Hva skjer med BLX841 i dag? (01.01.2010)

Re: Hva skjer med BLX841 i dag?

22 timer tur retur? Da må de vel leie inn et par tuk-tuk sjåfører fra Phuket til å fly returen da?

De skal jo også innom Abu-Dabi for fuelstop ett par ganger, så den vil tidligst være i HKT grytidlig 04jan LT ( ca 0400-0500 om morgenen) og må de ha crewrest så har de da 14-15 timer på seg før de returnerer til OSL.

For ikke å snakke om at den kjører stappfull både med pax og sikkert en del baggasje, så blir nok fuelstop.

De skal jo også innom Abu-Dabi for fuelstop ett par ganger, så den vil tidligst være i HKT grytidlig 04jan LT ( ca 0400-0500 om morgenen) og må de ha crewrest så har de da 14-15 timer på seg før de returnerer til OSL.

Kan de evt. klare sig med kortere stop, hvis de har passivt crew med til hjemturen? Kan ikke lige huske reglerne for at hvile ned....

Mener at have set noget hos SAS på et tidspunkt med at alt under 10 timer ikke talte med som hvile og derfor tog man alle point med over fra dagen før hvis man gik mindre hvile end det.

Forøvrig er tallet på antall passasjerer sunket endel siden i går kveld, flere har valgt å avbryte ferien, kanskje ikke så rart..

Jeg trodde de fløy non-stop til Phuket!

BLX flyr nonstop til HKT med B763 etter at de reduserte antall seter fra 315 til dagens 291. Jeg er noe usikker angående HKT-OSL men mener den også går nonstop. DK flyr med fuelstop på retur med A330-200.

Mellomlanding

Hun sier at flyet vil ha en noe lavere standard enn det de opprinnelig skulle reise med, blant annet får ikke passasjerer som skulle fly første klasse, muligheten til dette.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=599883

Last edited:

"Første Klasse"^_^ Det innebærer bittelitt ekstra benplass, en chipspose og gratis headsett?

Forøvrig er tallet på antall passasjerer sunket endel siden i går kveld, flere har valgt å avbryte ferien, kanskje ikke så rart..

Til "sammenligning" så gikk Thomas Cook til HKT med minus 12 pax etter 22 timer med dealy. Hvor mange "greier" TUI-fly ??
Maskinen fra LIS kommer forøvrig kl 20.50 i kveld.

Nå har Star Tour varslet en erstaning til passasjerer som har bestilt pakketur med 3 dagsrater..men for de som kun har bestilt fly, da opplyser selskapet at passasjerene står fritt til å reise eller avlyse..Er dette riktig etter så lang ventetid?

CS-TFT fra EuroAtlantic... se forøvrig lenger opp i tråden....

Se post #28 og #28

Og nå er SE-RFS på vei tilbake til Helsinki ser jeg på radaren....

Nå har Star Tour varslet en erstaning til passasjerer som har bestilt pakketur med 3 dagsrater..men for de som kun har bestilt fly, da opplyser selskapet at passasjerene står fritt til å reise eller avlyse..Er dette riktig etter så lang ventetid?

ja, for da gjelder ikke pakkereiseloven. Bestiller man en pakkereise har man gunstigere betingelser.

Tror pakkereiseloven ligger ute på nett, med alla paragrafer:)

ja, for da gjelder ikke pakkereiseloven. Bestiller man en pakkereise har man gunstigere betingelser.

Men da må vel EU-direktivet om kanselleringer/overbooking komme til anvendelse?

Det vet jeg ikke, men de må da ha noen form for lov på deres side også. Eneste jeg vet er at de som bestiller hotell (om enn bare 3 netter) får mye bedre erstatnings-/avbestillingsvilkår ved slike utfall som i dette tilfellet.
Skjønner at passasjerene er skuffet og sinte, stemningen blir jo amper bare et fly er noen timer forsinket, spesielt når det gjelder charter. Synes ikke StarTour skal tenke penger i slike tilfeller, da er det bedre å leie et større fly som kan ta turen uten stop og som kanskje har hakket bedre komfort, og betale litt mer for dette. At de leier inn et slitent 767 med dårlig seter og uten noe form for economy + eller "første klasse" så er det litt smålig igrunn.
Finnes et hauetall av ad-hoc selskaper som leier ut 747 i Europa, Corsairfly eller Pullmantur comes to mind. Apollo har tidligere leid 747 herifra, så det burde Star Tour også kunne gjøre.

Last edited:

Det vet jeg ikke, men de må da ha noen form for lov på deres side også. Eneste jeg vet er at de som bestiller hotell (om enn bare 3 netter) får mye bedre erstatnings-/avbestillingsvilkår ved slike utfall som i dette tilfellet.
Skjønner at passasjerene er skuffet og sinte, stemningen blir jo amper bare et fly er noen timer forsinket, spesielt når det gjelder charter. Synes ikke StarTour skal tenke penger i slike tilfeller, da er det bedre å leie et større fly som kan ta turen uten stop og som kanskje har hakket bedre komfort, og betale litt mer for dette. At de leier inn et slitent 767 med dårlig seter og uten noe form for economy + eller "første klasse" så er det litt smålig igrunn.
Finnes et hauetall av ad-hoc selskaper som leier ut 747 i Europa, Corsairfly eller Pullmantur comes to mind. Apollo har tidligere leid 747 herifra, så det burde Star Tour også kunne gjøre.

Etter å ha vært igjennom en lignende episode, om enn alene, så kan jeg berette at jus'en tilgjengelig er i utgangspunktet tragisk. Selvfølgelig kan man jobbe litt med å fiske ut goodwill av selskapet i ettertid, noe jeg hadde OK flaks med.

-A

Og noen er bare uheldige...

Dette
paret skulle til Thailand, og hadde først billett med Thomas Cook-maskinen som fikk tekniske problemer for noen dager siden. Så bestemte de seg for å prøve med BLX i går.... Må si jeg føler litt med disse. Hva er oddsen for å bli med på begge disse episodene...?

Back