Go2Sky for Norwegian med hendelse 04NOV16

Status
Not open for further replies.
Re: Go2Sky for Norwegian med hendelse 4NOV16

Nå er saken i alle aviser, senest i Dagbladet.

Sandaker Nilsen bagatelliserer etter min mening hendelsen og sier at "Interne tiltak vil bli iverksatt"

Hallo - dette skjedde 4. November og ikke 4. desember!

Jeg hadde forventet at Sandaker Nilsen (som i følge en avis ikke kjenner nasjonaliteten på de to pilotene !?!) hadde sagt følgende:

"- Hendelsen som omtales her har blitt undersøkt, og det har blitt konkludert med at sikkerheten til våre passasjerer og kolleger var ivaretatt. "

Synes dette var sprekt.... Hvordan kan sikkerhetene til passasjerene vært ivaretatt?

Re: Go2sky for Norwegian

Ja, pilotene var Go2Sky sine. Men flyet er vel fortsatt Norwegian sitt, norskregistrert. Og kabinpersonellet er Norwegian sitt. Hendelsen skjedde på en norsk innenriksflygning. Luftfartstilsynet har ansvaret med å etterforske.

Det jeg synes er underlig i denne saken er Luftfartstilsynet. Dette er myndigheten som det norske folk har tiltro til å holde norsk luftfart trygt. Jeg snakker om den følelsen når du skal gå ombord i et fly og kommer til flydøren og det står "operated by flySuperDuperBestAirlineEver.com" og ikke skjønner noen ting av engelsken til crewet. Da kommer kanskje følelsen: "Er dette trygt? Jo, det er det fordi myndighetene har godkjent dette. De vet vel best."

Vel. Luftfartstilsynet vet ingenting om denne DY-hendelsen etter 3 uker. En måned etter, kan de ikke uttale seg fordi alle er på juleseminar. Luftfartstilsynet fikk kritikk både nasjonalt og internasjonalt etter Widerøe-hendelsen i Svolvær. De har nå fått kraftig kritikk internasjonalt etter at de utsteder ID-kort til 3. lands crew uten å gjøre bakgrunnsjekk, noe som er lovpålagt. Å tro at Luftfartstilsynet ikke er veldig hardt presset av lobbyvirksomhet fra flyselskaper og politikere er naivt. Det er kanskje vondt for noen å høre, men i denne bransjen kommer sikkerheten først, inntil de økonomiske konsekvensene blir enda viktigere. Da kommer sikkerheten på en fin plass nr 2.

Jeg har sett nok av disse myndighetene både i Norge og Irland at når jeg kommer til flydøren og ser "operated by flySuperDuperBestAirlineEver.com", da tenker jeg at dette kan utgjøre en større risiko. Kanskje jeg ikke vil fly som passasjer med dem.

Synes det er skremmende at noen/flere piloter har grunnleggende mistillit til luftfartstilsynet og til Norwegians kvalitetssikring.

Norwegian er vel smertelig klar over at får de en ulykke med skyld, og tap av menneskeliv vil merkevaren lide store tap, og for noen selskaper er det slutten. At da DY gambler med sikkerheten for å spare "småpenger" finner jeg svært underlig. De må da gjennomføre testflygninger/simulator med innleide piloter?!

Hvis luftfartstilsynet ikke gjør jobben som tilsyn, må må fakta fremlegges for direktoratet/departementet.

Last edited:

Litt spennende at de rullet 230 meter, og så tok av senere uten å bruke hele banen.

Jeg synes det er påfallende presist anslått. Er det noen i tårnet som har målt dette, er det basert på hva kabinen oppfattet eller er det en annen kilde?

Eller sagt på en annen måte: Hvorfor kan vi være så sikre på at dette stemmer, og at opplysningene fra Norwegian er feil?

Synes det er skremmende at noen/flere piloter har grunnleggende mistillit til luftfartstilsynet og til Norwegians kvalitetssikring.

Skremmende fordi du ikke tror på oss?
Uttrykket "sikkert nok" er noe som har dukket opp etter at blårussen (no offence til de av dere her inne) fikk majoritetstemme.

