Grab your ticket and your suitcase... (The sommerferie pt. 1)

Martin

Moderator
Medlem
...thunder's rolling down this track
Well you don't know where you're going now, but you know you won't be back..

Klar for ny tur. Avreise litt etterhvert.

null-1.jpg

Ticket: Checked. Suitcase (Brand new med fire hjul og integrert adresselapp): checked.

null.jpg

Lillebjørn er klar med reiseforsikringskort. Han leste nemlig på bloggen til Fnate at "Alle fyrer har rett til egen reiseforsikring", så da måtte han jo ha det.

Bakgrunnen for turen er altså at Springsteen lanserte turnedatoer for 2013 en gang i vinter, og da Oslo ikke var blandt de første datoene som ble sluppet, bestemte jeg meg for at jeg ville ta en tur untenlands for å se han. Selvsagt visste jeg at han ville komme til Oslo, men jeg visste jo fortsatt ikke om det ble en dag jeg kunne, om jeg fikk tak i billett, etc. etc. Og siden fyren ikke blir yngre, og et par bandmedlemmer har falt fra allerede, så måtte jeg jo se han i 2013. Det går sterke rykter om at det kanskje er det siste man ser fra Bruce med E Street Band (men det har det vel gjort de tre-fire siste turneene ^_^), så jo, jeg måtte se han. Men så vil han visstnok gjøre et Seeger Sessions-prosjekt igjen etter denne turneen, og da er det fort 2015 før det er ferdig "turnert", så hvem vet.

Plukket meg ut alle lørdagskonsertene siden jeg da ikke var avhengig av og få fri fra jobb, og vurderte fram og tilbake på London, Belfast... Nijmegen? London drar jeg jo til rett som det er, Belfast kan det tenkes jeg drar til en gang. Nijmegen kommer jeg antagelgivis aldri til å ha en grunn til å dra til, så da ble det Nijmegen ^_^.

Fikk tak i konsertbillett etter å ha stått opp kjempetidlig (les: før 9) på billettslippdagen, bare for å lese på et Springsteen-forum etterpå at den konserten nok ikke kom til å bli utsolgt i det hele tatt :headbang (Leste uansett her om dagen at de venter 60.000 så det blir nesten 3 x Telenor Arena uansett ^_^)

Flybilletter ble også booket. BA hjem. Vurderte lenge også å fly fra Rotterdam, bare for å ha vært der, men Schiphol virket hakket enklere å komme seg til, så det ble booket AMS-LHR-OSL i to separate bookinger siden BA visstnok ikke er glad i å prise sånne billetter fornuftig.

Nedturen ble hakket værre. Tenkte å prøve KLM men de er heller ikke fornuftige på enveispriser så jeg endte med å svi av UA-kontoen (Har igjen 75 poeng) på en Lufthansa-billett. Først via FRA på selve konsertdagen, selv om det betød 06:30-avgangen. Heldigvis fikk jeg søkt om og godkjent litt ferie, så den ble kjapt booket om via MUC, og til dagen før (kjekt med fleksible billetter av og til). Avreise 06:30 på en dag som avsluttes med konsert som neppe er ferdig før 22.30 gjør man bare ikke.

I tillegg hadde jeg booket Mercure i Nijmeegen (eneste "ordentlige" kjedehotell i byen), og ble overrasket over den lave prisen jeg fikk, men sa meg fornøyd med det. La tom. på litt ekstra for litt finere rom og frokost om jeg ikke husker feil. Dette ble booket som en fleksibel booking mens hele turen fortsatt var på vurderingsstadiet. Men så var det med å sitte og booke hoteller da, når en har minst fire mulige lørdagsdatoer surrende oppe i hodet :headbang

Bookingen ble kansellert, og jeg forsøkte på nytt (nå var det etter at konsertbillettene var lagt ut). Fullt! :headbang

Heldigvis fant man Tripadvisor, og fant et hotell som så greit ut og fortsatt hadde ledige rom. Tror de mangler heis, men det overlever man. Litt dyrere, men fortsatt ikke så halvgærent til drøye 200 EUR.

