Grab your ticket and your suitcase... (The sommerferie pt. 1)

MUC-AMS.gif

21. juni 2013
Munich Franz Josef Strauß Flüghhafen (MUC) – Amsterdam Airport Schiphol (AMS
Lufthansa LH2306 (Operated by Lufthansa Cityline)
Embraer ERJ-195
D-AEBP
Sete 6F
Economy Class

Etter noen timer i loungen, begynte det å bli litt småkjedelig (skulle ha tatt den connectionen på et par timer eller hv det var...), og siden jeg allikevel måtte ti... eh, resirkulere en del cola, reiste jeg meg opp, resirkulerte cola, og stakk ut i terminalen. Da var det vel ca. en time til boarding skulle begynne, og jeg tenkte det var passe tid å rusle rundt og kikke litt. Det ble selvsagt aaaaalt for god tid, og jeg endte med å finne gate G07 og satte meg til med iPhone og ørepropper.

null-19.jpg

null-20.jpg

Jeg kunne evt. lagt meg og sovet litt.

Lufthansa? Gratiis kaffe/sjokolade/te til passasjerene? Ja, dette var i terminalområdet, og ikke i loungen.

La også merke til gateoppleegget. Gate G07 og G08 lå ved samme bro, men selve broa tilhørte H07 i etasjen over (non-Schengen), og G07 og G08 var bare bussgater. Altså skulle vi ikke fly tl Amsterdam i en A346. :(

Vi kom oss i en buss, og fant denne:
null-22.jpg

null-23.jpg

Her skal kofferten min være på veg opp båndet. La merke til at alle med pri-tag ble lastet inn sist. Hvorhvidt pri-tag'en virket er jeg ikke helt sikker på.

Fikk selskap av Mr. N.O. Body, og vi kom oss avgårde littegrannn forsinket.

null-24.jpg

null-25.jpg

null-26.jpg

Måtte jo prøve en.

Ellers skjedde det ikke så veldig mye før vi kom ned gjennom skydekket, og landet i passe windy forhold på... Jepp, Polderbaan :rolleyes:

Etter å ha taxzet gjennom hlve Benelux, fant vi til slutt en gate, og alle kom seg av.

null-27.jpg

Jeg fant logisk nok vegen til bagasjebåndet, og passerte disse på vegen:

null-28.jpg

null-29.jpg

Kofferten min lå fint på båndet da jeg ankom etter et lite toalettbesøk.
Derfra var det gjennom tollen, hvor det faktisk var noen på vakt, og han ene så seg ut meg. Ble vinket til siden, og hasn spiurte "Where did your flight come from today?" og jeg svarte "Munich and Oslo". Han så på meg: "Oslo?". Jeg bekreftet, og da fikk jeg gå videre allikevel :cool:

Vel ute var det å finne seg en togbilett og deretter et tog. Siktet meg inn på 17:43-toget til Leylestad - som forøvrig var enda ti minutter forsinket - som skulle gå via Amsterdam Central. Det skal Nederlenderne ha. Når vi kun har to spor gjennom hovedflyplassen vår (om man ikke teller med flytogene som ender der), og tog i bare to retninger, har Nederlenderne 6 spor, og en drøss med retninger det går tog. En fyr med franks aksent lurte på neste tog til Amsterdam, og jeg forsøkte å forklare at det som skulle gå 17:43 skulle dit. Riktignok kom det ett litt før, som hadde Amsterdam C som endedestinasjon, men det var et Fyra-tog, og de koster mer. Så franskmannen forsvinne ombord i det toget. Han om det.

Leylestad-toget kom, og jeg endte med å bli stående i "gangen" ved døra jeg kom inn. Disse to-etasjerstogene er ikke praktiske å gå gjennom å lete etter plass når en har litt bagasje. Skulle heldigvis ikke langt.

Var kjapt framme i sentrum, og jeg fant DoubleTree

null-30.jpg

Laaaaang kø i resepsjonen (bl.a. hun pene som satt foran meg på flyet :8:). Så mange at den kjente cookien ble delt ut mens folk stod i kø.
Fikk uansett sjekket inn hos en hyggelig kar, som så at jeg hadde bodd der før. Jeg fortsatte litt spøkefult med at "This time I'm even gonna pay.." Siden forrige gang var et awardstay.- "Ah, those are the best. But I see you almost have enough for another stay now". Akkurat. Så han kan se sånt?

