Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - BA762 LHR-OSL

Re: Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - BA762 LHR-OSL

På endel av bildene jeg har sett virker det som den ene motoren er svart på utsiden, mens den andre virker ren
 
Re: Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - BA762 LHR-OSL

Kan noen bekrefte hva som faktisk har skjedd? Jeg leser bird strike, men også noe om den andre motoren? Og full stans på LHR pga. en bird strike høres rart ut? Mange rykter her!

Det er vel ingen som vet hva som skjedde annet enn at de ihvertfall fikk problemer med en, om ikke begge motorne.

For åsi det sånn er Heathrow et svært ømfintlig maskineri siden det stort sett går på full kapasitet hele tiden. Birdstrike i seg selv stasner ikke Heathrow (det kan bli en del go-arounds under påfølgende rullebaneinspeksjon, men det henter seg fort inn igjen) men når en rullebane blir blokkert uansett grunn er det bare å gi opp.

Jeg fløy et par runder tur retur Edinburgh og var parkert på Heathrow når det skjedde. Kun en pir i veien for at en hadde hatt full utsikt. Tok en en liten gåtur og så flyet stod der som vist på bildene når ryktene begynte å gå.

Det første som skjedde var at det under episoden ikke var andre avganger eller landinger mens den nødstedte var i luften. Så evakuerte de på rullebanen og hadde full havaritjeneste på plass og siden brannbilene ikke er i garasjen sin har de ikke garantert utrykningstid til alle kroker av flyplassen. Dermed er det stopp på alle bevegelser inntil brannbilene kommer seg "hjem".

Mens alt dette foregår fylles luftrommet opp av ankommende fly som ligger i holding og prøver å vente så lenge som mulig før mange endte opp alle andre steder enn Heathrow. De som kunne vente lenge nok får såprioritet for landing noe som gjør at de som allerede er på bakken holdes der for å prioritere den gjenværende rullebanen til landinger for høyest effektivitet. Først var det snakk om kun "småfly" fikk bevege seg ettersom havaritjenesten gradvis bygget seg opp igjen. Til slutt ble det full dekning og de begynte med en trafikkrate på 8 avganger i timen med fly som ba om oppstart hvert andre minutt eller så, som er vanlig påden tiden av dagen... Dermed ble det på det meste 40-50 fly i oppstartskø og de siste i køen før den andre rullebanen ble åpnet fikk 2 timers venting med alle passasjerene ombord.

Etter en god time ble flyet tauet bort og rullebanen klarert til bruk igjen men da er "skaden" skjedd som sådan og det tar fryktelig lang tid før alt er tilbake i gjenge. For siste returen til Heathrow fikk vi en slot-tid som var 1.5 timer mer forsinket enn forsinkelsen fra Heathrow i utgangspunktet, men når vi så kom i lufta var det uvanlig stille når vi kom til London området.

På endel av bildene jeg har sett virker det som den ene motoren er svart på utsiden, mens den andre virker ren

Så når de tauet den skadde fuglen til "Beeline base" og den høyre motoren så veldig sort ut. Ingen antydning til blått som vi kunne se. Så akkurat på BBC1 nyhetene en video fra noen ombord under landingen og der så venstre motor ut akkurat som bildet LN-MOW postet...
 
Last edited:
Re: Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - BA762 LHR-OSL

Fugl tror jeg vi utelukke. Det ble nevnt et situasjon hvor birdstriken skjedde under V1/VR. Men vil høre ganske tydelig når en FOD-situasjon oppstår i forbindelse med turbinblader som roterer på høy motorsetting.

Samtidig vil også lukten av svidd fugl gjennom kabinen være tilstede når du steker den på 4-500 grader. ( Med mindre det ble en Take-off gjort med Packs off. Men med tanke på kort tur med lang rullebane kan vi nok utelukke det. I tillegg vet jeg ikke om A32X kan gjøre det.)
 
Re: Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - BA762 LHR-OSL

Samtidig vil også lukten av svidd fugl gjennom kabinen være tilstede når du steker den på 4-500 grader. ( Med mindre det ble en Take-off gjort med Packs off. Men med tanke på kort tur med lang rullebane kan vi nok utelukke det. I tillegg vet jeg ikke om A32X kan gjøre det.)

Så langt jeg kan huske fra min tid med GB Airways prosedyrer (som var identiske med BA da) har de packs off take-off som standard for å spare drivstoff og vedlikehold.
 
Re: Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - BA762 LHR-OSL

Så langt jeg kan huske fra min tid med GB Airways prosedyrer (som var identiske med BA da) har de packs off take-off som standard for å spare drivstoff og vedlikehold.

Hvis det var det som fikk motorene til å falle fra hverandre i går så var det kanskje hull i den teorien!
 
Re: Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - BA762 LHR-OSL

Fra avherald i dag:
The AAIB received photos after the event, that showed the aircraft before the events and confirmed both engine fan cowl doors had not been latched. The aircraft had undergone scheduled maintenance over night, which required the opening of both fan cowl doors to check the integrated drive generator oil levels.
 
Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - BA762 LHR-OSL

Slik jeg har forstått det så har dette skjedd endel ganger på A320-serien, ved at lukene kan være vanskelig å se om er lukket skikkelig, men at det sjeldent har vært såpass alvorlig. Er det dette som kan ha ført til drivstofflekasjer?

Spørs om det ikke snart kommer et nytt punkt i BA (og andre) sine linjevedlikeholds og pre-flight manualer :p
 
Re: Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - BA762 LHR-OSL

Som nevnt tidligere, lakk den ene motoren fuel, så luka har nok slått borti en fuellinje da den flerret av. Likedan vil væske som kommer i kontakt med varme motordeler gi røykutvikling, så noe ble nok ødelagt også på den andre siden. Det er også mulig at lufttrykket kan fårårsaket eller forsterket disse skadene.
 
Re: Heathrow stengt grunnet nødlanding og evakuering (24/5/13) - BA762 LHR-OSL

Det er ganske utrolig dersom de på dette tidspunktet ikke har hatt prosedyrer for å kontrollere at det er riktig flyindivid de utfører arbeid på.
 
Last edited:
Back
Top