Twin Otter tester BAW for første gang. m.m.

Re: Twin Otter tester BAW for første gang. m.m.

Jeg håper jeg får muligheten til å fly 767 en annen gang ja. Men det er jo litt tungvint når BA ikke flyr til SVG. Men ja. Tenker at ATH hadde vært en spennende plass å besøke....

Greetings fra gate 12 på OSL. Straks klar for boarding for siste gang denne helgen. LN-RPR kom akkurat inn fra BCN så folk er i ferd med å trykkes inn i busser utenfor. Så skal vel vi andre inn i albinoen. Ut i fra folkemengden her ved gate ser det ut til å bli en full flight. Men her kommer del to av "The British Airways Experience" bilder kommer senere.

15. oktober 2011, kl. 13:50
British Airways
BA780 London Heathrow (LHR) – Stockholm Arlanda (ARN).
Economy
Airbus A320 - G-EUUB
Sete: 4A

Boarding var litt forsinket. Men da den først kom i gang gikk det ganske greit. Noen familier med små barn ble pre-boardet og sluppet først inn i flyet. Ellers slapp man folk inn etter setenummer. Bakerste del først. Jeg var vel blant de siste som boardet men det var en passe lang kø i fingeren så det var tydelig at folk trengte tid til å komme seg på plass. Tydelig at det ikke ble on-time departure denne gangen.

Ble ønsket hyggelig velkommen da jeg kom inn døra på G-EUUB igjen hadde jeg fått setet rett bak CE. Så det var ledig midtsete denne gangen også. God plass med andre ord. Etterfyll av drivstoff pågikk fortsatt så man ble bedt om å la setebeltet være av. Det gikk noen minutter til, og så var alt klart. Og før man visste ordet av det så pushet man tilbake 18 minutter etter rutetid.

Mye trafikk ut av LHR så man måtte vente litt. Vi takset ut til 9R. Ganske tøft med to parallelle taksebaner. Med på følget var Virgin med en 747-400, British Airways med en 777 og Qantas var der og med en A380. Stilig. Tilslutt var det nesten vår tur. Det var bare en lekker Gulfstream V som hadde sneket seg foran oss og tok grasiøst av i andre enden av rullebanen i det vi var på vei ut i posisjon.

Fin takeoff og en tøff utflyvning. Først dreide man mot nord og steg til en viss høyde før man reduserte turtall og lå ganske lavt en stund før man litt senere satte fart igjen og klatret til 37000 fot.

Snart kom tiden for servering og jeg lurte på om man fikk salte snacks igjen. Men nei. Her var flytiden en god lengre, så her disket man opp med en sandwich. Og jeg må bare si det en gang. Det er en av de beste sandwicher jeg har smakt. Om en den aller beste. Hvertfalll den beste jeg har smakt over bakkenivå! Stjerne i boka til BA. Turens kulinariske høydepunkt! Kremost, skinke på en lys sub. Mhmmmmm!

Det ble cola, is og sitron å drikke. Livet var meget godt!

LHR-ARN er det lengste strekket på min lille rundtur med sine 1466 kilometer. Så det var bare å slappe av. Fikk også en ekstra cola. Men måtte spørre om det. Det synes jeg var litt snodig på en så lang flight. Men crewet var veldig imøtekommende.

Kapteinen kom med info om innflyvningen og fortalte de hadde forhandlet seg frem til å få ta noen snarveier inn om ARN. Veldig bra! Alt i alt var det en veldig bra tur. Og jeg er meget fornøyd med Brittish Airways.

Hm, artig. Da dro jeg tilbake til OSL med samme albino du dro hjem til SVG med.

Fin-fin rapport. Liker live-rapporter.

Hm, artig. Da dro jeg tilbake til OSL med samme albino du dro hjem til SVG med.

Fin-fin rapport. Liker live-rapporter.

Skal si. Liten verden. Takk for tilbakemelding. Kjekt å skrive. Live-momentet i rapporten er "Lost" for lengst. Men om ikke så lenge kommer det en oppsummering av turens to siste flighter.

Stockholm Arlanda.

Virket som det var ganske rolig på Arlanda. Da jeg kom til passkontrollen resonerte jeg meg likevel fram til at det måtte ha kommet et fly fra Asia. For det stod en del asiater i kø. Heldigvis var det ikke så lang kø i skranken for EU og EØS-land. Så jeg kom meg gjennom i løpet at rundt et minutt. Jeg spaserte elegant forbi det som heter bagasjebånd. For jeg hadde jo ikke noe innsjekket bagasje. Men jeg kjente på at det kanskje hadde vært lurt å sjekke den inn for jeg kjente at den føltes litt tyngre en da jeg startet på turen.

