Har SAS faste sykefly?

De bygges om ved behov , det er vel en stående avtale med forsvaret om at 2 fly skal være
operative på 24 timer (? tynn is) + 2 i backup ?

Last edited:
Bildet er vel fra LN-TUI som ble brukt for å hente skadde skandinaver hjem fra Thailand etter tsunamien.

LN-TUK, LN-TUJ og LN-TUI ble brukt under katastrofen i Thailand. Det er disse maskinene som hos SAS Norge har størst MTOW.

Bildet er vel fra LN-TUI som ble brukt for å hente skadde skandinaver hjem fra Thailand etter tsunamien.

Er usikker på om bildet er fra tsunamien. Hvis du ser i lommen på det ene setet så er det en lapp, eller noe slikt, hvor det står Braathens på. Og, hvis ikke hjernen min lyver for meg, så skjedde tsunamien 2 juledag 2004, og da het selskapet Sas Braathens.

Fullt mulig du har rett i det at selskapet het SASBraathens da. Mulig det er et eldre bilde. Men..Thomas, sikker på at alle de flyene du nevner ble brukt under tsunamien? Mener det ikke ble behov for så mange som man først trodde, eller tar jeg feil?

Jeg vet med sikkerhet at LN-TUI ble brukt ihvertfall. De 2 andre vet jeg ikke noe om.
TUI var inne på C-sjekk ikke lenge etter, og tror at det ble funnet spor etter blod i stol track'ene da.

Det er i alle fall en ex BU 737-700 som er avbildet her i allefall! Ser det på festene til cabin-divider.

Det er i alle fall en ex BU 737-700 som er avbildet her i allefall! Ser det på festene til cabin-divider.

Andre måter å se det på er hattehyllene (NG), gulvteppet (ex-BU), taket (NG), nødbelysningen på gulvet (ex-BU). Det finnes flere måter å se det på men nevner bare disse som det er lettest å se det på.

Det var TUI og TUK som ble brukt under evakueringen fra Thailand. Jeg var med på tur nummer tre av i alt fem, som flight mech. Det var en tøff affære, selv om andre hadde det verre enn oss. TUI hadde tre turer mens TUK hadde to.
Dette kom i stand på bakgrunn av BU's gamle MEDEVAC-avtale som SAS Braathens hadde "arvet", selv om dette egentlig var utenfor den avtalens rekkevidde, som omhandlet Europa og nærmeste omgivelser. Den tilsa ett fly klar innen 24 timer, med mulighet for ett til etter 48 (såvidt jeg husker). Dokumentunderlaget for "ombyggingen" var klar for -700 og -400 på det tidspunktet. Jeg har hørt forlydender om at denne avtalen er fornyet og utvidet, men i og med at jeg er ute av "bolaget" kjenner jeg ikke mer til det. Som en kuriositet kan jeg nevne at når vi landet OSL etter denne turen var det den siste flight noensinne med BU-flightnummer (BU1278). Snodig, egentlig, at det skulle slutte som det begynte, med langturer til østen...

Og som det sies, disse bildene er -700. Hvis ikke min hukommelse spiller meg et puss mener jeg å huske at dette bare ble øvet en gang, lenge før tsunamien, og at det da ble benyttet en -400 (BRI, tror jeg). Så bildene er nok tatt i forbindelse med Thailand-turene. At det står Braathens på "nød-plakaten" i stollommen gjør ingenting til eller fra, disse ble benyttet i hvert fall til BU-prefixet var borte på den tiden. Det var mangt og mye som "hang igjen", som det forsåvidt gjør ennå

Gammel tråd, men nå som 737ene hos SAS snart er ute, har de da fortsatt en avtale med Staten om Medevac ved behov? Eller har dette nå bortfallet?

Tenker litt på dagens nyhet om at Norge skal evakuere Ukrainske pasienter

Gammel tråd, men nå som 737ene hos SAS snart er ute, har de da fortsatt en avtale med Staten om Medevac ved behov? Eller har dette nå bortfallet?

Tenker litt på dagens nyhet om at Norge skal evakuere Ukrainske pasienter

Avtalen er fortsatt aktiv, men det trengs neppe ‘sykefly’ for å hente flyktninger.

Medivac avtalen går ut året. De fleste 737 er ute innen oktober men holder igjen en -700 igjen til kontrakten går ut ved nyttår.

Back