Forrige gang var jeg blitt oppgradert til Executive, og den gangen fikk jeg fri minibar, siden de ikke hadde noen Executive Lounge, og da fikk jeg også frokost i restauranten. Denne gangen fkk jeg vite at jeg hadde tilgang til loungen. Altså hadde de fått seg en lounge siden sist.

Som nevnt lenger opp, hadde de endret bookingen fra "Queen Hilton Room" Til "Queen Hilton Executive Room" - men det stoppet ikke der. Fikk et nøkkelkort som passet til denne døra ^_^

null-31.jpg

null-32.jpg

null-33.jpg

null-34.jpg

null-35.jpg

null-36.jpg

Så det var et helt greit hotellrom ;)

Litt middag måtte man også ha. Hadde lurt litt på Hard Rock her i byen, men endte opp med å bestemme meg for å teste City Cafe på hotellet.

null-37.jpg

Laks (Husker dessverre ikke mer detaljer enn det. Smakte godt :))

null-38.jpg

Biff med Foie Gras - etisk riktig sådan, stod det spesifisert i menyen.

null-39.jpg

Mojito-dessert. Litt usikker på hva alt var, men det skulle være en dessertutgave av Mojito - eller noe.

God var det lell ;)

Straks natta før man kommer seg til Nijmegen i morgen.

Litt artig da, at med den tittelen på TR en din, så får du LOHAD allerede som sang nr 2!

Håper du koste deg masse !!

Må ha vært litt av en konsert ! God tur videre :)

The Ghost of Tom Joad (Solo acoustic)
Land of Hope and Dreams
My Love Will Not Let You Down
Sherry Darling (Sign Request)
Growin' Up (Sign Request)
Downbound Train
Wrecking Ball
Death to My Hometown
So Young and in Love (Sign Request)
The River

Darkness on the Edge of Town album
Badlands
Adam Raised a Cain
Something in the Night
Candy's Room
Racing in the Street
The Promised Land
Factory
Streets of Fire
Prove It All Night
Darkness on the Edge of Town

Pay Me My Money Down
Shackled and Drawn
Waitin' on a Sunny Day
Raise Your Hand (Eddie Floyd cover)
Lonesome Day
The Rising
Thunder Road

Encore:
Born in the U.S.A.
Born to Run
Bobby Jean
Dancing in the Dark
Tenth Avenue Freeze-Out
Twist and Shout (The Top Notes cover)
Shout (The Isley Brothers cover)

Morgenen etter var det å stå opp, og finne vegen ned i loungen for litt frokost. Som nevnt var loungen nyåpnet siden jeg var der i september, og et innlegg på Flyertalk datert 13/6 avslørte at den åpnet "last week" - altså uken før 13/6.

Deretter var det å sjekke ut hos en blid frøken, og jeg fant kjapt vegen mot stasjonen. Fikk kjøpt en billett på en automat med VISA-kortet mitt (Hvorfor nevner jeg det? følg med), og fant første direktetog som ikke var kansellert.

Nevnte jeg det "flotte" nederlandske togene? Man går inn og havner da i en gang i enden av vogna. Derfra kan man gå opp en trapp til "upper deck", ned en trapp til "lower deck", evt. over i en annen vogn med tilsvarende arrangement der. Fryktelig lettvint når man reiser med bagasje. Bagasjeoppbevaringsplass? Hattehyller med plass til en.. hatt.

Siden det var lite ledige plasser som jeg kunne se fra der jeg stod, ble jeg stående (og jeg var ikke den eneste). Satt litt i trappa til "upper deck" en periode også. Artig var'e!

null-41.jpg

Stemningsbilde fra nederlandsk jernbanestasjon

Endelig kom vi fram til Nijmegen, og jeg fant på en måte fram til hotellet. Hotel Mercure fant jeg også. Det jeg først booket på feil dato.

Det var altså ned den gata der, over den store rundkjøringa, og ned oranjesingel til Hotel Manna.

