Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Re: Hva ønsker jeg meg fra SAS?

Fin tråd dette... enig med det meste i alle trådene her. Artig også at de fleste her ønsker det mange her inne mener er totalt uvesentlig og at det er ikke slike fordeler de fleste reisende setter pris på..:up:

Ønsker meg at SAS snur skuta slik at skattepengene våre kan brukes til mere nyttige ting som barnehager og sjukehjem

Bedre nettsider ser jeg ikke er nevnt her. Booking-siden har jo blitt betraktelig bedre, men EB er fremdeles uoversiktlig i mine øyne.

Trenger ikke bedre nettsider når man kan kjøpe billettene gjennom wideroe.no :)

Aerlig talt sa spiller all dette sna-da som drikke, lounge etc for meg ingen rulle.

Dersom jeg skulle önske meg noen ting fra SAS, sa er dette at de lever opp til sitt navn som nettverk-selskap. Bli den förste selskap som starter fra mitt flyplass til Skandinavia, tilbyr med flyforbindelser med den tidligste ankomst-tid og seneste avreisetid i Skandinavia.

Dersom jeg kikker hvilked selskap tilbyr dette na, sa er svaret: KLM.

Dersom SAS vil virkelig forandre dette, sa ma de gjeninföre night-stopper ved de sentrale europeiske byer igjen. Ellers er de toast i fremtida, siden KLM suger som en stövsuger de transfer-pax ut av SAS sine ruter...

SAS serverer kaffe og te på norsk innenriks men et glass vann, nei det går ikke.....det mangler harmonisering på inflightservicen.

Vel skal jeg komme med mine små "hjertesaker" her da..

*I alle fly, bedre plass i økonomi.. 33-34" hadde ikke skadet. Da hadde mange flere sittet konfertabelt. Både innen europa/innenriks og spesielt på IC
*Servicekonsept i lufta alla "Braathens Best" innen skandinavia i enklasse kabin
*"Endelig fredag" på alle ruter over 30 min (for de av dere som husker det)
*AVOD i alle klasser på IC
*WI-FI og strømutak i stolene på 330/340
*tilbake til 2x 23 kg bag på IC i økonomiklasse og 2x32 kg i business+eco ekstra

Business klasse på IC er det tre år siden jeg prøvde og har fått lite produktinfo på den i det siste så der har jeg ikke helt oversikten, men basert på tidligere erfaring så hadde jeg ikke mye å utsette på det. Iforhold til LH har SK ett veldig bra produkt i lufta. LH var jo bare surr..

Vel skal jeg komme med mine små "hjertesaker" her da..

*I alle fly, bedre plass i økonomi.. 33-34" hadde ikke skadet. Da hadde mange flere sittet konfertabelt. Både innen europa/innenriks og spesielt på IC
*Servicekonsept i lufta alla "Braathens Best" innen skandinavia i enklasse kabin
*"Endelig fredag" på alle ruter over 30 min (for de av dere som husker det)
*AVOD i alle klasser på IC
*WI-FI og strømutak i stolene på 330/340
*tilbake til 2x 23 kg bag på IC i økonomiklasse og 2x32 kg i business+eco ekstra

Business klasse på IC er det tre år siden jeg prøvde og har fått lite produktinfo på den i det siste så der har jeg ikke helt oversikten, men basert på tidligere erfaring så hadde jeg ikke mye å utsette på det. Iforhold til LH har SK ett veldig bra produkt i lufta. LH var jo bare surr..

Hui, det du skriver er nesten blasfemi i noen SAS ansatte's öygner...

Men "endelig fredag" ble en kjempe-suksess". Dersom man forsatt har rettigheter a bruke dette, er det verdt a tenke om en gjeninföring. Men etter alt hva jeg vet sa vil SAS (Norge) ikke ha noen av disse ting igjen. Sa mange ting, konsepter etc forsvant med omdöpelsen av SASBraathens. Likevel er det forsatt noen gamle "hoder" igjen som man kan spöre...