Og Luftfartstilsynet har allerede blitt klagd inn til departementet for slett arbeid. Den trenden har pågått noen år nå.

Skremmende fordi du ikke tror på oss?
Uttrykket "sikkert nok" er noe som har dukket opp etter at blårussen (no offence til de av dere her inne) fikk majoritetstemme.

Og Luftfartstilsynet har allerede blitt klagd inn til departementet for slett arbeid. Den trenden har pågått noen år nå.

Nei, skremmende fordi det er en utvikling som må stoppes før det går menneskeliv!

Min filosofi er at man bør høre på de som har "sko på", så nei.. Jeg er ingen blårussfanatiker!

Fant denne på FB siden deres. Nå vet ikke jeg hva time-kravene etc til DY er for tilsvarende kaptein
stilling, men dette høres vel ikke spesielt betryggende ut...:cry:

Go2sky.png

EDIT: Fant OSM minimumskravene til 737 kaptein som synes betraktelig høyere
http://careers.norwegian.com/pilot

Qualifications
EASA/JAA License
EASA Medical Class 1
5000 hours total time
1000 hours on B737-300/800 and 150 hours within the last 12 months.
A minimum of 500 hours total flight time as commander on type
English, language proficiency “ICAO” level 5 or higher
No criminal record or accidents

Last edited:

Tipper en del av disse punktene blir tatt opp på noen CRM kurs rundt om:

• 4 November, Norwegian B738, Kristiansand to Oslo
• Go2Sky flight crew; Norwegian Air Shuttle cabin crew
• tension exists amongst crews over employment T&Cs
• two-hour delay prior to departure
• aborted takeoff due to T/O CONFIG warning
• stopped on the runway, shut down both engines, started APU
• after five minutes started both engines again and commenced takeoff
• no communication from the flight deck during the whole time
• the cabin crew was still walking around the cabin, calming the passengers down (some wanted to get off the aircraft) when the takeoff commenced
• C/C rushed to their seats during the takeoff run
• after the initial climb, the crew received a CAB ALT warning
• the alarm could've been heard from the cabin
• it was later found that the air conditioning systems were not operating
• cabin crew figured something was not right; donned their oxygen equipment
• they tried to obtain any kind of information from the flight deck; unsuccessful; tried to enter the cockpit using the emergency code
• flight crew unlocked the door; very little information was exchanged due to language barriers
• the aircraft maintained FL150 during the whole flight (FL300 usual)
• landed in Oslo
• cabin crew demanded the flight crew make an announcement explaining what everyone had to go through
• pilots just mentioned 'operating a wrong switch'
• due to the total breakdown of CRM and communications, cabin crew disembarked and ended duty
• Norway's AIBN reported to 'have not received any report matching the flight data'

:fly

Med anständiga anställningsvillkor och goda betingelser blir detta inte något tema. Det är det vi som är piloter och skriver i detta forum hävdat hela tiden. Giltig typerating, 2500 timmar varav 1500 timmar över 5,7 ton är vad en styrman borde ha... Absolut inte commander! Vet dock inte erfarenhetsnivån på aktuell besättning, men de verkar inte varit särskilt bekanta med 737-800. Även med mycket flygtid kan CRM vara ett stort bekymmer i forna öststater. Jag har flugit med kaptener som varit fantastiska och även med kaptener som varit skrämmande, som man inte kunde lita på i en sekund, på min tidigare arbetsplatser. Utvecklingen började sakta gå framåt i dessa länder, men jag är rädd att den utvecklingen har reverserats. Har aldrig haft de problemen när det varit Scandinavisk crew...

Varför är det så svårt att förstå att vi piloter behöver en trygg arbetsplats och vårt arbete kan vara mycket krävande? Vi lever i en del av världen där vi har råd med högsta möjliga trygghet och säkerhet inom luftfarten!

Timkrav hos OSM i all ära, men det är fortfarande en kraftig degradering av anställningstryggheten! Har jobbat för utpräglade ACMI/ wetlease selskap tidigare, åker inte gärna med sådana om jag inte sitter på säte 0A eller 0B. Är dock glad att jag slipper det också! Har även haft kontrakt via bemanningsbyrå och enskild firma, inget att rekomendera heller!

