... Airbus A32X serien synes jeg er helt topp å handle, og jeg tviler sterkt på at å flytte lukene vil hjelpe på noe nevneverdig i offload/loading prosessen.
Takk, Dreyer ... her er vi flere som prøver å hente frem kyndig kunnskap om A32X Seriens handling-egenskaper, da det ser ut til være mangelvare på disse kanter !
Dreyer er Handler (derfor KYNDIG !) og mener (bl.a.) "A320 er OK å handle". Takk ! På A320 er aft luke plassert foran ULD-2 (av ialt fire ULD-posisjoner). Altså fra aft luke til bunnen innerst i aft hold (dvs wingbox-veggen) er det to ULD-posisjoner til : ULD-3 og ULD-4.
La oss nå gå over til H21QR. Som A321 har denne fem ULD-posisjoner i aft hold. Luken aft rhs står plassert på samme sted vis-à-vis halepartiet som v/A320 (foran ULD-2). Mellom denne luken og bunnen innerst i aft hold på H21QR er det nu TRE (og ikke to) ULD-posisjoner til : ULD-3, ULD-4 og ULD-5. Dvs at i forhold til wing/fairing structures (A320 og A321 har èn og samme wingbox, husk dèt !) er ULD-3 plassert på akkurat samme sted v/H21QR som ULD-2 er plassert v/A320.
Så har jeg sagt : vi åpner en NY luke aft n° 2 lhs foran ULD-3.
Dette forslaget er blitt møtt her på Flyprat med en slags mobbete opptromming med hyl og forskrekkelse pluss tung-kaliber våpenskudd osv. Altså, helt uten kyndig begrunning, kun av tom Maddock-nevrose : Dreyer her (som er kyndig !) konfirmerer at A320 er OK å handle !
Altså blir det like OK å handle H21QR fra aft luke n° 2 lhs foran ULD-3 !
For å vise min godvilje har jeg innlatt meg å "høre" kritikken. Vi "debatterer", ikke sant ? Supert ! Men Frequent Traveller er av den litt stae typen. Jeg skal konsekvent få satt ned CLS handling time. Nemlig blir det vesentlig rappere å "snu" flyet oppe med Twin Aisle ! Derfor er det ikke uvesentlig å sette litt fart i sakene nede ! Så sier jeg : OK, folkens, vi glemmer luke n° 2 aft lhs, men da vil jeg gjerne flytte den luken vi har, fra ULD-2 rhs forover ett hakk, til ULD-3 rhs ... Samme svar : kanonskudd, skjold-løfting, ergrelse ... : dette lar seg ikke gjøre, Frequent Traveller, luken kommer alt for nær wing/fairing structure, "disaster is waiting to happen" (LN-MOW dixit, med andre medsangere i koret ...).
Igjen, gutter : her åpenbares kun ukyndig Maddock-nevrose (m.a.o. "vi vil ha oss frabedt all form for INNOVASJON !") fordi det å si "det er helt OK å handle aft hold på H21QR utifra ULD-3 rhs" er 100 % enstydende med å si "det er helt OK å handle A320", noe som Dreyer her konfirmerer, med kyndig innsikt i saken !
CQFD !
I tillegg har jeg et spørsmål til deg, Dreyer : hvor lang tid tar det (normalt, gjennomsnittlig ...) å snu "under the wing" en A321 "full in/full out" (dvs, man skal snu hele 2 x 10 ULD) ?