Hui, det du skriver er nesten blasfemi i noen SAS ansatte's öygner...

Men "endelig fredag" ble en kjempe-suksess". Dersom man forsatt har rettigheter a bruke dette, er det verdt a tenke om en gjeninföring. Men etter alt hva jeg vet sa vil SAS (Norge) ikke ha noen av disse ting igjen. Sa mange ting, konsepter etc forsvant med omdöpelsen av SASBraathens. Likevel er det forsatt noen gamle "hoder" igjen som man kan spöre...

Både LH,BA og diversse andre selskaper i aliansen serverer gratis mat og drikke.
Endelig fredag var ett flott produkt med god hamburger og vin,innfør dette igjen SAS.
Tror SAS taper mange passasjerer uten å tilby gratis mat og drikke på utenlands rutende:drink

Tror SAS taper mange passasjerer uten å tilby gratis mat og drikke på utenlands rutende:drink

Da taper vel også Norwegian mange passasjerer til SAS på innenriksrutene fordi de ikke tilbyr gratis frokost og kaffe resten av dagen?

Det måtte være å stille opp med litt hjelp hvis ting ikke går helt som planlagt. Det er vel det som utgjør forskjellen i dag.

Det er også min vurdering. Av denne grunn flyr jeg f.eks. nesten konsekvent med SAS & partnere når LCC'ene ikke flyr direkte (iallefall når jeg har kontroll på bookingen).

Apropos dette med å bli tatt vare på (relatert til dette iallefall): Jeg har et inntrykk av at f.eks. SAS er lite villige til å booke om til alliansemedlemmer når ting går litt galt (forsinkelser, kanselleringer osv.), og iallefall innledningsvis insisterer på å booke om til egne senere avganger selv om dette skaper ekstra ventetid/forsinkelser og foreslår ingen andre løsninger selv enn egne avganger osv. Er det noen som har opplevd det samme (det skjedde meg sist i helgen, samt en gang tidligere på året), eller er det bare meg som har vært uheldig i så måte? Hvis dette er standard praksis, noe jeg ikke vet om er tilfellet, så begynner vel fordelen av å reise med et nettverksselskap å bli noe utvannet.

Da taper vel også Norwegian mange passasjerer til SAS på innenriksrutene fordi de ikke tilbyr gratis frokost og kaffe resten av dagen?

...og de reisende springer så fort beina klarer å bære dem til BA for å få gratis øl og potetgull...;)

...og de reisende springer så fort beina klarer å bære dem til BA for å få gratis øl og potetgull...;)

Nei. Personlig sprang jeg til BA fordi de hadde billige businessbilletter. I tillegg har de et bonusprogram som i løpet av den tiden har blitt mye bedre enn det var den gang, samt mye bedre enn Eurobonus - etter min mening.
De økte bl.a. opptjeningen fra 25% til 100%, samt innførte opptjening av Tier Points på de billige økonomibillettene (Statusgivende poeng, som man før måtte fly fleksibel Y, eller C for å få). Statusen er også verdt noe, føler jeg, da den gir de samme fordelene på bakken som om man flyr business.

Mitt reisemønster med BA er et par-tre turer i året, og da skeier jeg som regel ut med billigbiz om det er innen Europa, så ølet og potetgullet bak, bryr jeg ikke meg så mye om, men setter vel så pris på det, som å måtte kjøpe noe. Vi får se hva jeg synes etter å ha prøvd BA bak gardina igjen om en tre måneders tid.

Last edited:

Har vært forbausende mange innlegg i tråden.

Pointet mitt med tråden er jo at jeg egentlig er veldig fornøyd med SAS. For meg er det som en diger sjokoladeboks med 100 sjokolader, der 4-5 av sjokoladene er byttet ut med Saueprutter.