Stay safe!

Og det kommer frem mer i denne forbindelse: https://www.facebook.com/flynorwegian/posts/10157766110880702

Hei Norwegian!
Min samboer sendte inn en klage for å få det vi har krav på av refusjon, noe dere har avslått. Nå har de faktiske hendelsene rundt hvorfor vår flight ble avlyst dukket opp i media og her kan dere lese om hva som skjedde med flyet på vei til Gardermoen:
http://www.nettavisen.no/…/--kabinansatte-g…/3423290276.html
http://luftfart.media/…/kabinbesetningen-romte-norwegian-f…/
http://www.hangar.no/norwegian-fly-avbrot-avgang-kabinpers…/
Dere visste nok utmerket godt om den ganske stygge saken, men valgte likevel å ikke gi oss det vi har krav på, det jeg lurer på er om dere ønsker å gjøre om deres tidligere avgjørelse eller ikke?
La meg utbrodere saken noe:
For å feire bursdagen til min mor på snart 75år og min kjæreste så skulle vi ta en liten helg i Amsterdam. Flyet skulle gå fredag 4 November klokken 19:05 og vi var ute i veldig god tid.
Vi fikk først meldingen om at flyet var i rute, men det endret seg raskt og det ble utsettelse på utsettelse som gjenspeiles i de mange tekstmeldingene som jeg mottok. Litt interessant at vi ble opplyst ved gate og via tekstmelding at det var grunnet snøværet, det virket noe rart da det tydeligvis ikke var et problem for alle de andre flyene på Gardermoen. Jeg var inne på tanken om at det kanskje kunne være grunnet lokale værforhold rundt gaten, men det så ut til å være like mye/lite snø på ved de andre gatene også. Nå ble jo gatene byttet flere ganger og jeg må innrømme at jeg ikke kontinuerlig vektet værforholdene mellom alle gatene, men at det ekstremt lokale været skulle mystisk sett følge etter vår flight ser jeg på som noget usannsynlig. Mulig jeg får ta en telefon til Kristen Gislefoss og dobbeltsjekke.
Ganske sent så ankom flyet gaten, antar at den forsinkede ankomsten til OSL må ha vært grunnet kolonnekjøring fra Kjevik (som var flyplassen det tok av fra). Er ganske tøffe stigninger og fjell mellom Kristiansand og Gardermoen, så det tok vel litt tid før Viking fikk ryddet opp alle de andre flyene som har kjørt ut i grøfta, før de kunne slippe forbi dere som hadde byttet til piggdekk/piggvinger (kjenner ikke så godt til flysjargongen, beklager dette). Det at motorene på flyet STOPPET på tarmac på Kjevik grunnet pilotfeil av innleide Slovakiske piloter fra go2sky, samt at når det først tok av så viste det seg at det mistet kabintrykk slik at det måtte flys lavt inn til Oslo, det kan vel UMULIG å ha noe med saken å gjøre, nei, det var nok han polske piloten fra Wizzair som tok av før dere som hadde glemt å spenne på kjetting på turbopropen og dermed skapte litt trafikalt kaos. Det er bedre å holde seg til den veldig, veldig tynne unnskyldningen angående "været" da det vil få en mye bedre økonomisk utgang for dere, for været kan dere jo ikke noe for. Ser den as! Hadde nok gjort det samme sjæl. Nå skal dere få et gratis tips av meg! Hvis det på avgangstavlen på OSL ikke lyser "DELAYED" på de fleste andre avgangene, samt at det er ganske enkelt å tracke flyet vi skulle få via f.eks. Flightradar, så ja, da ville jeg nok heller droppet å skylde på været, men jeg liker deres "gambling-spirit", er friskt pust om ikke annet!