Som vanlig er det en sangtittel i tittelen : Land of Hope and Dreams av Bruce Springsteen. Åpningslinja passet bra, syntes jeg ^_^.

Skulle det også dukke opp noe tekst i kursiv underveis i TR'en, er det garantert en Springsteen-tekst jeg siterer.

Dessverre ingen gjettelek, men jeg lover å komme sterkere tilbake med "The sommerferie pt. 2" som begynner omtrent der pt. 1 slutter. ;)

Well, Big Wheels roll through the fields where sunlight streams
Meet me in a land of hope and dreams

God tur! Godt og se at Lillebjørn har fått reiseforsikring. Men Fnate sier at han må signere den. Nytter ikke å være skada uten signatur.

Så, skal vi se.

Sånn litt etterhvert følte jeg for å dra. Oppvasken var borte, alt ute på balkongen var tatt inn, og diverse strømkontakter dratt ut, så var det å komme seg ut døra. Egentlig var det litt ålreit å starte ferien på den måten - å bare kunne dra når jeg ville, og ikke stresse noe ^_^

Siden jeg altså skulle fly tildlig, valgte jeg å bo på hotell ved flyplassen, og endte opp med Park Inn, siden de var hakket billigere enn Radisson.

Fikk med meg pikkpakket, og tuslet ned i garasjen og lempet kofferten baki bilen. Ja, det ble bilen denne gangen. Jeg har buss til OSL et par hundre meter nedi vegen, men siden jeg skal ankomme igjen litt sent, samt at bussene som går der er litt "teitere" (ikke spør ^_^) enn de i Maura, valgte jeg bilen. En uke hos Europark er sikkert uansett litt billigere enn taxi begge veger også.

Fant altså vegen til OSL, og hadde sett meg ut P1, som er så nære terminalen at bussen egentlig ikke stopper der. Og i forholdt til Park Inn var jo plasseringen genial. Den var selvsagt stengt, og det nærmeste terminalen jeg kom meg, var P4. Ble dirigert inn til en plass, og fikk med meg bagasjen og gikk og ventet på bussen:

null-2.jpg

Vel ombord. Han her var jo klin gæren!!
null-3.jpg

Vel av, var det bare å følge skiltingen:
null-4.jpg

null-5.jpg

Inne i resepsjonen var de to på jobb, og holdt på med å sjekke inn det som så ut som passasjerlasten fra en Air China-flight som plutselig hadde diverted.
(Ok, jeg skal ikke si det heltsikkert, men la oss si de var kinesere.)

Noen ble sjekket inn, mens andre stod og hørte på en reiseleder som pratet i veg på det lokale språket, og resten vimset rundt i resepsjonen. Jeg tenkte at jeg hadde det ikke travelt, så jeg stilte meg litt unna og ventet. Observerte så en DY-vertinne som faktisk fikk hjelp inni kaoset, så jeg stilte meg litt bak henne, og ble så kjapt sjekket inn av en ellers så hyggelig og blid frøken, og det hele var over ganske så kjapt.

Fant vegen hit:

null-6.jpg

null-7.jpg

null-8.jpg

null-9.jpg

Helt greit rom. Ingen hinting til gullstatus eller gaver eller noen ting.

