Re: Twin Otter tester BAW for første gang. m.m.
Stockholm Arlanda.
Virket som det var ganske rolig på Arlanda. Da jeg kom til passkontrollen resonerte jeg meg likevel fram til at det måtte ha kommet et fly fra Asia. For det stod en del asiater i kø. Heldigvis var det ikke så lang kø i skranken for EU og EØS-land. Så jeg kom meg gjennom i løpet at rundt et minutt. Jeg spaserte elegant forbi det som heter bagasjebånd. For jeg hadde jo ikke noe innsjekket bagasje. Men jeg kjente på at det kanskje hadde vært lurt å sjekke den inn for jeg kjente at den føltes litt tyngre en da jeg startet på turen.
Så jeg må spørre meg selv igjen om det virkelig er vits å drasse på en MacBook gjennom hele halve Europa. Jeg synes den er grei å ha med seg på tur. For da får jeg lastet bilder inn på kameraet underveis. Og jeg får også muligheten til å skrive mer live-aktige rapporter. Hadde tenkt å skrive en rapport da jeg var i Israel sist november, men den ble det ikke noe av og nå er liksom det meste glemt.
En iPad er kanskje løsningen?
Kom meg gjennom tollen og ut airside der jeg fant fram til informasjonsskranken for å spørre om veien til shuttlebussen. Var ikke vanskelig å finne frem til. Og det tok bare noen få minutter før shuttlebussen var der.
Neida, Jumbo Stay har ikke egen shuttlebuss. Men det er mange parkeringsplasser som ligger et stykke unna selve terminalen. Dermed går det en de (hvertfall to) faste shutlebusser omtrent hele døgnet. Bare en periode midt på natta det er litt redusert trafikk. Og disse bussene stopper også ved sentrale hoteller.
Bussturen til Jumbo Stay tok vel 5-6 minutter totalt. Og det var et herlig syn som møtte meg da jeg gikk av bussen. Jumbo Stay hadde en fantastisk plassering rett utenfor flyplassgjerdet og på andre siden gikk det en taxebane og før jeg riktig fikk summet meg taxet det en MD-80 forbi.
Tok noen «initial photo’s». Bare for å få dokumentert det med en gang og spaserte opp trappen og gikk inn i dør 1L på denne 747-200 maskinen. Hyggelig betjening møtte meg og med innslag av litt svorsk og norsk forstod jeg han opprinnelig måtte være nordmann.
Hallo der!
Jumbo Stay by
nosalthe, on Flickr
Jeg hadde fått tildelt rom under hoveddekket på flyet. Ut av hjulbrønnen har man bygget noen små «bokser» som man har innredet veldig enkelt med en seng eller to og et bord.
Rommet mitt hadde fått navnet «721». Det skal visstnok referere til en viss utgave av et boeing fly. Kan det være Boeing 727-100?
Man måtte altså ut av flyet å gå ned og under flyet for å finne døren til rommet mitt. I tillegg måtte jeg samme veien tilbake hvis jeg skulle gå på toalett eller ta meg en dusj. Litt kjipt vil noen mene. Men så er det også ikke noe hotell men et hostel eller et vandrerhjem også. Enkelt og greit.
Man kan også få rom med dusj og do. Men det må man betale ekstra for. Her er alt fra fire-manns rom til en «luksus-suite» i cockpit på flyet. Prisforskjellene er ganske store. Jeg gav ca 380 SEK for mitt rom. Mens suiten på toppen ifølge nettsiden til hotellet hadde en pris på 3300 SEK(!). Sjekk ut
nettsiden til Jumbo Stay for mer info.
Etter å ha fått satt fra meg tingene mine på rommet var det bare å ta med seg kamera og komme seg ut igjen. Det hadde riktig nok blitt mørkt nå, så det ble ikke så veldig mye fotografering. Men litt bilder måtte jeg jo ta. Ikke hver dag man får ubegrenset nærkontakt med en jumbo.
Jumbo Nose by
nosalthe, on Flickr
Det var spisemulighter i lobbyen i nesen på flyet. Men jeg valgte å ta turen tilbake til Sky City for å sjekke ut forholdene der. Så jeg hoppet på en shuttlebuss igjen.
Sky City er et eget kjøpesenteraktig bygg midt mellom terminalene på Arlanda. I tillegg er det
et hotell der som Radisson Blu driver. Man kan altså gå tørrskodd fra flyet og til hotellet. Vel dette er ikke unikt, men første gang jeg har opplevd det på veldig nært hold. Ellers var det en greit utvalg av restauranter der. Jeg hadde mulighten til å få meg noe ganske god mat. Men landet på McDonalds igjen. Best med det som er trygt og godt tenkte jeg i tillegg til at turen går på low-budget. En stor meny med ekstra burger til under 80 sek syntes jeg var ganske greit. I tillegg fikk jeg surfet bittelitt på iPhonen.
