Originally posted by Someone
Originally posted by BU662
Spania er egentlig FR sitt turf. De bygger 3 baser der opp. Flyr en god del fra TRF til Spania. Disse seter vil fylles, mens yielden blir lav.
DY og SK er jo ekstremt mye større enn FR mellom Norge og Spania idag
Helt klart. FR er tilnærmet ikke- eksisterende mellom Norge og Spania. Og det mener jeg er en virkelig stor tabbe av FR. Hadde de klart å se det markedet for fem-seks år siden kunne de ha vært mye sterkere i det norske markedet. Det er ikke lite SAS og DY har tjent på å ha sett potensialet med den store norske trafikken til spanske feriesteder og ikke minst å kunne ta gode priser. Her kunne FR virkelig ha slått konkurrentene på pris. Husk at f eks SAS' vanlige laveste pris til Spania og Portugal er 895 kr en vei.
I stedet har FR prøvd å lokke nordmenn med meningsløse nye destinasjoner som de må evt. bygge opp fra grunnen av. Heller ikke Polen- potensialet så de jo.
Jeg synes ikke SAS' nye ruter er så veldig kopi av DY, bortsett fra Polen- rutene hvor det er åpenbart at man bare prøver å gjøre overskuddet mindre for DY (hvilket jo er lov). Men at alle disse rutene kommer til å gå godt er en helt annen sak, særlig i 9 av årets måneder. Jeg skjønner dessuten null og niks av Lyon, det høres for meg ut som en business- destinasjon, som krever hyppige avganger og mindre fly, ( a la AF til Lyon på CPH).
Tilbake til poenget; det må understrekes at FR er helt ekstremt små melleom Norge og Spania.