Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Så en lignende tråd på et annet forum, som jeg synes ikke var så dum. Har blitt litt oppgitt etter div spørreundersøkelser fra SAS som egentlig ikke kommer til kjernen av produktet.

KORTE RUTER
- Gratis kaffe/te på alle ruter i economy
- Konsistent kvalitet på maten i BOB. Når det kommer ny meny er oftest maten bra, men den faller dramatisk etterhvert (f.eks tapasen)

- Littegrann større porsjoner i Extra.

- Fixed business priser
- Valg mellom to retter i Business. Det er kjipt å komme sulten ombord og så har dere bare laks.
- Fokus på bedre service i business. (ofte virker det som om dere heller vil serve Economy)

LANGE RUTER
- Er egentlig ganske bra utover at jeg seff vil ha flere ruter.
- Flatbeds i business er en no-brainer.

EUROBONUS:
- Mulighet for MFU-bookings. Altså å kunne gjøre en booking i f.eks Extra og samtidig få en confirmed upgrade til Business for poeng.
- Seat-blocking for EBG/EBP
- Noen ønsker fri BOB til EBG. Jeg vil mye heller ha bra BOB, og der har dere noe å gå på nå.

PÅ BAKKEN:
- Der er dere generelt kjempebra!
- Savner litt bedre mat i loungene. Evt bare i Scandinavian Lounge. Type varmt.

HVORFOR VELGER JEG SAS?
- Nei, det er ikke fordi dere er så billige, eller fordi det er "2% større sjans" for å lande på tiden enn det er med Norwegian. Ei heller pga on board servicen som er prikk lik et low cost selskap.
- Jeg velger dere nå utelukkende pga det som skjer på bakken. Check-in, lounge, fast-track etc. Årsaken er ikke at produktet i lufta ikke betyr noe, men snarere fordi det ikke er spesielt bra på korte ruter.
 
Last edited:
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Har et ganske enkelt krav til SAS: At de får meg (og bagasjen min) på rute dit jeg vil, innen Norden. Skal jeg utenfor Norden, har jeg en lei uvane med å dra via London, så SAS er stort sett kun aktuelle for meg innenfor Norden. BOB bryr jeg meg ikke så mye om, da de flightene er for korte til at jeg gidder å fra fram kort/penger for å kjøpe noe uansett.
 
Enig med Martin! I tillegg setter jeg pris på en kaffe og en muffin eller noe sånn, men det har jeg ikke noe imot å betale ekstra for.
 
Last edited:
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Akkurat nå for tiden skulle jeg ønske at de faktisk hadde personell til å gjennomføre flyprogrammet sitt... :)

Ellers så er det i grunnen ikke så mye å hverken utsette på SAS eller som gjør at de foretrekkes fremfor andre. I forhold til LCC'er ligger de nok hakket over, men ikke mye. Jeg er litt usikker på hva de kunne gjort for oss økonomiklassepax uten status som skulle kunne endre på det.
 
I forhold til LCC'er ligger de nok hakket over, men ikke mye. Jeg er litt usikker på hva de kunne gjort for oss økonomiklassepax uten status som skulle kunne endre på det.
Det måtte være å stille opp med litt hjelp hvis ting ikke går helt som planlagt. Det er vel det som utgjør forskjellen i dag.
 
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Akkurat nå for tiden skulle jeg ønske at de faktisk hadde personell til å gjennomføre flyprogrammet sitt... :)

+1 (men mer i retning "jeg ønsker meg åpning for ansettelse av flyvende crew")
 
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Gratis kaffe/te/vann innen Europa burde innføres ASAP. Det koster umulig stort, og ville gitt en følelse av merverdi.
 
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Samme servering som de andre selskapene i Star Alliance på Europa-reiser på den klassen de fleste reiser på.
 
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

-Pritag som virker
-Lounge innenriks på OSL
-Fast-track innenriks på OSL
-Samme servicekonsept i lufta på alle flighter hadde gjort kundene mindre forvirret. F.eks. gratis frokost og kaffe resten av dagen til alle både i Norge, Danmark, intrascandinavisk og intraeuropeisk.

