansett om pakketur eller kun flybillett. Men nå har det gått for lang tid, og da kan de bare takke seg selv.

I Danmark har Star Tour en direktøre ved navn Stig Elling...Han er stærkt stærkt utilfreds hvis de fly som Star Tour har indcharteret fra SAS er bare 3 eller 4 timer forsinket...
Savner en kommentar fra Startour på denne tråd ...og........
hvor mange timer blev den egentlig forsinket,,tænker især på ankomst til Phuket...

Hilsen
Ole

Ja, husker da Charter-Stig gå i medierne før jul grundet en SAS-forsinkelse fra TFS, hvor SAS endda sendte erstatningsfly afsted meget hurtigt. Så fik dette fly så også teknik - hvilket jo er bad luck.

Her synes han og Startour at det var meget dårligt af SAS og det ikke var rimeligt at hans kunder ikke fik noget mere information. Til trods for at kabinepersonalet faktisk gik rundt i lufthavnen og delte mad og drikke ud til pax, mens teknikerne fixede flyet. Det synes jeg da er super service af SAS. Derimod må det da også være StarTour der skal informere deres pax, da det er dem der har solgt rejsen.

Desuden synes han det var for dårligt at pax ikke mere information om forventet afgangstid - selvom flypersonalet ikke havde fået nogen indikation fra teknikerne endnu. Han kunne jo f.eks. selv have ringet til SAS og spurgt istedet for at bruge sin tid i medierne, men det var jo hans prioritet..

Men når det kommer til selv at levere varen til kunderne, så er det åbenbart ikke noget de tager helt så alvorligt...

Last edited:

ETA 2220 L her nå.... Tipper at når de setter bena sine i broa at de skulle ønske de ennå var der nede.... Registrer -21 grader her nå... Og erfaringen min sier at noen av disse kommer i shorts :-)

ETA 2220 L her nå.... Tipper at når de setter bena sine i broa at de skulle ønske de ennå var der nede.... Registrer -21 grader her nå... Og erfaringen min sier at noen av disse kommer i shorts :-)

men hvorfor har noe lagt inn OBS OBS OBS på monitoren :colgate::lol::up:

22.20 må være landing i Riga. Fikk inn BLX842 på radar'n nå - på vei mot grensen til Latvia. Jeg skal hente noen på det flyet - kan noen hjelpe med riktig ETA OSL?

Ca 23:45 vil jeg tro BLX842 lander.

Eller skal kanskje lande i Riga? 17000 fot nå.

Last edited:

I flg Avinor IPPC.no skal den gå fra Riga 2210 UTC
Det betyr vel OSL 2340....Eller 0040 lokal tid

AIS NORWAY - PREFLIGHT INFORMATION BULLETIN: 100105/2137
NARROW ROUTE BULLETIN
INCLUDES NOTAM VALID FROM: 052137 FOR: 24 HOUR(S)
DEPARTURE: EVRA
DESTINATION: ENGM
CALLSIGN: BLX842
SOURCE: FPL
EOBT: 1001052210
ROUTE: DCT LAPSA UN623 SUMAK
ROUTE WIDTH: 20 NM
HEIGHT: 000/999
PERM NOTAM CUTOFF: 365 DAY(S)
TRAFFIC: IV PURPOSE: NBO SCOPE: AEW
SNOWTAM: NO MET: METAR/TAF/SIGMET/ICE

Back