FlyMatPrat

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
God kveld fra Hong Kong. Flott tur over med Finnair. Alle burde reise mer med Finnair.

Men uansett da, Finnair ass. Maten sugde på long haul flighten og servicen var helt katastrofe. Men det er liksom allikevel best. 3 retters varmt måltid fra OSL-HEL er jo genialt. OG long haul setene... oooooh... det er som å sitte i en Arne Jacobsen stol som har fått veksthormoner. Man kan nesten sitte sidelengs. I tillegg er den helt super å sove i.

På Asia rutene er service litt i hytt og pine. På USA rutene er det bare åjåjåjåj. Men i det store og det hele - Fly Finnair.

Hilsner fra Onkel Reisende Andy

Skulle bare mangle. Du er jo supermann. :)

God torsdag fra splitter nye Schengen-kantina til Finnair. Nydelig flight over. Sov som et barn i rundt 9 timer. Maten på Finnair har virkelig blitt helt krise, men alt annet er ren magi. Det er ingen business class seter jeg sover så godt i som disse "eggene".

Men så må vi syte da… Vinene er like elendige som vanlig (hvorfor ikke bruke en hundrelapp mer på flaskene og heller øke de grisedyre billettene med de 30-40 kronene gjennomsnitts-passasjeren ville drukket mer? Eller at man kunne kjøpe seg opp på en vinpakke? Kjip skrukork-vin på 40-50.000 kroners billetter er unødvendig.

Maten.. Tenk, her kan du på business class over Atlanteren velge mellom to (2) hovedretter (pluss en vegetar – men det mener jeg er spesialmat). Det er jo helt hinsides… Husker SQ hadde på en deilig tur fra SIN-LHR før vi fikk alle ungene hvor det var fem (5!) retter å velge mellom på monkey.. Og alt var spennende og godt. Maten var helt kjønnsløs og jeg var den eneste som spiste opp da jeg var grisesulten etter furtingen på food courten. Frokosten er jo også skikkelig trist og som vanlig kald.

Elsker folk som nyter livet:-) Men drikkeutvalget og matutvalget på Icelandair sin «nesten business» virker jo mye mere imponerende.

Naa kommer baade broder EB og jeg fra et dannet hjem, vi spiste opp maten vaar, ja selv ting jeg absolutt ikke vil røre i dag :angry:

Muligens Ljan og Kolbotn (og var vel oppom Lambertseter og Bøler paa handle turer) ikke er Gastromiens hjemsteder, det lille bakeriet i Gladvoll veien var ikke aa forakte, Karjolen, Tyrigrava kanskje ikke saa mye ^_^

Men naar jeg leser om Verdens Undergang paa Fly Mat fronten (se innleggene over) og saa langt aar har 8 transatlantiske Business Class turer gjennomfoert, lurer jeg paa om det er noe galt med meg, er jeg saa ute av det ? For paa alle disse flyvningene med 2 maaltider pr. Flyvning (16 totalt) er min opplevelse komplett i den andre enden, det har 95% vaert graadig god mat (de 5% var maten god men merkelig - American med avgang foer klokken 09:00 serverte en slags frokost - godt men rart.

En observasjon, jeg ikke floeyet SAS, ei heller Finnair (som jeg kunne tenke meg aa teste og sammenligne med BA’s nye Club World). Det har vaert «begrenset» til BA, AA, FI, LH og AC. Er disse selskapene nøklen til de kulinariske opplevelsene ?

En annen observasjon, jeg velger sjelden (nesten aldri) kjøtt, fisk er alltid mitt førstevalg med det SudCaravelle omtaler som Spesial Måltid - Vegetar (her er det gjemt mye graadig god mat ;)

Snurr debatt! Og lev livet !!

PS dette er klart småprat, mat er i min mening ikke like viktig som fly sikkerhet (SAS sin merkelige Sklie utløsning som fikk en mellomlanding i Småprat

Last edited:
Re: MatPrat

Enig…98% av den maten jeg har fått på Icelandair og Lufthansa gruppens flyvninger har smakt godt - til dels veldig godt. Når vi har spist opp alt har det til og med hendt at vi har blitt spurt om vi vil ha en porsjon til… SAS sin Ramløsa og melkesjokolade på Plus har også falt i smak…annet har jeg ikke spist hos SAS.

Ha ha.. deilig tråd Åttern. Tror det å dempe forventningene er jo det smarteste før en tur og kanskje det å være sulten når brettet lander på bordet er lurt.

Mine erfaringer er i alle fall at enkle retter med hvit fisk ofte er ok og asiatiske retter med litt spice gjør susen. Fisken på Icelandair har alltid vært god.

