Luxair starter Luxembourg - Oslo

Kanskje ikke mange. Men å tilby en avgang jeg ikke kan nå er direkte uhøflig. Da jeg kontaktet dem sa de at jeg måtte kontakte reisebyrået og gadd ikke løfte en finger.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vel - bestiller du via reisebyrå er det byråets ansvar å rydde opp. De har fått dine penger og de har kontroll over billetten. De blir informert av flyselskapet umiddelbart (det går rett til deres kø i reservasjonssystemet) og de skal kontakte deg og sørge for ombooking. Eller refusjon. Det har ingen ting med ikke å 'gidde'. De kan ikke.

Slik har det vært i alle år, men desverre ser man at enkelte reisebyråer ikke følger opp, eller gjør det høyst motvillig. Derfor bør man velge sitt byrå med omhu.

Vel - bestiller du via reisebyrå er det byråets ansvar å rydde opp. De har fått dine penger og de har kontroll over billetten. De blir informert av flyselskapet umiddelbart (det går rett til deres kø i reservasjonssystemet) og de skal kontakte deg og sørge for ombooking. Eller refusjon. Det har ingen ting med ikke å 'gidde'. De kan ikke.

Slik har det vært i alle år, men desverre ser man at enkelte reisebyråer ikke følger opp, eller gjør det høyst motvillig. Derfor bør man velge sitt byrå med omhu.

Luxair tilbød meg noe i en mail som ikke var et reelt tilbud og bad meg ta kontakt med dem om det ikke passet. Da jeg tok kontakt sa de at det ikke var deres bord. Jeg hater å kaste bort tiden på slikt. Reisebyrået visste ikke hva de skulle gjøre da det ikke gikk å reise videre samme dag. Jeg er ikke imponert og det virker langt dårligere enn ved tidligere reiser.

Last edited:
Sånn for egen nysgjerrighets del .. hvilket reisebyrå var dette?

Ticket, men det var Luxair som bad meg kontakte flyselskapet. Ticket er reisebyåret. Jeg hadde et gavekort. Det er normalt et det mest gebyrkåte byrået av alle, så jeg unngår dem om mulig.

Ticket, men det var Luxair som bad meg kontakte flyselskapet. Ticket er reisebyåret. Jeg hadde et gavekort. Det er normalt et det mest gebyrkåte byrået av alle, så jeg unngår dem om mulig.

Og det er Ticket som skal håndtere rebooking/kansellering. De er ikke av de verste i klassen, men ikke perfekte. Hadde du spilt agentrulletten, hadde det antagelig ordnet seg.

https://www.trustpilot.com/review/www.ticket.se

Ticket, men det var Luxair som bad meg kontakte flyselskapet.

Flyselskapet? Du mener reisebyrået?

Flyselskapet «De kan ikke.» Mulig er det slik i dag, men det har absolutt ikke vaert slik i alle aar ! PNR eierskap var noe av det jeg puslet med under Amandus utvikling og innfoering - og «by design» kunne alle flyselskap ta over eierskapet av en PNR fra et reisebyrå hvis det bare var et selskap involvert eller at et selskap hadde en strekning i PNR’en (Tror det var RP/OSLSK0020 for at SAS Billettkontor paa flyplassen i OSL kunne ta over og ha full kontroll) saalenge et flyselskap hadde 1 strekning (eller flere) kunne flyselskapet ogsaa endre allt i en PNR eid av et Reisebyraa eller endre sine «egne strekninger» hvis PNRen var eid av et annet flyselskap.

Saa man kan (eller kunne) - om man vil / oensker / burde er en annen sak - det har mer eller mindre med om man oensker aa yte service (faa folket frem) eller ri paa regler aa miste kunder !

Et gummistempel eller grønn sticker på flyplassen løste det meste. Men det er blitt litt mer restriktivt. Ikke minst fordi det gikk mye penger ut vinduet. Og internkontrollen er en helt annen.

Vi gjorde mye rart back then som ville gitt økonomene PTSD og langvarige mareritt.

Forvirret. Var det flere flyselskaper inne i bildet her?

Nei, Luxair sa først, kontakt oss pga kanselleringen de opplyste om i en mail. De tilbød da en flyving som tar av før mitt første fly ankommer. Da jeg påpekte at de tilbyr noe umulig, sa Luxair, snakk med reisebyrået. Begge flyvninger er operert av Luxair.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ticket har noen kundebehandlere som overhode ikke er interessert i å finne løsninger.

På andre år med refusjonssak pga Thai Airways kansellerte reise.

Last edited:
Da har Luxair i gang med den tredje ukentlige mellom Luxembourg og Oslo. Samtidig er avgangstidene forandret og sånn ser det ut nå:

1 LG5551 LUX 1455 - OSL 1725 og retur LG5552 OSL 1810 LUX 2050.
3 LG5553 LUX 1215 - OSL 1445 og retur LG5554 OSL 1530 LUX 1810.
5 LG5551 LUX 0930 - OSL 1200 og retur LG5552 OSL 1240 LUX 1520.

Men på nyåret settes onsdags-rotasjonen på pause og kommer tilbake i starten av april, samtidig økes antall ukentlige til fire med en rotasjon på søndag ettermiddag. Første dag 2. april.

Skal innrømme at jeg var spent om denne ruten hadde livets rett da de startet opp. Men de to siste flightene jeg var på var det omtrent 50/60 pax ombord.

Skal til LUX 18 til 21. november, burde vel skrive en liten triprapport….

Hilsen
FK27

Friendship Forever!

Back