På vei tilbake til jumboen stakk jeg innom 7-11 og kjøpte noe snacks som kan være greit å ha liggende dersom man skulle bli småsulten ut over kvelden/natten.
Brukte noen timer i lobbyen på Jumbo-Stay. Gratis wifi. Fikk også skrevet litt rapport og sett litt på dagens bilder. Men etter siste natten hadde vært den beste sånn søvnmessig tok jeg en «tidlig kveld» og trakk meg tilbake til hjulbrønnen min.
Imidlertid ble det litt tv-titting da jeg begynte å se litt på en av filmene om Jason Bourne. Så endte det opp med at jeg så hele. Sovnet ganske kjapt etter på.
Våknet av vekkerklokka i ni-tiden neste morgen og gjorde meg klar til neste dag. Jumbo Stay har uvanlig tidlig utsjekk (kl.1000). Så det var bare å få gang på det.
Hos Jumbo Stay fikk man også servert frokost. Og det satte man pris på. Frokosten ble selvfølgelig servert «airline-style» med et lite brett som inneholdt oppskåret ost og skinke og en yougurt. Rundstykker og egg fant man på buffeten i tillegg til en veldig god kaffe. Mhm! Instagram-bilde:
Breakfast at Jumbo Stay by
nosalthe, on Flickr
Etter frokost samlet jeg sammen sakene mine og sjekket ut av rommet. Hadde fortsatt 3t40 min igjen til flyavgang så jeg fikk plassere bag’en min i lobbyen mens jeg tok turen ut for å spotte. Som nevnt gikk det en taxebane rett ved siden av så jeg tenkte at det var like greit å bruke dette som utgangspunkt. Riktignok var det litt lite trafikk akkurat da. Men noe fikk jeg sett. En liten bummer var at United taxet forbi med en 757 i det jeg var på vei til frokosten (uten kamera). Men men. Man har et langt spotte-liv foran seg. Tør håpe på det. Så det kommer vel flere muligheter.
Norwegian taxer forbi med sin LN-NOL
LN-NOL by
nosalthe, on Flickr
Jumboen skal tydeligvis også få jetmoter-rom.
Jetmotor med dør. by
nosalthe, on Flickr
Her ser dere hovedhjulene på jumboen. Mitt rom lå inn døra over hjulene til høyre på bildet.
Jumbo Stay Main Gear. by
nosalthe, on Flickr
Møtte på en gjeng med flyspottere fra Finland og Portugal som hadde photoshoot ved jumboen. De lurte på om jeg kunne hjelpe dem med et gruppebilde. Så det gjorde jeg. Dermed hjalp de også til med å få tatt et lite portrett av meg også. Kjekt ha med seg.
Ellers så har man lært om flyspotting at det kan være greit å kle seg godt. Særlig om man ikke har en bil man kan varme seg i. Dermed ble det bare med en snau time spotting på meg denne dagen. Det blir vel å ta frem ullundertøyet når det drar mot vinter tenker jeg. I stedet trakk jeg inn i lobbyen på jumbo’en igjen og fikk litt varm kaffe i kroppen og fikk kikket litt på bilder og skrevet litt mer rapport. I tolv-tiden tok jeg farvel med jumbo’en og tok bussen til Terminal 5. Boarding-kort for dagens flighter hadde jeg printet ut kvelden før. Så det var bare å komme seg gjennom security.
Er vel alle disse sikkerhetskontrollene som i ettertid opplevdes som mest «stress» i løpet av denne turen. Man er jo vant til å fly og sånn. Men når man skal ut med laptop og den lille posen med de få toalettartiklene man hadde med seg i tillegg til å holde styr på kamerabag, pass og billetter blir det litt oll. Heldigvis var det ikke mye folk i kø så jeg tok den tiden jeg trengte. Kjøpte meg en ny ladning godlukt i tax-free butikken før jeg registrerte at dagens første maskin LN-RPA allarede stod klar ved gate en god time før avgang. Tok et knips for dokumentasjonen sin del før jeg fant Starbucks.
Ingen folk i kaffe-kø. Så det var lett å ta seg en kaffe. Og endelig så tror jeg har funnet en starbucks-variant som passer min smak. Det ble en large americano som må sies å være det nærmeste man kommer en skikkelig god vanlig kaffekopp. Fant ikke gratis wifi på ARN. Så ble det litt offline arbeid med trip-rapporten igjen.
Etterhvert begynte det å nærme seg tur med SAS.
(TBC)