Her er SAS' nye storsatsing

Igjen! Hva er forskjellen på at SAS opererer i flere markeder og at LCC selskap som Norwegian og Ryanair gjør det samme?

Originally posted by Someone

Originally posted by AirbusTero

Og billettene må bestilles på en egen side - er ikke det rart hvis selskapet fortstt skal hete SAS?

Hvor stod det det? Etter hva jeg leste stod det at konseptet skulle få sin egen side, ikke at det ikke skulle kunne bestilles billetter fra regulere SAS sider

Ok - da har jeg ikke oppfattet riktig. Beklager.

Og billettene må bestilles på en egen side - er ikke det rart hvis selskapet fortstt skal hete SAS? Og fører ikke en slik todeling til et unødvenidg byråkratisk system internt som gjør selskapet mindre fleksibelt..

Billettene må ikke bestilles på egen side - dette er SAS alt sammen. Det blir ikke noe annerledes å kjøpe disse billettene, enn en billett fra OSL-TOS.

Vil tro den gjennomsnittlige kunde er svært forvirret.. For noen måneder ble service relansert, og man forsøkte å distansere seg fra lavpriskonseptet. Noen har fått med seg dette... Og nå skal man begynne med lavpris igjen.

Hvorfor blir kundene svært forvirret? De opplever at SAS ekspanderer til nye destinasjoner! Er det sårt og vanskelig for dem? De flyr med akkurat samme fly, akkurat samme crew, samme seter, samme bestillingprosess, samme meny om bord. Det som er nytt er nye destinasjoner og lavere priser. Servicen er lik. At crewet ikke jobber i samme avdeling som de som flyr til BGO merker jo ikke kunden.

Sterlings nye slagord: Business or Pleasure. DY henter sine penger i forretningsmarkedet også. Hvorfor skal dette være vanskelig?

Originally posted by Flyer

Det som er nytt er nye destinasjoner og lavere priser. Servicen er lik. At crewet ikke jobber i samme avdeling som de som flyr til BGO merker jo ikke kunden.

Hvis det som er nytt er nye destinasjoner så er det jo bare fint. Jeg lurer nå på hvordan kabinforeningen i SAS Norge (?) har godtatt dette. Skal man ansette folk som gjør samme jobb, i samme konsern/divisjon, til ulike vilkår basert på hvilke destinasjoner de flyr til (eller har jeg misforstått noe her)? Og hvis jeg nå ikke har misforstått, når blir de dyre kabinfolkene til SAS Norge mainline divisjon sjaltet ut til fordel for de kabinansatte som nå skal fly på "billigrutene"...?

Originally posted by EB

Igjen! Hva er forskjellen på at SAS opererer i flere markeder og at LCC selskap som Norwegian og Ryanair gjør det samme?

Hvis SAS opererer med samme konsept, samme service (gitt klasse), osv. så spiller det vel liten rolle for kundene. Problemet oppstår vel slik vi så ofte har sett før når ulike avdelinger opererer med ulike servicekonsepter. Hos DY/FR vet man at man ikke får noe, mens man på enkelte SAS flygninger får mat men ikke på andre (på noen ruter får man kaffe/te, mens man ikke gjør det på andre osv.)

Originally posted by TOS

Det som er nytt er nye destinasjoner og lavere priser. Servicen er lik. At crewet ikke jobber i samme avdeling som de som flyr til BGO merker jo ikke kunden.

Hvis det som er nytt er nye destinasjoner så er det jo bare fint. Jeg lurer nå på hvordan kabinforeningen i SAS Norge (?) har godtatt dette. Skal man ansette folk som gjør samme jobb, i samme konsern/divisjon, til ulike vilkår basert på hvilke destinasjoner de flyr til (eller har jeg misforstått noe her)? Og hvis jeg nå ikke har misforstått, når blir de dyre kabinfolkene til SAS Norge mainline divisjon sjaltet ut til fordel for de kabinansatte som nå skal fly på "billigrutene"...?

:old Nå må det bli slutt på å hevde at den eneste kostnaden med å fly pax fra A - B er dyre flyvertinner ! , det er mye annet [usynlig]daukjøtt å skjære i om man vil ha ned produksjonskostnadene ned.

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by TOS

:old Nå må det bli slutt på å hevde at den eneste kostnaden med å fly pax fra A - B er dyre flyvertinner ! , det er mye annet [usynlig]daukjøtt å skjære i om man vil ha ned produksjonskostnadene ned.

Nå var ikke det poenget mitt. Slik jeg har lest innleggene i denne tråden så er det snakk om å ansette annet kabinpersonell enn hos SAS. Jeg antar at grunnen til det er kostnadsaspektet. At det er andre kostnader også er åpenbart, men var altså ikke fokus her

Originally posted by TOS

Originally posted by TOS

Nå var ikke det poenget mitt. Slik jeg har lest innleggene i denne tråden så er det snakk om å ansette annet kabinpersonell enn hos SAS. Jeg antar at grunnen til det er kostnadsaspektet. At det er andre kostnader også er åpenbart, men var altså ikke fokus her

Leisure-satsningen er planlagt gjennomført med eksistrende bemanning

...og med dette samt DYs nye ruter til neste år skulle vi vel være klar for nok et jubelår for OSL.