Tenkte at jeg måtte ha mat, så jeg fant vegen ned i restauranen.

null-10.jpg

En kurv med brød

Napoliskinke
null-11.jpg

null-12.jpg

Biff

Det å spise på norsk hotellrestaurant var forøvrig veldig deprimerende. Mest fordi jeg kjente valutaen og så hvor dyrt det egentlig var. Men godt var det ;)

Sånn forøvrig skjedde det noe artig. Kelneren var en mannlig asiater. Han kom i prat med nabobordet (som jeg tror nesten tilbød han en jobb i et eller annet), og de var nysjerrige på historien hans, og jeg kunne ikke unngå å få med meg at han var fillipinsk, bodde i Nannestad, flyttet hit fra FBU med foreldrene da flyplassen åpnet. Da jeg etterpå så navneskiltet hans kom jeg på at vi hadde gått i samme klasse siste året på ungdomsskolen ^_^

Det var som sagt bare siste året, og jeg hadde minimalt kontakt med han den gangen så jeg fikk regningen, skrev opp romnummer og signerte og takket for meg uten å nevne det noe mer.

Det ble en tur i terminalen for litt is, sjokkis og brus, og deretter fant jeg rommet. Nå tror jeg det snart blir kvelden, for LH til München går tidlig

Snakkes plötslich ;)

Last edited:
Flott start, gleder meg til fortsettelsen. Blir ingen konsert på meg i år. Når jeg flytter til USA skal han selvfølgelig spille i Europa hele sommeren. Kan vel dukke opp noe til høsten, men tviler...

Litt observasjoner av setekart avslører at LH har ett sete til salgs på OSL-MUC i morgen tidlig, og at Expertflyer viser setene som enten blokkert eller valgt (mens sas.no lar meg velge blandt alle de som EF viser som blokkert).

MUC-AMS har 9 eller flere til salgs bak gardina, en drøss som vises som ledige i EF, og kun 6 blokkerte seter i hele Y-kabinen (fire av den er hele den bakerste raden) - ett av de er nabosetet mitt, Så det ser ut til at tyrkergullet virker :)

Flott start, gleder meg til fortsettelsen. Blir ingen konsert på meg i år. Når jeg flytter til USA skal han selvfølgelig spille i Europa hele sommeren. Kan vel dukke opp noe til høsten, men tviler...

Ja, han pleier jo å spille der borte etter å ha gjort unna Europa om sommeren, men det burde strengt tatt vært annonsert nå.

Litt observasjoner av setekart avslører at LH har ett sete til salgs på OSL-MUC i morgen tidlig, og at Expertflyer viser setene som enten blokkert eller valgt (mens sas.no lar meg velge blandt alle de som EF viser som blokkert).

Stemmer med ett sete igjen, men så nære avgang har ikke LH.com lenger tilgang til seteplanen og dermed heller ikke Expertflyer. LH sjekker inn hos SAS, så du kan se aktuell status hos dem.

God tur !!

God tur. Håper du får en flott konsert Martin! Gleder meg til fortsettelsen!

Akkurat fulgt med på Setlistvision for Coventry (Jepp, det finnes folk som poster setlistene til Bruce mer live enn TR'ene mine. Var vel passe medskyldig selv på begge kveldene i Telenor Arena :cool:) og det ser bra ut om dagen ;)

For en kondis. Ser lovende ut...

01 The Ghost of Tom Joad (solo acoustic)
02 Long Walk Home
03 My Love Will Not Let You Down
04 Two Hearts
05 Seeds (request)
06 Trapped (request)
07 LONG TIME COMIN' (E Street Band premiere)
08 Wrecking Ball
09 Death to my Hometown
10. Hungry Heart
11. The River
---Born To Run album---
12. Thunder Road
13. Tenth Avenue Freeze-Out
14. Night
15. Backstreets
16. Born To Run
17. She's The One
18. Meeting Across the River
19. Jungleland
------------------------------
20. Pay Me My Money Down
21. Shackled and Drawn
22. Waitin' On A Sunny Day
23. Lonesome Day
24. Badlands
Encore:
25. We Are Alive
26. Born in the USA
27. Bobby Jean
28. Dancing in the Dark
29. Raise Your Hand
30. American Land

Nijmegen er en grei liten by, jeg har syklet dit flere ganger. :)

Håper Bruce er i like bra form om han var i Oslo, det var to kanon konserter.

