Her er SAS' nye storsatsing

Det er jo klart at SAS på en eller annen måte måtte svare på DY's mange satsinger. Men om de har valgt å satse de rette stedene er et annet spørsmål. Er det ikke nå nok flyruter til England, jf Bristol? (Jf også en tråd her inne inne dylig om at noen hadde hørt om en planlagt rute mellom Norge og Doncaster).

Om det lønner seg å konkurrere med DY til Gdansk og Krakow er mulig , man vil vel i hvert fall prøve å presse DY på disse rutene som vel har gått veldig bra for DY.

To nye steder i Italia og Spania er spennende, det er klart at med de prisene både SK og DY ser seg rede til å ta nå for neste sommer til andre Syden-destinasjoner, er det muligens mer å hente.

Malta kommer nok til å bli en suksess.

Så da var dette kanskje ikke så dumt? Men jeg kan vel ikke se at noen av disse rutene har potensial til å gå daglig, blir vel 2-3 kanskje noen med 4 ggr/uka.

Med denne nye veksten må vi jo også konstatere at dominansen av SK og DY på OSL blir enda sterkere.

Originally posted by FlightDeck

Jeg har ikke lest alle innleggene i denne debatten, men jeg skjønner ikke helt styret... Det har da aldri vært snakk om et nytt selskap. Bare noen flere destinasjoner for fritidsmarkedet. SAS vil konkurrere med Norwegian på noen ruter, og prøver samtidig å finne nye og "lure" destinasjoner.

.. og hvis de ikke differensier produktene slik at forskjellen er klar, hvordan kan de relansere service da? Hvordan skal folk skjønne hva som er hva? Jeg kan godt reise SK i et LCC konsept, men LCC og den såkalte relanserte servicen stemmer ikke helt.

På min flight søndag mellom TRD og ARN, var vel "servicen" omtrent slik den ville vært hos DY, selv om det ikke er i det nye konseptet. Og noen annen form for service i forbindelse med booking, innsjekking eller selve flighten, merket ikke jeg.
Helt OK, men ingen forskjell.

:huh: VC-10

Originally posted by Someone

Originally posted by MartinL

Originally posted by EB

Hvis SAS sin satsning på lavprismarkedet er det glade vanvidd - hva er da Norwegian og Ryanair sin satsning på å lokke til seg forretningsreisende???

Fordi Ryanair og Norwegian retter seg mot et segment der det er mye penger å hente. SAS velger jo nå å gå bort fra sitt kompetanse og kjerne område for å tilby lavpris billetter fra en kostnadstruktur som overhode ikke står i forhold til de to nevnte.

Derfor mener jeg dette er det rene vanvidd. hvorfor ikke heller bruke tid, kompetanse og ressurser på det de virkelig er gode på, samt å skape et rent og krystallklart produkt når de først vil spisse sine konkurranse kniver. SAS har jo ikke før kastet seg inn i et nytt image og service konsept før de på ny skal fornye seg.

Jo, men problemet er at det er begrenset antall gode forretningsmarkeder utifra Norge, og man kan ikke kjøre samme konsept til LHR som til ALC:exclamati

Den ser jeg, men SAS løser ikke sin vekst av å kopiere et annet selskap sitt pris og service konsept. Det SAS trenger nå fremfor noe annet, er en stabil og strukturert profil som igjen flagger SAS opp mot sine kjerne produkter. Jeg skulle bare ønske at SAS selv ble stimulert til innovasjon fremfor at det blir tvunget frem av konkurrenter. Det faller for meg bare igjennom.
I kjølvannet av Norwegian oppstår det nye muligheter som jeg synes SAS er dårlige til å utnytte.

Eksempel: Hva tror du en SAS kunde forventer av service og konsept når han nå flyr med leasure billetter, i et SAS fly med SAS crew til syden to uker etter en morgenflight til Heathrow?

Hvordan ville du som kunde oppfattet at en merkevare butikk begynte å selge billig varer og billig merker fra sine lokaler? Ville ikke du da få et bredere og mindre spesifisert forhold til denne butikken. ville du ikke også forvente å få samme eksklusive innpakning, service og kvalitet i denne butikken selv om du kjøpte billig merket. Du fikk jo de da du handlet der sist. Hvordan ville du oppfattet butikken dersom du istede ville fått en gjennomsiktig løvtynn plast pose, stilt bakerst i service prioriteringen samt måttet finne deg i at du nå ble konfrontert med minimalt av fasilliteter? Ville du ikke som kunde bli forvirret?