Så jeg må spørre meg selv igjen om det virkelig er vits å drasse på en MacBook gjennom hele halve Europa. Jeg synes den er grei å ha med seg på tur. For da får jeg lastet bilder inn på kameraet underveis. Og jeg får også muligheten til å skrive mer live-aktige rapporter. Hadde tenkt å skrive en rapport da jeg var i Israel sist november, men den ble det ikke noe av og nå er liksom det meste glemt.

En iPad er kanskje løsningen?

Kom meg gjennom tollen og ut airside der jeg fant fram til informasjonsskranken for å spørre om veien til shuttlebussen. Var ikke vanskelig å finne frem til. Og det tok bare noen få minutter før shuttlebussen var der.

Neida, Jumbo Stay har ikke egen shuttlebuss. Men det er mange parkeringsplasser som ligger et stykke unna selve terminalen. Dermed går det en de (hvertfall to) faste shutlebusser omtrent hele døgnet. Bare en periode midt på natta det er litt redusert trafikk. Og disse bussene stopper også ved sentrale hoteller.

Bussturen til Jumbo Stay tok vel 5-6 minutter totalt. Og det var et herlig syn som møtte meg da jeg gikk av bussen. Jumbo Stay hadde en fantastisk plassering rett utenfor flyplassgjerdet og på andre siden gikk det en taxebane og før jeg riktig fikk summet meg taxet det en MD-80 forbi.

Tok noen «initial photo’s». Bare for å få dokumentert det med en gang og spaserte opp trappen og gikk inn i dør 1L på denne 747-200 maskinen. Hyggelig betjening møtte meg og med innslag av litt svorsk og norsk forstod jeg han opprinnelig måtte være nordmann.

Hallo der!

Jumbo Stay by nosalthe, on Flickr

Jeg hadde fått tildelt rom under hoveddekket på flyet. Ut av hjulbrønnen har man bygget noen små «bokser» som man har innredet veldig enkelt med en seng eller to og et bord.
Rommet mitt hadde fått navnet «721». Det skal visstnok referere til en viss utgave av et boeing fly. Kan det være Boeing 727-100?

Man måtte altså ut av flyet å gå ned og under flyet for å finne døren til rommet mitt. I tillegg måtte jeg samme veien tilbake hvis jeg skulle gå på toalett eller ta meg en dusj. Litt kjipt vil noen mene. Men så er det også ikke noe hotell men et hostel eller et vandrerhjem også. Enkelt og greit.

Man kan også få rom med dusj og do. Men det må man betale ekstra for. Her er alt fra fire-manns rom til en «luksus-suite» i cockpit på flyet. Prisforskjellene er ganske store. Jeg gav ca 380 SEK for mitt rom. Mens suiten på toppen ifølge nettsiden til hotellet hadde en pris på 3300 SEK(!). Sjekk ut nettsiden til Jumbo Stay for mer info.

Etter å ha fått satt fra meg tingene mine på rommet var det bare å ta med seg kamera og komme seg ut igjen. Det hadde riktig nok blitt mørkt nå, så det ble ikke så veldig mye fotografering. Men litt bilder måtte jeg jo ta. Ikke hver dag man får ubegrenset nærkontakt med en jumbo.

Jumbo Nose by nosalthe, on Flickr

Det var spisemulighter i lobbyen i nesen på flyet. Men jeg valgte å ta turen tilbake til Sky City for å sjekke ut forholdene der. Så jeg hoppet på en shuttlebuss igjen.

Sky City er et eget kjøpesenteraktig bygg midt mellom terminalene på Arlanda. I tillegg er det et hotell der som Radisson Blu driver. Man kan altså gå tørrskodd fra flyet og til hotellet. Vel dette er ikke unikt, men første gang jeg har opplevd det på veldig nært hold. Ellers var det en greit utvalg av restauranter der. Jeg hadde mulighten til å få meg noe ganske god mat. Men landet på McDonalds igjen. Best med det som er trygt og godt tenkte jeg i tillegg til at turen går på low-budget. En stor meny med ekstra burger til under 80 sek syntes jeg var ganske greit. I tillegg fikk jeg surfet bittelitt på iPhonen.

På vei tilbake til jumboen stakk jeg innom 7-11 og kjøpte noe snacks som kan være greit å ha liggende dersom man skulle bli småsulten ut over kvelden/natten.

Brukte noen timer i lobbyen på Jumbo-Stay. Gratis wifi. Fikk også skrevet litt rapport og sett litt på dagens bilder. Men etter siste natten hadde vært den beste sånn søvnmessig tok jeg en «tidlig kveld» og trakk meg tilbake til hjulbrønnen min.