Men smaken er jo som..

«Mat ska rem også ha…» som en kjent artist engang sang:)

For oss som ikke spiser fisk/skalldyr så er alternativene få når man reiser, er vel 90% kylling eller pasta… Noen av rettene er helt ok, mens andre smaker bæver og galle.

SAS Business prøver, men lykkes sjelden etter min smak. Helt greit, men heller ikke mer. Enig med Sud i at vinutvalget bør utvides, mye «surt» som serveres.

Det beste er å ta maten på bakken før du drar, så bruker du serveringen ombord som en snack eller påfyll. Er min mening da… :)

Kim

FlyMatPrat, ja ... Da tror jeg at jeg vil slå et slag for klassikeren over alle klassikere når man krysser Atlanteren ..

tr06.jpg

Ellers så fant jeg en relevant gammel tråd fra 10 år tilbake .. ;)

https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=934273

He he, kongetråd.

Jeg er faktisk enig med trådstarter i at fisk er smart. Så sant de ikke har Indisk, suppe eller... hmmm, nei bare det.

Så jeg gikk for det på Finnair nå på tirsdag (fy, f... etc).

337ddee63c3914233ba78c6a616b82fa.jpg

Uansett... det beste er economy og "plus" mat på longhaul. Det er nesten alltid knall.

Jeg skulle ønske man kunne betalt ekstra for å få plastboks med "kjøttboller og potatismos med ølpakke" i business. Evt en ekte Sunclass Royal Meal. Tenk dette her på Finnair long haul business f.eks. Woooooop. Ultraposessert og deilig. Som drømmene mine.

8ae8adbd7d0efd875f4bd5ab8f3abe32.jpg

Øllen kunne vært en rekke-3'er med Ringnes.

Evt kunne man bare servert short haul mat på long haul istedenfor. Short haul mat er jo ren magi.

c2a305f6f0bd0c00bb116873a4e46a4d.jpg

Så kan heller de stakkarene på vei fra Turku til Kuopio få spise "nypult knehøne fra Rovaniemi, servert med dill og spor av nøtter".

Last edited:

«Mat ska rem også ha…» som en kjent artist engang sang:)

For oss som ikke spiser fisk/skalldyr så er alternativene få når man reiser, er vel 90% kylling eller pasta… Noen av rettene er helt ok, mens andre smaker bæver og galle.

SAS Business prøver, men lykkes sjelden etter min smak. Helt greit, men heller ikke mer. Enig med Sud i at vinutvalget bør utvides, mye «surt» som serveres.

Det beste er å ta maten på bakken før du drar, så bruker du serveringen ombord som en snack eller påfyll. Er min mening da… :)

Kim

Jeg ganske enig tanken om maten paa bakken foer avgang - ihvertfall naar man reiser oestover (for mine reiser). Det aa ta maten paa bakken paa OSL ved 05:30 om morgenen funker ikke helt naar det er 14 timer + foer man lander paa US West Coast.

Avhengig av fly plass jeg reiser fra oestover er det mulig, SEATAC har Centurion Lounge med ganske bra mat, Vancouver har Fairmount Hotellet med meget bra mat (og Driftwood Fat Tug IPA) :D

Men en kan jo lufte en spinnvill tanke, Stay away from SAS Longhaul :cool: andre selskaper serverer baade meget god vin (og utmerket Sparkling Wine - de britiske er knallgode) AA kjoerer ofte Vin Smaking (I don’t get the difference so I poure you a full glass of each - have fun!!) 4 meget store breddfulle glass.

Min ideelle Long Haul Business, er mat fra Icelandair, sete fra BA New Club World, heller svakt mot vin med mere ogsaa fra BA og uten tvil den indiske vertinnen fra Air Canada som hadde satt seg fore at ingen glass skulle vaere tomme. Øl enten BA’s IPA eller Lufthansa Weiss Bier med Weiss Bier glass (eller en Ole Brumm ja takk begge deler !)

Min ideelle Long Haul Business, er mat fra Icelandair, sete fra BA New Club World, heller svakt mot vin med mere ogsaa fra BA og uten tvil den indiske vertinnen fra Air Canada som hadde satt seg fore at ingen glass skulle vaere tomme. Øl enten BA’s IPA eller Lufthansa Weiss Bier med Weiss Bier glass (eller en Ole Brumm ja takk begge deler !)

Du tenker sånn ja... hm... da ville jeg sagt maten til Air France, setet til Finnair, servicen til AA og drikken til KLM (de har pre-departure Heineken. Woooooop Woooooop).

Men egentlig vil jeg helst bare ha La Premiere på alt. De har veldig god øl også.

Back