Høy kvalitet på BOB hadde også vært bra.

Ellers er jeg fornøyd.
 
-Pritag som virker
-Lounge innenriks på OSL
-Fast-track innenriks på OSL
-Samme servicekonsept i lufta på alle flighter hadde gjort kundene mindre forvirret. F.eks. gratis frokost og kaffe resten av dagen til alle både i Norge, Danmark, intrascandinavisk og intraeuropeisk.

Høy kvalitet på BOB hadde også vært bra.

Ellers er jeg fornøyd.

Me like :) Faktisk så synes jeg(ref:min arbeidsgiver) at det er litt surt å legge ut for C billetter, og alt en får er 2bags(sjelden jeg har med 1), velge sete når en booker, og selvfølgelig fleksibiliteten.
Hadde ikke gjort noe med en liten snack på korte ruter, og drikke + mat på lengre turer.
Innenriks-lounge og fasttrack hadde vært det ultimate. Europa turer er jeg lite borti, men som andre skriver så synes jeg SK er kjipe med servering i forhold til Norge andre selskaper i samme "klasse"
 
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Me like :) Faktisk så synes jeg(ref:min arbeidsgiver) at det er litt surt å legge ut for C billetter, og alt en får er 2bags(sjelden jeg har med 1), velge sete når en booker, og selvfølgelig fleksibiliteten.
Hadde ikke gjort noe med en liten snack på korte ruter, og drikke + mat på lengre turer.
Innenriks-lounge og fasttrack hadde vært det ultimate. Europa turer er jeg lite borti, men som andre skriver så synes jeg SK er kjipe med servering i forhold til Norge andre selskaper i samme "klasse"

Jeg vet ikke om SAS er kjipe på serveringen. Jeg fløy BA ned til London, og gratis drikke får man men ingen mulighet til å kjøpe mat. Fikk riktignok en pose potetgull - i god engelsk tradisjon.... :)
 
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Det måtte være å stille opp med litt hjelp hvis ting ikke går helt som planlagt. Det er vel det som utgjør forskjellen i dag.

Det er også min vurdering. Av denne grunn flyr jeg f.eks. nesten konsekvent med SAS & partnere når LCC'ene ikke flyr direkte (iallefall når jeg har kontroll på bookingen).
 
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Gratis kaffe/te til de som drikker det er jo flott - men hva med de som ikke drikker det? Hadde vært greit om vi unge (ungdomsbillett og de med barnebillett) hadde fått noe "ekstra" vi også ala kaffe/te. Ellers enig i det som skrives over.
 
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Som ansat kan jeg kun tillægge, at jeg også gerne så nogle ting forandret/ændret. Min personlige ønskeliste lyder sådan her:

- Nye stole/flat beds på Business på 330/340 samt nyt entertainment system. AVOD også i Economy
- Nye stole i 320/737 flåden. Helst Recaro
- To serviceklasser på EU flyvninger: Business og Extra/Economy. BOB fjernes. Et mere harmoniseret og basic meal/drinkoplæg introduceres i Extra/Economy alt efter rute/flyvetid. Stadig alle øvrige fordele for Economy Extra passagerer og seating forrest i Economykabinen
- Nye websites. Selvom Sas.dk/no/se netop er opdateret, trænger den stadig til en ordentlig overhaling, mere overskuelighed for EuroBonuskunder osv...

Der sker mange ting i SAS i øjeblikket og jeg håber og tror på, at SAS vælger the "high road" som businessflyselskab fremadrettet. Økonomien forbedres måned for måned og SAS skal kunne vise et overskud inden nogle helt store ændringer foretages. Selvfølgelig skal SAS også tilbyde billige billetter - og leisure rejsende vil jo nyde godt af fordelene hos et netværksselskab. Dog synes jeg, man skal være varsom med en decideret lavprisprofil. Det er et no-go! Do what we are best at. No bullshit!
 
