Hva jobber dere med?

youngflier

Newcomer
Er der at jeg snart skal velge hva jeg skal gjøre når jeg blir stor, og lurer derfor på hva dere som reiser mye i jobbsammenheng jobber med? Takker for svar på forhånd.

Jobber som selger innenfor telecom, og har 60-70 jobbrelaterte flighter i året. Mesteparten av disse er innenlands, men det forekommer noen utenlandsreiser også.

Men vær klar over at det å reise i jobb ytterst sjelden er særlig glamorøst - så jeg vil anbefale deg å heller velge et yrke som er interesssant, enn å la seg blende av hvor artig det er å dingle på Flesland eller Værnes i halvannen time støtt og stadig.

Er der at jeg snart skal velge hva jeg skal gjøre når jeg blir stor,

Jeg lurer på det samme, og er 44 ;-)

Jeg jobber med reklame/markedsføring og har dessverre for lite reisevirksomhet i jobb. En 4-5 turer innen nord-Eurpoa i året blir det vel.

Som herren over, vl jeg anbefale deg heller å finne noe du trives med. I min mest ekstreme 'reisejobb' fartet jeg konstant på kryss og tvers av USA kun avbrutt av en og annen tur til Europa, Sør-Amerika eller Afrika. (Jobbet med handling av charterfly). Da var jeg litt lei av TSA-køer og svette hotellrom, gitt ....

Nå jobber jeg på leverandørsiden og reisemønsteret er litt mer behagelig.

Heisann Youngflier!

Viktigste er som de andre sier å finne noe du trives med!

Selv har jeg jobbet som journalist i mange år og jobber nå i spillbransjen med masse internasjonal reising. Ikke alltid like morsomt å stå fast på flyplasser verden rundt eller våkne på et nytt hotell hver dag, blir en vane tilslutt og ikke like spennende i lengden som mange tror.

På det meste har jeg hatt 270 reisedøgn i året, da visste jeg knapt hvor jeg var i verden når jeg våknet. Er nede på rundt 150-180 reisedøgn nå og kan ikke tenke meg mer enn det.. Spesielt med familie kan slitasjen ved mye reising bli stor, sørg for å ha ei frue som takler det.. :)

Hilsen en som er glad for å ha ei frihelg hjemme og ei hel uke før man skal ut og reise igjen!

Kim

Jobber som business controller for et stort firma i olje&energi sektoren. Er svært stasjonær og ca. aldri på reise.

Jeg har heldigvis ikke reist mye i jobbsammenheng men har jobbet mye med foredragsholdere, de reiser mye. Mange av disse er jurister.

En annen gruppe som reiser en del er innkjøpere som besøker messer og produsenter. Dette gjelder spesielt vin og brennevin. Selv har jeg jobbet litt med import og foretrakk å få tilsendt vareprøver (sportsutstyr). Det å reise for å besøke leverandører kan være lystbetont, men er du en ingeniør som skal fikse noe i en helt annen kultur kan det være noe helt annet.

Jeg reiste mest da jeg jobbet med markedsføring, cluet er da å jobbe i et konsern med kontorer rundt om kring i europa.

Men fly og flyplasser blir etterhvert vanvittig kjedelig. Alle jeg kjenner som har hatt gullkort hos SAS har jobbet aktivt med å redusere reisingen. En ting er å reise fordi du har lyst, en annen er å reise fordi du må.

En av disse jobbet i oljebransjen, det var alltid regler for hva du kunne gjøre på destinasjonen. Stort sett var det å bli hentet på flyplassen, kjørt til hotell så jobb så hotell og så tilbake i en evig runddans.

En annet tips er å sørge for at arbeidsgiver betaler og at du ikke er arbeidsgiver :-) Hvis du reiser på vegne av ditt eget lille firma så kjøper du billige billetter, selv til India.

En av facebook vennen mine som stadig sitter på en eksotisk flyplass og venter jobber med skipsmaskiner. Han har god tid til Facebook.

Er jurist/advokat selv.

De færreste norske jurister har jobbreiser utenlands. Klart, de finnes, men for de aller fleste er det innenriksreiser som gjelder. Selv har jeg vel cirka 20-30 jobbreiser i året, hvorav halvparten med fly og resten med bil/båt.

Lite glamorøst med andre ord.

Jeg jobber som frilansfotograf og -journalist blir det mye reise - i bil, og mindre i fly. Jeg har blitt sendt på oppdrag hvor Widerøe innenlands har vært aktuelt, men er bare stress og "hassle" som man sier. Har en far som reiser av og til i jobb, og både på innlands- og utlandsreiser er det på en 3-dagers reise ca 1-2 timer fritid, resten er møter og fellesmiddager og påfølgende småtteri før man går til sengs. Personlig som journalist og fotograf er det veldig gøy å møte nye mennesker og høre deres historie, det å reise dit kan gjerne gi tid til et par spørsmål ekstra ned på blokka men ikke så veldig spennende å reise i seg selv.

En annet tips er å sørge for at arbeidsgiver betaler og at du ikke er arbeidsgiver :-) Hvis du reiser på vegne av ditt eget lille firma så kjøper du billige billetter, selv til India.

