Her er SAS' nye storsatsing

I et innslag på NRK Siste Nytt nå sier man at det blir opprettet en egen nettside for selskapet. Dette betyr vel at det ikke blir mulig å få gjennomgående billetter og at det kun blir et tilbud for Oslo-folket..?

Originally posted by AirbusTero

I et innslag på NRK Siste Nytt nå sier man at det blir opprettet en egen nettside for selskapet. Dette betyr vel at det ikke blir mulig å få gjennomgående billetter og at det kun blir et tilbud for Oslo-folket..?

Er det nødvendigvis noen automatikk i det?

SAS åpner 12 nye ruter

Med hele 12 nye destinasjoner satser SAS Norge tungt i fritidsmarkedet fra neste sommer. Selskapet legger ut tusenvis av billige billetter til Europa om en uke.

Neste sommer blir en drøm for dem som er ute etter rimelige reiseopplevelser i Europa. I neste uke legger SAS Norge ut billetter til 12 helt nye destinasjoner, og prisene blir lave.

Rask vekst
- Fritidsmarkedet er det som vokser raskest i innen luftfarten, og her har ikke SAS hatt kapasitet til å satse tungt før nå. Kundene våre forteller oss at de vil ha et pålitelig flyselskap med god service også når de reiser på ferie. Det skal de få nå, forteller administrerende direktør Ola Strand i SAS Norge.

Det blir nå mulig å komme seg svært rimelig til fantastiske opplevelser i Venezia, Bilbao, Lyon og Sevilla. Men også litt mer ukjente perler som Palermo, Cagliari og Malta får direkte ruter med SAS fra mars måned.

Lavere priser
- SAS senker prisene til Europa, og de faste lave prisene starter på 375 kroner en vei inkludert skatter og avgifter, sier Strand.

Han oppfordrer passasjerer på jakt etter billige billetter til å sjekke grundig hva annonserte flypriser faktisk koster til slutt. Hos SAS er innsjekking av bagasje, god plass til bena og valg av favorittsete inkludert i prisen.

39 Europa-ruter
- Siden jeg startet for ett år siden har vi brukt tiden til å forbedre produktene våre mot forretningsreisende. Som Norges største flyselskap skal vi selvsagt også gi reiseglade nordmenn billige reiseopplevelser med mange avganger og mange nye destinasjoner, sier Strand.

De nye direkterutene til SAS Norge er: Malta, Bilbao, Valencia, Palermo, Cagliari, Lyon, Venezia, Sevilla, Bristol, Krakow, Gdansk, og Tenerife. Totalt vil SAS Norge ha 39 direkte ruter til Europa fra Gardermoen.

http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=568584&fn=wkr0018.pdf

Originally posted by paer

Rask vekst
- Fritidsmarkedet er det som vokser raskest i innen luftfarten, og her har ikke SAS hatt kapasitet til å satse tungt før nå.

Spørsmålet er fortsatt hvor denne kapasiteten kommer fra?

Han oppfordrer passasjerer på jakt etter billige billetter til å sjekke grundig hva annonserte flypriser faktisk koster til slutt. Hos SAS er innsjekking av bagasje, god plass til bena og valg av favorittsete inkludert i prisen.

Godt poeng, selv om akkurat det med benplassen er vel ikke helt sant da det neppe bli "Euro-config" på disse flightene;)

Er det også andre flighter som skal overføres til denne delen? Det er jo endel andre sydendestinasjoner som f.eks Alicante som vel passer inn her?

Alt blir "SAS" for passasjerene, og det er klart man kan kjøre med gjennomgående billetter her. At det blir billigere betyr ikke at noen går ned i lønn, men at man flyr mer effektivt med bedre slinger og flere block-hours.

Originally posted by Someone
Spennende og virker som de nå går rett i strupen på Norwegian. Men er det noe mer info om prosjektet?

Ikke for å virke så veldig negativ, men ordene "rett i strupen" er vel ikke helt på sin plass når vi ser det i lys av de siste årene så er det vel mer "velkommen etter", de gjør jo ikke noe mer enn å halvveisforsøke å gjøre det noen allerede har gjort butikk på?

-A

Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Someone
Spennende og virker som de nå går rett i strupen på Norwegian. Men er det noe mer info om prosjektet?

Ikke for å virke så veldig negativ, men ordene "rett i strupen" er vel ikke helt på sin plass når vi ser det i lys av de siste årene så er det vel mer "velkommen etter", de gjør jo ikke noe mer enn å halvveisforsøke å gjøre det noen allerede har gjort butikk på?

-A

kanskje de har "like" stor suksess med det som Dy har hatt på alle sine "velkommen etter" ruter som de begynte med i Norge:lol:

Hva er det med SAS og nye konsepter?

Igjen må man kostatere at SAS gjør grep etter konkurrenter snarere enn å være i forkant. Dette er enda et klassisk bevis på at SAS selv ikke gjør en tøddel for å utfordre sine egne markedsmuligheter før en konkurrent tvinger det frem.

Som kunde applauderer jeg lanseringen av 12 nye ruter. Fantastisk og en særdeles god nyhet.
Som fly entusiast kan jeg ikke annet enn å riste på hodet. Hvorfor kan ikke SAS heller spisse sitt produkt der de er gode enn å halte etter konkurrenter? At nå SAS skal inn på et "lavkost" segment for å ta markedsanndeler fra Norwegian er det glade vannvidd.

