Re: «Hans» og påvirkningen av flytrafikken
Mener toget til Trondheim kan kjøre via Rørosbanen.
Tja... Togene som brukes på Dovrebanen er hovedsakelig elektriske motorvognsett av type 73:
https://www.norsketog.no/tog/type73a
Disse kan kun kjøre på elektrifiserte strekninger, og det inkluderer ikke Rørosbanen. Her kan det kun kjøre dieseltog, og ettersom motorvognsettene ikke har lokomotiv, så kan man heller ikke bytte lokomotiv fra elektrisk til diesel. For togene som går med lok og vogner kan det hende at det finnes tilgjengelige diesel-lok et sted, men det er vel også langt fra sikkert. Mener det gjelder nattogene og et eller to togpar hvert døgn.
På Rørosbanen er det nok noe ledig kapasitet til økt trafikk, men ikke nok til å ta alt av gods- og persontrafikk fra Dovrebanen.
Så er jeg litt usikker på hvor mye dette vil bety for flytrafikken, egentlig. Det går 6 persontog hver retning de fleste dagene. Det varierer vel litt hvor mange passasjerer de kan ta, men med et snitt på 300 plasser og helt fullt hver avgang er det 1800 passasjerer. Toget er stort sett fullest fra Dovrefjell og litt sørover, så det er mange fly ikke er aktuelt for. Hverken SAS eller Norwegian er spesielt konkurransedyktige Oppdal-Vinstra eller Dovre-Lillehammer.
La oss si at togene frakter 1000 passasjerer i døgnet over fjellet. Av dem er det kanskje 700 som reiser strekninger der fly er aktuelt (Lillehammer-Støren eller lenger). Noen vil fortsatt velge toget, selv om det betyr buss Ringebu-Lillehammer. Noen vil velge buss. Noen vil ta Rørosbanen. Noen vil kjøre bil. Noen blir hjemme. Kanskje du sitter igjen med 2-300 passasjerer ekstra hver dag?
Dette ble veldig lek med tall, men jeg tror ikke flyselskapene vil merke togstopp veldig mye.
De som bor langs riksveg 3, derimot, kommer nok til å merke tungtransporten enda bedre.