Imidlertid ble det litt tv-titting da jeg begynte å se litt på en av filmene om Jason Bourne. Så endte det opp med at jeg så hele. Sovnet ganske kjapt etter på.
Våknet av vekkerklokka i ni-tiden neste morgen og gjorde meg klar til neste dag. Jumbo Stay har uvanlig tidlig utsjekk (kl.1000). Så det var bare å få gang på det.

Hos Jumbo Stay fikk man også servert frokost. Og det satte man pris på. Frokosten ble selvfølgelig servert «airline-style» med et lite brett som inneholdt oppskåret ost og skinke og en yougurt. Rundstykker og egg fant man på buffeten i tillegg til en veldig god kaffe. Mhm! Instagram-bilde:

Breakfast at Jumbo Stay by nosalthe, on Flickr

Etter frokost samlet jeg sammen sakene mine og sjekket ut av rommet. Hadde fortsatt 3t40 min igjen til flyavgang så jeg fikk plassere bag’en min i lobbyen mens jeg tok turen ut for å spotte. Som nevnt gikk det en taxebane rett ved siden av så jeg tenkte at det var like greit å bruke dette som utgangspunkt. Riktignok var det litt lite trafikk akkurat da. Men noe fikk jeg sett. En liten bummer var at United taxet forbi med en 757 i det jeg var på vei til frokosten (uten kamera). Men men. Man har et langt spotte-liv foran seg. Tør håpe på det. Så det kommer vel flere muligheter.

Norwegian taxer forbi med sin LN-NOL

LN-NOL by nosalthe, on Flickr

Jumboen skal tydeligvis også få jetmoter-rom.

Jetmotor med dør. by nosalthe, on Flickr

Her ser dere hovedhjulene på jumboen. Mitt rom lå inn døra over hjulene til høyre på bildet.

Jumbo Stay Main Gear. by nosalthe, on Flickr

Møtte på en gjeng med flyspottere fra Finland og Portugal som hadde photoshoot ved jumboen. De lurte på om jeg kunne hjelpe dem med et gruppebilde. Så det gjorde jeg. Dermed hjalp de også til med å få tatt et lite portrett av meg også. Kjekt ha med seg.

Ellers så har man lært om flyspotting at det kan være greit å kle seg godt. Særlig om man ikke har en bil man kan varme seg i. Dermed ble det bare med en snau time spotting på meg denne dagen. Det blir vel å ta frem ullundertøyet når det drar mot vinter tenker jeg. I stedet trakk jeg inn i lobbyen på jumbo’en igjen og fikk litt varm kaffe i kroppen og fikk kikket litt på bilder og skrevet litt mer rapport. I tolv-tiden tok jeg farvel med jumbo’en og tok bussen til Terminal 5. Boarding-kort for dagens flighter hadde jeg printet ut kvelden før. Så det var bare å komme seg gjennom security.

Er vel alle disse sikkerhetskontrollene som i ettertid opplevdes som mest «stress» i løpet av denne turen. Man er jo vant til å fly og sånn. Men når man skal ut med laptop og den lille posen med de få toalettartiklene man hadde med seg i tillegg til å holde styr på kamerabag, pass og billetter blir det litt oll. Heldigvis var det ikke mye folk i kø så jeg tok den tiden jeg trengte. Kjøpte meg en ny ladning godlukt i tax-free butikken før jeg registrerte at dagens første maskin LN-RPA allarede stod klar ved gate en god time før avgang. Tok et knips for dokumentasjonen sin del før jeg fant Starbucks.

Ingen folk i kaffe-kø. Så det var lett å ta seg en kaffe. Og endelig så tror jeg har funnet en starbucks-variant som passer min smak. Det ble en large americano som må sies å være det nærmeste man kommer en skikkelig god vanlig kaffekopp. Fant ikke gratis wifi på ARN. Så ble det litt offline arbeid med trip-rapporten igjen.

Etterhvert begynte det å nærme seg tur med SAS.

(TBC)

Fin rapport. Jeg kunne godt tenke meg å prøve Jumbo-hostellet på ARN.

Fin rapport. Jeg kunne godt tenke meg å prøve Jumbo-hostellet på ARN.

Takk. Ja, er du glad i fly så er en natt på jumbo'en veldig minneverdig. Men vær forberedt på enkel med robust standard hvis du går for en av de billigste løsningene. Gode muligheter jeg havner der igjen ved en senere anledning.