Hvilken kostnads plattform forventer de å legge seg på når prisnivået skal konkurrere med Norwegian sine produkter? De kan vir og vende på hver eneste krone og kostnad, men vil aldri komme ned på kostnads nivået til Norwegian. Historien har jo gjentatt seg til det utrettelige hos lignende fullpris selskap som lanserer egne low cost operasjoner eller produkter. Det blir spinninga opp i vinninga. Om SAS nå virkelig vil bruke innovasjon og nyskapning til å lansere nye produkter har de alle verdens muligheter til å gjøre dette skikkelig. Jeg klarer bare ikke å fatte denne "hermegåsa" taktikken. Om SAS ønsker å ekspandere, samt tilby sine kunder nye destinasjoner, så finnes det fortsatt mange å velge mellom. Alexandria, Kairo, Kiev, Bratislava, Potznan, Rotterdam, Luxenburg, Lodz, Zagreb, og mange fler.
Her har de dessuten mulighetene til å opparbeide seg et dyptsittende kundegrunnlag uten å måtte prise seg totalt ned for å ta markedsandeler.

Desverre tror jeg den største taperen i forhold til dette blir SAS selv og ikke Norwegian.
På en annen side håper jeg SAS gjør stor suksess på rutene de nå lanserer uten dekning fra norwegian, slik at de i større grad stimuleres til nyskapning av nye ruter i fremtiden.
Fordelen her er at SAS nå bidrar til et lite "sukk" på Fornebu hos Norwegian. De åpnet nok noen ruter rett forran nesen til Norwegian og jeg er overbevist om at noen planer der må gjøres om.
Det har jeg mye større sansen for enn herme taktikk!

Bety dette at SAS vil begynne å ansette/ta tilbake piloter igjen? Eller skal de utnytte de allerede utnyttede pilotene de har? :)

Originally posted by MartinL
Hvorfor kan ikke SAS heller spisse sitt produkt der de er gode enn å halte etter konkurrenter? At nå SAS skal inn på et "lavkost" segment for å ta markedsanndeler fra Norwegian er det glade vannvidd.

Jeg ser ikke helt hva som er forskjellen. Når man flyr med SAS innenriks eller intra-skandinavisk får jeg ihvertfall følelsen av at jeg flyr med et low-cost selskap. Reklame på seterygger, skittent og søppel etter forrige flight i setelommen, et inflight magasin som ser ut som om det har ligget en måned på toalett om man ikke flyr rett etter at det har blitt publisert. Trist, men det er ihvertfall slik jeg har opplevd det på stort sett hver eneste flight med SAS de siste par årene.

Hvis SAS sin satsning på lavprismarkedet er det glade vanvidd - hva er da Norwegian og Ryanair sin satsning på å lokke til seg forretningsreisende???

Originally posted by LN-BRK

Bety dette at SAS vil begynne å ansette/ta tilbake piloter igjen? Eller skal de utnytte de allerede utnyttede pilotene de har? :)

De får satse på ab-inito som betaler sin egen rating:lol:

Dette var bra - nå får Norwegian endelig litt konkurranse på visse strekninger. Dessuten er SAS for en gangs skyld litt oppfinnsomme med henhold til nye ruter. Men for å være helt ærlig synes jeg det er litt rart at SAS ikke har gjort noe som dette tidligere...

Originally posted by EB

...med vekt på det GLADE:D

Enig med EB, men NOK en gang går SAS inn i en ny identitetskrise. Jeg fatter ikke at de ikke lærer av tidligere "flauser". Vil SAS Leisure bli så mye mer annerledes enn Snowflake? Egne dedikerte maskiner? Tro meg, disse vil bli brukt i hele systemet, der det er behov.

SAS forstår tydeligvis ikke at man kan ikke kan være "alt". Men det er moro og følge med, nok en gang:colgate:

Vil tro den gjennomsnittlige kunde er svært forvirret.. For noen måneder ble service relansert, og man forsøkte å distansere seg fra lavpriskonseptet. Noen har fått med seg dette... Og nå skal man begynne med lavpris igjen. Og billettene må bestilles på en egen side - er ikke det rart hvis selskapet fortstt skal hete SAS? Og fører ikke en slik todeling til et unødvenidg byråkratisk system internt som gjør selskapet mindre fleksibelt.. Jaja, men morsomt å følge med, lell ! ^_^

Originally posted by MD11

Originally posted by EB

...med vekt på det GLADE:D

Enig med EB, men NOK en gang går SAS inn i en ny identitetskrise. Jeg fatter ikke at de ikke lærer av tidligere "flauser". Vil SAS Leisure bli så mye mer annerledes enn Snowflake? Egne dedikerte maskiner? Tro meg, disse vil bli brukt i hele systemet, der det er behov.

SAS forstår tydeligvis ikke at man kan ikke kan være "alt". Men det er moro og følge med, nok en gang:colgate:

Kunne jo være greit å bruke de klasseløse ex:Bu maskinene, de har i alle fall intet å gjøre på OSL-LHR o.l.

Og billettene må bestilles på en egen side - er ikke det rart hvis selskapet fortstt skal hete SAS?

Hvor stod det det? Etter hva jeg leste stod det at konseptet skulle få sin egen side, ikke at det ikke skulle kunne bestilles billetter fra regulere SAS sider

Back