Det var TUI og TUK som ble brukt under evakueringen fra Thailand. Jeg var med på tur nummer tre av i alt fem, som flight mech. Det var en tøff affære, selv om andre hadde det verre enn oss. TUI hadde tre turer mens TUK hadde to.
Dette kom i stand på bakgrunn av BU's gamle MEDEVAC-avtale som SAS Braathens hadde "arvet", selv om dette egentlig var utenfor den avtalens rekkevidde, som omhandlet Europa og nærmeste omgivelser. Den tilsa ett fly klar innen 24 timer, med mulighet for ett til etter 48 (såvidt jeg husker). Dokumentunderlaget for "ombyggingen" var klar for -700 og -400 på det tidspunktet. Jeg har hørt forlydender om at denne avtalen er fornyet og utvidet, men i og med at jeg er ute av "bolaget" kjenner jeg ikke mer til det. Som en kuriositet kan jeg nevne at når vi landet OSL etter denne turen var det den siste flight noensinne med BU-flightnummer (BU1278). Snodig, egentlig, at det skulle slutte som det begynte, med langturer til østen...