Valgt fordi de lå øverst på Tripadvisorlista for byen, og at 222 Euro for en suite ikke virket så halvgærent med Bruce i byen. Til å bare ha 10 rom, syntes jeg faktisk ikke det var så galt, etter at konsertbillettene var lagt ut, og Mercure fullbooket. Klikker man seg inn på nettsiden kan man lese om de forskjellige suitene. Jeg bodde altså i nummer 2. Jeg må dog innrømme at jeg ikke kikket så nøye, men bare booket noe da jeg booket (Jeg tror man kan booke en spesifikk suite på nett)

Fant en inngang, men der så det bare ut til å være rtestaurant og bar, så jeg gikk ut igjen og antok at resepsjonen var neste inngang. Det var den ikke. Det var bare den ene inngang som tilhørte Manna, så jeg prøvde igjen.

En kar fikk øye på meg, lurte på om han kunne hjelpe, og jeg sa jeg ville sjekke inn. Han spurte etter navn, jeg svarte, han kikket på en liste, og fisket fram en nøkkel. Ikke nøkkelkort, men en nøkkel.

null-42.jpg

Han tok så like godt kofferten min og bar den opp, opp en trapp, gjennom en dør, og så var vi i en gang som jeg mener inneholdt to suiter - nummer en og to. Nummerene var ikke markert på annen måte enn et langt teppe på gulvet, men et ett-tall foran den ene, og et to-tall foran den andre.

Han låste meg inn, viste fram suiten, og forklarte at alt var inkludert (Dvs. tre flasker vann, og to små flasker med eple- og appelsinjuice - en av hver, altså). Det samme var frokosten neste morgen.

null-43.jpg

null-44.jpg

null-45.jpg

null-46.jpg

Følte meg litt beglodd i dusjen ^_^

null-47.jpg

null-52.jpg

Slappet av litt, før jeg følte for litt mat. Fant restauranten nede, og til tross for at kommunikasjonen med serveringsdamen foregikk på engelsk, fikk jeg en nederlands meny. Jeg gikk dog ut i fra at burger betød burger, og bestilte burger. Jeg fikk... burger ^_^. Riktignok med et speilegg på, men det gjorde ikke så mye.

Like etterpå var det på tide å gå på konsert. Vurderte fram og tilbake om jeg skulle gå ned (36 minutter iflg. Google Maps) eller sjekke ut det jeg trodde var noen shuttlebusser. Bestemte meg for det siste, og gikk i retning stasjonen igjen. Der stod det noen folk i refleksvester og solgte billetter, så jeg spurte om det var til Springsteen-konserten, og det var det. Byttet så 5 Euro mot en tur/returbillett.

Merket at konserten var større enn noe annet jeg har vært på (Valle Hovin), og jeg endte nesten bakerst.

Først var det The Black Crowes. Helt greit. Deretter Springsteen. Først en akustisk Ghost of Tom Joad, så Land of hope and dreams, så My love will not let you down.. Så begynte han å plukke plakater fra publikum.

Det er en Springsteen-låt som jeg gjerne ville høre live. En låt som en periode var favoritt-Springsteen-låta mi. Med uvissheten om det kom til å bli noen flere turneer med E Street Band. Om dette kanskje var siste gangen jeg så Bruce med E Street Band. Det var altså en låt jeg bare måtte høre live med Bruce og E Street Band om det skulle vise seg å være siste konserten min (Jeg håper jo ikke det, men man vet aldri).

Han kommer opp på scenen med tre plakater, velger den ene, viser den til bandet. Den synes på skjermen... JAAA!!!!!! Sherry Darling!!!!!

Jeg vet ikke hva det er med låta. Jeg bare ville høre den live. Det er hittill enestte fremføring av låta år og 6. gang på Wrecking Ball-turneen. Ikke en han spiller altfor ofte, altså.

Så setlista for meg kan godt oppsummeres med:

1-3: some songs
4: Sherry Darling
5-34: Some songs

:D

http://www.youtube.com/watch?v=Z1AIQ8gv75U

Ellers var det ikke mye dårlig å si om konserten, kanskje bortsett fra at jeg ikke har helt sansen for disse "album-konsertene" hans, der han spiller et helt allbum fra ende til annen. Vi fikk servert Darkness on the edge of town. Det regnet veldig lite, helt til halvveise uti ekstranumrene. Da begynte det ganske kraftig. Nok til at jeg ble veldig våt, og begynte å trekke bakover. Ikke helt ut, for det kunne jeg ikke før Bruce var ferdig, men nære nok til å komme meg kjapt ut til shuttlebussen.

