Hva skjer med BLX841 i dag? (01.01.2010)

Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

Har lovet meg selv at jeg aldri skal ta charterfly til Thailand. Da primært pga plass og comfort, men dette er bare med å forsterker min egen lovnad.

Har en liten mistanke at folk som reiser med charter til thailand ikke har vurdert rutefly i det hele tatt. Etter mange år til kanariøyene, så bladde de sikkert over til Thailand-sidene i katalogen og tenkte at der vil de reise. Og da var det vel bare naturlig å gjøre det slik som da de reiste til de andre destinasjonene, med charterselskapet som hadde den flotte katalogen.

Synes oppriktig synd på alle disse som har mer eller mindre fått ødelagt ferie som de har brukt tid og penger for å skaffe seg. Personlig hadde jeg krevd å fått store deler av kostnadene dekket av charterselskapet, som jo til slutt er ansvarlig å levere produktet de har solgt.

----
He, det er bare å betale litt mer (som på business på rutefly), så kan du f.eks kjøpe Royal class eller sun class foran i Thomas Cooks A332;-). Har du prøv det?

Det er pluss og minus med charter, som med rutefly. På charter sitter du gjerne trangt ( i alle fall bak), og selve flybilletten er ikke alltid billigere enn med rute. Men VING og andre har hotellavtaler som ingen andre, og du lander i praksis rett på stranden, og slipper 3-4 timers opphold/reise fra BKK (om tiden betyr noe).
Det som er så fint, er at du kan velge selv. Omtrent 100 % kabinfaktor på charter til Thailand betyr jo at andre har gjort andre valg enn deg!

Når det er sagt - dette er veldig tragisk for de involverte pax. En sånn kraftig forsinkelse er klart i overkant av hva man skal akseptere som kunde.
Nå velger jeg å tro at TUI / Star Tour har gjort de valg de mente var riktig i saken, og at alle involverte har jobbet på spreng her. Så får de sette seg ned og evaluere dette etterpå, og trekke noen slutninger.

Mens Thomas Cook normalt subchartrer fra egen org. (Thomas Cook UK, Tyskland..), så kjenner jeg ikke TUI's back up.
Men det er klart vanskeligere å subchartre en maskin med 300 seter, enn en med 150.

Og den dagen f.eks Thai står på OSL med "teknik", så vil man også kunne se at det vil kunne ta tid å få opp en erstatningsmaskin.

Tally-Ho

----

Og den dagen f.eks Thai står på OSL med "teknik", så vil man også kunne se at det vil kunne ta tid å få opp en erstatningsmaskin.

Tally-Ho

Men de vil vel f.eks. kunne booke om til andre *A-partnere?

Så var det om de faktisk gjør det da. I høytiden er ikke dette lett, og ikke alle *A selskaper booker om til andre før de absolutt må (og gjerne en del senere enn dette).

^ Sant nok Martin, men i høysesong som jule- eller vinterferie er det allikevel ikke alltid like lett å få booket om 250 pax med andre Star-carriers.
At et fly får tech kan skje hvem som helst, tilfeldigheter at det to ganger har vært charterfly til HKT nå, men jeg skjønenr frustrasjonen til passasjerene. Allikevel kan jeg ikke annet enn å anta at f.eks Thai ville løst et slikt problem mye raskere og sannsynligvis ikke satt økonomiske begrensninger når det gjelder erstaningsfly og komfort til paxen som venter, noe det virker som at Star Tour har gjort dessverre.

Den EGENTLIGE årsaken til at paret ikke kom med første fly er nå omtalt i flere innlegg fra andre reisende i kommentarfeltet under artikkelen på NRK, her kan vi bl.a lese:

"Dette er helt utrolig. Skulle tro at disse ville holde en litt lavere profil etter det som skjedde på Gardermoen på mandag og Tirsdag, vi var over 300 passasjerer + personalet på flyplassen som var vitne til dette parets oppførsel..."

mer i kommentarfeltet under artikkelen her:

http://www.nrk.no/nyheter/1.6929198
Ble det så upent at NRK fjernet hele artikkelen?

Disse forsinkelsene vil vel føre til at Thai blir mer populære vel?

Ja, de største ekspertene på hvordan det er å fly charter er de som aldri har flydd charter. :rolleyes:

Disse forsinkelsene vil vel føre til at Thai blir mer populære vel?

Dette er glemt om en uke. Shit happens - det vil alltid oppstå uheldige situasjoner fra tid til annen. Noen som husker DC10-30'en til MyTravel? Den hadde ikke få stordelayer, og de andre tierne var ikke så mye bedre. At dette skjedde to ganger til samme destinasjon på noen dager er omtrent like sannsynlig som å vinne Gullrekka, så det blir nok lenge til neste gang man ser noe slikt.

