De fleste som har kommentert i denne tråden har drevet med flyhandling i større eller mindre grad, og er nok vel så kyndige om temaet. Jeg fant denne videoen
[youtube]enKPIxlwJSY[/youtube]
som viser en interessant "timelapse" av en Swiss-avgang, som sikkert tar ca 50 min som er vanlig t/a tid for 321. Det er ganske ideelt og luftige, f.eks. på OSL så har du begrensninger på hver side da det er lagt opp til liten plass mellom parkeringene. Her har de bare en loader i bruk, sannsynlig et forhold av god tid og lite personell eller materiell. De bruker også loaderen til å hente ULD-ene, men som f.eks. vi i SGH har en "transporter" som frakter ULD til loader, andre velger å kjøre helt inntil loader, men som kan gjøre det litt for trangt. Jeg skulle ønske man kunne se denne rett ovenfra, for å se reelt hvor mye plass ground equipment opptar. Dine skisser og plansjer viser ikke det overhodet. Jeg legger også ved figurer fra operatører, som viser bedre hva slags rom som finnes rundt flyet (319/320/321).
Jeg vet ikke hvor avhengig du er personlig av at flyselskaper skal velge dine ideer, men jeg synes du bør slutte og angripe/hylle person og heller gå inn for å forklare fortrinnene i prosjektet ditt i forhold til "foreldede" tanker. Det er litt slitsomt å lese slik du ter deg nå, og taler ikke din sak overhodet. Ditt forhold til norsk språk vet jeg ikke, men du benytter vendinger og uttrykk som ikke er vanlige. Ved å skrive litt mer nøkternt og saklig, så kan det være verdt å følge nærmere med. Slik jeg leser dine innlegg så forestiller jeg meg en krysning av Dr. Frankenstein og "The Mad Scientist", og slik fremstår også dine ideer, jeg kan vanskelig se for meg beslutningstagere som skal investere materiell for ganske så mange milliarder euro, tar deg så veldig seriøst. Da hjelper det ikke uansett hvor gode prosjekter du måtte ha.
Når det gjelder hva jeg tror, så ja jeg er enig at to midtganger vil gjøre t/a mye raskere. Men ulempen er tapet av antall seter, og personlig ville jeg heller hatt en 2-1-2 modell. Hvis man ser på f.eks charterselskapene som har lange flytider og stort behov av så mange seter som mulig, så er 3-3 forsatt det beste, siden en kort t/a har mindre å si for flyvninger på rundt 4-6 timer. For Norwegian og andre "LCC" som er avhengig av høye volumer og har flere lengre flyvninger så kan det nok hende at 3-3 er det beste. Jeg tror heller ikke det er et ønske om å ha to ulike konfigurasjoner for kortere "business"/"shuttle"-rettede avganger og en annen for lengre "leisure" avganger.
Det at du skal få folk til å bringe mer bagasje inn i kabinen, stiller jeg meg avventende til - jeg tror fortsatt at passasjerene vil ha vansker med å disponere den type overhead-kabinett som prosjektet ditt forespeiler, større volum hjelper ikke om det ikke kan utnyttes.
Når det gjelder under vingen, så nei jeg tror ikke det er noen gevinst i endring av lukenes plassering eller antall. Det å ha luker på venstre side vil neppe bli utnyttet, den tiden du ville tjent vil forsvinne på tiden det tar å bringe lasten rundt flyet. To ekstra luker på samme side blir veldig trangt, selv om 321 er lang. Hvis vi tar f.eks. Lufthansa så har de et krav om at nødutgangene skal være tilgjengelige mens man har passasjerer ombord under fylling av drivstoff, noe som vil bli et krav for t/a-tider under 25 min.
Jeg kommenterer ikke bestandig her, og det er en feiltolkning å tro at stillhet tilsier samtykke eller resignasjon. Mange her har andre bedrifter utenom forumet, og vil nødig bruke alt for mye verdifull tid på argumenter som normalt man bruker dyre konsulenter for å gå igjennom. Det er også vanskelig å kritisere prosjektet ditt siden du bruker mer tid på personene enn å svare på kritikken.