Bruce gav deg etter 3 timer og 20 minutter, og jeeg var kjapt ombord i en buss og nesten like kjaptt tilbake på sentralstasjonen. Så en velkjent bokstav på veg tilbake, så det ble en kjapp pit-stop på McD der en Quarter Pounder og en cola fikk æren av å bli med meg opp på suiten.

Så la jeg meg i ca. verdens beste seng.

Våknet neste morgen, og begav meg ned i restauranten. Sa jeg ville ha frokost, og bekreftet at jeg bodde på hotellet. Ikke vet jeg hva som var galt, men hun som serverte må ha stått opp på feil side av en seng i dag morges. Mest sannsynlig sin egen, helt alene. Ikke sa hun stort, og jeg følte meg nesten litt til bry. Rake motsetningen til de jeg inntill da hadde vært i kontakt med av betjeningen.

Fikk nå uanset et glass appelsinjuice, og etterhvert dukket det opp et glass med noe yoghurtgreier i, et fat med div pålegg på, et kokt egg, et par skiver toast og en pannekake og en annen søt liten ting.

Ble mett, og skygget banen, fikk pakket og kommet meg ned igjen for utsjekk. Da var det en litt hyggeligere dame som var på plass, og hun lurte på om jeg hadde reist helt dit for å se Bruce. Jeg kom på etterpå at jeg ikke skjønte helt hvordan hu visste det, men. Litt smaltalk om Bruce før jeg fikk betale (med et internasjonalt kredittkort av typen Mastercard. Hvorfor nevner jeg det?)

Fant vegen til stasjonen, og skulle kjøpe meg billett til Schiphol. I utganspunktet hadde ns.nl kun foreslått tog med bytte i Utrecht selv om jeg visste at det egentlig gikk direktetog. På skjermene på stasjonen stod det allikevel oppført et direktetog, så da kunne jeg jo ta det. Fant en automat, taset i veg det som skulle tastes, og så kom betalingen.... Kun cash, eller et korrt i en nederlandsk bank :rolleyes:. La da merke til at VISA og MC-logoene på automaen hadde et lite kryss over seg. Det gjaldt de fleste automatene.

Da fikk vi prøve gamlemetoden: Billetttluka. Fortalte frøkna at jeg ville til Schiphol, og det ble 18,80. Tok fram VISA-kortet, og... "Is that a credit card?" "Ehm, yes.." "Only cash or debit card, please". Akkurat. Da ble det å finne en minibank før jeg kunne få billetten.

Uansett. Direktetoget var nå kansellert, så jeg satte meg allikevel på toget til Den Helder som skulle gå innom Utrecht. Fant meg tom. en sitteplass, helt i enden på lower deck, der det var et enslig sete, og plass nok til å sette kofferten ved siden av.

Bytte i Utrecht ikke helt uten dramatikk. Toget stoppet jo i helt andre enden av perrongen, og ca. 200 mennesker ville være med (sikkert ikke så mange, men det så sånn ut). Jeg kom meg nå inn en dør, og nå var jeg likesågodt "fanget" midt i mellom et par førsteklassekupeer. Ble stående i gangen, siden det ikke var langt til Schiphol, og vi ankom flyplassen på rute.

"Is that a credit card?" "Ehm, yes.." "Only cash or debit card, please". Akkurat. Da ble det å finne en minibank før jeg kunne få billetten.

Nederlendere er veldig langt fremme når det gjelder teknologi, men de har også avesjoner mot kredittkort. Du kan rett og slett glemme å kjøpe dagligvarer og togbilletter med kredittkort i Nederland. Dette er fordi Nederland er et svært prissensitivt land, hvor hver eneste cent teller. Kredittkortselskapene krever en viss prosentandel av hver transaksjon, som gjør dagligvarer/togbilletter dyrere - noe nederlendere absolutt ikke vil ha noe av. Neste gang du er i Nederland, kjøp et OV-Chipkaart (litt som Ruterkort) på Schiphol, og fyll det med så mye penger som du trenger i løpet av turen din - så trenger du aldri mer å tenke på å kjøpe billetter til offentlig kommunikasjon i Nederland.

Fyra mellom Amsterdam Centraal og Schiphol koster ikke lenger mer enn de vanlige NS-togene.