At det i tillegg skjer i nyttårshelgen og under Hajj, gjør at det er minimalt ekstrakapasitet tilgjengelig på kort varsel. Av samme årsak er heller ikke rutefly noe alternativ ... det finnes ganske enkelt ikke ledige seter.

Dette er glemt om en uke. Shit happens - det vil alltid oppstå uheldige situasjoner fra tid til annen. Noen som husker DC10-30'en til MyTravel? Den hadde ikke få stordelayer, og de andre tierne var ikke så mye bedre. At dette skjedde to ganger til samme destinasjon på noen dager er omtrent like sannsynlig som å vinne Gullrekka, så det blir nok lenge til neste gang man ser noe slikt.

At det i tillegg skjer i nyttårshelgen og under Hajj, gjør at det er minimalt ekstrakapasitet tilgjengelig på kort varsel. Av samme årsak er heller ikke rutefly noe alternativ ... det finnes ganske enkelt ikke ledige seter.

----
Jeg husker i alle fall sommeren 1997, den gang selskapet het Premiair, og den gang vår kjære DC10-30 (Oscar) holdt på å kjøre langruteprogrammet rett i dass. Det var etterslep i flere uker, en ordentlig "kip" sommer.
Men man overlevde jo, livet gikk videre, og etter overgang til A330-200 og A330-300, har forsinkelser vært "minors". Jeg tror on time performance ligger på drøye 85 %, noe som vel ikke er så hakkende galt, tatt i betraktning av at de fleste gjelder slot (delaykode AT), spesielt til Middelhavet på sommeren.

Rolls Royce Trent-motorens verste fiende er freezing fog og temp ned mot -20 grader. Det skjedde like før nyttår, og man hadde en "hard time" med core-ice.

Men det er klart - i den ideelle verden skjer ikke tekniske feil og værproblemer, og man har en maskin med 360 seter stående i øyeblikkelig beredskap på OSL...

Dog - og igjen - en slik kjempedelay som BLX her hadde, er forferdelig trist! Men om 100 år er alt glemt..

Tally Ho

Jeg kan med hånden på hjerte si jeg ALDRI har fløyet charter, og jeg begynner å dra på årene. Det er faktisk grunner til det.

Ingenting galt i å fly charter. Har gjort det selv mer eller mindre "ufrivillig" oppigjennom oppveksten. Men jeg tror nok aldri jeg kommer til å gjøre det igjen. Dette "syden" har blitt dyrt, skittent, fullt av Svein'er og drita skandinavere, og absolutt ikke noe som frister meg lengre. Reiste til Mallorca for et par år siden, men så har det vært stopp. Kan gjerne reise til Sør-Europa, men da styrer jeg langt unna Majorca, Kreta og Gran Canaria ikke minst. Og det blir langt unna alt som heter reisebyrå og charter! Fysj.

Har dessverre en familie som elsker charterlivet med blinkende solbriller og paraplyhatter, og de reiser tilbake til samme hotell hvert år flere ganger i året, og etterpå må jeg lide meg igjennom de samme fortellingene om han morsomme bartendern nedi gata og butikkeiern som alltid legger med en ekstra øl i handleposen osv... Har forgjeves prøvd å overtale de til å reise et annet sted, t.o.m tilbytt meg å være med, men har gitt opp. Det er for langt, for varmt, for mye innsekter, for dyrt, og "tenk om det sku skje no". Da jeg en gang inviterte de med til Budapest spurte de om det var strender der... De ble ikke med.
Jeg blir trist av sånne mennesker.

Last edited:

"hoppet" av i går og er kjempefornøyd når jeg ser den videre utvikling i flighten. Det var planlagt fuelpåfylning i Aby Dhabi. Stakkars våre tidligere medpassasjerer! Er fornøyd med nå å være hjemme igjen med selvlagd thaimat i kveld. Flere feriedager er nå gått tapt allerede. Slitne kommer de ned og trenger minst 2 dgr. til rekreasjon !!

Kjekt å høre fra folk som har vært oppi det. Charter er ikke bare bare.

Kan vi ikke diskutere om charter er teit i en annen tråd? Kan ikke skjønne at det er relevant her.

Er mer spent på å lese hvordan denne turen egentlig ender opp. Har medfølelse med evama som har mistet feriedager og har endt opp uten tur.

Helt enig, låt denna handla om BLX841 och inte charter som helhet!

Back