Wizz Air starter Wien - Oslo

Someone

Moderator
Medlem
Wizzair starter opp enda en rute til OSL. Wien-Oslo er nå i salg, med 4x ukentlig fra 16 desember.

Klarer ikke se om det er med A320 eller A321?

Blir Wizz sin 5 destinasjon fra OSL på under et år

Last edited:
Re: Wizz starter Oslo-Wien

Vet ikke helt om jeg skal kalle dette positivt eller negativt. DY flyr også med 4 ukentlige og har vel gjort dette fast i «alle år», er eneste destinasjon DY har i Østerrike i sommersesongen så derfor igrunn viktig at de forblir representert, og det vil bli et hull i rutekartet deres hvis de ryker derfra.
Trodde wizz hadde litt mer respekt for DY enn det her, Ryanair og easyjet har jo ikke turt å gå i så direkte konkurranse på DY sitt hjemmemarked som wizz nå gjør, men har hatt litt roligere inntreden.
Wien er en flott by, men optill 4 daglige som vi nå risikerer å få tror jeg ikke det er marked for. Synes wizz heller skulle satset på noen byer i øst-Europa til OSL, så man kanskje kunne fått en eller to helt nye destinasjoner fra OSL.

Kan vel ikke akkurat si at prisen på denne ruta var den beste, ihvertfall ikke første uka.

Sjekket kjapt en tur 20-22 Desember, snaue 2000kr med håndbagasje, Samme datoer og kun håndbagasje med Austrian, 1700kr, og da får man gratis drikke, inkl pils inkludert.

Edit: Ser at man på nyåret lett kan komme under tusenlappen for en t/r selv om man legger til litt tilleggstjenester som ekstra bagasje osv.

Last edited:

Det er de færreste som bruker den ruten med Austrian som faktisk skal til Wien. Det er mere Balkan connection.

Hvorfor skal wizz ha respekt for Norwegian - ved å la vær å gå i konkurranse??? Norwegian hadde jo ikke vært den suksessen de er i dag o. De skulle ha vist respekt for konkurrenter som fløy en strekning før de selv startet...

Hmm, håper OS fortsetter som før. Det er en rute vi bruker når vi reiser til Wien. Av og til i Biz og alltid toseter som er det beste. :)

Spennende med Wizz på OSL, og jeg håper vi ser flere fremtidige ruter, f.eks. Sarajevo, Skopje, Ljubljana og gjerne Tbilisi (den har de jo allerede fra CPH).

Spennende med Wizz på OSL, og jeg håper vi ser flere fremtidige ruter, f.eks. Sarajevo, Skopje, Ljubljana og gjerne Tbilisi (den har de jo allerede fra CPH).
De flyver ikke til Tbilisi, men til Kutaisi.

Hvorfor skal wizz ha respekt for Norwegian - ved å la vær å gå i konkurranse??? Norwegian hadde jo ikke vært den suksessen de er i dag o. De skulle ha vist respekt for konkurrenter som fløy en strekning før de selv startet...

Jeg tror du skjønner litt hva jeg mener. Wizz har kommer nå inn på OSL i rekordfart, og alle destinasjonene de kommer med (bortsett fra Luton) er i direkte konkuranse med DY, og det har ikke kommet noen rare steder i øst slik dem har fra Torp osv. Ryanair har fortsatt den samme frekvensen de hadde til Stansted og Vilnius som når de startet opp for nå vel to år siden, og easyjet startet forsiktig med Tegel som eneste destinasjon. OSL er den viktigste basen for DY, og for hele selskapets eksistens er det viktig at de beholder posisjonen de har her i Norge og Norden og at de kan klare å tjene penger her oppe. Noe av grunnen til at Ryanair og easyjet startet såpass forsiktig på OSL er nok fordi de vet hvor sterke DY er her i Norge med tanke på at det er her de er størst, de kommer herfra og at de er et naturlig førstevalg for vanvittig mange nordmenn. Med andre ord, de viser litt respekt.

Jeg tror ikke det har så mye med respekt å gjøre, heller en frykt for å tape penger.

Ingen i Wizzair, Ryanair eller EasyJet ville felt tårer for DY, hvis de skulle bikke overende. Dog eat dog.

Men fra et kundeperspektiv er det ikke nødvendigvis et gode om tre nevnte får has på Norwegian.

Jeg tror du skjønner litt hva jeg mener. Wizz har kommer nå inn på OSL i rekordfart, og alle destinasjonene de kommer med (bortsett fra Luton) er i direkte konkuranse med DY, og det har ikke kommet noen rare steder i øst slik dem har fra Torp osv. Ryanair har fortsatt den samme frekvensen de hadde til Stansted og Vilnius som når de startet opp for nå vel to år siden, og easyjet startet forsiktig med Tegel som eneste destinasjon. OSL er den viktigste basen for DY, og for hele selskapets eksistens er det viktig at de beholder posisjonen de har her i Norge og Norden og at de kan klare å tjene penger her oppe. Noe av grunnen til at Ryanair og easyjet startet såpass forsiktig på OSL er nok fordi de vet hvor sterke DY er her i Norge med tanke på at det er her de er størst, de kommer herfra og at de er et naturlig førstevalg for vanvittig mange nordmenn. Med andre ord, de viser litt respekt.

Og dette skiller seg fra hvordan Norwegian har operert mot andre flyselskaper rundt om i verden, på hvilken måte?

Det er forskjell på å vise og å ha respekt. Å vise respekt, er å ta av seg hatten på slottsplassen 17. mai. Å ha respekt, er å innse at det holder med en konge, og finne seg et annet land. Overfor Norwegian, trengs ingen av disse.

Wien ligger tett på Slovkia og mange derfra bruker VIE isteden for BTS. Og veldig mange slovakere jobber i Norge.
Wizzair er veldig kjente og sterke i Øst-Europa, så kan jo være Wizzair tiltrekker seg nye og andre passasjerer enn det Norwegian har. Vi får håpe det beste for alle selskapene. Norwegians frekvens på 4 dager per uke er jo ikke all verden mot tilsvarende byer i Europa så kan jo være det er mer å hente fra VIE...

Back