Merkevaren SAS vannes bare ut, samtidig som enorme summer har blitt benyttet i markedsføring og PR sammenheng for å gjennreise selskap som kvalitet og service fokusert. Hva i all verden er det PR avdelingen til SAS tenker på?

Se 10 år tilbake i tid (noe som er svært lenge innen luftfarten) det foreligger sikkert minst 10 pressemeldinger fra SAS om hvor deres produkt fokus skal ligge.
Det blir ingen langsiktig og ren strategi av dette!

Jeg blir stadig mer forvirret av SAS. De må nå snart bestemme seg hva de er, men det ser ikke lett ut for de å gjøre. I mellomtiden blir de forbigått av de som har en krystallklar målsetting. Det er trist å se utviklingen synes jeg: Den gang som jeg gikk på handelsskolen (på midten av 80 tallet) ble SAS alltid brukt som fasit på hvordan ting skulle gjøres. SAS var markedsledende, nyskapende og et kreativt og godt selskap.
I dag ser det ut som om de henger langt etter de andre. Tidligere tilpasset andre seg etter SAS, nå ser det ut som om SAS mer eller mindre desperat forsøker å tilpasse seg de andre.
Jeg skriver "desperat" fordi de vingler veldig. Den ene uka er de fullservice selskap, den andre uka er de lavprisselskap.... jeg skjønner ihvertfall ikke noe lengre av SAS sin strategi.

Det skal ikke være lett å være SAS... Først blir man kritisert for ikke å åpne like mange ruter som Norwegian ut av Oslo... Når de lytter til markedet og kommer med mange nye ruter så er det galt også... Det som er rart er at det er sofa-CEO`ene som sutrer - folk i gata i går var meget positive og tenkte kun på sin egen ferie til neste år...

Norwegian har gjort vanvittig mye bra for det norske markedet og de har også gjort SAS dyktigere - nå tror jeg at konkurransen virker og at SAS er med på å gjøre Norwegian dyktigere... Likte også godt Ola Strand som ba passasjerene se på totalkostnaden - flybillett, innsjekket bagasje, setevalg etc - som er inkludert i nysatsningen til SAS mens man betaler ekstra hos mange av LCC`ene...

Originally posted by EB

Det skal ikke være lett å være SAS... Først blir man kritisert for ikke å åpne like mange ruter som Norwegian ut av Oslo... Når de lytter til markedet og kommer med mange nye ruter så er det galt også... Det som er rart er at det er sofa-CEO`ene som sutrer - folk i gata i går var meget positive og tenkte kun på sin egen ferie til neste år...

Norwegian har gjort vanvittig mye bra for det norske markedet og de har også gjort SAS dyktigere - nå tror jeg at konkurransen virker og at SAS er med på å gjøre Norwegian dyktigere... Likte også godt Ola Strand som ba passasjerene se på totalkostnaden - flybillett, innsjekket bagasje, setevalg etc - som er inkludert i nysatsningen til SAS mens man betaler ekstra hos mange av LCC`ene...

Så langt har ikke jeg sett noen som klager på at SAS lanserer nye ruter.

Totalkostnaden for turen har vel alle også vært enige i at er det man skal sammenligne.
Det har da, slik jeg oppfatter det, vært gjengs oppfatning av alle her på forumet hele tiden.

Slik jeg ser det, er problemet at SAS ikke finner sin identitet. De forsøker først å hevde de er et lavprisselskap, så relanserer de service, så kommer de med dette nye konseptet som ser ut til å være noe i lavprissegmentet... ikke blir jeg klok på dette.
Image er viktig, og SAS ser for meg ut til å ikke klare å bestemme seg.
SAS var et selskap som de fleste konkurrenter så opp til for 20 år siden. Slik er det ikke lengre. SAS henger nå etter, og følger trenden som andre selskap starter.

Litt detaljer om konseptet har jommet ut.
Alle flygninger på de 12 nye destinasjonene skal skje med 737-700, og det blir Economy Class og Economy Extra. Ingen business class, men det er vel lite trolig det er behov for noen C-klasse på disse maskinene og i det tidsrommet de skal fly.

