Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - BA762 LHR-OSL

Re: Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - Birdstrike på OSL-fl

Noen overser den mest opplagte og enkle årsaken:

Dagens første flytur (muligens etter vedlikehold?), hvor noen overser at panelene på motorene ikke er korrekt låst. Har skjedd en del ganger på Airbuser det nå...

Re: Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - Birdstrike på OSL-fl

Dagens første flytur (muligens etter vedlikehold?), hvor noen overser at panelene på motorene ikke er korrekt låst. Har skjedd en del ganger på Airbuser det nå...

Du beveger deg på meget tynn is.
Ikke dømme noen før fakta ligger på border:headbang

Folk følger som vanlig ikke med på sikkerhetsdemo før avgang (eller bare ignorerer disse "serveringsdamene" som står og veiver med plastvester og sikkerhetsbelter i midtgangen) - jamført bilde som vg.no har publisert ser jeg et par mennesker som tar med seg håndbagasjen under evakuering.

Hvilken del av "under en eventuell evakuering, la håndbagasje ligge og forlat flyet gjennom nødutgangene" er det disse menneskene ikke skjønner?

Tipper cowlingen på den venstre motoren løsnet og ble sugd inn i den høyre. Mulig?

Paneler som løsner (og som det har vært en god del av på V2500 motorene) er rimelige "høfflige" de sier takk seg og gjør ikke skade som en her ser, har det vært noen tilfeller av løse paneler som har forårsaket brann i motoren ?

Han har nok fått det fra pprune. Der sies det også at det ikke var brann/røkutvikling som kom fra den høyre motor, men fuel fra en ødelagt ledning. Fuel som passerer over varme motordeler utvikler sikkert også røyk. Brannbilene slukket ikke noen brann, men hindret fuelen fra å ta fyr. Begge cowling'ene falt av under climb, og dette har nok ført til lekkasjen på høyre side.

Dette ble sagt av en person som ble intervjuet etter landing:

The passenger who tweeted the picture above, @TBoneGallagher has just been interviewed on the BBC.

Quick notes: 8-9 minutes into flight, there was a loud popping sound. Looked to left window, left side engine cover blown off. Apparently the same happened on the right at the same sort of time.

Captain came on intercom, said they were aware, both engines were functioning normally, they were running tests.

About five minutes after that, loud sound, right engine clearly on fire, flames, smoke visible from cabin.

Plane banked to right, no more severely than normal LHR stacking, flew back to LHR.

The flight was no less smooth than normal.

Cabin crew very professional.

Hvilken del av "under en eventuell evakuering, la håndbagasje ligge og forlat flyet gjennom nødutgangene" er det disse menneskene ikke skjønner?

Jeg tror dette har lite med å følge med på sikkerhetsdemonstrasjonen. En enkel presentasjon, der dette nevnes i en bisetning, er ikke nok. Skal man være sikker på at rutiner følges i en stresset situasjon må de øves på regelmessig. Å kreve at flypassasjerer gjennomgår et sertifiseringskurs med øving på evakuering er ikke gjennomførbart.

Ikke blås deg opp nå. :p

Det er rett og slett den enkleste og mest sannsynlige forklaringen på at alle fire panelene forlater flyet samtidig under / etter avgang.
Sjansen er nok stor, for at dersom det var fugler som gjorde så store skader på motorene at alle panelene faller av, så hadde ikke flyet landet på Heathrow med et så godt utfall.

VG har oppdatert artikkelen med en video som viser den vestre motoren under landing..
Ser rimelig skadet ut og med tanke på at det var den høyre som var i brann... http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10116867

Man kan vel ikke ut fra videoen si at det er skader på motoren, men det øvre dekselet står rett opp og det nedre dekselet ser man ingen spor av. Kanskje revet av, eller åpent i en posisjon som gjør at du ikke kan se det fra aktelt vindu.
Motoren fungerer antakelig upåvirket av om dekslene er på plass.

Vidar

Selve dekslene er nok i utgangspungtet noe problem her og jeg kan uten å være helt sikker si at om det ene dekslet treffer den andre motoren ser jeg som ganske usansynlig.

I dette tilfellet virker forklaringen om at flyet har truffet en fugleflokk mye mer plausibelt.