-A

Last edited:
Du får krysse fingrene for LOHAD du da ;-) Digger folk som legger inn Brucequotes i det de skriver, har en liten uvane med det selv ;-)

Skal forresten innom Freehold og Asbury Park(Stone Pony) igjen i slutten av Juli, får sende noen Greetings from Asbury Park til deg da ;-)

Akkurat fulgt med på Setlistvision for Coventry (Jepp, det finnes folk som poster setlistene til Bruce mer live enn TR'ene mine. Var vel passe medskyldig selv på begge kveldene i Telenor Arena :cool:) og det ser bra ut om dagen ;)

Overrasket meg at han endret så mye fra gang til gang. Det er jo totalomvending. På Wembley avsluttet han med solo Thunder Road, så intet øye var tørt.

Hold deg unna discobowlingen i Nijmegen, for da kommer du til å forsove deg.

Nijmegen er en grei liten by, jeg har syklet dit flere ganger. :)

Håper Bruce er i like bra form om han var i Oslo, det var to kanon konserter.

-A

Men fra hvor? ^_^
Han er som regel det. Er jo bare 63 år gammel ^_^

Nja. Liker å følge med "live" på Setlistvisiontrådene på Greasylake. Da får man ofte reaksjonene til alle som skulle ønske de var der, samt lynsjestemningen som oppstår når en kommer og sier "jeg liker ikke den, jeg" når Bruce spiller en eller annen låt han ikke har spilt siden 1979 ^_^

Du får krysse fingrene for LOHAD du da ;-) Digger folk som legger inn Brucequotes i det de skriver, har en liten uvane med det selv ;-)

Skal forresten innom Freehold og Asbury Park(Stone Pony) igjen i slutten av Juli, får sende noen Greetings from Asbury Park til deg da ;-)

Hørte jeg en tripreport fra Asbury Park? :)

Overrasket meg at han endret så mye fra gang til gang. Det er jo totalomvending. På Wembley avsluttet han med solo Thunder Road, så intet øye var tørt.

Hold deg unna discobowlingen i Nijmegen, for da kommer du til å forsove deg.

Hallo!!?? Følger du med? Det er jo det som er så kult med Bruce. De to konsertene i Oslo var vidt forskjellige, og sånn fortsetter han, og det tar seg gjerne opp underveis i en turne. Og se alt han gjør av requests (noe jeg ikke tror han gjorde så mye av i Oslo, mener jeg). Du husker selv da han dro opp en plakat i Oslo i fjor, og de måtte forsøke en tre fire ganger før de fikk det til? Da spilte han og E Street Band den låta for tredje gang noensinne (de to forrige var en DVD-innspilling som de gjorde to opptak til) Her har du en liten påminnelse:

http://www.youtube.com/watch?v=UwAGBfRxkM0

Sånn forøvrig, fant jeg ut at Nils Lofgren har bursdag i dag. Hurra for han! :drink

Well today is your birthday
We've traveled so far we two
So let's blow out the candles on your cake
And we'll raise a glass or two

OSL-MUC.gif

21. juni 2013
Oslo Gardermoen (OSL) – Munich Franz Josef Strauß Flüghhafen (MUC)
Lufthansa LH2457
Airbus 320
D-AIZL
Sete 5F
Economy Class

Etter å ha tatt kvelden og satt vekkerklokka på 5... ble det en laaaaang natt.
En døgnrytme som er vant med å være våken til 3-4 lar seg vanskelig kombinere, og når de samtidig drev og asfalterte vegen utenfor. Sov kanskje en halvtime helt på slutten.

Kom meg uansett opp ca. 05:15, og fikk i meg litt frokost, før jeg fikk hentet bagasjen, sjekket ut, og kommet meg opp til terminalen.