Kan vi se 10% vekst neste år kansje ? Da blir det trangt om saligheta.

OK. Da stemmer ikke det helt med slik jeg har lest innleggene i denne tråden, men jeg la inn et forbehold om at jeg ikke hadde misforstått....:smile2 Hva er da nytt - annet enn flere destinasjoner?

Jeg har tatt feil før ved å undervurdere markeder, men det må jo sies at noen av disse stedene har et relativt begrenset marked, ialle fall om vinteren. Malta blir nok bra, har tro på også Sevilla (noe sier meg at DY også luktet på denne) har muligheter. Gdansk og Krakow- ja kanskje. Ved nærmere ettertanke er det lureste å vente å se, men spennende blir det.:rolleyes:

Originally posted by TOS

OK. Da stemmer ikke det helt med slik jeg har lest innleggene i denne tråden, men jeg la inn et forbehold om at jeg ikke hadde misforstått....:smile2 Hva er da nytt - annet enn flere destinasjoner?

Slenger meg på denne, basert på VGs oppslag i går og NRKs oppslag i dag, kunne det skapes inntrykk av at det var snakk om et eget selskap i større grad. Man kan også si at noen ikke har lest grundig nok.. . Men pressemeldingen sendt ut av det utmerkede selskapet Waymaker/Observer eller det som nå er Cision, sa jo stort sett bare at SAS åpner nye og billigere ruter. :smile2

Som PA Viking påpeker, det er vanlig SK crew som skal fly disse rutene. Kan aldri tenke meg at SK skiller ut en gruppe kabinansatte som kun skal fly dette. Det ville heller ikke vært lønnsomt i og med at produksjonen blir forsåvidt liten med få ukentlige avganger. Se på SK charter, samme crew der også. De nye rutene slinges inn i nåværende slingestruktur vil jeg tro. Service ombord er enkelt og greit buy onboard som det forøvrig er i Economy Class på alle SK's Europaruter.

For å prøve å oppsummere litt av hva som har kommet frem:

Nyheten her er i stor grad at SAS lanserer mange nye spennende leisuredestinasjoner. Grunnen til at det "er satt av åtte egne fly" har vel med en all-economy config, pluss at man primært baserer seg på riktig størrelse med nok rekkevidde (les: Tenerife) - hørte jeg WL?

Ut over dette, og selvsagt servering mot betaling, så er dette business as usual - bare på andre destinasjoner. Hvordan er det forresten i forhold til å kunne bestille fleksible billetter og i forhold til EB (Eurobonus, ikke forumdeltakeren :))?

Itillegg har de ikke sagt noe om det kun vil være en klasse ombord eller om det også vil være economy extra...svaret kan løse man mange av Trety sine spørsmål :)

En Eurobonusbillett er også normalt fleksibel eller semi-fleksibel avhengig om den bookes i business eller economy (av en eller annen grunn kan de ikke bookes i economy extra)

Originally posted by EB

Hvis SAS sin satsning på lavprismarkedet er det glade vanvidd - hva er da Norwegian og Ryanair sin satsning på å lokke til seg forretningsreisende???

Fordi Ryanair og Norwegian retter seg mot et segment der det er mye penger å hente. SAS velger jo nå å gå bort fra sitt kompetanse og kjerne område for å tilby lavpris billetter fra en kostnadstruktur som overhode ikke står i forhold til de to nevnte.

Derfor mener jeg dette er det rene vanvidd. hvorfor ikke heller bruke tid, kompetanse og ressurser på det de virkelig er gode på, samt å skape et rent og krystallklart produkt når de først vil spisse sine konkurranse kniver. SAS har jo ikke før kastet seg inn i et nytt image og service konsept før de på ny skal fornye seg.

Jeg synes det hele bare alltid virker haltende og uavklart. Jeg føler ikke noen rene assosiasjoner til SAS lengre!

Originally posted by MartinL

Originally posted by EB

Hvis SAS sin satsning på lavprismarkedet er det glade vanvidd - hva er da Norwegian og Ryanair sin satsning på å lokke til seg forretningsreisende???

Fordi Ryanair og Norwegian retter seg mot et segment der det er mye penger å hente. SAS velger jo nå å gå bort fra sitt kompetanse og kjerne område for å tilby lavpris billetter fra en kostnadstruktur som overhode ikke står i forhold til de to nevnte.

Derfor mener jeg dette er det rene vanvidd. hvorfor ikke heller bruke tid, kompetanse og ressurser på det de virkelig er gode på, samt å skape et rent og krystallklart produkt når de først vil spisse sine konkurranse kniver. SAS har jo ikke før kastet seg inn i et nytt image og service konsept før de på ny skal fornye seg.

Jo, men problemet er at det er begrenset antall gode forretningsmarkeder utifra Norge, og man kan ikke kjøre samme konsept til LHR som til ALC:exclamati

Jeg har ikke lest alle innleggene i denne debatten, men jeg skjønner ikke helt styret... Det har da aldri vært snakk om et nytt selskap. Bare noen flere destinasjoner for fritidsmarkedet. SAS vil konkurrere med Norwegian på noen ruter, og prøver samtidig å finne nye og "lure" destinasjoner.

Back