Har SAS faste sykefly?

Tar DY eller FS over da? Eller er det ikke behov for slikt lenger i følge myndighetene? Eller kan kanskje de nye overvåkingsflyene bygges om på kort varsel?
 
Tar DY eller FS over da? Eller er det ikke behov for slikt lenger i følge myndighetene? Eller kan kanskje de nye overvåkingsflyene bygges om på kort varsel?


P-8 er ikke i drift før om et par år

Ellers er det vel noe som bør ut på anbud
 
En tanke, kanske C130?
Någon som vet som SK har samma avtal fortfarande med Sverige? Det investerades väl en del i uppgraderingar av utrustning efter tsunamin.
 
Re: Kongelig transport?

Utover det: Vet noen hva Norge, Sverige og Danmark planlegger å gjøre når denne B737 fases ut? Vet at Norge og Sverige er ute av SAS og at alle landene har tilgang til militærfly, men vi har sett at slike sivilefly kan komme godt til nytte og ofte er en bedre løsning enn de millitære transportflyene som har dårligere komfort og er tregere.
Det har vel blitt sagt i en annen tråd at det jobbes med å sertifisere en A320neo til å kunne gjøre medivac, men at det er en prosess som tar tid.
 
Re: Kongelig transport?

Har dessa SK piloter typerating current på både Boeing 737NG och Airbus A320 familjen?
 
Re: Kongelig transport?

Nei, det er en egen, liten gjeng som kun flyr 737.

På Airfleets.net står det at SAS kun har 1 stk 737 i drift, alle andre 700 og 800 står som stored/scapped, så det pilot crewet som dro til Langkawi, er vel omtrent hele gjengen ?
 
Re: Kongelig transport?

På Airfleets.net står det at SAS kun har 1 stk 737 i drift, alle andre 700 og 800 står som stored/scapped, så det pilot crewet som dro til Langkawi, er vel omtrent hele gjengen ?

Er det en idé å overdra dette flyet + crew til et eget selskap under forsvaret for å drive denne virksomheten i fremtiden? Det er jo ikke et utdatert fly selv om SAS nå er Airbus-only.
 
Re: Kongelig transport?

Kunne Norge har brukt en av C-17 i NATO sitt Heavy Airlift Wing program for denne oppgaven med å hente hjem kongen ?
 
Re: Kongelig transport?

Er det en idé å overdra dette flyet + crew til et eget selskap under forsvaret for å drive denne virksomheten i fremtiden? Det er jo ikke et utdatert fly selv om SAS nå er Airbus-only.

Å starte et eget selskap vil ta betydlig ressurser, sertifiseringer etc. som vil ta minst like lang tid eller lengre tid enn å få A320Neo sertifisert.

Kunne Norge har brukt en av C-17 i NATO sitt Heavy Airlift Wing program for denne oppgaven med å hente hjem kongen ?

Vil tro at det kunne vaere en loesning, men saa lenge denne 737'en er tilgjengelig er den nok betydlig mer komfortabel for alle involverte. Pluss at det nok enklere aa fly set sivilt fly vs et militaert fly inn til fremmede land.
 
Å starte et eget selskap vil ta betydlig ressurser, sertifiseringer etc. som vil ta minst like lang tid eller lengre tid enn å få A320Neo sertifisert.



Vil tro at det kunne vaere en loesning, men saa lenge denne 737'en er tilgjengelig er den nok betydlig mer komfortabel for alle involverte. Pluss at det nok enklere aa fly set sivilt fly vs et militaert fly inn til fremmede land.

Spørsmålet bjudade på seg selv: hvordan var det igjen med dette særegne SAS-flyet? Holdes det aktuelt kun for denne hensikt (medevac om jeg ikke husker feil)? Betaler den norske stat? Vil det være aktuelt å rigge til et spesielt A320neo-fly på samme måte? Eller må det lages en annen løsning? Eller vil det sannsynligvis fissle ut i at det bare blir leid inn en learjet i framtiden?
 
Re: Kongelig transport?

Spørsmålet bjudade på seg selv: hvordan var det igjen med dette særegne SAS-flyet? Holdes det aktuelt kun for denne hensikt (medevac om jeg ikke husker feil)? Betaler den norske stat? Vil det være aktuelt å rigge til et spesielt A320neo-fly på samme måte? Eller må det lages en annen løsning? Eller vil det sannsynligvis fissle ut i at det bare blir leid inn en learjet i framtiden?

Litt av hensikten med Medevac fly i 737-formatet er at man skal kunne evakuere flere pasienter samtidig. I en Learjet får man gjerne bare med seg en eller to.
 
Back
Top