Hainan starter Beijing-Oslo

Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Ifra kilder blir den 3x pr uke OSL-Beijing med a330-300 (32C,260Y)
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Ifra kilder blir den 3x pr uke OSL-Beijing med a330-300 (32C,260Y)



Den bilaterale avtalen som regulerer kinesiske flighter til Skandinavia er vel da fullt opp, så er vel da ikke plass til flere frekvenser på dette tidspunkt
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Gratulerer OSL og Avinor!

A330-300 er offensivt, er kanskje pga frakt at man ikke starter med en mindre flytype?
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Er det noen begrensninger i rettigheter osv. som gjør at den ikke går daglig, eller er det markedsmessige hensyn?

Hvis sistnevnte vedder jeg en femmer på at ruten oppjusteres til daglig innen et år etter oppstart. Kan ikke være mange ruter i verden som er så overmoden som en link mellom Norge og Kina..

Grattis OSL og Avinor :)
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Er det noen begrensninger i rettigheter osv. som gjør at den ikke går daglig, eller er det markedsmessige hensyn?



Hvis sistnevnte vedder jeg en femmer på at ruten oppjusteres til daglig innen et år etter oppstart. Kan ikke være mange ruter i verden som er så overmoden som en link mellom Norge og Kina..



Grattis OSL og Avinor :)



Når Hainan nå starter 3x ukentlig er faktisk hele kvoten kinesiske selskap har mellom Kina og Skandinavia brukt opp. Så skal frekvensen økes må enten dagens avtaler endres eller noen andre trekke seg
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Gratulerer OSL og Avinor!

A330-300 er offensivt, er kanskje pga frakt at man ikke starter med en mindre flytype?

Ser de har 18 Airbus A330-300 og en ordre på ytterligere syv fly. Alle med 1-2-1-konfigurasjon i business. Fire av dem har reverse herringbone-seter med åtte færre businesseter totalt. De har også noen 787-9 med denne konfigurasjonen. Er det noen spesielle ruter de bruker dette på? Og hvorfor har de ikke samme oppsett på alle fly?
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Ser de har 18 Airbus A330-300 og en ordre på ytterligere syv fly. Alle med 1-2-1-konfigurasjon i business. Fire av dem har reverse herringbone-seter med åtte færre businesseter totalt. De har også noen 787-9 med denne konfigurasjonen. Er det noen spesielle ruter de bruker dette på? Og hvorfor har de ikke samme oppsett på alle fly?

Det ser ut som de nyeste har en annen konfigurasjon, så kanskje de kom med en ny business class for en stund siden?

Ser også de bruker mye 787 til Amerika, mens det går mye A330 til Europa og Australia, men ingen regel uten unntak.

De fikk jo også nettopp sin første A350
 
Last edited:
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Tillykke til OSL!

Jeg læste netop en artikel på hangar.no, som stiller sig noget skeptisk:

“Kilder i Avinor som Hangar.no har snakket med er svært usikre på om ruten blir noe av. Det er planlagt at selskapet skal operere Airbus A330-300 på ruten, tre ganger i uken. Men selskapet har så langt ikke gått ut med noen dato for oppstarten, ettersom det fortsatt er usikkert om den kommer i gang”

Husk at det er en norsk hjemmeside som skriver dette, så ikke skælde ud på dansken; jeg er blot budbringer ;)

https://www.hangar.no/_0stor-usikkerhet-rundt-kina-rute-til-oslo-neste-ar/
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Når Hainan nå starter 3x ukentlig er faktisk hele kvoten kinesiske selskap har mellom Kina og Skandinavia brukt opp. Så skal frekvensen økes må enten dagens avtaler endres eller noen andre trekke seg

Vel kun næsten opbrugt. Der er plads til 21 afgange om ugen. Air China bruger 11, China Easterne 4, Sichuan 2, Hainan 3. Så en tilbage, kommer jeg frem til.

Den anden vej bruger SAS 14 ud af 21. Hong Kong er jo ikke en del af Kina.
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Hvis du spørger Kina, så er jeg ret sikker på, at de vil sige, at Hongkong er en del af Kina. Kina fik vel Hongkong tilbage i 1997?

Og vi ved jo at kineserne ser ret strikst på tilhørsforhold for Taiwan osv, så tror helt klart at Kina inkluderer Hongkong i denne aftale
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Vel kun næsten opbrugt. Der er plads til 21 afgange om ugen. Air China bruger 11, China Easterne 4, Sichuan 2, Hainan 3. Så en tilbage, kommer jeg frem til.

Den anden vej bruger SAS 14 ud af 21. Hong Kong er jo ikke en del af Kina.

Kina har jo kontroll i Hong Kong og er kinesisk territorium, selv om sistnevnte har et eget styringssystem (som Beijing har presset paa for aa endre). Men om luftfartsavtalen sier noe annet vedr HK er jeg ikke sikker paa.
 
Last edited:
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Det stemmer, Hong Kong er ikke omfattet av luftfartsavtalene med Kina og lever sitt eget liv sånn sett
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

I dagens DN er både SAS og Norwegian ute og klager litt på måten Avinor jobber for å tiltrekke seg nye ruter. 100m i budsjett, vesentlige rabatter til nye ruter og i tillegg ble det nevnt at Avinor tar på seg reklamekostnadene for den nye ruten.
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

I dagens DN er både SAS og Norwegian ute og klager litt på måten Avinor jobber for å tiltrekke seg nye ruter. 100m i budsjett, vesentlige rabatter til nye ruter og i tillegg ble det nevnt at Avinor tar på seg reklamekostnadene for den nye ruten.



Snakk om sutring. De har jo akkurat de samme mulighetene her. Nå har riktignok Norwegian en utfordring med Sibir-korridoren, men det er jo ikke Avinor sin skyld, eller noe de kan ta hensyn til her. SAS står jo fritt frem til å starte ruter der hvor Avinor kan gi tilsvarende rabatter og støtte
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Hva blir rutetidene?

Blir det lunsj- eller kveldsavgang fra OSL?
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Hva blir rutetidene?

Blir det lunsj- eller kveldsavgang fra OSL?
Tipper noe sånt som dette, basert på de andre Europa-rutene:
- Tidlig fra Beijing. Type klokken 05-08 om morgenen.
- Hjem igjen på formiddagen fra OSL. 12-15.

Leste en gang i tiden at ankomsttiden de har fått godkjent var 11:30, men det gjenstår å se.
 
Re: Hainan har søkt om Beijing og Shenzhen til OSL

Finner det ikke igjen, men mener å ha lest at billettene skulle legges ut denne uken? Eller?
 
Back
Top