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Som ansat kan jeg kun tillægge, at jeg også gerne så nogle ting forandret/ændret. Min personlige ønskeliste lyder sådan her:

- Nye stole/flat beds på Business på 330/340 samt nyt entertainment system. AVOD også i Economy
- Nye stole i 320/737 flåden. Helst Recaro
- To serviceklasser på EU flyvninger: Business og Extra/Economy. BOB fjernes. Et mere harmoniseret og basic meal/drinkoplæg introduceres i Extra/Economy alt efter rute/flyvetid. Stadig alle øvrige fordele for Economy Extra passagerer og seating forrest i Economykabinen
- Nye websites. Selvom Sas.dk/no/se netop er opdateret, trænger den stadig til en ordentlig overhaling, mere overskuelighed for EuroBonuskunder osv...

Der sker mange ting i SAS i øjeblikket og jeg håber og tror på, at SAS vælger the "high road" som businessflyselskab fremadrettet. Økonomien forbedres måned for måned og SAS skal kunne vise et overskud inden nogle helt store ændringer foretages. Selvfølgelig skal SAS også tilbyde billige billetter - og leisure rejsende vil jo nyde godt af fordelene hos et netværksselskab. Dog synes jeg, man skal være varsom med en decideret lavprisprofil. Det er et no-go! Do what we are best at. No bullshit!

Dette er jeg bortimot 100% enig i. :)
 
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

-MD80 på innland i Norge, før de slutter å fly for SAS
-CRJ900 på de mindre rutene i norge.
-Ordentlige business seter på de to-fire første radene (Alle fly unntatt A330/340 selvsakt som har egen avdeling for dette)
-Litt mere mat i frokosten, ikke ruter som går kl:09.01 liksom bare for at de ikke trenger å servere mat.
-Servering av et brett med noe slik som man får på charterfly som midag for de som vil kjøpe det på innland.
 
Last edited:
Denne ble vel diskutert for en stund siden, og resultatet var det var OSL som ikke ønsker det, ikke SAS, var det ikke sånn?

Jepp, SAS vil, men OSL mener det er konkuransevridende og sier nei.....de kunne jo risikere at gode kunder fikk en behaglig reise :rolleyes:
 
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Hvis jeg skulle gjøre om SAS? Forenklet:

Et produkt av SK/KF/WF. Hatt en annen oppdeling av rutene: 0-45 min (A), opptil 1.5 timer (B), opptil 5 timer (C), over 5 timer (IC).

A: Ingen servering, en klasse.

B: To klasser, Economy Extra/Economy
C: To/Tre klasser, (Business)/Economy Extra/Economy

Alle: Gratis alkoholfri drikke og snacks (chips/muffin/enkel frokost pakke på morgenen) Strøm i setene.
Economy: BOB mat/alkoholholdig drikke
Economy Extra: Kald mat B el. frokost/Varm mat C, fri wifi.
Business: Et ledig sete på siden, Varm mat (to ulike retter er en god ide), fri wifi
B+C fly: 32X/73X Første 10 radene litt bedre avstand mellom setene, for å garantere Business bedre seter. Pluss de tre bakerste.
A+B fly: CRX/DHX Samme seter.

IC: True flatbed i business, ellers som idag.

Eurobonus: Flere oppgraderingsmuligheter (alle klasser, alle strekninger) bekreftet, eurobonus mealvoucher BOB.

Lounge: Som i dag.
 
Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

-MD80 på innland i Norge, før de slutter å fly for SAS
-CRJ900 på de mindre rutene i norge.
-Ordentlige business seter på de to-fire første radene (Alle fly unntatt A330/340 selvsakt som har egen avdeling for dette)
-Litt mere mat i frokosten, ikke ruter som går kl:09.01 liksom bare for at de ikke trenger å servere mat.
-Servering av et brett med noe slik som man får på charterfly som midag for de som vil kjøpe det på innland.

+Det jeg glemte+
-WIFI/AVOD eller begge deler.
-TRD-PMI-TRD sommer rute.
 
Last edited:
Back
Top