Re: Hva skjer med BLX841 i dag?
Om man er passasjer på rutefly, rutecharter eller ad-hoc charter er uten betydning etter forordning 261/2004, det eneste vilkåret der er at det er snakk om kommersiell passasjertrafikk til eller fra et medlemsland.
Forordningen har imidlertid ingen bestemmelser om økonomisk kompensasjon ved lange forsinkelser, den oppstiller kun en forpleiningsplikt. Men man kan selvsagt spørre seg om ikke en forsinkelse kan bli så langvarig at den opprinnelige avgangen må ansees innstillt. Det finnes noen britiske underrettsavgjørelser om dette, men meg bekjent ingen dom fra EF-domstolen.
Dersom man med kun flybillett på et charterfly ikke omfattes av noen form for kompensasjon etter så lang forsinkelse så må det være hull i et eller annet regelverk...
Om man er passasjer på rutefly, rutecharter eller ad-hoc charter er uten betydning etter forordning 261/2004, det eneste vilkåret der er at det er snakk om kommersiell passasjertrafikk til eller fra et medlemsland.
Forordningen har imidlertid ingen bestemmelser om økonomisk kompensasjon ved lange forsinkelser, den oppstiller kun en forpleiningsplikt. Men man kan selvsagt spørre seg om ikke en forsinkelse kan bli så langvarig at den opprinnelige avgangen må ansees innstillt. Det finnes noen britiske underrettsavgjørelser om dette, men meg bekjent ingen dom fra EF-domstolen.