Alt av køer var veldig lange. Hadde vurdert å ta ut BP på en automat, men droppet det glatt også. Fant heller skrankene for EBG/*G/First Class og la pass og Tyrkerkort på skranken. En ganske hyggelig frøken fikk tag'et kofferten og skrevet ut et boardingkort for begge flightene

4f76056e-594f-4da0-88ce-d6bc7fe12b71.jpg

Ble også opplyst om at jeg kunne bruke fasttrack :)

Den hadde jeg altså hørt mye om, men mente å ha hørt at LH-billett med *G skulle ha tilgang, så jeg forsøkte meg altså. Først måtte jeg bare forsere køen til den vanlige sikkerhetskontrollen som gikk forbi fasttracken og videre bortover "så langt jeg kunne se". Det ble også ropt på en slags PA at forventet ventetid var 22 minutter. Flott.

Prøvde meg som sagt på fastttrack, og mannen i skranken der scannet boardingkortet, og ba om å få se gullkort. Ehm.. Ok.. Med laptop og iPad i en hånd fikk jeg fisket den andre ned i ene lomma på pc-veska og skulle til å få tak i lommeboka... "Nei forresten, det er i orden...". :rolleyes:

Var så kjapt gjennom, og det peip ikke et pip.

Fant gullstua, og slapp inn der også (eller: Jeg slapp inn i selve loungen. Ingen sa noe om at jeg kunne gå videre inn i den innerste), og det ble en sånn en

null-14.jpg

Det var visst en dispenser som var i ustand, så da hadde de fylt opp med halvlitersflasker.

null-16.jpg

Tuslet etterhvert mot gate 40 der D-AIZL hadde overnattet. Hun var drøye året gammel, og hadde slanke fine NEK-seter.

Boarding var en saga i seg selv. Først var det visst for mange som ville til Munchen, og det ble spurt etter frivillige. Jeg mener de etterlyste spesielt folk som skulle bare til Munchen, og jeg hadde uansett innsjekket bagasje, så jeg stresset ikke med det.

Et par navn ble også ropt opp, og det virket mest som to ufrivillige, som ikke fikk bli med. I mellomtiden begynte damen bak gaten å boarde på ene siden, mens mannen styret med alt mulig annet, og jeg stod ca. på hjørneet av gate-skranken og vurderte om jeg skulle gå dit eller dit. Til slutt begynte også han med boarding på sin side, og jeg var kjapt ombord i 5F. Siden flyet i utgangspunktet var overbooket, var det ingen overraskelse at jeg fikk selskap. En dame, type mye tynnere enn meg, dumpet ned i midtsetet, mens resten av familien hennes okkuperte treeren bak oss.

Vi pushet, taxet og tok av nordover på 01R.

Vel oppe, var det servering:

null-18.jpg

null-17.jpg

En slags baguette-sak med ost og skinke. Varm var den også :)
Valgte eplejuice til, delvis til min egen overraskelse.

Ellers skjedde det ikke mye. Lå i halsvime mot vinduskarmen og hørte på musikk. Landingen husker jeg om at jeg var våken da vi var like over bakken, og i det neste øyeblikket bråvåkner jeg av at vi treffer bakken, og jeg ikke skjønner hva som skjer ^_^

Vi taxet, og fant en bussgate

Hey bus driver, keep the change, osv osv ^_^

Den stoppet ikke på 82nd Street, men et sted ved terminal 2 på MUC, og jeg fant vegen opp en rulletrapp, litt bort og til venstre der jeg fikk slippe inn i SEN-loungen. Veldig liten og full da jeg kom. Like stor, men litt mindre folk her nå.

Ellers ser jeg Hilton-hotellet som skal bebos i natt har rotet med bookingen igjen, og lagt til sånn "Executive" i bestillingen min. Lillebjørn vet at på det hotellet betyr det fri minibar, og han gruer seg allerede når han mimrer fjorårets besøk.

4E14D890-1F56-4742-BABB-5556A4E5C922-1568-000000E82CA3D5E4.jpg

Snakkes etterhvert ;)

Back