Det at den ene motoren ryker på avgang er "greit nok" ,men det virker på forklaringen her som den andre motoren har streiket på landing noe mer tvilsom. Slik jeg ser ett mulig hennelsesforløp er at rett ved V1/VR treffer en eller flere fugler flyet og blir sugd inn i begge motorene.

Crew ser at flyet er der i takeoff at det å avbryte takeoff er veldig lite hensiktsmessig og dermed velger å ta flyet opp i lufta for så å evaluere status på motorer. for så å returnere for en kontrolert nødlanding. Slik jeg tolker artiklen er begge motorene oprative på denne tiden og en med skader på den ene motoren. Denne får en "total falure" når flyet er på vei ned igjen. Passasjerene sier de hørte kraftige lyder idet flyet skulle til å ta av og jeg regner det for svært sansynlig at dette er pga birdstrike.

Det neste settet med lyder kommer når motoren "omkommer av skadene" om jeg kan si det på den måten. Flyet lander følgelig på en motor og blir deretter evakuert på rullebanen.

Men hvordan motordekslene kan ha hoppet av pga birdstrike, der må jeg si meg usikker.

Bare en tanke, men hvis de har flydd inn i en så stor fugleflokk at begge motorene har truffet fugl, burde det da ikke være synlige merker også andre steder på flyet? Fjær, blod etc etc? Og en såpass stor fugleflokk burde vel ha vært observert av noen?

Bare en tanke, men hvis de har flydd inn i en så stor fugleflokk at begge motorene har truffet fugl, burde det da ikke være synlige merker også andre steder på flyet? Fjær, blod etc etc? Og en såpass stor fugleflokk burde vel ha vært observert av noen?

Ja det er eneste med hele saken her jeg sliter litt med også, men nå har vi vel ikke sett noe nærbilder av flyet.

Utifra de bildene som har blitt vist sålangt ser det ikke ut som bird strike, men det burde det komme svar på forholdsvis raskt.

Fra Reuters:

Jon Chaplin, a director of Norweigan firm TradeWinds, who was aboard the flight, said the casing of the left engine started to come away during take off and that the right engine exploded as the plane was coming into land.

"As the plane started to gather speed on the runway for take-off, the engine casing came loose and started flapping and at the point of take-off it snapped off with a loud bang," he added.

Reuters Link

Tja, alt annet enn fugl synes jeg vil høres veldig rart ut, men det er klart at det KAN jo være at alle 4 dekslene ikke var lukket, og at ingen oppdaget det på walkaround...

Fjær tror jeg ikke vil være så sikkert tegn på fugl, i alle fall ikke utenpå motorene, men blod hadde jeg forventet å se. Kan jo være at brannvesenet har gjort en så god jobb med å spyle vann / skum, kanskje kombinert med litt fuktig vær så alt er vasket bort?

Er det fugl så har de hatt en god porsjon uflaks, er det noe annet så tror jeg rapporten kan bli meget spennende lesning.

Ganske likt dette ... jeg begynner å sette pengene mine på at dekslet ikke var skikkelig festet ..

http://www.ntsb.gov/aviationquery/brief2.aspx?ev_id=20040719X01004&ntsbno=ATL04IA156&akey=1

55283_1096492059.jpg

Tenker det samme MOW....

Re: Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - BA762 LHR-OSL

for min del så tviler jeg sterkt på fugl jeg altså.. jeg tror det ville vært ganske mye som hadde talt for en så kraftig birdstrike som dette ville vært. Om ikke annet så ville vel pilotene selv ha observert fugleflokken. Skal en rimelig stor flokk fugler til for en strike i begge motorene tør jeg påstå.. Men det kommer vel en bedre forklaring etter hvert når undersøkelsen skrider fram..

Fjær tror jeg ikke vil være så sikkert tegn på fugl.

Mulig du har ordlagt deg i litt feil rekkefølge, men ser jeg en fjær så føler jeg meg rimelig sikker på at den kommer fra en fugl ;):p

Re: Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - BA762 LHR-OSL

Med høyre motor i brann (mistanke om brann) så har de gjort evakuering kun på venstre side ser det ut som fra bildene. Kan virke som crew har gjort en god jobb her, både i kabin og foran. Blir spennende å få fakta om saken.

Ut fra det jeg leser av vitneobservasjoner så synes jeg ikke han er på så veldig tynn is allikevel.

Back