VindKjersti
Newcomer
Hei!
Jeg har noen spørsmål rundt et grensesnitt jeg har designet for å raskt gi flygeleder en oversikt over vindbildet i approach.
Løsningen min fungerer på følgende måte:
Øverste graf er dagens vindinformasjon samlet på ett sted. Vindinformasjon fra FL240 - FL050 er hentet fr upper wind charts, FL020 fra IGA og Airport er hentet fra METAR. Grafen er i utgangspunktet grå og "anonym" når vindforholdene er relativt rolige. Om vinden øker/minker mer enn 10 kt mellom to lag, kommer en tykk oransje strek mellom lagene for at flygeleder raskt skal merke seg dette. Om vinden dreier mer enn 60 grader mellom to lag, kommer der en stiplet sirkel mellom de to lagene for at flygeleder skal merke seg dette.
Spørsmål: Er 60 grader og 10 knop en grei signifikant endring å bruke? (Har vudert om 30 grader og 10 knop er mer relevante endringer)
Spørsmål: Hva tenker dere om at grafen starter på FL240 og går nedover til airport? Dette er gjort fordi slik jeg forstår det, snakker man mest med fly som skal lande, og det blir derfor naturlig å lese den fra venstre til høyre på denne måten.
Videre ønsker jeg at flygeleder raskt skal kunne digitalt notere vindmeldinger de får fra piloter, og at meldingene fester seg på et eget "vindkart". Den blå sirkelen er en slik melding, som ble meldt kl 14.10. Meldingen er vindskjær i FL010, retning 100, 30 knop. Meningen er at flygeleder taster inn callsignet til flyet, får opp en boks der han kan velge om det er en rapport om vindskjær, sterk vind eller turbulens. Hvor værfenomenet forekommer (høyde og lat/long) er ferdig plottet (data hentet fra flyet man har valgt), flygeleder må så plotte hvilken retning vinden kommer fra og styrke. (i tilfelle turbulens: kun velge mellom moderate and severe) Når han trykker enter/ok, dukker rapporten opp som en blå sirkel på kartet der den ble rapportert. Søppelkassen er ment til å "kaste" en rapport når den ikke er gjeldende lenger.
Spørsmål: Er dette noe flygeleder kommer til å ta seg tid til? Slik jeg ser det, tar det vel like lang tid å plotte det digitalt, som å skrive det ned på en lapp, og tanken er at dette kanskje er mer avlastende enn å "lagre informasjonen i bakhodet"?
Spørsmål: Hvor lenge er det relevant at en slik rapport(blå sirkel) blir værende på kartet?
Øverst til høyre er en stor S. Dette er for at flygeleder lett skal se hvilken værmelding som gjelder. (Som blir opplyst på f.eks ATIS)
Spørsmål: Er dette ønsket? Tenker at om en flygeleder lurer på hvilken værmelding som gjelder, så skal han slippe å spille av ATIS, men kan kikke bort på vindskjermen.
Setter pris på alle tilbakemeldinger!
Tusen takk for all hjelp.
Jeg har noen spørsmål rundt et grensesnitt jeg har designet for å raskt gi flygeleder en oversikt over vindbildet i approach.
Løsningen min fungerer på følgende måte:
Øverste graf er dagens vindinformasjon samlet på ett sted. Vindinformasjon fra FL240 - FL050 er hentet fr upper wind charts, FL020 fra IGA og Airport er hentet fra METAR. Grafen er i utgangspunktet grå og "anonym" når vindforholdene er relativt rolige. Om vinden øker/minker mer enn 10 kt mellom to lag, kommer en tykk oransje strek mellom lagene for at flygeleder raskt skal merke seg dette. Om vinden dreier mer enn 60 grader mellom to lag, kommer der en stiplet sirkel mellom de to lagene for at flygeleder skal merke seg dette.
Spørsmål: Er 60 grader og 10 knop en grei signifikant endring å bruke? (Har vudert om 30 grader og 10 knop er mer relevante endringer)
Spørsmål: Hva tenker dere om at grafen starter på FL240 og går nedover til airport? Dette er gjort fordi slik jeg forstår det, snakker man mest med fly som skal lande, og det blir derfor naturlig å lese den fra venstre til høyre på denne måten.
Videre ønsker jeg at flygeleder raskt skal kunne digitalt notere vindmeldinger de får fra piloter, og at meldingene fester seg på et eget "vindkart". Den blå sirkelen er en slik melding, som ble meldt kl 14.10. Meldingen er vindskjær i FL010, retning 100, 30 knop. Meningen er at flygeleder taster inn callsignet til flyet, får opp en boks der han kan velge om det er en rapport om vindskjær, sterk vind eller turbulens. Hvor værfenomenet forekommer (høyde og lat/long) er ferdig plottet (data hentet fra flyet man har valgt), flygeleder må så plotte hvilken retning vinden kommer fra og styrke. (i tilfelle turbulens: kun velge mellom moderate and severe) Når han trykker enter/ok, dukker rapporten opp som en blå sirkel på kartet der den ble rapportert. Søppelkassen er ment til å "kaste" en rapport når den ikke er gjeldende lenger.
Spørsmål: Er dette noe flygeleder kommer til å ta seg tid til? Slik jeg ser det, tar det vel like lang tid å plotte det digitalt, som å skrive det ned på en lapp, og tanken er at dette kanskje er mer avlastende enn å "lagre informasjonen i bakhodet"?
Spørsmål: Hvor lenge er det relevant at en slik rapport(blå sirkel) blir værende på kartet?
Øverst til høyre er en stor S. Dette er for at flygeleder lett skal se hvilken værmelding som gjelder. (Som blir opplyst på f.eks ATIS)
Spørsmål: Er dette ønsket? Tenker at om en flygeleder lurer på hvilken værmelding som gjelder, så skal han slippe å spille av ATIS, men kan kikke bort på vindskjermen.
Setter pris på alle tilbakemeldinger!
Tusen takk for all hjelp.