Hainan starter Beijing-Oslo

Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Jeg ser jo også at i forbeindelser med noen nye ruter legges det ikke ut pressemeldinger overhodet, f.eks. startet Norwegian Seattle - London uten et pip, det var null behov for å løpe i gang det vanlige spielet om smart og bi-billig, når markedet er på plass så en kan selge enveis billetter for USD 7-800 uten å løfte en finger behøver man ikke reklamen som presse meldinger er.

.

Nuvel .. det ligger flere pressemeldinger om dette hos Nowegian. Dette var den første.

http://media.norwegian.com/uk/#/pre...ow-cost-flights-to-seattle-and-denver-1899099

Men tradisjonell markedsføring spiller mindre rolle enn før, det er riktig nok Så lenge ruta ligger der folk søker, så kommer mye av salget av seg selv. Det så man ellerede for 15 år siden da jeg jobbet i Vanguard. Vi hadde omtrent null markedsføringsmidler, men kjerra gikk full fra dag 1.
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Nuvel .. det ligger flere pressemeldinger om dette hos Nowegian. Dette var den første.

http://media.norwegian.com/uk/#/pre...ow-cost-flights-to-seattle-and-denver-1899099

Men tradisjonell markedsføring spiller mindre rolle enn før, det er riktig nok Så lenge ruta ligger der folk søker, så kommer mye av salget av seg selv. Det så man ellerede for 15 år siden da jeg jobbet i Vanguard. Vi hadde omtrent null markedsføringsmidler, men kjerra gikk full fra dag 1.

Jeg tenkte lokalt - hva som er lagt for folket i Seattle, ruten ble åpnet uten et pip lokalt.
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Jeg tenkte lokalt - hva som er lagt for folket i Seattle, ruten ble åpnet uten et pip lokalt.

Ah, ok. Men jeg fant omtaler både hos King5 og Seattle Times, så noe promo må det ha vært.
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Kinesiske selskaper har mange widebody jets i bestilling som må settes i trafikk i årene som kommer. Det, i tillegg til at det eksisterer en del restriksjoner på flyvninger mellom Kina og Europa noe som resulterer i at kapasiteten er i ferd med å nå taket så er en nødt til å se på alle rutesøknadene som politikk og strategisk for å sikre fremtidige rettigheter og ikke nødvendigvis at det blir veldig profitable ruter på kort sikt.

Nå ligger det inne flere søknader fra kinesiske selskaper på flyvninger til hele Norden så det blir interessant å se hva som faktisk lanseres. Men at det blir flere Kinaruter på Norden i 2018 er det meget stor sannsynlighet for.

Denne uka åpnet for øvrig UK og Kina for flere flyvninger til regionale flyplasser i UK så det tyder på at det skjer en del på Kina - Europa fronten:

https://www.trbusiness.com/regional-news/international/uk-and-china-agree-to-open-flights-to-regional-airports/133648
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Antar Kineserne har et litt bedre forhold til Russerne og dermed i liten grad sliter med tilgang til Sibirkorridoren?
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Hvorfor akkurat Shenzhen? Ifølge flyplassens offisielle hjemmeside, er Frankfurt eneste europeiske destinasjon her. Skulle ha trodd at AMS, CDG eller LHR kom før OSL?

Som tillegg til det Snorreth skriver over her så kan nevnes at det er grådig masete å skulle shutle seg med buss eller båt fra HKG (eller annen transport fra CAN) hvis en faktisk skal til Shenzhen.
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Hainan har lansert flere europa søknader ruter nå

CAAC posted Hainan Airlines' route application on 02FEB18: 3 wkly Changsha – London (eff Mar 2018); 2 wkly each from Jun 2018 Beijing – Edinburgh – Dublin / Beijing – Dublin – Edinburgh; 3 wkly Guangzhou – Manchester (eff Dec 2018

https://mobile.twitter.com/airlineroute
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Når er det sannsynlig at denne ruten kommer?
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Iflg Hangar så ser det ut som om at Hainan har utfordringer med å få nødvendige trafikkrettigheter til Norden i denne omgangen:

Flyselskapet Hainan Airlines har fått svar på søknadene om en lang rekke flyruter internasjonalt. Fire nye internasjonale ruter er godkjent av kinesiske myndigheter fra flyplassen i Shenzhen, men ingen ruter til Norden i denne omgang.

