«Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

CRJ'ene har annet minima enn Abussene og Boeing med sidevind.
Jeg så tilfeldigvis den første som kom , SK4009 tror jeg det var , den kom inn rimelig skjevt. Go-around var det eneste riktige på bane 28 den dagen.

Go around har jeg ingenting imot. Stusser bare på at de kun prøver en gang før de rømmer hjem
 
Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Men den banen har vel begrenset kapasitet, sammenlignet med opp Gudbrandsdalen.


Rørosbanen er heller ikke elektrisifisert, slik at det ikke er bare bare å flytte togene dit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Rørosbanen er heller ikke elektrisifisert, slik at det ikke er bare bare å flytte togene dit.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Riktig og så blir det nok et problem med tilgang på diesel lokomotiver som skal ta over for elektrisk trekk kraft fra Dovrebanen.

De neste par års scenario blir nok tog til Lillehammer , buss til Otta og tog videre til Trondheim og motsatt.
Dette kommer SK og DY til gode.

Ikke mange ønsker forlenget reisetid via Rørosbanen. Derfor blir flyet vinneren.
 
Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Mener toget til Trondheim kan kjøre via Rørosbanen.

Tja... Togene som brukes på Dovrebanen er hovedsakelig elektriske motorvognsett av type 73:
https://www.norsketog.no/tog/type73a

Disse kan kun kjøre på elektrifiserte strekninger, og det inkluderer ikke Rørosbanen. Her kan det kun kjøre dieseltog, og ettersom motorvognsettene ikke har lokomotiv, så kan man heller ikke bytte lokomotiv fra elektrisk til diesel. For togene som går med lok og vogner kan det hende at det finnes tilgjengelige diesel-lok et sted, men det er vel også langt fra sikkert. Mener det gjelder nattogene og et eller to togpar hvert døgn.

På Rørosbanen er det nok noe ledig kapasitet til økt trafikk, men ikke nok til å ta alt av gods- og persontrafikk fra Dovrebanen.

Så er jeg litt usikker på hvor mye dette vil bety for flytrafikken, egentlig. Det går 6 persontog hver retning de fleste dagene. Det varierer vel litt hvor mange passasjerer de kan ta, men med et snitt på 300 plasser og helt fullt hver avgang er det 1800 passasjerer. Toget er stort sett fullest fra Dovrefjell og litt sørover, så det er mange fly ikke er aktuelt for. Hverken SAS eller Norwegian er spesielt konkurransedyktige Oppdal-Vinstra eller Dovre-Lillehammer.

La oss si at togene frakter 1000 passasjerer i døgnet over fjellet. Av dem er det kanskje 700 som reiser strekninger der fly er aktuelt (Lillehammer-Støren eller lenger). Noen vil fortsatt velge toget, selv om det betyr buss Ringebu-Lillehammer. Noen vil velge buss. Noen vil ta Rørosbanen. Noen vil kjøre bil. Noen blir hjemme. Kanskje du sitter igjen med 2-300 passasjerer ekstra hver dag?

Dette ble veldig lek med tall, men jeg tror ikke flyselskapene vil merke togstopp veldig mye.

De som bor langs riksveg 3, derimot, kommer nok til å merke tungtransporten enda bedre.
 
Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Widerøe har satt inn en -300 på Oslo-Røros i ettermiddag
 
Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Kanskje du sitter igjen med 2-300 passasjerer ekstra hver dag?

Dette ble veldig lek med tall, men jeg tror ikke flyselskapene vil merke togstopp veldig mye.

Ingen enorm effekt, men det tilsvarer jo 2 ekstra daglige avganger. Gitt flyene i stor grad allerede er ganske fulle
 
Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Ingen enorm effekt, men det tilsvarer jo 2 ekstra daglige avganger. Gitt flyene i stor grad allerede er ganske fulle

Jeg ser for meg når vinter'n kommer med snø og vind så vil opplegget med buss for tog bli lite attraktivt for det reisende publikum med forsinkelser og lange turer i en trang buss og bytte fra buss til tog v.v.
Det kan fort bli et hopp i antall PAX for SK og DY på strekningen. Det kan nok bli opptil 2 år før Dovrebanen er tilbake på "sporet". Og så kommer effekten antagelig for de som har endret reisevaner fra tog til fly.
 
«Hans» og påvirkningen av flytrafikken

Tilsammen ble det endel ekstraflighter for både Norwegian og SAS

https://e24.no/boers-og-finans/i/5BzBXm/flybonanza-etter-hans-unormalt-stor-paagang

Norwegian satt først inn 12 ekstra flyginger på rutene mellom Oslo og Bergen/Trondheim i perioden 11.–13. august. Da disse raskt ble fylt opp, satt selskapet opp ytterligere 14 ekstra ruter på strekningene.

SAS satt opp 24 ekstra flyginger mellom Oslo og Bergen og Oslo og Trondheim, der siste ekstra flyging skjer i dag, fredag.
 
Back
Top