• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tidlig rotate

Anders81

Anders F
Medlem
Stått noen år langs gjerdet på Flesland. Sett mange veldig tidlige løft fra småmaskiner, militært, lett lastete fly med mer. I den forbindelse lurer jeg på om pilotene letter med en gang de kan.
Har det eventuelt noe med sikkerheten å gjøre, at de velger å ta av så snart det er mulig ?
Ser jo feks jagerfly som glir 4-5 meter over hele rullebanen for så å gå rett opp mot slutten.

Fra en flyspotter sitt ståsted er det av og til ganske frustrerende når du ser det du ønsker foto av høyt oppe i luften og du får bare bilder av undersiden av maskinen.

Hadde ikke gjort noe for fotografene om de får litt mer fart på bakken før de letter så får vi gjerne litt bedre bilder av flyene
 
Har det eventuelt noe med sikkerheten å gjøre, at de velger å ta av så snart det er mulig ?

Ja, det har med sikkerheten og gjøre, men man tar ikke av så snart som mulig. Avgangsberegningene gjøres nå for de fleste i egne program/apper hvor ytelsene til flyet, vekt, vær, føre, lengde på rullebanen, helling av banen, hindringer i avgangsretningen og mere blir tatt hensyn til. Programmet spytter så ut tall for opptil hvilken hastighet man evtl. kan avbryte avgangen, hvilken hastighet man skal rotere ved og hvilken hastighet man skal fly for å best ytelse om man mister en motor under avgangen. Hvis du velger å avvike fra dette for moro skyld har du heller dårlige kort på hånden hvis det skulle skje noen ting. I tillegg ligger en masse parameter inne og blir overvåket og lest ut av selskapet. Big brother is watching.
 
Back
Top