Det er avtalen som er inngått mellom Hainan Airlines og flyplassen Shenzhen Bao i Kina som ligger til grunn for godkjennelse av nye ruter. I henhold til avtalen forpliktet flyselskapet seg til å starte en internasjonal og to intra-asiatiske ruter i året, frem til 2020 fra flyplassen. Derfor er det fortsatt muligheter for at en flyplass i Norden kan dukke opp før 2020.

https://www.hangar.no/ingen-nordiske-destinasjoner-godkjent-for-hainan-denne-gangen/

Politikk, politikk, politikk....
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Nå er det visst neeeeesten helt i boks!!
Det kinesiske flyselskapet Hainan Airlines har fått tildelt landingstider på Oslo Lufthavn Gardermoen fra og med vintersesongen i år.

Rute HU0769/HU0770 er per i dag satt opp fra 28. oktober i år og frem til 30. mars med daglige ankomster fra Beijing til Oslo. Ruten har fått en slot-tid som gir landing ved 11.30 tiden norsk tid.

Slik ruten er satt opp i dag får Hangar.no bekreftet at det er med Airbus A330-300. Ruten er enda ikke mulig å bestille gjennom selskapets nettsider.

I følge kilder Hangar.no har hatt kontakt med fredag skal ruten være så godt som i boks, men det er fortsatt en liten mulighet for at den blir utsatt. Kinesiske myndigheter godkjente før sommeren Hainan Airlines søknad om å starte opp ruten fra Beijing til Oslo.

Nå er ruten også godkjent fra norsk side og selskapet har fått tildelt landingstidene slik de ønsket det.

https://www.hangar.no/hainan-airlines-har-fatt-tildelt-landingstider-pa-oslo-lufthavn/
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL


Nja, nå er det ikke akkurat i boks selv om de har fått slots og landingstillatelser. Mange selskaper som har hatt det uten å dukke opp, dessuten er det veldig kort tid til oktober. Så tipper vi må vente litt til

Jeg blir også litt overrasket hvis de starter daglige avganger, da det ikke er flere enn 4 ukentlige avganger igjen av kvoten mellom Skandinavia og Kina på dagens avtalene. Av disse er jo allerede disse tatt:
Air China: CPH x4, ARN x7
China Eastern: ARN x4
Sichuan Airlines: CPH x2
 
Last edited:
Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Har det ikke vært noen mørke skyer i horisonten for Hainan i det siste? Eller er det løst?



Delvis løst og de har begynt å ta levering av fly igjen. Problemene har også vært mer hos eieren HNA Group en hos Hainan Airlines
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Delvis løst og de har begynt å ta levering av fly igjen. Problemene har også vært mer hos eieren HNA Group en hos Hainan Airlines


Ah ok. Vel uansett meget hyggelige nyheter for OSL at det kommer en ny rute østover. Betyr dette at Hainan nå (etter alle solemerker) flyr til ARN, CPH og OSL?
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Ah ok. Vel uansett meget hyggelige nyheter for OSL at det kommer en ny rute østover. Betyr dette at Hainan nå (etter alle solemerker) flyr til ARN, CPH og OSL?
Tvilsomt, spør du meg.
Så lenge Air China flyr PEK-ARN/CPH, så kan ikke Hainan kaste seg inn på allerede eksisterende ruter med det første.

Leste at CAAC skulle myke opp rute-monopolene for kinesiske selskaper, men det var en del hvisomattedersomattemenom.
 
Last edited:
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Delvis løst og de har begynt å ta levering av fly igjen. Problemene har også vært mer hos eieren HNA Group en hos Hainan Airlines

Ja, hvis man ypper med myndighetene i Kina blir det fort bråbrems, men nå som den gjenlevende sjefen føyer seg, flyter pengene igjen.
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Hainan, er det det som har "Buddistisk" sjef og fem "Skytraxstjerner". Så kan vi håpe at nordmenn innkluderes i 72 timers visumfri transit i samme slengen.
 
Back
Top