Derfor har jeg alltid vært ivrig på å besvare spørreundersøkelser fra dem. Men altfor mange av disse har virket "politiske". Dvs at man har følelsen av at man har dyrket opp under en markedskampanje eller et eller annet indre anliggende. La meg eksemplifisere (De er ikke ordrette da jeg ikke husker 100%. Men tett på) :

1. Hva er viktigst for deg?
a) At flysikkerhet ivaretaes eller
b) Ekstra benplass

2. Påstand: Jeg foretrekker å komme i kontakt med SAS på Facebook
svært enig - litt enig - bobbob - ganske uenig - helt uenig

3. Hva er viktigst for deg?
a) At flyet lander på angitt tid eller
b) Gratis kaffe og snacks

Siden jeg er flittig SAS bruker og ønsker de skal lykkes ville jeg starte denne tråden i håp om at noen faktisk fanget opp hva vi brukerne egentlig ønsker oss. Og spesielt hva jeg ønsker meg.

Forøvrig et digert "thumbs up" til Martins kommentar om at BAEC har blitt en fantastisk bonusprogram.

Last edited:

SAS veldig bra, jeg er veldig fornøyd med dem, men det er et par småting da som kunne vært annenledes.

Her er min liste:
Flere IC ruter (fra OSL eller CPH)
Bonuspoeng på innenlands
Bonuspoeng på ungdommesbilett
Mer bonuspoeng for folk som reiser på economy, slik det er idag kan man jo umulig gå opp i status om man ikke driver å reiser pga jobb-sammenheng.
Internet ombord
Begynne å servere god gammeldags flymat i lufta igjen!
Og til slutt, gå til innkjøp av en del 787 :D

2. Påstand: Jeg foretrekker å komme i kontakt med SAS på Facebook
svært enig - litt enig - bobbob - ganske uenig - helt uenig

Selv om det ikke er dette du snakker om , så synes jeg f.eks. det er tilnærmet skandaløst av et selskap som SAS at de svært ofte har usedvanlig lange telefonkøer, samt at chat'en deres aldri har hjulpet meg eller mine kollegaer med noe som helst (et sølvkort gir vel ikke den helt store fordelen, men har iallefall tidligere opplevd at jeg har hoppet frem i køen - de siste 4-5 gangene jeg har hatt behov for å kontakte SAS så har det vært minimum 30 minutters ventetid). Jeg er ikke interessert i å ta endringsspørsmål knyttet til reiser opp via Facebook.

Konklusjonen jeg har trukket er at jeg ikke booker via SAS, men via reisebyråer (i mitt tilfellet enten Via Travel eller WIAS). Det er mulig at de ønsker det slik, men det forbauser meg at selv LCC'er opererer med betydelig kortere svartid på telefon. Dette bør helt klart ordnes opp i (enten med en fungerende chat-funksjon, eller at man har noen flere til å svare på telefoner).

Selv om det ikke er dette du snakker om , så synes jeg f.eks. det er tilnærmet skandaløst av et selskap som SAS at de svært ofte har usedvanlig lange telefonkøer, samt at chat'en deres aldri har hjulpet meg eller mine kollegaer med noe som helst (et sølvkort gir vel ikke den helt store fordelen, men har iallefall tidligere opplevd at jeg har hoppet frem i køen - de siste 4-5 gangene jeg har hatt behov for å kontakte SAS så har det vært minimum 30 minutters ventetid). Jeg er ikke interessert i å ta endringsspørsmål knyttet til reiser opp via Facebook.

Det er faktisk SPOT ON hva jeg snakker om. Det kunne vært et godt spørsmål, men sett i lys av at kunder uten gullstatus knapt har noen annen mulighet til å komme i kontakt med dem så blir spørsmålet en hån.

Man føler man har bidrat til at de kan si at "kundene foretrekker kontakt via Facebook, så derfor legger vi ned kundesenteret i tråd med kundenes ønsker".

Back