Jeg har heldigvis ikke reist mye i jobbsammenheng men har jobbet mye med foredragsholdere, de reiser mye. Mange av disse er jurister.
En annen gruppe som reiser en del er innkjøpere som besøker messer og produsenter. Dette gjelder spesielt vin og brennevin. Selv har jeg jobbet litt med import og foretrakk å få tilsendt vareprøver (sportsutstyr). Det å reise for å besøke leverandører kan være lystbetont, men er du en ingeniør som skal fikse noe i en helt annen kultur kan det være noe helt annet.
Jeg reiste mest da jeg jobbet med markedsføring, cluet er da å jobbe i et konsern med kontorer rundt om kring i europa.
Men fly og flyplasser blir etterhvert vanvittig kjedelig. Alle jeg kjenner som har hatt gullkort hos SAS har jobbet aktivt med å redusere reisingen. En ting er å reise fordi du har lyst, en annen er å reise fordi du må.
En av disse jobbet i oljebransjen, det var alltid regler for hva du kunne gjøre på destinasjonen. Stort sett var det å bli hentet på flyplassen, kjørt til hotell så jobb så hotell og så tilbake i en evig runddans.
En annet tips er å sørge for at arbeidsgiver betaler og at du ikke er arbeidsgiver

Hvis du reiser på vegne av ditt eget lille firma så kjøper du billige billetter, selv til India.
En av facebook vennen mine som stadig sitter på en eksotisk flyplass og venter jobber med skipsmaskiner. Han har god tid til Facebook.