Jobber i et større amerikansk selskap som også er opptatt av billige billetter. På fly intra-Europa er det økonomi som gjelder. På interkontinentale reiser kan vi oppgradere til Economy Plus, dersom det er seter tilgjengelig da. Jeg har 5-10 reisedøgn i året så jeg har ikke problemer med en slik politikk.

Slutter meg til alle som sier at en skal velge jobb etter interesse. Reising er gøy når man kan velge reisemål og reisetidspunkt selv. :)

Det er absolutt ikke alltid så lukurativt. Husker min første jobbreise, jeg ble en mandag formiddag spurt om jeg kunne ta et møte i Valencia på en dags varsel og det kunne jeg selvsagt stille opp for. Vi måtte la et byrå gjøre bestillingene så jeg fikk en skikkelig melkerute begge veier. Måtte dra rett hjem før lunch for å pakke raskt og komme meg opp på Gardermoen. Først 2 på natten kom jeg til hotellet. Møtet var fra 8 om morgenen så jeg fikk såvidt slengt i meg litt frokost. Fra møtet var det taxi rett til flyplassen og melkerute tilbake så jeg kom hjem sent på kvelden.

Tilbake på jobb begynte moroa. Reisen måtte jeg selv legge ut for og nå var det å finne ut av kjemaer og byråkrati for å få tilbake pengene. Og så var det selvsagt ingen som hadde gjort mine oppgaver mens jeg var borte så da var det full mailboks, klager og ekstra senkveldsjobbing i flere dager for å ta igjen det som skulle vært gjort. Og så var det selvsagt enkelte som var sure og spydige fordi jeg hadde fått "to dagers fri" og "betalt sydentur".

De som reiser mest av de jeg kjenner er serviceteknikere for div sert oljerelatert utstyr. De reiser verden runt for å ta en liten kontroll som tar en times tid.
Kan vere et par dager i brasil og et par dager i saudia samme uke.
Ofte er de der bare i tilfelle noe skulle gå galt.

Som jurist i staten, er det blitt en eller to utenlandsreiser i året opp igjennom, nesten uansett arbeidsplass. Det er alltid en konferanse, et forvaltningsorgan eller en nasjonal eller internasjonal domstol som kan besøkes.

Typiske reisemål er de nordiske hovedstedene og byer med FN- og EU-organer som Brüssel, Maastricht, Haag og Luxembourg. Jeg liker slike reiser veldig godt, for de fleste er over to eller tre dager, så man får brukt kvelder og eventuelt en tilstøtende helg på å oppleve stedet :)

Vanlige jurisarbeidsplasser i staten er domstol, påtalemyndighet, klagenemnd, tilsyn, eller saksbehandling, utredning eller regelverksutvikling for et departement, direktorat eller en fylkesmann.

Last edited:
Må bare hive meg på det med at å reise mye med jobb ikke er veldig stor fornøyelse.. Man får ikke reise dit man vil og for det meste ikke være der lenge nok til å gjøre noe gøy.

Jeg begår 90 - 100 reisedøgn i året og omkring 40 legs med fly, resten bil. Jeg har kommet til det punktet at jeg unngår hotell i Norge for alt det er verdt. Overnatter mye heller hos venner og kjøper middag til de på bedriftens regning.

Har også ti utenlands reiser i året, mye leverandørbesøk som betyr mye biff og lange dager, samt mye å ta igjen når jeg kommer hjem...

Ikke for å svartmale, det er mye bra med jobbreise, men man må virkelig vite hva man går til...

I fem år har jeg reist mye, men nå vil jeg trappe ned og heller reise dit jeg vil på ferie!

Finn en jobb som du liker, om det blir reising så se på det som et slags frynsegode.

Det robertaas sier kan være noe man fort kan komme borti, så vær obs på det.
Det er sjelden man får tid til å nyte stedet man reiser til, det pleier som regel å være jobb hele tiden.

Jeg jobber både onshore og offshore i Norge, og da pleier det å være 12-timers dager med fokus på jobben. Offshore er det ikke uvanlig med en del venting, og det er noe av det kjedeligste jeg vet. Hvis man er onshore og må vente f.eks en dag, eller kveld, så kan man stikke til nærmeste by/tettsted og ha det litt gøy (f.eks treffe venner hvis man har det der, eller være sosial med kollega(er) hvis man reiser med det).

Hola!
Jobber i helsevesenet på høyskolenivå ca.
Har et par-tre jobbrelaterte reiser med fly årlig (stort sett innland), men har siden 2007 også fartet endel mot et reisemål i Europa i forbindelse med et ganske langvarig prosjekt.
Siden jobben min gjøres der og da, er det ikke overheng når jeg kommer hjem og det har aldri vært noe problem å stikke nedover et par dager på forhånd på egen fritid og selvbetalt hotel mens flyreisen belastes jobben.
Alltid økonomi, med mindre jeg må svinge meg på dagen.

Enkeltmannsforetak , snart 68 år, ingen ansatte, og reiser aldri jobb ( heldigvis :p ). Ingen planer om å bli heltidspensjonist..:old:drink

Back