Hva skjer med BLX841 i dag? (01.01.2010)

Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Ja, de er visst på vei videre, tror de stod der i 3-4 timer. Burde være fremme sånn cirka rundt midnatt eller litt senere om de er nedom Emiratene.
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Ja, men slik som de har slitt for å komme seg dit, er det ingenting som hadde forundret meg om de fikk noen timer ekstra der også..
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Håper da virkelig at de har såpass medvind at de kommer seg hele veien ned til Phuket nå.
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Dette stoppet i Tallinn virker absurd på meg. Hvis det har noe som helst med økonomi å gjøre er det fullstendig skandaløst. Et overgrep og en provokasjon mot passasjerene. Er ikke imponert av Star Tour i denne saken. Hørte dem på radioen lørdag kveld og de kunne fortelle at de som reiste ville få tre netter av hotellet ettergitt (underforstått at det var gavmildt ettersom de bare ble to døgn forsinket) mens de med kun fly-billetter ikke fikk noe.

Fire timer i Tallinn? Tror ikke været kan være så mye bedre der, jeg så at Helsinki hadde minus 25 i morges og Tallinn er jo ikke så langt unna.

Jeg synes ikke dette skal være noe generelt mot charter, særlig til Kanariøyene vil jeg si at charterturene er mer fristende og har et bedre tilbud enn ruteflyene, men så langt som til Thailand tror jeg nok jeg ville foretrukket rutefly som TG/SK/AY...
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Hadde de overflygningstilatelse til Russland - og er det noe som lar seg ordne på fire timer?
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Normal routing for denne flighten er rett sør for Moskva vanligvis :)
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Alt som kan gå galt har virkelig gått galt under denne forsinkelsen. Og passasjerene sitter igjen med svarteper. Men Star Tour har nok gjort alt de kan for og løse denne saken. Det er ikke enkelt og skaffe et fly med 300 seter midt i høytiden som skal fly longhaul. Men at Euro Atlantic velger og mellomlande i TLL er jo i grunn ikke Star Tours feil.

Bildet i VG artikkelen sier mer enn tusen ord....jeg velger og se tragikomisk på det hele:lol: Komforten ser heller ikke ut til og være den beste med 300 seter og 2 + 4 + 2 seating.
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Dette stoppet i Tallinn virker absurd på meg. Hvis det har noe som helst med økonomi å gjøre er det fullstendig skandaløst....

En ekstra mellomlanding er ikke billig og er ikke noe man gjør for å plage passasjerene. Så de hadde nok en god grunn ...
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Men at Euro Atlantic velger og mellomlande i TLL er jo i grunn ikke Star Tours feil.

Men det er Star Tour som får skylda, og den må de nok dessverre bare ta.
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Normal routing for denne flighten er rett sør for Moskva vanligvis :)

----
...ja, om den flyr Skandinavia direkte HKT.
Men denne skulle vel via Emiratene (Abu Dhabi), og da flyr den Minsk, Kiev, Rostov, Iran og inn til UAE...

Tally Ho
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Men det er Star Tour som får skylda, og den må de nok dessverre bare ta.

Det er Star Tour, som har solgt rejsen til kunderne, så må de også tage ansvaret.

Det er også dem, der har chartret et flyselskab, som først får teknik og derefter chartrer et andet, som skal mellemlande i TLL (med ekstra besvær for pax). Det er udelukkende Star Tours ansvar.

Kan ikke se hvem andre kunderne skal skyde skylden på end Star Tour. Det er dem som har solgt en vare, som kunderne ikke får. Hvor i kæden af underleverandører "fejlen" opstår er kunden irrelevant - det må Star Tour fixe med dem eller finde nogle bedre og mere stabile underleverandører. At der er tale om uheldige omstændigheder, som kunne være opstået for et hvilket som helst flyselskab er forsåvidt også kunderne ligegyldigt. De har købt en vare som de ikke får leveret fuldt ud og det må Star Tour finde en løsning på. Længere er den faktisk ikke.

Helt firkantet kunne man sige, at det er dem, som har valgt ikke at have et backup-fly på standby for at spare penge - og derfor må de også tage regningen når sådanne ting sker - uanset om alle andre vælger samme model - for samme vilkår gælder for dem, hvis man tager chancen og det går galt...
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Selvfølgelig helt rett, reiseoperatøren har det hele og fulle økonomiske ansvar for gjennomføringen av reisen.
T-H
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Fullstendig enig med FlyHi - her må Star Tour ta på seg alt ansvar selv. Hva som eventuelt skulle være flyselskapet sin skyld blir utelukkende en sak mellom Star Tour og flyselskapet.

De har solgt en vare de ikke har levert (årsak er irrelevant så lenge vi ikke snakker naturkatastrofe), da må de erstatte og ettergi i dette tilfellet. Måten Star Tour ser ut til å håndtere dette nå i etterkant står til strykkarakter, men jeg takker for advarselen - jeg holder meg unna dem så langt jeg kan.
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Det var jo det jeg skrev også.
 
Last edited:
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Så vidt jeg kan se så har ingen av returpassasjerene med BLX842 klaget over at de fikk nesten 3 døgn ekstra på stranda i Phuket:colgate:
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

... mens de med kun fly-billetter ikke fikk noe.

Dersom man med kun flybillett på et charterfly ikke omfattes av noen form for kompensasjon etter så lang forsinkelse så må det være hull i et eller annet regelverk...
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Dersom man med kun flybillett på et charterfly ikke omfattes av noen form for kompensasjon etter så lang forsinkelse så må det være hull i et eller annet regelverk...

Hvordan er egentlig EU-regelverket for rutefly i slike sammenhenger? Det burde jo gjelde her også.
 
Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Hvordan er egentlig EU-regelverket for rutefly i slike sammenhenger? Det burde jo gjelde her også.

Fant en(!) setning om det på wikipedia ifht. den vanlige "delay/overbookings-regelen"

Although the wording of the regulation indicates that this payment is not relevant in the case of delays, the judgment of the European Court of Justice in joined cases C‑402/07 and C‑432/07, dated 19 November 2009, suggests that the regulation must be interpreted as meaning that passengers whose flights are delayed may be treated, for the purposes of the application of the right to compensation, as passengers whose flights are cancelled and they may thus rely on the right to compensation laid down in Article 7 of the regulation where they suffer, on account of a flight delay, a loss of time equal to or in excess of three hours, that is, where they reach their final destination three hours or more after the arrival time originally scheduled by the air carrier.
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Commission_Regulation_261/2004#Compensation_and_assistance
 
Back
Top