Jeg har forståelse for at når man først har startet på en historie basert på løgn så kan det virke som en beste løsningen der og da ved å bare fortsette å gjenta dette. Mange har forsøkt dette før dere, noen har klart det bra (her kan dere hente inspirasjon fra f.eks. OJ Simpson), andre har klart det mindre bra. Når dere helt på tampen av kvelden rundt 23:30 til slutt må innrømme at det faktisk var teknisk svikt og ikke snø, og så kansellerer flyet, vel, da sitter dere igjen og burde være like flaue som Bill Clinton sikkert var på midten av 90-tallet, da det ble avslørt at selv om han hardnakket påstod en ting (slik som dere med "været") så viste det seg at han hadde misforstått hvilke lepper man skal bruke på sigaren. Lett å bomme på noe sånt sier nå jeg. PS! Lurt å ikke nevne det med pilotfeil/teknisk svikt i tekstmeldingene, det er mye enklere å bortforklare muntlige beskjeder som ble gitt fra gaten.
Etter da seks timer på OSL så ble det sagt (ikke over høyttaleren, men bare muntlig til de som stod nærme nok skranken) at flyet var blitt kansellert og vi skulle ta buss 22 fra platform 33 til Thon Hotell. Her skal dere få et par ekstra tips fra meg:
a) Siden dere virker som at dere er flinke til å sende tekstmeldinger ved forsinkelser så ville jeg definitivt klinket til med å sende ut tekstmelding når flyet faktisk blir kansellert, mange vil kanskje si at det er viktigere å få vite at flyet ikke går, enn at det har blitt forsinket. Har dog ikke satt SSB for å bekrefte akkurat det, men det er nå min generelle oppfatning.
b) Når dere da skal sette opp nytt fly dagen etterpå og sier over høyttaleranlegget ved bagasjebåndet, at flyet skal gå 10:00 dagen etterpå, vel for en person som har blitt utsatt for en del forsinkelser, så er det litt surt å overhøre en tilfeldig passasjer nevne at kunde"service" hos Norwegian hadde sagt at det skulle gå klokken 11:00, ikke 10.00. Forsåvidt imponerende at dere klarte å overraske meg med en ny forsinkelse allerede før vi hadde kommet oss på shuttlebussen.
c) Apropos shuttlebussen: når dere opplyser om hvilken plattform shuttlebussen skal gå fra så kan det være kjekt å holde tungen rett i munnen, men jeg kan forstå at det er lett å blande platform 33 og platform 7 (er jo nesten det samme). Er bare litt kjipt å stå ute i kulden på platform 33 og se at bussen stopper på platform 7 (som da er helt på andre enden). Jaja, det ga oss i hvert fall mulighet til å bli enda bedre kjent med bussplattformene på Gardermoen sent en fredagskveld.
d) Som en ivrig reiser er jeg ganske så glad i sightseeing, men å få et kvarter på en stappfull shuttlebuss frem til hotellet rundt midnatt var kanskje ikke den beste måten å oppleve Ullensaker på. For min del var det nok ikke turens "høydare" å få se Plantasjen og McDonalds Jessheim "by night", det står heller ikke nevnt på Tripadvisor under "Things to do in Jessheim": https://www.tripadvisor.com/Attractions-g1096313-Activities… ei heller på visitjessheim.no, men ta det med ro, jeg skal spille inn dette til kommunen og Innovasjon Norge for dere, jeg vil heller at dere skal bruke tiden deres på andre ting, slik som f.eks. kundeservice.
