Hva skjer med BLX841 i dag? (01.01.2010)

Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Dersom man med kun flybillett på et charterfly ikke omfattes av noen form for kompensasjon etter så lang forsinkelse så må det være hull i et eller annet regelverk...

Om man er passasjer på rutefly, rutecharter eller ad-hoc charter er uten betydning etter forordning 261/2004, det eneste vilkåret der er at det er snakk om kommersiell passasjertrafikk til eller fra et medlemsland.

Forordningen har imidlertid ingen bestemmelser om økonomisk kompensasjon ved lange forsinkelser, den oppstiller kun en forpleiningsplikt. Men man kan selvsagt spørre seg om ikke en forsinkelse kan bli så langvarig at den opprinnelige avgangen må ansees innstillt. Det finnes noen britiske underrettsavgjørelser om dette, men meg bekjent ingen dom fra EF-domstolen.

Fikk melding fra faren min for en liten time siden om at de satt på flyet og var klare for å dra hjem til oslo. ... Nå fikk jeg melding igjen... Nå hadde alle passasjerer fått beskjed om å gå inn igjen.... he he ere mulig...

Fikk melding fra faren min for en liten time siden om at de satt på flyet og var klare for å dra hjem til oslo. ... Nå fikk jeg melding igjen... Nå hadde alle passasjerer fått beskjed om å gå inn igjen.... he he ere mulig...

Hold oss oppdatert :wow: :drunk: dette må jeg får med meg slutten på !!

Hold oss oppdatert :wow: :drunk: dette må jeg får med meg slutten på !!

Finnes det virkelig en slutt på dette her, hva blir det neste??? Erre mulig.....

Er dette samme flyet som fløy ned?
I flysammenheng har man uttrykket "one of those days.." Alle i bransjen vil fra tid til annen oppleve noen dager som bare starter feil på jobben, og det går liksom ikke bedre etter som dagen skrider frem. Men her snakker man om en hel flight/returflight der svært mye har gått på "tverke". Trist for både pax og crew - ingen ønsker dette..., og morsomme kommentarer er fristende, men lite konstruktivt.
Men klart - her får STAR TOUR / TUI ta en gjennomgang og evaluering når alt er over!

Tally-Ho

BLX 842 er nå ventet hit RUNDT kl. 10 lokaltid, mulig litt senere pga fuelstop i Riga

pratet med de nå. Nå skal flyet etter planen ta ev fra phuket klokken 16 lokal tid... Fikk visst ikke att av igår pga at ikke alle tilatelser for å fly over visse land var i orden.... Får håpe de er hjemme til jul....

BLX 842 har ETA Gadermoen kl 23.30 i dag. Men de har ennå ikke reist fra HKT... Årsak til siste forsinkelse skal være manglende tillatelse til overflyvning av Russland.

er det bare meg som synes dette begynner å virke useriöst?

Nej, det er vist efterhånden længe siden - denne episode blev meget pinlig for StarTour... Men det viser jo netop hvor charter er svagest. Jeg er sikker på at ethvert ruteselskab ville have fået alle rerouted på de dage som denne forsinkelse har været.

Her burde StarTour have sikret sig bedre på forhånd eller chartret et flyselskab, som havde mere styr på tingene...

Endnu en grund til at jeg ikke bliver at finde ombord på et charterfly, men det er der nu også mange andre grunde til :-)

Her burde StarTour have sikret sig bedre på forhånd eller chartret et flyselskab, som havde mere styr på tingene...

Om du tänker på överflygningstillstånden har jag varit med att detta har hänt när TuiFly har hyrts in för att flyga åt Novair till Turkiet med en 5 timmars försening som följd. Det har nog mer med länderna än bolagen att göra i det här fallet. Sen har det skrivit tidigare att extra kapacitet i vinterperioden och Hadj i tillägg inte växer på träd.

Foreløpig siste info: Passasjerene sitter i flyet, avreise 16:45 lokal tid. ETA OSL 00:30

Back