Re: Kongelig transport?
I denne ordningen disponerer EU/ EØS en egen flyflåte enten ved wetlease innleie eller eget eid flyselskap som raskt og enkelt kan evakuere gruppe syke og skadede, noe vi har sett blir stadig oftere nødvendig/ aktuelt.
F.eks hatt et par fly ala SAS B737 som kan ta flere syke og skadede samtidig med mulighet til å fungere som flyvende sykehus, samt et par tilsvarende A320/B737 og større (A330/B787) til ren evakuering av borgere i en krise/ krig.
NATO kunne sikkert gjort det, men tror det riktige her blir å skille det militære og sivile. Spesielt viktig blir det hvis man snakker om evakuering fra et krigsområdet.
Kanskje en god ide ville vært om EU (hvor Norge og evt andre EØS land henger seg med) kunne gått sammen om en sivil krisehåndterings organisasjon hvor man f.eks hadde eget helse - og evakueringsteam som kunne sette inn ved større kriser/ krig.Spørsmålet bjudade på seg selv: hvordan var det igjen med dette særegne SAS-flyet? Holdes det aktuelt kun for denne hensikt (medevac om jeg ikke husker feil)? Betaler den norske stat? Vil det være aktuelt å rigge til et spesielt A320neo-fly på samme måte? Eller må det lages en annen løsning? Eller vil det sannsynligvis fissle ut i at det bare blir leid inn en learjet i framtiden?
I denne ordningen disponerer EU/ EØS en egen flyflåte enten ved wetlease innleie eller eget eid flyselskap som raskt og enkelt kan evakuere gruppe syke og skadede, noe vi har sett blir stadig oftere nødvendig/ aktuelt.
F.eks hatt et par fly ala SAS B737 som kan ta flere syke og skadede samtidig med mulighet til å fungere som flyvende sykehus, samt et par tilsvarende A320/B737 og større (A330/B787) til ren evakuering av borgere i en krise/ krig.
NATO kunne sikkert gjort det, men tror det riktige her blir å skille det militære og sivile. Spesielt viktig blir det hvis man snakker om evakuering fra et krigsområdet.
Last edited: