Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge??

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Jeg føler at kommerntarer blir overflødige...
http://www.boarding.no/art.asp?id=13385
 
Replying to Topic 'Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge??'

Får håpe at det er de med dårligst nerver som blir sendt over dammen..:) slik at vi får opp produktiviteten her hjemme på berget
 
Replying to Topic 'Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge??'

Verden innefor Avinor og ATC-virksomhet er noe som nok er over normale mennesker fatteevne. :alien: Til neste år skal norske flygeledere få tilbud om jobb i Dubai.
 
Replying to Topic 'Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge??'

Morsomt det der. Tror det blir satt en stopper for all utleien innen neste sommer. Da skjønner Avinor at det ikke var noen god ide likevel :)
 
Replying to Topic 'Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge??'

Artikkelen i bladet Flygelederen, som det refereres til, er allerede en del måneder gammel og neppe like aktuell i dag. Det siste jeg hørte var at man måtte binde seg for 5-6 år, og at lønna var lavere enn man får i Norge. For at Avinor da skal holde det de har lovet (minst like bra lønnsbetingelser i Canada) så må vel Avinor spytte inn med egne penger for å komepensere for dette.

Jeg tviler på at det blir noe utlån til Canada.
 
Replying to Topic 'Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge??'

Hvem har sagt at det er mangel på fygeledere her i landet da? Ikke Avinor i hvert fall. Det har vært mangel på aktive flygeledere enkelte dager, av vise grunner. Det er noe annet. Nå skal sentraler slåes sammen osv. Da blir det folk til overs i følge Avinor. Da er det kanskje ikke så dumt å leie ut folk. Alternativet er jo oppsigelser.
Det sies at Canada er et godt land å bo i...

Laurenz
 
Replying to Topic 'Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge??'

det må jo være mangel på flygeldere når sykdom og overtidsmaksing (et nytt ord??) fører til at det nesten hver helg nå er problemer i luftrommet over Sør-Norge.
 
Replying to Topic 'Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge??'

Originally posted by laurenz


Hvem har sagt at det er mangel på fygeledere her i landet da? Ikke Avinor i hvert fall. Det har vært mangel på aktive flygeledere enkelte dager, av vise grunner. Det er noe annet. Nå skal sentraler slåes sammen osv. Da blir det folk til overs i følge Avinor. Da er det kanskje ikke så dumt å leie ut folk. Alternativet er jo oppsigelser.
Det sies at Canada er et godt land å bo i...

Laurenz

Jo, det er dumt å leie ut folk. Det er faktisk helt utrolig fantastisk idiotisk. Oppsigelser? Har du fulgt med i debatten i det hele tatt?

Problemet er at Avinor har stukket hånda i hatten og kommet opp med et overflødighets-tall uten at de har tatt høyde for at mye av det vi flygeledere driver med ikke nødvendigvis er operativt. Diverse prosjekter som må opprettholdes stjeler mye ressurser, og disse prosjektene blir ikke mindre med tanke på at tilsynet ikke har folk til å gjøre en del jobber, slik at vi må gjøre disse sjøl.
Det mest fantastiske i disponeringene til Avinor er vel at de ikke har tatt høyde for hva det krever av ressurser å flytte en hel kontrollsentral. Noen skal jo læres opp i dette her...
Det er forøvrig feil at det er "mangel på flygeledere enkelte dager". Det mangler flygeledere hele tiden, men man nedprioriterer andre viktige arbeidsoppgaver for å få flyene til å gå. Konsekvensen er at opplæring blir forsinket og forringet samt at viktig prosjektarbeid som f.eks utarbeiding av inn- og utflygingsprosedyrer blir enda mer forsinket.
Som tidligere indikert er de fra tilsynet påkrevde videreutdanningspakkene også meget ressurskrevende. Periodisk Faglig Oppdatering og OJT-instruktørkurs krever også mye. Selv på mindre enheter snakker vi om hele årsverk i utenom-operativt arbeid.

På min enhet har vi ventet på utarbeiding av nye kart med nye innflygingsruter siden før jeg begynte der. Det var i 97. Vi har fremdeles ikke STAR-prosedyrer.

Mvh

Kyrre
 
Replying to Topic 'Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge??'

Hvordan skal dette løses... Hvem tar ansvar først?
 
Replying to Topic 'Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge??'

Originally posted by EB
Hvordan skal dette løses... Hvem tar ansvar først?

Dette ligger først og fremst helt på toppen. På et noe klossete vis utfører jo egentlig ledelsen bare det de har blitt pålagt å gjøre. Slik DE ser det er dette den rette veien. Noe samtlige fagansatte i hele Avinor er HELT uenig i...

Styret bør ta tak i dette. De må gjerne kvitte seg med ledelsen i Avinor for min del, men styrets hovedansvar ligger i å påpeke overfor stortinget at innsparingene vi har blitt pålagt å gjøre ikke lar seg gjennomføre uten at det forringer flysikkerheten i det lange løp.
Nå er problemet blant annet at styret har vist seg å ha full tillit til ledelsen... ja da må vi vel bare sitte på gjerdet og vente til Havarikommisjonen har sagt sitt om en 7 måneders tid.
I mellomtiden får vi som yrkesgruppe fortsette å ta på oss det tydeligvis kollektive ansvaret for å være den store stygge ulven og riksklyser nr. 1.
Føles det urettferdig? Ja.
Bryr vi oss? Ja.
Lar vi det gå ut over det operative arbeidet? Nei...

Hilsen Kyrre aka Christer Falk
 
Replying to Topic 'Hadde vi ikke flygeledermangel i Norge??'

Originally posted by laurenz
Nå skal sentraler slåes sammen osv. Da blir det folk til overs i følge Avinor.

Det er feil. Avinor har understreket at ingen av flygelederne på Røyken mister jobben når sentralen flyttes til Sola.

CL
 
Replying to Topic 'H

Stort sett alle ikke operative prosjekter i firma har jo stoppet opp, Bodø kontroll har fått begrenset disp fra noen av overtidsreglene, med en ABSOLUT klausul fra tilsynet om at ingen av overtidstimene går til ikke operativt arbeid.

=> Total havari av NATCON prosjektet i Bodø AOR. :spin:

På Bardufoss får vi ikke sendt staben gjennom lovpålagt Safety Management Kurs, fordi instruktørene jobber på en plass der de ikke kan slippes fra operativt arbeid.

Avinor har glemt at Luftfartstilsynet også satte krav om årlig CRM kursing av alle flygeleder, ooops, det rekker man ikke før nyttår! Krabbe på knærne til tilsynet og be om disp igjen....

Og nevnte jeg at flere flygeleder i landet, mest folk som har "strandet" på ikke atraktive enheter i nord, er i kontakt privat med flere service providers i midtøsten.
Serco er på bittet for å si det slik.

Og det beste til slutt: Det tidligste vi kan få tilført nye mannskaper er årsskiftet 2007/08!!!
Da er det maksimalt 7 stk aspiranter som er ferdige! (Og ja btw, de har glemt å rekrutere til dette kurset som starter Aug 2005, og den organisasjonen som har gjort det før er nedlagt!!!!!)


Ja det er en betydelig overkapasitet av flygeledere i Norge......... :alien:
 
Back
Top