Hastigheten i køen til innsjekk på hotellet kan best beskrives som å ri på en skildpadde som tre år tidligere hadde dødd av utmattelse. Nuvel! Tilslutt, arrivé hotellrommet! Digg å få et rom på bakkeplan når de starter å brøyte 1 cm utenfor på gårdsplassen 04:00, hey, det var jo ikke slik at vi på noen måte var slitne, så det kom som et friskt pust, uansett var det jo snart frokost, så kunne jo nesten bare stå opp først som sist. Skal sies at Mr Lee-nudlene som vi fikk da vi sjekket inn smakte aldeles fortreffelig, mon tro om Hellstrøm har vært inne i bildet der.
e) Når da flyet har blitt forsinket, forsinket, forsinket, forsinket, forsinket, forsinket, kansellert, så opplyst om feil tid for når flyet skulle gå dagen derpå (her hadde det også vært kjekt med en tekstmelding), vel, tror dere da at den kuleste meldingen å bli møtt med da Gardermoen er da at selv DET NYE flyet faktisk ble forsinket, da tror dere feil.
f) Selv om det er kjekt å tenke helhetlig i businessammenheng og fokusere på at kundene får en konsekvent opplevelse hver gang man er ute på reise, så ville nok jeg ha brutt med det der "forsinkelseskjøret". Jeg kan ihvertfall skrive under på at når flyet på vei hjem fra Amsterdam OGSÅ var forsinket så begynte jeg å lure på om jeg var blitt med på tidenes dårligste skjult kamera-sketsj jeg har sett. Det var ingen sketsj.
g) Når vi da sender inn klage på dette og begrunner det med allerede etablert presedens for problemer med teknisk svikt så kan det være lurt å ikke avvise dette når det finnes vel sjeldent en mer innlysende sak hvor kravene i henhold til EU forordning 261/2004 står. Det er også det første som er linket til hos https://fly.transportklagenemnda.no/ se gjerne også lovdata hvis det fortsatt skulle være usikkerhet rundt dette: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-02-17-141
h) Når dere da avviser kravet med begrunnelse om at det ikke var teknisk svikt, vel hva enn dere måtte finne på, ikke send det skriftlig til oss at flyet ble innstilt grunnet teknisk svikt, men etter inspeksjon så viste det seg å ikke være noen teknisk svikt i det hele tatt! Hallo, slik informasjon skriver man så klart i notatfeltet til SAKSBEHANDLER i saken ikke til SLUTTBRUKER og så oppfordrer til å klage det inn til flytransportklagenemda. Vel hvis vi skal dra paralleller til mine tidligere eksempler med da OJ Simpson som kom seg unna med en god skrøne, så blir det som at han skulle ha sagt i retten at "neinei, jeg knivstakk henne ikke i magen, det var i ryggen, så det kan jo UMULIG ha vært meg!".
j) Ooops, glemte det siste og viktigste tipset! Når vi da gjør som vi får beskjed om (å klage til flytransportnemda), men tenker at vi kan i det minste gi dere en sjanse til å gjøre opp uten å måtte lage et oppstyr så ville jeg nok heller istedenfor å svare ganske frekt på vår henvendelse heller ha sett på saken en gang til, innsett at der er så mange hull i historien at "OK, vi får vel heller forsøke å utvise litt kundeservice og faktisk gi dem det de har krav på og som de kommer til å få uansett, da redder vi i det minste litt ansikt og får fornøyde kunder".
Vil også si at jeg er 100% enige med besetningens valg om å forlate flyet. Har ellers også bare gode erfaringer med de som jobber ombord på flyene deres, så deres ansatte ombord synes jeg virkelig at fortjener ros.
PS! Litt humoristisk at jeg for en gangs skyld hadde kjøpt fast track på Gardermoen, det var penger godt brukt.

