Tidlig rotate

Anders81

Anders F
Medlem
Stått noen år langs gjerdet på Flesland. Sett mange veldig tidlige løft fra småmaskiner, militært, lett lastete fly med mer. I den forbindelse lurer jeg på om pilotene letter med en gang de kan.
Har det eventuelt noe med sikkerheten å gjøre, at de velger å ta av så snart det er mulig ?
Ser jo feks jagerfly som glir 4-5 meter over hele rullebanen for så å gå rett opp mot slutten.

Fra en flyspotter sitt ståsted er det av og til ganske frustrerende når du ser det du ønsker foto av høyt oppe i luften og du får bare bilder av undersiden av maskinen.

Hadde ikke gjort noe for fotografene om de får litt mer fart på bakken før de letter så får vi gjerne litt bedre bilder av flyene
 
Har det eventuelt noe med sikkerheten å gjøre, at de velger å ta av så snart det er mulig ?

Ja, det har med sikkerheten og gjøre, men man tar ikke av så snart som mulig. Avgangsberegningene gjøres nå for de fleste i egne program/apper hvor ytelsene til flyet, vekt, vær, føre, lengde på rullebanen, helling av banen, hindringer i avgangsretningen og mere blir tatt hensyn til. Programmet spytter så ut tall for opptil hvilken hastighet man evtl. kan avbryte avgangen, hvilken hastighet man skal rotere ved og hvilken hastighet man skal fly for å best ytelse om man mister en motor under avgangen. Hvis du velger å avvike fra dette for moro skyld har du heller dårlige kort på hånden hvis det skulle skje noen ting. I tillegg ligger en masse parameter inne og blir overvåket og lest ut av selskapet. Big brother is watching.
 
Back
Top