Det var jeg ikke klar over. Da var det altså jeg som dreit meg ut, som stod og tenkte "teite franskmann" og ventet på det neste toget ^_^

Nederlendere er veldig langt fremme når det gjelder teknologi, men de har også avesjoner mot kredittkort. Du kan rett og slett glemme å kjøpe dagligvarer og togbilletter med kredittkort i Nederland. Dette er fordi Nederland er et svært prissensitivt land, hvor hver eneste cent teller. Kredittkortselskapene krever en viss prosentandel av hver transaksjon, som gjør dagligvarer/togbilletter dyrere - noe nederlendere absolutt ikke vil ha noe av. Neste gang du er i Nederland, kjøp et OV-Chipkaart (litt som Ruterkort) på Schiphol, og fyll det med så mye penger som du trenger i løpet av turen din - så trenger du aldri mer å tenke på å kjøpe billetter til offentlig kommunikasjon i Nederland.

Det er forsåvidt greit nok, men hvorfor tok det de da både på Schihol og Amsterdam Centraal? (Ja, jeg vet. Flere utlendinger der, men allikevel). Billettene jeg kjøpte der kostet vel også en halv Euro extra når man betale med slike kort. Kunne de ikke bare gjort det samme over hele landet?

Vel på plass i gamlelandet forresten, men ikke hjemme. Stay tuned.

AMS-LHR.gif

23. Juni 2013
Amsterdam Airport Schiphol (AMS) – London Heathrow (LHR
British Airways BA435
Airbus A320
G-EUUG
Sete 6A
Euro Traveller/Economy Class

Fikk sjekket inn bagasjen hos ei hyggelig frøken, som også fikk sjekket kofferten hele vegen til Oslo, til tross separate bookinger.

null-51.jpg

Fant deretter loungen, og slo i hjel et par timer med litt sandwiches og litt cola, og det ble etterhvert tid for boarding av G-... Eh, ja. Flinke meg skrev ikke ned reg fordi jeg skulle sjekke FR24 etterpå. Burde luktet lunta da jeg heller ikke fant inbound-flighten, fordi den het noe annet enn BA434. Enten bruker de noen andre callsign, eller så vat det tastefeil av kapteinen.

Fant vegen fra loungen til ytterst i D-piren, og relativt kjapt gjennom security. Boarding begynte etterhvert for Club, Silver og Gold. De var det nok en del av, men jeg kom meg etter, og fant sete 6A, første rad i Euro Traveller, den som er konfigurert som Club Europe med smalt midtsete ;).

Noen hadde nok uansett surra med konverteringen av sete, for hun som hadde midsete på raden bak, klagde på at det var for smalt. CSD forsvannt og skulle ordne, kom tilbake, og plasserte damen på 1D. I Club altså. Eller "First Class" som hun og reisefølget hennes kalte det. De hørtes amerikanske ut.

Kapteinen var ellers en morroklump. "Hello ladies and gentlemen, we are tha magnificent British Airways!!" lød det fra PA: Videre kom det også en "That also includes you young folks, fiddlin' with you iPhones" da han ba folk følge med på sikkerhetsdemoen ^_^.

Vi duret så avgårde, og serveringen kom kjempekjapt i gang. De var forresten ikke mindre enn 6 personer på jobb i kabinen - to foran og fire bak.

null-50.jpg

GT og potetgull.

Til tross forsinkelsen ble vi ikke like forsinket inn. Parkerte på T5A, og jeg var overraskende kjapt gjennom Security. Fant lounge, og hadde lyst på litt mat... Sandwicher.. Ikke noe varm mat?? Det har det vært før?

Det er vel ikke så lenge siden de annonserte at "Nå introduserer vi en varm buffet fra 12-15 og 18-stengetid" så det hørtes veldig fint ut. Det de glemte å nevne, var at de i praksis fjernet den varme buffeten mellom 15 og 18...

Uansett, slo i hjel noen timer, før det etterhvert ble tid for å boarde neste flight.

Last edited:
LHR-OSL.gif

23. Juni 2013
London Heathrow (LHR) – Oslo Lufthavn Gardermoen
British Airways BA770
Airbus A319
G-EUOD
Sete 3A
Club Europe/Business Class

null-48.jpg

Tuslet ned mot gaten i god tid, og boarding begynte etterhvert. Fyre foran meg hadde forresten boardingkort på BA-appen -på iPad :8:.