Jeg synes det er påfallende presist anslått. Er det noen i tårnet som har målt dette, er det basert på hva kabinen oppfattet eller er det en annen kilde?

Eller sagt på en annen måte: Hvorfor kan vi være så sikre på at dette stemmer, og at opplysningene fra Norwegian er feil?

Enkelt å måle fra tårnet, bare å telle bane lysene fra starten på banen.
Vi bruker også å telle banelysene for å måle sikt når det er tåke mens vi sitter klar for avgang ved enden.
Det er vel 200 fot mellom lysene, men kan være forskjell fra flyplass til flyplass, skjønt det er oppgitt i flyplass kartene så det er ingen tvil.

Enkelt å måle fra tårnet, bare å telle bane lysene fra starten på banen.
Vi bruker også å telle banelysene for å måle sikt når det er tåke mens vi sitter klar for avgang ved enden.
Det er vel 200 fot mellom lysene, men kan være forskjell fra flyplass til flyplass, skjønt det er oppgitt i flyplass kartene så det er ingen tvil.

Og selskap til selskap, vel:lol:
Var det ikke AY som i riktig gamle dager, sa til tårnet på FBU, vi såg 2 ljus, et på varje sida:colgate:

Når piloter er ansatt hos operatøren har man kontroll på kompetansen/sikkerheten. Men for Norwegian er det som kjent for dyrt, og et urimelig krav. Som man reder osv...

Last edited:

Mulig de har frukt F24, men uansett står det på avherald.com

"Radar data confirm the aircraft rolled about 230 meters upon first acceleration"

Sjekk denne, betryggende selskap: http://avherald.com/h?article=4a1ae8c4&opt=0

inquiry by The Aviation Herald
By Daniel Ferjancek on Wednesday, Dec 7th 2016 07:27Z

Dear Aviation Herald,
it is very unfair to publish following information:
...however did not respond to an inquiry by The Aviation Herald... This is not true. Aviation Herlad has never contacted Go2Sky and published information without clarification from aircraft operator. We consider this approach as very unprofessional and unfair.
Daniel Ferjancek, CEO, Go2Sky

inquiry by The Aviation Herald
By Daniel Ferjancek on Wednesday, Dec 7th 2016 07:27Z

Dear Aviation Herald,
it is very unfair to publish following information:
...however did not respond to an inquiry by The Aviation Herald... This is not true. Aviation Herlad has never contacted Go2Sky and published information without clarification from aircraft operator. We consider this approach as very unprofessional and unfair.
Daniel Ferjancek, CEO, Go2Sky

Må jo være en dårlig spøk?

Litt på siden av Kjevik-hendelsen, men Norwegian hadde visstnok også en episode på Vigra også for en tid tilbake. Utenlandsk skipper som var der for første gang, uerfaren co-pilot og en observatør på klappen. Medvindslanding, de la på 20 KTS "for sikkerhets skyld" og våt bane. Max brems og revers stoppet de ca 10 meter inne på riktig side av baneenden. Noen som har hørt noe om denne episoden?

Norwegian har hatt flere slike episoder. Ta en prat med gutta som jobber i tårnet i Alta, Kirkenes, Haugesund, ...
Felles for dem alle er at hverken tilsynet eller pressen har brydd seg.

Hvordan kan man egentlig sikre seg ved bestilling hos Norwegian, at man får Norwegian og ikke et annet selskap? Kan man endre reisen dersom det viser seg å være Go2Sky som flyr? Når man bestiller hos for eksempel. SAS får man jo opp #operated by

** Har etter å ha chattet med Norwegian fått dette svaret: "Om ett flyg opereras av ett annat flygbolag än vårt eget, så meddelar vi naturligtvis detta till våra passagerare. Med vänliga hälsningar".

Dette var svar på spørmål om de også opplyste om det kun var piloter fra andre selskap. Magefølelsen min sier at dette føler jeg meg ikke trygg på. Heldigvis flyr jeg aldri Norwegian, men det gjør nær familie...

Last edited:

Norwegian hadde leid inn fly og piloter fra det slovakiske selskapet Go2sky. Slike leieavtaler er vanlig i luftfarten, også i Norge, fordi flyselskapene har behov for økt kapasitet, forteller avdelingsdirektør Jan Petter Steinland i Luftfartstilsynet.

http://luftfart.media/2016/12/06/norwegian-ingen-planer-om-a-bruke-go2sky-fremover/

Helt utrolig hvor denne bransjen har beveget seg. Kapasitetsproblemer i november?! Hvor mange fly er ikke parkert for vinteren...?

Leser daglig at Norwegian sliter med å rekruttere piloter, og at de sliter med pilotmangel. Må bare le av hele greia. Kjenner til flere som kunne vurdert Norwegian sett tilbake, meg selv bla., men som kun får/fikk tilbud om ansettelse på kontrakt i utlandet. Forstår det dersom basene hjemme i Skandinavia er fulle, men nei - Norwegian fortsetter med outsourcingen sin. Nå har vi fått Slovakiske piloter på hjemmebane som flyr Kjevik-Gardermoen.. Hvor skal dette ende? Synd å si det, men spørst om menneskeliv må gå tapt før politikerene får opp øynene sine.

Status
Not open for further replies.
Back