Jeg er egentlig litt forundret over at nordmenn ikke ønsker business class selv om de skal på ferie. Selv reiser jeg relativt ofte mellom London og Barbados, og der selges både business og første klasse godt. Og i den tiden hvor Concorde var operativ, hadde BA ukentlige avganger hvor billetten kostet 70.000 tur/retur. Og fylte flyet hver uke!

Hvorfor unner ikke Ola Nordmann seg litt ekstra luksus når han skal på ferie?

Originally posted by imm

Jeg er egentlig litt forundret over at nordmenn ikke ønsker business class selv om de skal på ferie. Selv reiser jeg relativt ofte mellom London og Barbados, og der selges både business og første klasse godt. Og i den tiden hvor Concorde var operativ, hadde BA ukentlige avganger hvor billetten kostet 70.000 tur/retur. Og fylte flyet hver uke!

jeg tror det finnes et lite segment som ønsker det - men da primært på langruter. Prisen for en upgrade fra M til C på OSL-MLA er neppe verdt det for menigmann. Og, i Norge er det vel heller blitt slik at man bruker mindre penger på flyreisen, og mere på hotellet når man kommer frem.

Originally posted by imm

Slik produktene er så er ikke biz i europa verdt det. Det eneste som jeg anser som interessant var om SAS kunne kommet opp med noe a la Spanair sin Z-klasse eller BA sin I-klasse. På longhaul finnes jo tilbudet selv om det ikke er fra Oslo.

-A

Originally posted by EB
Likte også godt Ola Strand som ba passasjerene se på totalkostnaden - flybillett, innsjekket bagasje, setevalg etc - som er inkludert i nysatsningen til SAS mens man betaler ekstra hos mange av LCC`ene...

Något som naturligtvis inte behöver sägas, det är väl självklart att passagerarna gör ändå och har förmåga att göra utan uppmaning. En otrolig undervärdering av passagerarnas medvetenhet.
Om man vill kan man ju faktiskt vända på SAS resonemang: hos SAS får man betala för tjänster som man egentligen kanske inte har någon nytta av! Och det vare sig man vill eller ej!

Originally posted by MartinL

SAS løser ikke sin vekst av å kopiere et annet selskap sitt pris og service konsept. Det SAS trenger nå fremfor noe annet, er en stabil og strukturert profil som igjen flagger SAS opp mot sine kjerne produkter.

Eksempel: Hva tror du en SAS kunde forventer av service og konsept når han nå flyr med leasure billetter, i et SAS fly med SAS crew til syden to uker etter en morgenflight til Heathrow?

En spennende (men gammel?) debatt dette her. Men det er jo ikke slik du sier at SAS kopierer et annet selskaps pris og service-konsept. Det er jo hele poenget! Kunden opplever akkurat det samme SAS, også i fritidsmarkedet.

Eksempel:
"Jon Jobbermye" er EBG og reiser mye med SAS i jobben, og vil selvsagt også fly med SAS i fritiden. Til nå har han måttet fly DY når han skal til Spania eller Italia med kona for å slappe av og spise godt. Nå kan han altså ringe reisebyrået sitt, som han alltid gjør og bestille direkte syden-tur med kona. Han kan slappe av i loungen, han kan ha med ekstra EBG-bagasje, han kan bestille economy-extra og få mat/drikke/avis, han kan bruke poengene sine for å fly direkte til Sevilla, han kan sjekke inn på SMS som han pleier, han får sitt vanlige sete som ligger i profilen hans.

Er dette å kopiere DYs servicekonsept? Jeg bare spør :)

PS: Til debatten om strategi: Strategi handler da om å analysere omverden, og justere seg i forhold til utviklingen i markedet. Alle selskaper jeg har vært i gjør dette hvert år. Strand sier i DN i dag at det er fritidsmarkedet som vokser mest. En seriøs bedriftsleder kan ikke se på at dette skjer uten å ta del i veksten. Jeg tror ikke kundene blir "veldig forvirret" slik flere her på forumet hevder.