Jeg kom meg allikevel ombord, og fant 3A. Tre på jobb i kabinen, derav en mannlig purser foran og en av hver bak.

Vi pushet omtrent når vi skulle, og dro avgårde. Purseren må jeg si gjorde en god jobb, og tok tom. et par uventede utfordringer på strak arm ^_^

En liten barrunde først:

null-53.jpg

Deretter var det tid for mat. Valgene var enten en Cæsar-salat med varm kylling, eller en Prawn Curry. Herren i 2D (som var han som ble servert før meg) ba om rekene. Purseren tar da opp den lille boksen som maten ligger i, åpner og "vipper" maten på tallerkenen, sånn som de pleier, og der.. lå det en biff :colgate:

Det var visst absolutt ikke meningen, men herren i 2D tok gjerne en biff han.

Det ble så min tur, og jeg fikk velge mellom alle tre, og jeg gikk også for biffen, og fikk den siste. Flere lenger bak ville visst også ha biff, men det var altså ikke mer igjen. Det var nok en mis-steak fra cateringen :colgate: (Nevnte jeg at det står DHL på de bilene som kjører maten til flyene?)

null-54.jpg

Overraskende god til å være på fly.

Ellers var det en bra flight videre, og purseren duret fam og tilbake med drikke og påfyll og det ene og det andre, og så også ut som han likte jobben sin. Skikkelig bra flight :) Jeg klarte å true ned et par champiser i tillegg til et par glass vann og en kopp te, og fikk sågar tilbud om cognac da han egentlig skulle rydde bort ved "10 minutes to landing"-signalet. Takket nei til det.

Landing foregikk på 19L, og da var vege kort bort til non-Schengen. Passkontrollen gikk også kjapt. Det kan være verdt å kikke etter en EU/EØS-skranke helt til høyre. Den er veldig vrien å få øye på. Sist gang gjorde jeg det ikke før etter at jeg hadde stilt meg i "All Passports"-køen, men denne gangen husket jeg den, og var førstemann i den skranken.

Det ble en pitstop i tax-free, og ikke lenge etterpå kom bagasjen, derav kofferten min nesten med en gang. Derifra var det å komme seg gjennom den utbygde tollen (der var det forresten noen på jobb i dag), og deretter bort til toget. Fikk kjøpt bilett på app, og kom meg med 22:43-toget til Kongsberg. Jeg gikk riktignok av på Oslo S ^_^

Fant deretter vegen bort til et høyt glasstårn med Radissonn Blu-logo på, og der møtte jeg jaggu meg på crewet fra flighten som stod og sjekket inn.

Jeg fikk også sjekket inn, og var blitt oppgradert til Business Class-rom med en liten hilsen

null-55.jpg

Endte også opp i samme heis som tre av crewet (De to andre fra kabinen pluss en pilot. Tror det var kapteinen). Benyttet anledningen til å takke for en bra flight. Piloten svarte litt halvtørt: "I've had some practice", mens den mannlige FA'en svarte: "That's not what you said earlier. You said it was crap!!" :colgate:

Får bare håpe ikke de tror jeg stalker de eller noe. Vi havnet i samme etasje, og han ene bor to rom bortenfor meg.^_^

null-56.jpg

null-57.jpg

null-58.jpg

Ikke verdens største rom, men det duger. Utsikt mot Oslo Spektrum.

Denne rapporten avsluttes her. The Sommerferie pt. 2 dukker plutselig opp ;)

(Dere kan jo gjerne gjette litt i denne tråden så lenge..)

Topp rapport som alltid. Nå gleder jeg meg til del 2!

Siden du planlegger USA-tur senere i år så aner det meg at du ikke skal dit nå. Tipper du skal en tur med Kiel-ferga....

Topp rapport som alltid. Nå gleder jeg meg til del 2!

Siden du planlegger USA-tur senere i år så aner det meg at du ikke skal dit nå. Tipper du skal en tur med Kiel-ferga....

Det går jo an å reise dit flere ganger? ;)

G-EUUG.... :)

Selvsagt. Nå husker jeg det. Av en eller annen grunnn fikk den meg til å tenke på spanskeflyene til SAS, sikkert fordi både EUUG og RRG slutter på G ^_^

Back