Noen bilder fra Frankfurt finner dere her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=681082

Alle ting har en ende. Og det har også denne helgeturen. Så jeg måtte altså komme meg hjem til Stavanger. SAS skulle attså stå for siste del av denne utflukten.

16. oktober 2011, kl. 13:40
SAS
SK495 Stockholm Arlanda (ARN) – Oslo Gardermoen (OSL)
Economy
Boeing 737-600 – LN-RPA
Sete: 10F

16. oktober 2011, kl. 16:00
SAS
SK4035 Oslo Gardermoen (OSL) – Stavanger (SVG)
Economy
Boeing 737-800 –LN-RPR
Sete: 15A

Har egentlig ikke så mye å si om disse flightene. Veldig greie turer. Hadde ordnet meg nødutgangsete på begge flightene. Stappfulle fly. Men var så heldig å få ledig midtsete mellom Arlanda og Oslo. God service, hyggelig kabinpersonale og gode annonseringer fra cockpit.

Så var det dette med servicekonsepter da. På ARN-OSL var det BOB over hele linja mens på OSL-SVG fikk vi servert kaffe.

På ARN-OSL valgte jeg å svi av mine siste euro på en cola og en runde med Baileys. Jeg nøt livet og slappet godt av.

Jeg var på forhånd spent på hvordan transfer på OSL skulle gå, Og det gikk i grunnen veldig smertefritt. Mye fordi jeg ikke hadde bagasje å vente på tenker jeg. Ventetiden i sikkerhetskontrollen var ikke så verst. Men det var dette styret med å belter, datamaskiner og toalettsaker da. Vel vel.

Ellers så var det "VM i spasertur". Flyet fra Arlanda parkerte et godt stykke ut på utenlandspiren og Stavanger-flyet var satt opp helt ute på gate 12. Var fremme der klokken 15. En time før avgang med SK4035 så jeg hadde god tid. Mer rapportskriving...

Etterhvert seg det på med folk og det var tydelig om at det kom til å bli ganske fullt. Var i tillegg en skokk med UM'er som skulle ombord og noen av de kunne sikkert fått redusert sukkerinntaket sitt for de var ganske "aktive" for å si det slik. Men de fikk nå endelig lost de ombord.

Jeg var vel siste mann ombord. Det var nok ikke helt fullbooket for det var noen standby-passasjerer som fikk bli med i tillegg til noen passasjerer som egentlig hadde billett på andre avganger. Tydelig at det var høstferie-slutt og SAS var interessert i å få folk avgårde dersom de kunne det.

Siste hoppet gikk veldig fort unna siden jeg tilfeldigvis havnet ved siden av ei jente jeg gikk sammen med på ungdomsskolen og ikke hadde snakket med siden da. Så vi hadde en god drøs og tiden fløy. Men som jeg skrev på Twitter til SAS. Kaffekoppen jeg fikk smakte eventyrlig godt! En flott avsluttning på en veldlig fin helg.

Konklusjon.

Alt i alt har det vært en veldig bra helg. jeg var kjempeheldig med vær. Og har opplevd god service og service hele veien. Jeg har ikke glemt at BA byttet ut 767 med A320. Men det er sånn som kan skje. Og jeg tenker ikke så mye på det i ettertid. Jeg er alt i alt kjempefornøyd. Og for en geek som meg så var det suksess når det gjelder logging av nye registreringer i loggen. 5 av 5 mulige nye regs. Kjempefornøyd med det.

Ellers ble jo dette litt mer bare en flytur siden jeg fikk nytt kameraobjektiv uka før avreise. Dermed så ble det litt mer fotografering en planlagt. Men det er jo bare gøy. Gleder meg over mulighten til å utvide hobbyen litt. Spottermessig ser jeg at det kan være lurt å holde seg til gjerne en flyplass om gangen når man drar på tur. Men så var jo ikke spotting i tankene da jeg planla turen i utgangspunktet. Men da vet jeg det til neste gang. På ønskelisten nå står turer til AMS, OSL, FRA, ARN og LHR og kanskje enda fler. Vi får se hva jeg finner på.

Kommer gjerne noen flere bonusbilder etter hvert. Takk for at dere leser og kommenterer. Setter stor pris på det.

Tidligere rapporter:

SVG-AMS-CDG / TLS-CDG-AMS-SVG med KL/AF/EZY
SVG-OSL-SVG med Norwegian.
HAU-BGO-SVG med SK (Farvel Fokker 50)
SVG-KRS-CPH-BGO-SVG med WF og SK.
SVG-AMS-PRG med KL/OK i Economy.

Takk for rapporten, hyggelig lesing.

Back