Originally posted by Flyer

PS: Til debatten om strategi: Strategi handler da om å analysere omverden, og justere seg i forhold til utviklingen i markedet. Alle selskaper jeg har vært i gjør dette hvert år. Strand sier i DN i dag at det er fritidsmarkedet som vokser mest. En seriøs bedriftsleder kan ikke se på at dette skjer uten å ta del i veksten. Jeg tror ikke kundene blir "veldig forvirret" slik flere her på forumet hevder.

10-4

Dessuten så gjør det heller ikke noe å differensiere produktene sine litt for å treffe flere målgrupper og dermed få flere kunder. Ta BMW for eksempel. En liten 1-serie med en liten pingle motor har lite tilfelles med en stor 7-serie med V12 annet enn "BMW-spiriten", men allikevel selger BMW biler i bøtter og spann om dagen og er mye mer lønnsomme enn sine konkurenter

Originally posted by Someone

Originally posted by Flyer

10-4

Dessuten så gjør det heller ikke noe å differensiere produktene sine litt for å treffe flere målgrupper og dermed få flere kunder. Ta BMW for eksempel. En liten 1-serie med en liten pingle motor har lite tilfelles med en stor 7-serie med V12 annet enn "BMW-spiriten", men allikevel selger BMW biler i bøtter og spann om dagen og er mye mer lønnsomme enn sine konkurenter

Forskjellen er vel at SAS har vært sent ute med å tilpasse seg markedet, og at SAS, i motsetning til mange andre, ikke har tjent penger de siste årene.
Norwegian og Ryanair har fått etablert seg og har vokst formidabelt de siste årene.

Og summen av alt er hvor mye penger selskapene tjener, og ei der har SAS noe stort å komme med. De siste 10 årene har vel SAS knapt tjent ei eneste krone.

Originally posted by imm

Og summen av alt er hvor mye penger selskapene tjener, og ei der har SAS noe stort å komme med. De siste 10 årene har vel SAS knapt tjent ei eneste krone.

men det har da ikke Norwegian heller - siden oppstarten for fem år siden med 737 er summen av alle resultatene fremdeles ikke i pluss, mens SAS-konsernet har levert sorte tall (om enn ikke så heftige) både i 2006 og så langt i 2007

Startfasen i et selskap er vel mer eller mindre aldri lønnsom. Uansett hvilken bransje man er i. Sammenlign samlet overskudd i SAS de siste 10 årene med Ryanair de 10 siste årene så ser du hva andre kan få til. Bunnlinjen er sort hele veien. Og tallene er store.

Originally posted by BU662

Spania er egentlig FR sitt turf. De bygger 3 baser der opp. Flyr en god del fra TRF til Spania. Disse seter vil fylles, mens yielden blir lav.

DY og SK er jo ekstremt mye større enn FR mellom Norge og Spania idag

Ellers er poengene dine absolutt gode, men jeg mener du trekker feil og kun negative konklusjoner. Alle 12 rutene kommer neppe til å gå, men når SAS enten for kritikk for å enten å prøve når de gjør det, og kritikk for å ikke gjøre det når de ikke gjør noe så er egentlig diskusjonen ganske håpløs

Spania er absolutt ikke FR sin turf, med et mulig unntak for TRF sin catchement area. Spania og Italia mener jeg har et stort potensiale når det gjelder ruter fra Norge. Nesten hver eneste dag er jeg i kontakt med kunder som skal reise til disse to landene som sliter meget med å finne ok priser eller akseptable forbindelser i det hele tatt. Nå er ikke jeg alene noen levende markedsundersøkelse, men jeg tror at her er det penger å tjene.

Originally posted by BU662
Nok en ting skjönner jeg ikke.
Om man har virkelig utlyst egne stillinger for dette. Har man egentlig skjönt hva man gjörer da? Man skaper A-Ansatte i SAS "Normalt" og B-ansatte i SAS Leisure. De A-ansatte fra pengesjekk og smiler, de B-ansatte griner, fordi de far ulik lönn for samme arbeid. Det legger jo opp for mere brak. Fra de B-Ansatte egentlig egne fagforeninger???

Men hvor mange ganger skal man måtte si dette, da? Rutene skal bemannes av dagens ansatte i SAS, og ikke av noen andre, verken polakker eller lærlinger. Men hvis noen på forumet har kompetanse på slinger og rostere, så kan de vel forklare at man kan spare mye penger på å være mer i luften i stedet for å sitte på bakken 30 minutter fire ganger på en vakt...

:)

Back